חברת ה-AI שמזנקת ב-90%: הטכנולוגיה שמשנה את עולם הכליאה
מניית החברה מזנקת לאחר הסכם עם מחלקת התיקון של וירג'יניה; הטכנולוגיה החדשנית משלבת סריקת CT ובינה מלאכותית לגילוי חפצים אסורים במתקני כליאה
מניית חברת ScanTech AI Systems ScanTech AI Systems 8.32% מזנקת היום ב-90% לאחר שהחברה דיווחה על התקדמות משמעותית בתחום אבטחת מתקני כליאה והודיעה היום על הסכם אסטרטגי עם מחלקת התיקון של וירג'יניה (VADOC) להטמעת מערכת
סריקה מתקדמת מבוססת בינה מלאכותית.
במרכז ההסכם עומד הסורק Fixed-Gantry Sentinel CT, פיתוח חדשני המשלב טכנולוגיית סריקה ממוחשבת (CT) עם אלגוריתמים מתקדמים של בינה מלאכותית. המערכת מיועדת לזיהוי ומניעת הברחת חפצים אסורים למתקני כליאה,
בעיה שהפכה למשמעותית יותר בשנים האחרונות.
מחקר שפורסם באוקטובר 2024 על ידי מכון Urban Institute חשף כי בתי כלא באבטחה מקסימלית, מתקני כליאה לגברים ומוסדות גדולים חווים שיעורים גבוהים יותר של תפיסת מוצרי הברחה. ממצאים אלו מדגישים
את הצורך הדחוף בפתרונות גילוי מתקדמים.
שוק של 1.5 מיליארד דולר
שוק מערכות הסריקה והאבטחה למתקני כליאה מוערך בכ-1.5 מיליארד דולר, המבוסס על למעלה מ-6,000 מתקני כליאה ברחבי ארצות הברית, כולל מתקנים פדרליים, מדינתיים, מחוזיים
ומרכזי מעצר לנוער. מחלקת התיקון של וירג'יניה והסוכנויות המדינתיות השכנות מהוות כ-5% משוק זה, עם כ-300 מתקנים.
- 448 מיליון דולר לפלנטיר: הצי האמריקאי מטמיע מערכת AI לניהול תחזוקת צוללות
- Shapes מגייסת 24 מיליון דולר לניהול עובדים בעידן הבינה המלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דולן פלקונר, מנכ"ל ScanTech AI, מדגיש כי "ההצלחה של התוכנית עם VADOC תדגים את האפקטיביות של הטכנולוגיה שלנו בטיפול בצרכים של מגזר זה בשוק הסריקה הביטחונית. אנחנו מחויבים לשותפות עם מתקני כליאה ברחבי האמריקות ליישום פתרונות המשפרים את הבטיחות והביטחון." הטכנולוגיה של ScanTech AI מבוססת על אחת ממערכות הסריקה המתקדמות בעולם, המשלבת סורק CT קבוע עם יכולות בינה מלאכותית ולמידת מכונה. המערכת מסוגלת לזהות במהירות ובדייקנות חומרים מסוכנים וחפצים אסורים, תוך שימוש באלגוריתמים מתקדמים לאיתור והבחנה אוטומטיים.

החברה, שמפתחת פתרונות סריקה למגוון רחב של מתקנים כולל שדות תעופה, נמלי ים, מעברי גבול, שגרירויות ומבני ממשלה, רואה בשוק מתקני הכליאה הזדמנות צמיחה משמעותית. האתגר המתמשך של הברחת
חפצים אסורים, במיוחד דרך חדרי הדואר של בתי הכלא, מייצר ביקוש הולך וגובר למערכות גילוי ואבטחה מתקדמות.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
עלות נמוכה ב-40% עם יעילות גילוי גבוהה ב-25% מהמתחרות
ברבעון האחרון של 2024, ScanTech AI השלימה בהצלחה פיילוט ראשוני
במתקן כליאה בטקסס, שם המערכת הצליחה לזהות למעלה מ-200 מקרים של ניסיונות הברחה בחודש הראשון להפעלתה. הצלחת הפיילוט היוותה גורם משמעותי בהחלטת וירג'יניה להתקשר עם החברה.
החברה חתמה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת אבטחה
בינלאומית מובילה להטמעת הטכנולוגיה שלה במתקני משמורת באירופה. שווי ההסכם מוערך בכ-15 מיליון דולר, עם פוטנציאל להרחבה משמעותית בשנים הקרובות.
החברה חתמה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת אבטחה בינלאומית מובילה להטמעת הטכנולוגיה
שלה במתקני משמורת באירופה. שווי ההסכם מוערך בכ-15 מיליון דולר, עם פוטנציאל להרחבה משמעותית בשנים הקרובות.
בחודש הבא צפויה החברה להשיק גרסה מתקדמת של המערכת, המשלבת יכולות זיהוי ביומטריות ומערכת התראות בזמן אמת. הגרסה החדשה תאפשר
למתקני הכליאה לעקוב אחר דפוסי הברחה ולזהות מגמות חשודות באופן אוטומטי.
ScanTech AI הודיעה גם על תוכניות לגיוס של כ-50 מיליון דולר באמצעות הנפקת מניות נוספת, שתשמש למימון הרחבת פעילות החברה ופיתוח טכנולוגיות חדשות. החברה נמצאת כעת
במגעים עם מספר משקיעים אסטרטגיים פוטנציאליים.
חברת ScanTech AI נסחרת כעת לפי שווי של 80.8 מיליון דולר, לאחר שמניית החברה ירדה ב-58% מתחילת השנה וב-63% ב-12 החודשים האחרונים.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -5% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
