מיוחד

סבב בכירים: "במקרים קודמים של דו"חות אחרי עליות, השוק התממש"

המעו"ף בשיא - Bizportal בסבב בכירים. על רמות השיא והצפוי בתקופה הקרובה. "חוץ מהמניות, כל האפיקים מיצו את עצמם - זה דוחף לסיכון"
יונתן גורודישר |

הבורסה בתל אביב ממשיכה קדימה ומדד המעו"ף הצליח לקבוע אתמול בסגירה שיא היסטורי. בפעם הקודמת שסגר המעו"ף בשיא כל הזמנים זה היה באפריל האחרון, אבל לפני כן זה היה באוקטובר 2007. האם השיא יביא עימו מומנטום ודם חדש לשוק? אולי אנחנו עומדים בפני 'ראלי סוף שנה'? Bizportal שוחח עם מנהלי השקעות בכירים וקיבל הערכות ותחזיות.

"שוק המניות בארץ, כמו שוקי המניות בעולם, עלה בחודש האחרון על הודעת ה'פד' שאמר שיעשה כל מה שהוא יכול על מנת לתמוך בכלכלה האמריקנית", כך אמר קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי בכלל פיננסים. לדבריו, השוק מגלם כיום את מרבית הפעילות הצפויה של הפדרל ריזרב, כאשר הדבר הבא שהמשקיעים יבחנו הוא עונת הדו"חות הכספיים של החברות. פלר שם דגש על תחזיות החברות אך מזכיר כי התממשות התחזיות תלויה גם בסביבה הכלכלית.

פלר: לא להגדיל את הרכיב המנייתי, אבל גם לא להקטין

לדברי פלר, המשקיעים יסכימו לתת פרמייה על מחירי המניות רק לאחר שיהיו בטוחים שהכלכלה הריאלית מתאוששת ועל כן יעקבו אחר נתוני המאקרו שיפורסמו בחודשים הקרובים ובתוך כך גם אחרי צעדים משלימים שהממשל האמריקני ינקוט בכדי להבטיח את ההתאוששות. "בשל כך", אמר, "אנחנו לא ממליצים כרגע להגדיל את רכיב המניות בתיק. עם זאת, מאחר והמחירים בארצות הברית ובשווקים המתעוררים עדיין נמוכים, אנחנו גם לא ממליצים להקטין אותו."

"במקרים קודמים של דו"חות אחרי גל עליות השוק התממש", ציין פלר. "אם עונת הדו"חות הגיעה אחרי דשדוש אז המניות הגיבו בחיוב". פלר מדגיש כי אין תחזית לשיפור ברווחי החברות ברבעון השלישי לעומת השני. "התיקון המשמעותי מעלה הופך אותנו לקצת יותר זהירים. לא מומלץ להגדיל את רכיב המניות בתיק עד שנראה לאיזה כיוון הולכת הכלכלה האמריקנית".

רפי קסל, מנהל ההשקעות הראשי באנליסט, סבור כי "מדד המעו"ף בשיא, אבל אם מסתכלים על מניות המעו"ף ב-3 השנים האחרונות רואים שיש לא מעט מניות שרחוקות מאוד מהשיא, כך שזה ממש לא מייצג". קסל מציין כי מדובר במדד המעו"ף בלבד ומוסיף שהסתכלות פרטנית על מצבן של המניות בשוק היה כנראה גורם להעריך שהמרחק מהשיא הוא יותר קרוב ל-10% מאשר ל-0%. עם זאת, להערכתו רמת המחירים היא סבירה. "בצורה גסה ניתן לומר כי באופן יחסי למחירי האג"ח, התמחור במניות הוא אטרקטיבי."

קורצמן: "אחרי מה שקרה עם הדולר, פישר לא ימהר להעלות את הריבית"

שמואל קורצמן, מנכ"ל חברת מגדל ניהול תיקי השקעות מסכים עם אבחנה זו אך מדגיש כי יותר מאשר שהמשקיעים בוחרים במניות בשל מצבן של החברות, הם עושים זאת מחוסר ברירה. "חוץ משוק המניות", מסביר, "כל האפיקים האחרים מיצו את עצמם וזה דוחף את המשקיעים לקחת יותר סיכונים".

הריצה בשוק האג"ח, הדגים קורצמן, היא אחת הסיבות לעליות בשוק המניות: "שוק האג"ח עלה באופן רציף מאז סוף המשבר ועד היום. התשואות באג"ח ל-10 שנים הגיעו ל-1.8% - רמה שלא הייתה ב-20 השנים האחרונות. גם שוק האג"ח הקונצרני עלה חזק והתשואות יחסית נמוכות". קורצמן הוסיף שגם סביבת הריבית מהווה תמריץ נוסף למניות. "הריבית במשק עדיין נמוכה, ואחרי מה שקרה עם הדולר הנגיד פישר לא ימהר להעלות שוב את הריבית וגם בחו"ל לא צפויות העלאות בקרוב".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

רובוט לוחם (גרוק)רובוט לוחם (גרוק)

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים

איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה רובוט שדה קרב


הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.

זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.

חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.

 

ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה

יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.