מכונה תחליף את הסטודנטים: פותחה תוכנת עם בינה מלאכותית לכתיבת טוקבקים

חברת QERTA, פיתחה תוכנה לכתיבת תגובות אוטומטית וטוענת כי אין צורך לשלם יותר לסטודנטים לשם העלאת טוקבקים. "המערכת תמיד תהיה ראשונה להגיב ובטקסט שונה בכל פעם"
מאיה זיסר |

הטוקבק הוא אחד המאפיינים המובהקים של תרבות האינטרנט, ונחשב 'לשיא מימוש חופש הביטוי' שמתקיים באינטרנט. במהלך השנים האחרונות הטוקבק צובר תאוצה ויש הטוענים כי כיום פעמים רבות הקוראים נכנסים לכתבות רק בכדי לקרוא את הטוקבקים ולהגיב בעצמם.

הטוקבק מהווה דרך נוספת להשפעה על דעת הקהל, ולכן גורמים העוסקים ביחסי ציבור משתמשים בו רבות לכתיבת תגובות שמטרתן קידום האינטרסים של הגופים שהם מייצגים. האנונימיות של כותבי הטוקבק איננה מאפשרת לקוראי התגובות להבחין בין תגובות שמקורן בפעולה של יחסי ציבור ובין תגובות רגילות. ידוע כי, חברות רבות משלמות לסטודנטים בכדי שיעלו טוקבקים חיוביים לשם חיזוק שמן בתקשורת, זאת למרות כי אף אחת מהן לא תודה בכך.

אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר, ציין את כוחו של הטוקבק בנאום שנשא במרץ 2007, לפני מועצת קדימה ובו הודה שהוא אינו "ראש ממשלה פופולרי". בין היתר אמר: "אילו עסקתי בהדלפות, יזמתי סקרים מחמיאים מטעמי, שילמתי לסוכנויות טוקבקים...קרוב לוודאי שהייתי הרבה יותר פופולרי".

מערכת בעלת בינה מלאכותית שמבינה את משמעות הטקסט ומעלה טוקבקים

חברה חדשה בשם QERTA, טוענת כי כבר לא צריך להושיב סטודנטים לכתוב טוקבקים, החברה פיתחה מערכת שמטקבקט באופן אוטומטי מאמרים וכתבות שעולים בפורטלי תוכן מובילים כמו YNET, NRG ווואלה ועוד בהתאם למסרי המפרסם.

לטענת החברה, המערכת שואבת כל מאמר חדש שעולה בפורטלים באמצעות RSS, לאחר מכן מנוע המערכת מנתח את הטקסט של המאמר על פי משמעות. למנוע בינה מלאכותית שמבין את המשמעות של הטקסט על פי עקרונות ה- natural language processing הידוע גם כ-NLP ולא על פי מילות מפתח כמו גוגל.

כלומר, במידה והמערכת מוגדרת להגיב בכל פעם שעולה מאמר בנושא כלכלי המנוע יודע להבדיל בין אם מדובר בפישר נגיד בנק ישראל לבין שחקן הכדורסל פישר. כשהמנוע מסיק שהטקסט רלווטי לקמפיין של המפרסם הוא מחולל טקסט רלוונטי למאמר ולמסרי המפרסם למאמר ושותל אותו בטוקבק.

את החברה הקימו רק לפני כחודש ערן שחם ותמיר עדווי, כאשר את התוכנה פיתח שחם במהלך כמה שנים. התוכנה החלה כמנוע חיפוש הנותן תוצאות על פי עקרונות NLP ולא מילות מפתח ולאחרונה הגיע למסקנה שחם כי ישנו פוטנציאל נוסף לתוכנה, המאפשר פרסום באמצעות טוקבקטים.

שחם מציין כי "לפני 4 חודשים קרו שני דברים: הראשון, יצא חוק הספאם החדש והשני היה הקמפיין שעשו למען גלעד שליט.נוצר מצב שבו היו 10- 20 תגובות בכל מאמר בו דרשו את החזרת גלעד שליט. הטוקבקים הופיעו גם במאמרים שלא היו קשורים לנושא. הפורטלים לא הורידו את התגובות האלה אלא שיתפו פעולה. בשלב מסויים הטוקבקים עצמם הפכו לנושא לסיקור."

יתרונה של המערכת, לפי החברה, היא בכך "שלא מדובר בפרסום בבאנר או פיי פר קליק קרטא משתמשת בשיטה פשוטה יחסית למדוד את אפקטיביות הקמפיין. אנחנו שותלים בטוקבטים מילות מפתח שאינן נפוצות. אחרי כמה שבועות בו הקמפיין באוויר אנו בודקים בגוגל טרנדס אם יותר אנשים חיפשו את הביטויים האלה במנוע חיפוש."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)
מלחמה כלכלית

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל

הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון

משה כסיף |
נושאים בכתבה קטאר חמאס

מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.

היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.  

ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.  

לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד. 

קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.  

מאיר ברדוגו מנכ"ל הטוטו. צילום: ברני ארדובמאיר ברדוגו מנכ"ל הטוטו. צילום: ברני ארדוב

הישראלים אוהבים להמר: הטוטו עם מעל 2 מיליארד שקל הכנסות במחצית הראשונה של 2025

למרות שלא התקיים טורניר בינלאומי גדול במהלך החצי הראשון של 2025, הכנסות הטוטו זינקו ב-4% לעומת התקופה המקבילה ב-2024; הרווחים למדינה עמדו על 462 מיליון שקל, וערוץ האונליין כבר מהווה מעל רבע מהפעילות

רן קידר |
נושאים בכתבה טוטו

דירקטוריון הטוטו אישר את הדוחות הכספיים לחציון הראשון של 2025, שהראו שיא חדש בהיקף ההכנסות, כ־2.073 מיליארד שקל. זוהי עלייה של כ-4% לעומת החציון המקביל אשתקד, שבו נכלל גם טורניר היורו, ובגידול של כ-300 מיליון שקל מעל היעדים התקציביים שנקבעו מראש. הרווחים שהועברו לקופת המדינה הסתכמו ב-462 מיליון שקל,עלייה של כ-3% לעומת החציון הראשון של 2024, שגם הוא נחשב עד כה לחציון שיא. במקביל, חולקו לציבור מהמרים פרסים בהיקף של יותר מ-1.4 מיליארד שקל. 

מגמה נוספת שניתן לראות היא שערוץ האונליין של הטוטו הולך וגדל, וייצר הכנסה של 569 מיליון שקל בחציון הראשון, שהם כ-27% מכלל ההכנסות. מדובר בעלייה של כ-45 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בפילוח לפי ליגות, ליגת ווינר בכדורגל הישראלית מייצרת רק כ-119 מיליון שקל, לעומת ליגת האלופות, שמובילה עם הכנסות של כ-150 מיליון שקל. אחריה נמצאת ליגת ה-NBA עם כ-147 מיליון שקל והליגה הספרדית עם כ-123 מיליון שקל. 

בזירת המשחקים הבודדים, גמר ליגת האלופות בין פריז סן-ז'רמן לאינטר היה המשחק המכניס ביותר בחציון עם כ-10 מיליון שקל. המשחק המקומי הבולט היה גמר גביע המדינה בין בית"ר ירושלים להפועל באר שבע, שהכניס 5.3 מיליון שקל. 

יו"ר הטוטו, שבתאי צור: " החציון הראשון בשנת 2025 ממשיך להתנהל כשברקע הלחימה של ישראל במספר חזיתות והוא הסתיים כידוע במערכה מול איראן. אף על פי כן הטוטו בזכות שורת מהלכים שהוביל בשנים האחרונות הצליח גם בחציון הזה להמשיך לשפר את חווית הלקוח ולהגדיל את הרווחים שהוא מעביר למדינה, וכה חיוניים לה דווקא על רקע האתגרים הרבים שניצבים בפניה בימים אלה". 

מנכ"ל הטוטו, מאיר ברדוגו: " אני גאה בעובדי הטוטו שעל אף המורכבות ברמה הלאומית הצליחו לשמור על רצף תפקודי מלא בחציון הראשון, שהוביל לתוצאות העסקיות הטובות בתולדות החברה גם בהכנסות וגם בכספים המועברים לציבור. צריך לזכור שמדובר בשנה ללא אירוע ספורט גדול, ואף על פיכן הצלחנו לעקוף בחציון הראשון את ההכנסות שהיו בחציון של 2024 אשר כלל גם את היורו בגרמניה ונחשב ל