שוקי המטבעות: בעולם מחכים לוועידת ה-G7 השבוע
כסוחרים פעילים בכל שוק פיננסי, בין אם זה מניות, מט"ח, אגרות חוב או סחורות חובה עלינו לחפש טריגרים. הטריגרים הם אותם אירועים כלכליים אשר מוציאים מהלך לדרך שמתבשל לעיתים חודשים מראש, בצפייה לאירוע ואז משתחרר בכוח רב. מה שאנו מגדירים כפריצה אשר לרוב מלווה במהלך אלים מהיר וחד.
הטריגר יכול ללבוש צורות שונות. פעם הוא יכול להופיע בדמות נתון התעסוקה החודשי בארה"ב, פעם החלטה בנושא הריבית ופעם תוצאות בחירות, אשר לרוב משנות את המדיניות הכלכלית של המדינה - ואם מדובר בארה"ב, אז כמובן ההשפעה תהיה גלובלית.
למי שלא זוכר, הטריגר אשר גרם לפריצת רמת ה-1.29 המפורסמת ביורו-דולר לפני מספר חודשים היו הבחירות בארה"ב. שם נוצר מצב בו הרפובליקנים לא שולטים באופן מוחלט ולדמוקרטים יותר כוח בהשפעה על החלטות, במיוחד הכלכליות. אז העריכו בשוק שהדמוקרטיים יבלמו את הוצאות הממשלה הגדולות שמובילות לגרעון עצום, שרק תופח וגורם ללחצים אינפלציוניים חזקים.
אלה מצריכים העלאות ריבית תכופות ובכך מחזקים את הדולר. המצב השלטוני החדש הפר את יחסי הכוחות בין הצדדים והוביל להחלשות הדולר. שכן, היה ברור שהוצאות הממשלה יקוצצו, ולכן גם האינפלציה תוריד ראש - קצב העלאות הריבית יבלם, כי הכלכלה תתקרר קצת, ובתגובה במשך חודש ימים, המטבעות האירופאים פשוט שעטו מעלה ושברו שיאים חדשים מידי יום.
בסוף השבוע (9-10.2) תתקיים באסן שבגרמניה ועידת ה-G7 המפורסמת. לוועידה זו משקל רב על השווקים, ובעבר הלא רחוק, ההחלטות שהתקבלו שם שימשו טריגר חזק שהוציא מהלכים אלימים בשוק וטרפו את הקלפים מחדש.
אחד הנושאים החשובים עליהם ידונו הפעם, הוא מצבו של הין היפני בעולם. לאחרונה התלוננו גרמניה צרפת ואיטליה על מצבו הקשה של הייצוא האירופי. זאת, כתוצאה מחוזקו של המטבע ומנגד חולשתו של הין. רמותיו הנמוכות של האחרון מקלות על היפניים לייצא את מרכולתם כמובן על חשבון השווקים המתחרים.
במיוחד, נהנו מכך חברת טויוטה והונדה, אשר שברו שיאים בהכנסותיהם תודות לייצוא במיוחד לצפון אמריקה.
האירופאים, הנשענים על תעשיית הרכב, נפגעו קשות מהמצב ומלחמתם כרגע היא ללחוץ על ממשלת יפן להעלות ריבית, כיוון שלטענתם, ההתאוששות הכלכלית ביפן חייבת להשתקף במטבע. אולם נראה שעד כה האירופאים די בודדים במערכה כי על פי דברי שר האוצר האמריקני, פולסון, בנאומו אתמול - ארה"ב לא ממש תשתף פעולה. הוא דווקא "מרגיש בנוח עם העובדה שהיין נסחר בשוק תחרותי".
מכאן ניתן להסיק שאירופאים נותרים לבד במערכה ולכן, אם ירצו לחזק את היצוא שלהם ולא על ידי חיזוק הין, הם פשוט יצטרכו לנקוט פעולה בעצמם. זאת, על ידי הורדת ריבית.
אגב מחר (ה') בשעות 14:00 ו-14:45 צפויות להתפרסם באירופה ובריטניה החלטות בנושא הריבית. הצפי הוא, כאמור ללא שינוי, אך חשוב לעקוב אחר המתרחש על מנת לבחון - האם יהיו הפתעות והאירופאים יחליטו להגיע לוועידה ביום שישי תוך הפגנת שרירים, הורדת ריבית קלה, או לפחות התראה על כזאת מפי הנגידים שנוהגים לנאום לאחר כל החלטה כזו.
אגב, רק על מנת להבין כמה כוח יש לוועידה בשוק המטבעות כטריגר, נוכל לבחון את השפעות העבר. כאמור, בארבעת החודשים שלאחר הועידה ב-2003 התחזק היורו כנגד הדולר בכ-13%, שהם שווי ערך ל-1,495 פיפסים. ובשלושה שבועות שלאחר הועידה ב-2006 התחזק היורו כנגד הדולר ב-6% - שווה ערך ל-763 פיפסים.
מבחינה טכנית אין ספק שהשוק בשל לתזוזה וכבר התרענו בסקירות האחרונות שהשוק מתנהל מזה זמן מה בגבולות ברורים אשר מקלים אל עבודתו של הסוחר הסבלני. כעת התמונה מתחילה להיות ברורה יותר וחדה ואם נפתח גרף תוך יומי ביורו דולר כנציג המטבעות, כאשר כל עמודה שעה על מנת לבחון את הגבולות הברורים ברמה התוך יומית נגיע למסקנה ברורה שטווח במסחר מתחיל להתכווץ, דבר המעיד על לחץ שצפוי להתפרץ. הרמות לאינדיקציה הם 1.3050 כהתנגדות ו-1.29 כתמיכה.
לא ברור עדין לאיזה כיוון תהיה הפריצה - ואין גם צורך להמר על כך. לפחות כרגע, יחסי הכוחות נראים שקולים, ולכן הייתי אומר, שאם נמתין בסבלנות עוד יום אחד בלבד - נוכל לראות באופן ברור יותר לאן נושבות - הרוחות ומיוחד לאחר ההחלטות בנושא הריבית.
כל שנותר לסוחר, הוא להכין תוכנית למקרה של פריצה מטה או פריצה מעלה - וליהנות ממהלך חד ועתיר אחוזים שצפוי כי יתרחש בעתיד הקרוב מאוד. כמובן, לא לשכוח לשלב את כל מנגנוני ההגנה הראויים, כגון הוראות לקטיעת הפסד, לצד הוראות "ללקיחת רווח" על מנת שבסוף המהלך נצליח להגדיל בפועל את הוננו - ולא רק לומר בדיעבד שצדקנו אך הכסף חזר לשוק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.