דולרים כסף מזומן
צילום: Pixabay
הדולר - לאן?

הדולר ב-3.3 שקלים - זו רק ההתחלה של הירידה או שמחכה מהפך?

מי משפיע על שער הדולר, למה הנגיד היה צריך להתערב מיד ולהוריד את הריבית ואיך השער הנמוך פוגע בכלכלה המקומית? ותחזית - הסיכוי לפיחות השקל גבוה מהסיכוי להמשך תיסוף

יוסי פרנק | (34)

 בנק ישראל כבר שנה וחצי בעמדת "המתנה". הוא לא מוריד את הריבית והוא לא מתערב בשוק המט"ח. התירוץ להשארת הריבית על כנה הוא אי ודאות והתירוץ לאי מעורבות בשוק המט"ח היא כי זה יקרה במקרים של כשל שוק ו-או פגיעה משמעותית במשק. אבל התירוצים האלו לא הופכים את ההתנהגות לאחראית.

 אנחנו חיים בג'ונגל של אי ודאות, ודווקא בגלל זה, אי אפשר לשבת רגל על רגל ולא לנקוט בשום פעולה, אלא צריך לפעול בהתאם לנתונים שקיימים, והנתונים הכלכליים מאוד ברורים ומצדיקים הורדת ריבית. הנגיד הססן מאוד, זו אפילו פחדנות, וזה הופך אותו לנגיד חלש.

הנגיד, פרופ' אמיר ירון היה צריך להפחית את הריבית לפני מספר חודשים ולתת זריקת עידוד למשק, אבל נמנע מלעשות כך. הוא יכול היה להפחית את הריבית לפני המועד הקבוע ליום החלטת הריבית, ה-7/7 ולשדר בכך מסר ברור לשווקים, אולם הוא נמנע מכך. הוא יכול היה להפחית ב-7/7 את הריבית ולאותת לשווקים. הוא נמנע כל הזמן, והתוצאה של הטעות הזו היא שהדולר כבר ב-3.3 שקלים וזו נראית רק ההתחלה. אלא אם הנגיד יתערב או ששוב יתברר שלא הכל וורוד בכלכלה המקומית ואין מזרח תיכון חדש. 

 שער הדולר הרציף - דולר שקל רציף -0.19%  

בגלל הפחדנות של הנגיד, המדינה תאלץ בקרוב להתמודד עם רמת הוצאות בלתי נתפסת. הריבית הגבוהה היא משקולת על גב הציבור והמגזר העסקי הנאנקים גם ככה עקב הימשכות הלחימה. התחזקותו המוגזמת של השקל פוגעת פגיעה של ממש במנוע הצמיחה העיקרי של המשק, הייצוא ייפגע וכתוצאה מכך יקטנו הכנסות המדינה ממיסים. היא פוגעת גם בתעשייה המקומית הפגיעה ליבוא זול (אל דאגה, הציבור לא נהנה מכך, רק היבואנים). הנהנים היחידים מריבית גבוהה ושקל מתחזק הם הבנקים וגופים פיננסים. 

רק לפני שלושה חודשים נשק הדולר ל-3.80. התחזקות של יותר מ-12% בשנה. היחלשות הדולר בעולם תאמרו? רק חלק קטן מזה התגלגל לשוק המקומי. גם האירו נחלש מול השקל ב-7%. השקל שוב הופך להיות המטבע הכי חזק בעולם. השיפור במצב הגיאו פוליטי? הבורסות? הכול נכון, אבל עוצמת ההתחזקות אינה תואמת את המצב הנוכחי והיא משקפת הרבה יותר תנועה ספקולטיבית של גופים המנצלים את הריבית הגבוהה ואת היעדרותו של בנק ישראל מהשווקים. 

יש עוד הרבה סימני שאלה בשווקים- האם סיפור איראן הסתיים? על פניו עוד לא לגמרי. האם הבורסות בארה"ב ימשיכו בנסיקתן ללא הפסקה? ממש לא ברור. האם המהפכה המשפטית (הזכירכם גורם הפיחות העיקרי לפני שנתיים) ירדה מהשולחן? בכלל לא בטוח. אז האם האופוריה מוצדקת או מוגזמת? לעניות דעתי מוגזמת. תיסוף היתר לעומת המצב בעולם הוא כ-5% מעבר למתחייב מהנתונים הכלכליים והגאו פוליטיים.

קיראו עוד ב"מט"ח"



מי מפסיד ומי מרוויח משער הדולר הנמוך?


התנהלות הגופים המוסדיים והאנליסטים מטעם מזכירה בדיוק את התרחיש שהיה לפני שלוש שנים. שער הדולר היה אז ב-3.2 שקלים והיו זמירות על 2.8 שקלים. משקיעים התעלמו לגמרי מסכנות. גם המוסדיים התעלמו, למעשה הם פועלים הפוך לגמרי ממה שצריך. מי שאמור להיות מוטרד מההתנהלות ההימורית של המוסדיים הוא הרגולטור. אבל אל תעירו אותו. תנו למוסדיים להיות במינימום הגנות מפני פיחות כשהדולר ב-3.20 ובמקסימום הגנות כשהדולר ב-4 (זה בדיוק מה שקורה בשנים האחרונות, הפוך מכל הגיון של ניהול סיכונים) וכשיגיע היפוך המגמה הם ייתפסו עם הזנב בין הרגליים, ירדפו בטרפת אחרי השוק והציבור כרגיל יפסיד. ההתנהלות של המוסדיים עולה לו בכסף גדול. 

עכשיו קל מאד להבין את הטעות האסטרטגית הגדולה ביותר שעשה בנק ישראל בתחילת הלחימה - אם היה ממיר 45 מיליארד דולר ומממש את התכנית שלו, הייתה לו עכשיו מספיק תחמושת לרכישות. היו לו לפחות שבע הזדמנויות השנה לתקן את הטעות, כן, היו שבעה גלי פיחות מתחילת השנה, ברובם ע"י שחקנים ספקולטיביים שכבר למדו שבנק ישראל מתערב רק כשהוא מזהה כשל שוק ולכן במקום פיחות/ תיסוף של 10-15 אגורות ביום, מסתפקים בפיחות/תיסוף של 1-2 אגורות כל יום ולא מעירים את הדוב מתרדמתו. שימו לב גם לפעילות הלילית שמחזקת עוד ועוד את השקל. נטו ספקולנטים.

שלשום התגלה הסוד הגדול- בנק ישראל אכן התערב בחודש שעבר בבוקר יום שישי לאחר התקיפה באיראן. הוא מכר סכום "מדהים" של כ- 275 מיליון דולר. המסחר היומי מסתכם ב-5 מיליארד דולר ולעיתים גם כפול מזה. מה הפלא שכולם צוחקים - הבנקים, הסוחרים, הספקולנטים. בנק ישראל מאבד לחלוטין את כושר ההרתעה שלו ואסור שזה יקרה.

נגיד הבנק שלנו חייב להתעשת ומהר. צריך להחליף דיסקט ולפעול בכמה מישורים במקביל - ריבית, התערבות בשוק ומציאת פתרון לגופים המוסדיים שיקטין את השפעתם הכבירה על השוק. יש פתרונות כאלה. צריך רק לשבת ולחשוב קצת מחוץ לקופסא.

ולקוראים, מבטיחים לכם שהייסוף יימשך? תחשבו שוב. יכול להיות שמחר הכול יהיה פה ורוד, שלום עולמי, בורסות ימשיכו לעלות ללא תיקונים, נמשיך להיות דמוקרטיה משגשגת עם רגולטורים עצמאיים. אך, יכול להיות שלא. מה שאני מנסה להגיד לכם הוא שאנו נמצאים בצומת דרכים בה רמת הסיכוי לפיחות השקל גבוהה יותר מרמת הסיכוי להמשך תיסוף. השוק היום באופוריה מוגזמת ומי שקורא לכם למכור דולרים או שמדבר מפוזיציה או שלא מבין סיכון מהו.

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 26.
    גם אני מפסיד מדולר נמוך... אך נראה שהכותב מושקע חזק בדולר ומופסד חזק (ל"ת)
    אלי 13/07/2025 10:56
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    אנונימי 12/07/2025 07:12
    הגב לתגובה זו
    אל תיגע בדולר. ולא בריבית. 20 החלטות רבית השארת אותה ולא שינית. למה פתאום לדשנת תשאיר אותה על כנה. תודה
  • 24.
    כתבה מגמתית עם אינטרסים אישיים ברורים (ל"ת)
    רונן 11/07/2025 23:18
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    אנונימי 11/07/2025 17:08
    הגב לתגובה זו
    תעלה את הדולר. אתה רוצה להוריד אותו לשער 0 מה קרהאתה בוודאי יודע כמה מפסידים מדולר יורד. יותר מידי.ועוד את הריבית השארת על כנה.
  • 22.
    לא מבין 11/07/2025 06:56
    הגב לתגובה זו
    נו באמת הסיכון שיוריד ריבית ותפרוץ פה אינפלציה ללא מעצורים ומה אז הסיכון גדול מידי בגלל זה לא מורידים ריבית
  • זה לא האינפלציה זה הגירעון !!! (ל"ת)
    גולדפינגר 14/07/2025 13:29
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    אנונימי 10/07/2025 23:22
    הגב לתגובה זו
    לפני מספר שניים כאשר השקל נסחר ב3.35 ובנק ישראל קנה דולרים בסיטונות יוסי פרנק פרשן עם פוזיציה לא הסכים עם מדיניות בנק ישראל כעת כאשר השקל נסחר באותן רמות ובנק ישראל לא מתערב במסחר יוסי פרנק פרשן עם פוזיציה עדין לא מסכים עם מדיניות המטח של בנק ישראל.
  • 20.
    אמיר גולן 10/07/2025 17:18
    הגב לתגובה זו
    השקל לא מטבע חזק
  • 19.
    רוני בראל 10/07/2025 17:07
    הגב לתגובה זו
    מאמר מצויין שמתחרה רק במאמרים הלקוח נתן לי טלפון פרנק ו ושמו יועץ פיננסי שביזפורטל המקצוענים פרסמו.
  • אכן שני מאמרים מחכימים חפשו בגוגל (ל"ת)
    רונן 10/07/2025 18:18
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    לפי דעתי זה שיתוף פעולה בין המשקיעים הזרים לבנק ישראל (ל"ת)
    קש 10/07/2025 15:19
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    סיסיל בונבון 10/07/2025 14:55
    הגב לתגובה זו
    למכור למכור למכור
  • 16.
    גם מי שאומר לכם שהשקל הולך להיחלש כותב מפוזיציה (ל"ת)
    אנונימי 10/07/2025 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אנונימי 10/07/2025 14:47
    הגב לתגובה זו
    לא משנה איפה הדולר כל פעם הוא קורא לבנק ישראל לעזור לו בפוזיציה. תפסיק לכתוב פוזיציה עקומה
  • 14.
    אנונימי 10/07/2025 14:44
    הגב לתגובה זו
    אבל כמו שכתבת לבנק ישראל כבר אין תחמושת אז אולי הפעם אתה בכל אופן טועה
  • 13.
    אנונימי 10/07/2025 13:28
    הגב לתגובה זו
    לא מזמן טענת ששער הדולר 3.75 מאוד גבוה וצריך לתסף אותו.היום אתה טוען שנדרש פיחות כשהדולר נחלש בעולם כנגד סל המטבעות בשיעור של 12%.האם מתוקף תפקידךאין לך מניע אינטרסנטי
  • שרון 10/07/2025 14:59
    הגב לתגובה זו
    שהכל מתועד כאן....
  • 12.
    כתבה מפוזיציה. (ל"ת)
    אנונימי 10/07/2025 13:28
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 14/07/2025 14:27
    הגב לתגובה זו
    פרשן לא יכול להרויח מהפרשנות שלו לא משנב באיזה כוון. מי שכותב כך לא מבין את גודל המסחר במטבע המסחר לא מושפע מפרשנות כזאת או אחרת.
  • 11.
    אנונימי 10/07/2025 13:22
    הגב לתגובה זו
    הבעיה הכי גדולה של השוק זה חוסר גמישות. בעולם מתוקן שוק הוא דינאמי ומתמודד באופן טבעי עם תנודות של מטבע במקום שהרגולטור בנק ישראל יהנדס את הכלכלה באופן מלאכותי וכך ייתן פטור לשוק במדינת ישראל מלהיות יותר דינמי ומתאים עצמו לשינויים
  • 10.
    גרעון עצום 10/07/2025 13:05
    הגב לתגובה זו
    יש גרעון בשמייםרבע עם במילואים ורבע עם מתבטל בישיבות
  • 9.
    משה 10/07/2025 13:01
    הגב לתגובה זו
    בבחירות בה. כל החרדים יגויסו לצהל בכפייה.
  • חחח 11/07/2025 06:32
    הגב לתגובה זו
    אני לא חושב שצריך לגייס אותם לדעתי הפתרון הוא לשלול הצבעה למי שלא מתגייס לצהלשירות לאומי. התהליכים שיבואו לאחר מכן יפתרו הכל לא יהיו על הצינורות של הכסף ולאט לאט יאבדו השפעה שלא מגיעה להם. רק שלילת הצבעה תביא לפתרון
  • תחלום. השמאל יתן לחרדים כל מה שהם רוצים ואף יותר. ואני המחאה גם יצדיקו את זה (ל"ת)
    אנונימי 10/07/2025 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לא בגלל הנגיד 10/07/2025 12:49
    הגב לתגובה זו
    כתבה מפוזיצייה של מומחה שכנראה טעה בתחזית מול הלקוחות שלו.במקום להתנצל הוא מפיל על הנגיד שלא פעל בהתאם לתחזיות ולהמלצות שלו.
  • 7.
    ריבית 10/07/2025 12:36
    הגב לתגובה זו
    צריך להעלות ריבית. מי שלווה בלי חשבון כמו ילד שיישא באחריות. היצואנים מפסידים וגם המדינה ממיסים אך לא אתפלא אם בקרוב זה יתהפך.
  • 6.
    רוב יתרות בנק ישראל לא בדולרים בכלל (ל"ת)
    אנונימי 10/07/2025 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    המשקיע 10/07/2025 11:48
    הגב לתגובה זו
    ראשית אני מסכים עם הניתוח של יוסי פרנק ואני סבור שאם בנק ישראל לא מכר דולרים כשהצמד עמד בסביבות ה 4 הרי שטיפשים אוחזים שם בהגה וברור שכעת הוא צריך לבצע רכישות אחרת היצוא ייפגע חזק ומכאן זה יימשך בפיטורי עובדים כדי לצמצם נזקים והנה מתחילה חגיגה של אבטלה ונזק לתוצר כחול לבן
  • 4.
    דנידין 10/07/2025 11:47
    הגב לתגובה זו
    העודף במאזן התשלומים מביא דולרים למדינה שמומרים לשקלים... כל הסיפורים על ספקולנטים הינם אגדות עמי ותמי ואינן קשורות למציאותהדרך היחידה להתמודד עם ירידת הדולר הינה הפחתות ריבית על השקל מה שבנק ישראל היה חייב לעשות בחודש האחרון
  • 3.
    שרון 10/07/2025 11:45
    הגב לתגובה זו
    כשהדולר היה ב 3.6 ומעלה אמרת תחת כל עץ רענן שיש כשל שוק ושהשווי ההוגן הוא 3.4 מה עכשיו
  • 2.
    מתבונן מהצד 10/07/2025 11:36
    הגב לתגובה זו
    מטבעות הפיאט בקרב מאסף לשמר ערכן. ערך הדולר מתנדף אט אט ויחד איתו ערך כל המטבעות מתאדה. עליית הזהב עדות לכך.
  • וכן עליית הביטקוין (ל"ת)
    בני ברקי 11/07/2025 08:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברור שכל הכתוב נובע מתסכול עמוק של מי שמתפרנס מגידורי מטח (ל"ת)
    בני 10/07/2025 11:18
    הגב לתגובה זו
  • כן נראה שכתוב מתוך פוזיציה. (ל"ת)
    אנונימי 10/07/2025 12:51
    הגב לתגובה זו
שמואל קצביאן
צילום: עזרא לוי

"שער הדולר יירד ל-3.06 שקלים" - מעריך האסטרטג הראשי של דיסקונט

שמואל קצביאן:"בתרחיש אופטימי לכלכלה שער הדולר עשוי לרדת מתחת ל-3 שקלים עד סוף 2026"; ולמה היום שער הדולר דווקא עולה?

רן קידר |

שער הדולר בצניחה חופשית בחודשים האחרונים. הסיבות לירידה הן תנועות ההון של היצואנים והיבואנים שמייצרות מכירות של דולרים, פערי הריבית שמייצרים ביקוש להשקעות סולידיות בשקל ושינויים של גידורים של גופים מוסדיים שפועלים בעצם הפוך לשוקי המניות בוול סטריט (כאשר השוק עולה, החשיפה הדולרית שלהם עולה ולכן הם ממוכרים דולרים כדי לחזור לחשיפה קודמת, וההיפך).

הירידות החדות אמש בוול סטריט, מעלות כעת את שער הדולר ב-0.4% - דולר שקל רציף -0.19%  .  יש גורמים נוספים שמשפיעים על שער הדולר למעלה ולמטה, כשבגורמים הקבועים על פני שנים יש יותר שמחזקים את השקל ומחלישים את הדולר ולכן שער הדולר בשחיקה מתמדת על פני עשרות שנים. השאלה מה יהיה בהמשך וזו שאלה שתלויה בגורמים מאוד רבים ומשתנים ובעיקר בלתי תלויים ובלתי נשלטים. זה הופך את התחזית על הדולר לתחזית עם הרבה מאוד ערפל. שער הדולר, למשל - תלוי גם במצב הגיאופוליטי. הדולר משמש מטבע בטוח בזמני אי וודאות. מישהו יודע לנבא מה יהיה המצב הגיאופליטי?

שער הדולר גם תלוי בשיגעונות של טראמפ. דולר נמוך משרת אותו (בינתיים), תלוי גם באינפלציה אצלנו ובמקומות אחרים, תלוי בריבית אצלנו ובמקומות אחרים, בעיקר ארה"ב. תלוי בהייטק ובצמיחה ויש עוד אינסוף פרמטרים שמשפיעים על שער הדולר. התחזיות שאתם רואים וקוראים על שער הדולר הן תחת הנחות ופרמטרים שידועים ומוערכים כרגע, אבל - החיים דינמיים, ולכן זה הופך את התחזית על הדולר לקשה במיוחד. 

כאשר אנליסט מעריך את הרבעון הבא של אנבידיה, יש המון נעלמים, אבל הוא יודע מה היה בחודשים האחרונים, מה המגמה, מדוע ירכשו עוד שבבים, מה הביקוש, מה ההזמנות. כשכלכלן חוזה את שער הדולר יש הרבה יותר נעלמים ואין בהכרח מגמה - לשבבי אנבידיה יש ביקושים שהולכים וגדלים בשל מהפכת ה-AI וזה הפרמטר העיקרי שמשפיע על המכירות. לדולר אין גורם אחד בולט שמשפיע אלא הרבה מאוד גורמים שמשפיעים ואין בהם מגמה. 

ולכן, צריך לקרוא את התחזיות על הדולר בהבנה שהן בהינתן הנחות מסוימות ובהינתן תרחישים מסוימים על הכלכלה, המצב הגיאופוליטי ועוד. שמואל קצביאן, אסטרטג השווקים הראשי של דיסקונט מספק תחזית אמיצה - שער הדולר ימשיך לרדת.