האם מפיקות הנפט הגדולות תלחצנה על דוושת הגז?
החברות ב-OPEC ומפיקות גדולות נוספות, בהובלת רוסיה מתכנסות היום (בזום). על הפרק: מעקב אחר שוק הנפט העולמי ובחינת הצורך לבצע התאמות מבחינת תפוקת הנפט של המדינות השונות.
בשווקים הפיננסים בכלל ובשוק הנפט בפרט ממתינים בדריכות רבה להחלטות שתתקבלנה בסוף השבוע, היות וההתכנסות מתרחשת כשמחירי הנפט דוהרים כלפי מעלה ולאחרונה חצו את רף 60 הדולרים לחבית. זו גם אחת מהסיבות להתרבות החששות מאינפלציה בעת האחרונה!
במסיבת עיתונאים לקראת האירוע אמרו ראשי ארמקו, חברת הנפט הגולמי הממלכתית של ערב הסעודית, שהיא חברת הנפט הציבורית הגדולה ביותר בעולם כיום במונחי תפוקה ועתודות - כי להערכתם הביקוש לזהב השחור אכן מתאושש.
הגידול בביקוש הנו גלובלי, אך מגיע, כיום, בעיקר מכיוונה של יבשת אסיה. לפי ההערכות, רמתו הכוללת של הביקוש גדלה מ-90 מיליון חביות ליום - כשהביקוש הגיע לשפל לפני מספר חודשים, על רקע השלכות הנגיף וצמצום פעילות - ל-94 מיליון חביות ליום. זו עלייה נאה של 4.4 אחוזים, המתחוללת שעה שההיצע הגלובלי מצמוצם יותר.
- אחד הארגונים הכלכליים המשפיעים ביותר יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 20 שנה
- מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון להיום, תפוקתן של מדינות OPEC+ נמוכה בכ-8 מיליון חביות נפט גולמי ליום מרמת ההפקה שלהן בחודש ינואר 2020 – שהייתה רמת השיא מבחינתן. גם ארה"ב, שהינה מפיקת הנפט הגדולה בעולם ואינה חברה בגוש OPEC+, מפיקה כיום כ- 3 מיליון חביות ליום פחות מרמת השיא של ינואר אשתקד. יחד, מדובר בתת-תפוקה מצרפי של 11 מיליון חביות ליום.
משמעות הדבר: חלק מתצרוכת הנפט הגולמי עושה כיום שימוש בעתודות (רזרבות) ומצב דברים זה הוא בין הגורמים העיקריים לקפיצה החדה ברמת המחירים של הזהב השחור.
כאמור, השווקים דרוכים מאוד לקראת ההחלטות שתקבלנה קבוצת מפיקות הנפט ולקראת האירוע, באורח טיפוסי, ניכרת עלייה של ממש בסטיית התקן של מחיר הנוזל והחוזים העתידיים עליו.
בתוך כך, מדווח וול סטריט ג'ורנל כי ראשי לובי תעשיית הנפט בארה"ב עשויים לתמוך בהטלת מס פחמן, כחלק מההבנה שהתנאים הפוליטיים השתנו, עם כניסתו של הנשיא ג'ו ביידן לבית הלבן והרוב של המפלגה הדמוקרטית בקונגרס.
- ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם
- "המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
מהלך כזה ייקר, למעשה, את כל מוצרי האנרגיה המוסיפים לזיהום הסביבה; במקביל, אלו הנמנעים מכך – וחברות האנרגיה המתחדש בראשן – יתומרצו על ידי זיכויי מס, או תקבול כספי.
שינוי כזה עשוי לייקר עוד את מחירי הבנזין, הסולר, התזקיקים להסקה, מוצרי הפלסטיק וכן מחירי כרטיסי הטיסה; מצד שני, יעלה קרנן של חברות העוסקות בהפקת חשמל חלופית - מאנרגיית השמש, הרוח וכדומה.
בשורה התחתונה, לשאלת מיסוי הפחמן בארצות הברית חשיבות לא מבוטלת מבחינת מחירי הנפט בעולם והשאלה אם התייקרותם תימשך, אך עוד קודם לכן תהייה להחלטות שתקבלנה סעודיה, רוסיה והחברות השפעה גדולה ומידית יותר. אם הן תגענה למסקנה כי גידול הביקוש לנפט גולמי ותצרוכת הדלקים העולמית גדולים ויציבים מספיק - לא מן הנמנע כי תכרזנה על תפוקות מצומצמות פחות.
- 6.נפט יישאר בסביבות 60-70 דולר (ל"ת)אבי 04/03/2021 10:03הגב לתגובה זו
- 5.מתעניין 04/03/2021 08:00הגב לתגובה זואי אפשר להמעיט בחשיבות של השוק הזה. מצד אחד נוגע לכיס של כולנו ומצד שני יש קרטל שמשפיע מאוד על המחירים. יהיה סופר מעניין.
- 4.טל 03/03/2021 22:14הגב לתגובה זוהמלאי בסין אוזל
- 3.כשהתעופה תחזור הנפט יטוס (ל"ת)דניאלה 03/03/2021 22:11הגב לתגובה זו
- 2.יוסי 03/03/2021 22:05הגב לתגובה זולקנות מהר ,ההשקעה הכי טובה
- 1.חיים 03/03/2021 16:04הגב לתגובה זוביידן, משיקולי איכות הסביבה, הורה לקצץ בתפוקת הנפט האמריקאית. אויבות ארה"ב, רוסיה ואיראן, ייהנו מכך ואגב כך יפגעו בסביבה יותר מהמפיקים האמריקאים כי הם פחות רגישים לנושא.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.