רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

יש לכם רכב חשמלי? זו האגרה החדשה שתשלמו

שיעור החדירה הגואה של המכוניות החשמליות מאלץ את ממשלת ישראל למצוא מקורות הכנסה חלופיים שיפצו על ירידת הצריכה בדלקים; הנה עוד דרך להעלות "מסים"
דור עצמון | (8)

שוק הרכב החשמלי תופס תאוצה משנה לשנה ואם עד לפני מספר שנים מדובר היה במוצר שמנסה להיכנס לענף כה שמרני, הרי שהיום אין ספק כי הוא הצליח לחדור ושהוא העתיד. שיעור החדירה של המכוניות החשמליות לשוק הרכב בישראל עמד ב-2023 על כ-17%. ברבעון הראשון שיעור החדירה עומד על 25%.  

במשרד האנרגיה שואפים לשיעור חדירה של כ-30% ב-2025 ולזינוק של 90% ב-2030. אם לא די בכך, במשרד מעריכים כי עד שנת 2040 כ-100% מהמכוניות החדשות בישראל תהיינה חשמליות. מצד אחד מדובר בבשורה לענף הרכב ובבשורה ירוקה לסביבה, אך מנגד מדובר בבשורה מעט פחות טובה עבור הממשלה שצפויה לראות ירידה בהכנסות כתוצאה מהפחתה בצריכת הדלקים. מדובר במיליארדי שקלים שהמדינה מכניסה ממסים על הדלק בהם המס על הבלו.

כתוצאה מכך נדרשת המדינה למצוא חלופות הכנסה שישלימו את הפער שעשוי להגיע לכ-15-20 מיליארד שקלים בשנה. כך יצרה המדינה "מס נסועה" עבור המכוניות החשמליות שממסה על פי מספר הקילומטרים שנסע הרכב. החל משנת 2026 צפויה המדינה לגבות מס של 15 אגורות על כל ק"מ נסיעה. במקביל גובה המדינה מס קנייה של 35% על המכוניות החשמליות (עלייה מ-20%), והחל משנה הבאה צפוי המס לעלות ל-45%.

כעת נודע כי המדינה צפויה לייקר גם את אגרת הרישוי השנתי, "טסט", ולהשוות את מחירה למחיר האגרה של מכוניות שאינן חשמליות. אגרת הרישוי השנתית נעה על פי רוב בין 2,000 ל-5,000 שקלים ברוב המקרים, תלוי בסוג הרכב ובשנתון. על מנת לעודד את חדירת הרכבים החשמליים לכבישי ישראל העניקה המדינה הטבה עבור הרוכשים כך שהאגרה תעמוד על כ-570 שקלים בשנה בלבד. עם זאת, וככל ששיעור החדירה של המכוניות החשמליות עולה כאמור, החליטה השבוע ועדת הכספים של הכנסת לבטל את ההטבה ולגבות מבעלי המכוניות החשמליות אגרה ככל המכוניות.

אגרת הרישוי החדשה עבור המכונית החשמליות צפויה להיכנס לתוקף בתחילת 2025 בכפוף לשיטה בו מחושבת אגרת הרישוי של כלל המכוניות. איתי ראב"ד, מנכ"ל טסלה ישראל, התרעם על ההחלטה להעלות את מחירי אגרת הרישוי ואמר: "הטסלה היקרה בעולם נמכרת ב-40 אלף אירו בזמן שבישראל היא מתחילה מ-220 אלף שקל. מה שמדינת ישראל עושה, דרך המס שטיפס ל-35%, גורם למסירת המכוניות לרדת, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. אירופה הולכת לכיוון ההפוך, הטבות לרוכשים, ליצרנים, ליבואנים, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. רכב הבסיס יעלה בקרוב 300 אלף שקל, אנחנו מרחיקים את הרכב החשמלי מהישראלים".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    תודה 20/04/2024 23:14
    הגב לתגובה זו
    תודה
  • 6.
    יאללה דיזל!!! 20/04/2024 13:50
    הגב לתגובה זו
    יאללה דיזל!!!
  • 5.
    מנטליסטית 20/04/2024 13:03
    הגב לתגובה זו
    follow the money יש פתגם שאומר .?? בעלי בתי הזיקוק קבלנים פרטיים חוזים תעשייה של מיליארדים? זיהום ושיבוש מערכות אקולוגיות מחלות ... הרבה מעובדיי הדלק בשטח בתי זיקוק עשירים וחולים !!
  • 4.
    שחר 20/04/2024 07:49
    הגב לתגובה זו
    גם אם המחיר יעלה לא חסרים אנשים עשירים שיקנו.
  • 3.
    הר 19/04/2024 21:19
    הגב לתגובה זו
    כשרכב חשמלי עומד בפקק הוא לא שורף שקלים כמו בנזין. ומס נסועה לא נכלל פקק, בכל מקרה המדינה תפסיד. אבל ימים יגידו אנשים יברחו מחשמליות עכשיו
  • יוני 19/04/2024 22:00
    הגב לתגובה זו
    חוץ מזה שאתה לא חכם במיוחד, כי ידוע שרכב חשמלי מאבד מלא חשמל על מיזוג תא הנוסעים וקירור הסוללה ולכן גם רכב חשמלי שיעמוד בפקק הולך לפרוק הרבה חשמל שהוא ישלם שוב בטעינה הבאה. ואם עכשיו אין מס נסועה, כשיהיה, המדינה תרוויח מזה.
  • 2.
    סרגיו 19/04/2024 21:14
    הגב לתגובה זו
    במקום להתיל מס על אזרחים היגיע זמן לקחת מס מי אנשים ששכר שלהם איינו מוצדק , כמו עבדי הסתדרות , ולהוריד ביוקוקרטיה
  • 1.
    מה יעשו 70% מהאנשים שאין להם עמדה בבית? (ל"ת)
    אני 19/04/2024 20:56
    הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5