יש לכם רכב חשמלי? זו האגרה החדשה שתשלמו
שוק הרכב החשמלי תופס תאוצה משנה לשנה ואם עד לפני מספר שנים מדובר היה במוצר שמנסה להיכנס לענף כה שמרני, הרי שהיום אין ספק כי הוא הצליח לחדור ושהוא העתיד. שיעור החדירה של המכוניות החשמליות לשוק הרכב בישראל עמד ב-2023 על כ-17%. ברבעון הראשון שיעור החדירה עומד על 25%.
במשרד האנרגיה שואפים לשיעור חדירה של כ-30% ב-2025 ולזינוק של 90% ב-2030. אם לא די בכך, במשרד מעריכים כי עד שנת 2040 כ-100% מהמכוניות החדשות בישראל תהיינה חשמליות. מצד אחד מדובר בבשורה לענף הרכב ובבשורה ירוקה לסביבה, אך מנגד מדובר בבשורה מעט פחות טובה עבור הממשלה שצפויה לראות ירידה בהכנסות כתוצאה מהפחתה בצריכת הדלקים. מדובר במיליארדי שקלים שהמדינה מכניסה ממסים על הדלק בהם המס על הבלו.
כתוצאה מכך נדרשת המדינה למצוא חלופות הכנסה שישלימו את הפער שעשוי להגיע לכ-15-20 מיליארד שקלים בשנה. כך יצרה המדינה "מס נסועה" עבור המכוניות החשמליות שממסה על פי מספר הקילומטרים שנסע הרכב. החל משנת 2026 צפויה המדינה לגבות מס של 15 אגורות על כל ק"מ נסיעה. במקביל גובה המדינה מס קנייה של 35% על המכוניות החשמליות (עלייה מ-20%), והחל משנה הבאה צפוי המס לעלות ל-45%.
כעת נודע כי המדינה צפויה לייקר גם את אגרת הרישוי השנתי, "טסט", ולהשוות את מחירה למחיר האגרה של מכוניות שאינן חשמליות. אגרת הרישוי השנתית נעה על פי רוב בין 2,000 ל-5,000 שקלים ברוב המקרים, תלוי בסוג הרכב ובשנתון. על מנת לעודד את חדירת הרכבים החשמליים לכבישי ישראל העניקה המדינה הטבה עבור הרוכשים כך שהאגרה תעמוד על כ-570 שקלים בשנה בלבד. עם זאת, וככל ששיעור החדירה של המכוניות החשמליות עולה כאמור, החליטה השבוע ועדת הכספים של הכנסת לבטל את ההטבה ולגבות מבעלי המכוניות החשמליות אגרה ככל המכוניות.
- טסט פעם בשנתיים? צעד מתבקש להורדת הבירוקרטיה
- אגרות הרישוי עולות: כמה תשלמו השנה על הרכב שלכם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אגרת הרישוי החדשה עבור המכונית החשמליות צפויה להיכנס לתוקף בתחילת 2025 בכפוף לשיטה בו מחושבת אגרת הרישוי של כלל המכוניות. איתי ראב"ד, מנכ"ל טסלה ישראל, התרעם על ההחלטה להעלות את מחירי אגרת הרישוי ואמר: "הטסלה היקרה בעולם נמכרת ב-40 אלף אירו בזמן שבישראל היא מתחילה מ-220 אלף שקל. מה שמדינת ישראל עושה, דרך המס שטיפס ל-35%, גורם למסירת המכוניות לרדת, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. אירופה הולכת לכיוון ההפוך, הטבות לרוכשים, ליצרנים, ליבואנים, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. רכב הבסיס יעלה בקרוב 300 אלף שקל, אנחנו מרחיקים את הרכב החשמלי מהישראלים".
- 7.תודה 20/04/2024 23:14הגב לתגובה זותודה
- 6.יאללה דיזל!!! 20/04/2024 13:50הגב לתגובה זויאללה דיזל!!!
- 5.מנטליסטית 20/04/2024 13:03הגב לתגובה זוfollow the money יש פתגם שאומר .?? בעלי בתי הזיקוק קבלנים פרטיים חוזים תעשייה של מיליארדים? זיהום ושיבוש מערכות אקולוגיות מחלות ... הרבה מעובדיי הדלק בשטח בתי זיקוק עשירים וחולים !!
- 4.שחר 20/04/2024 07:49הגב לתגובה זוגם אם המחיר יעלה לא חסרים אנשים עשירים שיקנו.
- 3.הר 19/04/2024 21:19הגב לתגובה זוכשרכב חשמלי עומד בפקק הוא לא שורף שקלים כמו בנזין. ומס נסועה לא נכלל פקק, בכל מקרה המדינה תפסיד. אבל ימים יגידו אנשים יברחו מחשמליות עכשיו
- יוני 19/04/2024 22:00הגב לתגובה זוחוץ מזה שאתה לא חכם במיוחד, כי ידוע שרכב חשמלי מאבד מלא חשמל על מיזוג תא הנוסעים וקירור הסוללה ולכן גם רכב חשמלי שיעמוד בפקק הולך לפרוק הרבה חשמל שהוא ישלם שוב בטעינה הבאה. ואם עכשיו אין מס נסועה, כשיהיה, המדינה תרוויח מזה.
- 2.סרגיו 19/04/2024 21:14הגב לתגובה זובמקום להתיל מס על אזרחים היגיע זמן לקחת מס מי אנשים ששכר שלהם איינו מוצדק , כמו עבדי הסתדרות , ולהוריד ביוקוקרטיה
- 1.מה יעשו 70% מהאנשים שאין להם עמדה בבית? (ל"ת)אני 19/04/2024 20:56הגב לתגובה זו
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסעסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
עסקת רכישת רכב '0 ק"מ' היא עסקה בה מוצע רכב עם הנחה גדולה ומפתה. מדובר לרוב ברכב שעברה למעלה משנה מיום ייצורו ועל פי החוק היבואן מחויב לרשום אותו עם בעלים כלשהו. חברה או אדם פרטי. הלקוחות צריכים לבחון את העסקה בעיניים ביקורתיות. העסקה דומה יותר לעסקת רכב משומש 'יד שניה' מאשר רכישת רכב חדש אצל היבואן. 'מדריך ביזפורטל לעסקת ס ק"מ' כדי שהעסקה תהיה טובה ונכונה עבורכם
ענף הרכב רותח. כמה רותח? רותח כך שמתחילת השנה עד סוף נובמבר יירשמו בארץ בין 285,000 ל 290,000 כלי רכב חדשים. נכון למועד כתיבת שורות אלו, כשיש עוד שלושה ימים לסוף נובמבר, השוק עומד על 284,000 כלי רכב, וקצב הרישום היומי עומד על מעל ל 1000 כלי רכב ביום (!!!).
בתוך כלי הרכב שנרשמו נמצאים גם כמה עשרות אלפי כלי רכב שעברו 'גיול', ומשווקים בעסקאות '0 ק"מ'. נזכיר כי 'גיול' רכב הוא שם לרכב שעברה שנה מיום ייצורו והחוק בארץ מחייב כי בתום שנה מיום הייצור הרכב חייב להירשם על שם אדם או חברה, ולא ניתן להחזיק אותו ללא רישומו המסודר.
היבואנים נאלצים לרשום את כלי הרכב או על הח.פ. של היבואן, או חברת הליסינג שלו, או למכור את הרכב לחברות ליסינג אחרות. לכם כלקוחות זה לא ממש משנה, והרכב יוצע לכם בעסקת '0 ק"מ' במחיר זול יותר מאשר היה כאשר נמכר כחדש באולם התצוגה של היבואן.
לכאורה מדובר בעסקה מושלמת, גם מקבלים רכב חדש לחלוטין, שכן אף אחד לא נסע בו, וגם נהנים ממחיר מוזל, כאשר הרכב עדיין חדש.
עם זאת, לאור מספר מקרים שהגיעו למערכת ביזפורטל, הבנו שהעסקאות האלה מחייבות יותר הבנה והתייחסות, ולשם כך פנינו לסיגל עוז, מנכ"ל 'גלגלים' (פלטפורמת מסחר בתחום טיפולי רכב וחלפים) שלאחרונה השיקה פעילות גם בתחום עסקאות רכב, והכנו עבורכם את 'המדריך לרכישת רכב בעסקת 0 ק"מ'. "ראשית" מציינת סיגל, "הלקוח חייב להבין שהוא רוכש רכב יד שניה, וצריך להפעיל את מכלול השיקולים כמו ברכישת רכב יד שניה משומש, לרבות האפשרות לקחת את הרכב למכון בדיקה מטעמו".

מה קורה ברכבת ישראל?
הרכבת מפסידה, מאחרת ומתמודדת עם אתגרים גדולים
השיח הציבורי סביב איכות השירות של רכבת ישראל לא נרגע כשנתונים רשמיים חושפים ירידה בדיוק ההגעה של הרכבות, לצד הפסדים כספיים גוברים ושיבושים תשתיתיים. הדו"ח הכספי לרבעון השלישי מפרט כי שיעור הדיוק הממוצע ירד ל-91.6%, לעומת 96.4% ברבעון המקביל. במקביל, החברה רשמה הפסד של 34.5 מיליון שקל, כמעט כפול מההפסד של 18.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
הרכבת מאחרת
הירידה בדיוק נובעת משילוב של תקלות תשתית, עומס גובר ועיכובים בפרויקטים מרכזיים. מנתוני רכבת ישראל עולה כי איחורים חורגים לעיתים מדקות בודדות, ומשפיעים על קווים מרכזיים כמו תל אביב-חיפה. מצד אחד, הנוסעים חשים את הפגיעה היומיומית - עיכובים שמפריעים לתכנון עבודה או לימודים. מצד שני, החברה מצביעה על גידול של 12% בכמות הנסיעות ברבעון זה, שמגיעה לשיאים חדשים של כ-298 אלף נסיעות יומיות באוקטובר. עלייה זו, ללא שדרוגים פרופורציונליים בתשתיות, יוצרת לחץ על המערכת.
אחד האירועים הבולטים בשנה זו היה הפגיעה בתשתית החשמול באוגוסט. רכבת משא, שנסעה על מסילת החוף, פגעה בכבלי חשמל בשני מוקדים: צומת גנות מדרום לתל אביב, ובין חדרה לנתניה. הנזק כלל קריעה של מאות מטרים מכבלים, מה שהוביל להשבתה מלאה של קווים מרכזיים, ביטולי רכבות והפעלת היסעים חלופיים באוטובוסים. השיבושים נמשכו ימים, והשפיעו על מאות אלפי נוסעים, כולל כאלה בדרך לנתב"ג. בדיקה ראשונית קבעה כי מדף מתכת (פלט) שהיה פתוח על הרכבת גרם לפגיעה, אך ועדת חקירה בודקת כשלים בתחזוקה ובתיאום בין רכבות נוסעים ומטענים. פרטים נוספים על השיבושים באוגוסט.
זה מדגיש את הפגיעות של תשתית החשמול, שחלקה עדיין חשוף. רכבת ישראל מדווחת כי התיקונים עלו עשרות מיליונים וזה הגדיל את ההפסד של החברה.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרויקט החשמול מתעכב
פרויקט החשמול, שנועד להחליף הנעה בסולר בחשמל על פני כ-1,000 ק"מ מסילה, נתקל בעיכובים מתמשכים. התוכנית המקורית קבעה סיום לפני 5-6 שנים, אך חושמלו עד כה כ-70% מהמסילות בלבד. הסיבות כוללות בעיות תכנון, קשיים ברכש קטרים חשמליים (62-78 יחידות נדרשות) ותיאום עם קבלנים. דו"ח ביקורת מציין כי רק חלק קטן מהמסילות פעילות במלואן, וצופה דחיות נוספות עד 2026-2027. העיכובים מעלים סיכונים: תקלות חשמל חוזרות, עלויות תחזוקה גבוהות יותר ועלייה בפליטות סביבתיות – בניגוד למטרה המקורית של הפחתת זיהום.
