אחרי החברה לישראל - גם צ'רי נוטשת את קורוס

יצרנית הרכב הסינית קורוס, שנולדה כמיזם משותף של החברה לישראל וצ'רי, צפויה לאבד את ההורה השני - לאחר שצברה הפסדי עתק
רועי צוקרמן, אוטו |

קרוב לשלוש שנים אחרי שהחברה לישראל נטשה אותה, נראה שקורוס (Qoros) עומדת לאבד גם את המייסדת הסינית שלה. יצרנית הרכב צ'רי הודיעה כי כשלה במכרז שיזמה למכירת יותר ממחצית מאחזקותיה בקורוס. יצרנית זו, נזכיר, נוסדה כמיזם בבעלות משותפת של החברה לישראל וצ'רי.

 

אלא שמאז היווסדה קורוס ספגה הפסדי עתק. בשלוש השנים האחרונות בלבד, אלו עמדו על 6.6 מיליארד יואן (כ-3.6 מיליארד שקל), והיצרנית הצעירה ביטלה את תוכניותיה להתחיל שיווק באירופה.

 

על-פי הודעת צ'רי, במרכז הוצעו למכירה 25.5% ממניות קורוס מתוך 50% שבבעלותה. המכרז הסתיים ב-8 באוגוסט בלי מתעניינים, כך על-פי דיווח של ה"אוטומוטיב ניוז". בתחילת שנת 2015, בעקבות לחץ משקיעים שחששו מהפסדי העתק שנגרמים לה, החברה לישראל ויתרה על אחזקותיה בקורוס והעבירה אותם לחברת אחזקות שנוצרה לשם כך תחת השם קנון (Kenon). זו נשלטת אמנם על-ידי עידן עופר (שנמנה גם על בעלי החברה לישראל), אך מטה החברה ממוקם בסינגפור.

מפרטי המכרז עולה כי צ'רי קיוותה למכור את אחזקותיה בקורוס בעבור 1.66 מיליארד יואן (כ-870 מיליון שקל), מה שמעריך את שווי היצרנית בכ-3.4 מיליארד שקל. זאת למרות שכאמור לא רשמה רווח מעולם, ומכירותיה נמוכות משמעותית מהיעדים שהוצבו בתחילה - לקורוס מפעל בעל כושר ייצור של 150 אלף מכוניות בשנה, אך בשנת 2016 מכרה כ-24 אלף בלבד.

 

קורוס, שנוסדה כיצרנית סינית עם הפנים למערב, העסיקה בתחילה מהנדסים ומעצבים מהשורה הראשונה באירופה. אלא שכשלון מסחרי הוביל להפסדים ולהחלפת מרבית הצוות הבכיר בעובדים סיניים. היצרנית צמצמה בהתאם את יעדי המכירות, ביטלה תוכניות לביצוע תקינה אירופאית ושיווק במערב ומתמקדת כיום בשוק הסיני.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'אקו 5. צילום יצרןג'אקו 5. צילום יצרן

שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה

צ'רי טיגו 4 וג'אקו J5 הגיעו לישראל עם תג מחיר שמאתגר את המותגים המבוססים - ומעלה שאלות על הכדאיות ברכישת רכבי בנזין לא היברידיים במחיר דומה



עמית בר |
נושאים בכתבה ג'אקו 5 רכב חשמלי

שוק הרכב הישראלי עובר טלטלה: מותגים סיניים כמו צ'רי וג'אקו (תת-מותג של צ'רי) לא רק נכנסים לשוק, אלא משנים את כללי המשחק. הצ'רי טיגו 4 ההיברידית מציעה מנוע 1.5 ליטר טורבו משולב עם מנוע חשמלי, הספק כולל של כ-150 כ"ס, וצריכת דלק ממוצעת של 5.4 ליטר ל-100 ק"מ - הכל החל מ-135,990 שקל. הג'אקו J5 החשמלית מביאה סוללה של כ-60 קוט"ש, טווח נסיעה מוצהר של 420 ק"מ, ועיצוב מודרני - במחיר התחלתי של כ-152 אלף שקל. מפרט כזה היה שמור עד כה לרכבים יקרים משמעותית.

לצד אלה, מותגים סיניים נוספים מגבירים את התחרות. ה-BYD Atto 3 (לא Atto 2), קרוסאובר חשמלי עם סוללה של 60 קוט"ש וטווח של כ-420 ק"מ, נמכר בכ-180 אלף שקל. גם MG4, סופרמיני חשמלית מתקדמת, מוצעת החל מ-140 אלף שקל עם טווח של כ-350 ק"מ.

בשוק שבו מכירות הרכבים החשמליים וההיברידיים מהוות כבר למעלה מ-20% מכלל המכירות החדשות, הדגמים הסיניים מצוידים בטכנולוגיות כמו מערכות בטיחות מתקדמות ברמה 2 (סיוע לנהג), קישוריות מלאה ומערכות מולטימדיה מתקדמות. התוצאה: יבואנים ותיקים נאלצים להתאים את עצמם, והלקוחות נהנים מתחרות מחירים.

יבואנים מגיבים בהוזלות מחירים

צעדים כמו הוזלות מחירים של MG בישראל - שם ה-MG HS פלאג-אין הוזל בכמה אלפי שקלים - מאותתים על מגמה רחבה. יבואנים נאלצים להגיב למתחרים סיניים שמציעים ערך גבוה יותר למחיר. ההוזלות מוסברות כתוצאה משינויי מט"ח ושיפורים לוגיסטיים, אך בפועל מדובר בתגובה לתחרות הגוברת.

הגרסאות הבסיסיות משמשות בעיקר ככלי שיווקי. הדגמים המאובזרים, עם תוספות כמו גג פנורמי ומערכות שמע משופרות, נמכרים בתוספת של 10-15 אלף שקל - והם מביאים את הרווח העיקרי. המחיר ההתחלתי האטרקטיבי מעביר מסר ברור: טכנולוגיה מתקדמת לא חייבת לעלות הון.

האתגר: לא רק למותגים סיניים אחרים

ג'אקו 5. צילום יצרןג'אקו 5. צילום יצרן

שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה

צ'רי טיגו 4 וג'אקו J5 הגיעו לישראל עם תג מחיר שמאתגר את המותגים המבוססים - ומעלה שאלות על הכדאיות ברכישת רכבי בנזין לא היברידיים במחיר דומה



עמית בר |
נושאים בכתבה ג'אקו 5 רכב חשמלי

שוק הרכב הישראלי עובר טלטלה: מותגים סיניים כמו צ'רי וג'אקו (תת-מותג של צ'רי) לא רק נכנסים לשוק, אלא משנים את כללי המשחק. הצ'רי טיגו 4 ההיברידית מציעה מנוע 1.5 ליטר טורבו משולב עם מנוע חשמלי, הספק כולל של כ-150 כ"ס, וצריכת דלק ממוצעת של 5.4 ליטר ל-100 ק"מ - הכל החל מ-135,990 שקל. הג'אקו J5 החשמלית מביאה סוללה של כ-60 קוט"ש, טווח נסיעה מוצהר של 420 ק"מ, ועיצוב מודרני - במחיר התחלתי של כ-152 אלף שקל. מפרט כזה היה שמור עד כה לרכבים יקרים משמעותית.

לצד אלה, מותגים סיניים נוספים מגבירים את התחרות. ה-BYD Atto 3 (לא Atto 2), קרוסאובר חשמלי עם סוללה של 60 קוט"ש וטווח של כ-420 ק"מ, נמכר בכ-180 אלף שקל. גם MG4, סופרמיני חשמלית מתקדמת, מוצעת החל מ-140 אלף שקל עם טווח של כ-350 ק"מ.

בשוק שבו מכירות הרכבים החשמליים וההיברידיים מהוות כבר למעלה מ-20% מכלל המכירות החדשות, הדגמים הסיניים מצוידים בטכנולוגיות כמו מערכות בטיחות מתקדמות ברמה 2 (סיוע לנהג), קישוריות מלאה ומערכות מולטימדיה מתקדמות. התוצאה: יבואנים ותיקים נאלצים להתאים את עצמם, והלקוחות נהנים מתחרות מחירים.

יבואנים מגיבים בהוזלות מחירים

צעדים כמו הוזלות מחירים של MG בישראל - שם ה-MG HS פלאג-אין הוזל בכמה אלפי שקלים - מאותתים על מגמה רחבה. יבואנים נאלצים להגיב למתחרים סיניים שמציעים ערך גבוה יותר למחיר. ההוזלות מוסברות כתוצאה משינויי מט"ח ושיפורים לוגיסטיים, אך בפועל מדובר בתגובה לתחרות הגוברת.

הגרסאות הבסיסיות משמשות בעיקר ככלי שיווקי. הדגמים המאובזרים, עם תוספות כמו גג פנורמי ומערכות שמע משופרות, נמכרים בתוספת של 10-15 אלף שקל - והם מביאים את הרווח העיקרי. המחיר ההתחלתי האטרקטיבי מעביר מסר ברור: טכנולוגיה מתקדמת לא חייבת לעלות הון.

האתגר: לא רק למותגים סיניים אחרים