אלקטריאון
צילום: אלקטריאון

אלקטריאון תבצע פיילוט לפריסת כביש חשמלי באורך 1.6 ק"מ בארה"ב

זהו פיילוט ראשון בארצות הברית שמצטרף לפיילוטים קיימים במדינות נוספות, אך לחברה אין עדיין פרויקט מסחרי הכולל פריסת כבישים שהוא האתגר הגדול ביותר ברעיון עליו בנויה החברה; השוק ככל הנראה מאמין שיש פה תקווה לקיום ההבטחה, והחברה מזנקת 14% במסחר היום
גיא טל | (3)

חברת אלקטריאון 3.65% , המפתחת טכנולוגיית טעינה לרכבים חשמליים, המאפשרת טעינה אלחוטית בזמן תנועה ובזמן חניה, מודיעה כי משרד התחבורה של מדינת מישיגן בארה"ב הודיע לחברה שהיא זכתה במכרז להקמת פרויקט להדגמת טעינה אלחוטית אשר יכלול פריסת כביש טעינה אלחוטי באורך של כ-1.6 ק"מ ועמדות סטטיות לטעינה אלחוטית. פרויקט זה לדברי החברה מהווה את כניסתה הרשמית של אלקטריאון לשוק האמריקאי.

יש לציין עם זאת שלחברה כבר יש מספר פיילוטים בגרמניה, איטליה ושבדיה, אך אף אחד מהם לא הפך עדיין לפרויקט מסחרי, כך שהדרך לכניסה אמיתית לשוק האמריקאי עודנה רחוקה. החברה נערכת לביצוע הפרויקט המסחרי הראשון שלה בהיקף של 6 מיליון שקל בשנה לאספקת רשת טעינה אלחוטית סטטית עבור -200 אוטובוסים ציבוריים של חברת דן בתל אביב ובדרום הארץ. רשת הטענה סטטית היא דבר שאיננו כל כך יוצא דופן, גם אם הוא נעשה באופן אלחוטי, ולא הוא ה"חלום" הטמון בחברה. החלפת כבישים באופן משמעותי על מנת שיאפשרו טעינה אלחוטית יעילה, שבאמת תשפיע על שוק הרכב החשמלי הוא אתגר פיננסי וטכנולוגיה גדול הרבה יותר, כשחובת ההוכחה שהחברה הצליחה להתגבר על האתגר הזה עדיין מוטלת על החברה.

אלקטריאון תוביל את הפרויקט כולל התכנון, ההערכה, הבדיקה והיישום של תוכנית הפיילוט, הפרויקט צפוי להיות מופעל במהלך שנת 2023 ברובע של העיר דטרויט שמשמש גם כרובע המרכזי של החדשנות בתחבורה של חברת פורד. הפרויקט מתבצע בשיתוף פעולה של החברה עם גופים שונים ביניהם: חברת הרכב פורד, אשר הובילה יחד עם החברה את הגשת ההצעה לפרויקט ותיקח בו חלק מרכזי, עיריית דטרויט, אשר תספק תמיכה מוניציפלית לפרויקט וגורמים נופים. משרד האנרגיה של מדינת מישיגן ישתתף בהעמדת מימון לפרויקט במישיגן בהיקף של כ-1.9 מיליון דולר.

החברה נסחרת לפי שווי של 1.48 מיליארד שקל לאחר ירידה של 32% בחודש האחרון. בשנת 2021 ירדה החברה ב-22% ואילו בשנים 2020 ו-2019 זינקה החברה ב-288% ו-271% בהתאמה. סך הכל סיפקה החברה תשואה של 2723% בחמש השנים האחרונות, וכעת היא רחוקה 49% מהשיא. בדוחות הרבעון השני של שנת 2021 דיווחה החברה על הפסד של 9.4 מיליון שקל עקב עליה בהוצאות מחקר ופיתוח. ההפסד התפעולי עמד על 11 מיליון שקל. סך המזומנים שעמד לרשות החברה היה 10 מיליון שקל. 

טרבור פאוול, ראש תחום התחבורה במדינת מישיגן: "אימוץ פתרונות פורצי-דרך שמשנים את עתיד התחבורה וחישמול התחבורה הוא חלק מה-DNA שלנו במישיגן. אנו נרגשים לראות כיצד ההדגמה של אלקטריאון תוכל להפוך למודל כלל ארצי שיתרום להאצת אימוץ פתרונות תחבורה חשמלית ולהוביל דור חדש של טכנולוגיות תחבורה".

אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף באלקטריאון: "זוהי זכות גדולה לשתף פעולה עם מדינת מישיגן בחזונה להאצת המעבר לכלי-רכב חשמליים בבירת התחבורה של ארה"ב. מדובר בצעד משמעותי ביותר לקראת הרחבת הפעילות העסקית שלנו בארה"ב ואין מקום טוב להתחיל בו מאשר במקום הולדתה של תעשיית הרכב המודרנית. אנו צופים כי בעקבות מישיגן גם מדינות נוספות בארה"ב יבחנו את השימוש בטכנולוגיית הכביש החשמלי של אלקטריאון להאצת התחבורה החשמלית".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גל 10/02/2022 08:37
    הגב לתגובה זו
    ממשיכים לעבוד על כולם בעיניים, כפי שצויין אין להם טעינה דינמית וטעינה סטטית יכול לעשות כל בוגר אורט אז את מי הם מסבנים? את ציבור המשקיעים כמובן
  • 2.
    אסי 01/02/2022 14:59
    הגב לתגובה זו
    פורד מעודכנים ???
  • 1.
    מעבר לפינה (ל"ת)
    הנפקה בארהב 01/02/2022 11:49
    הגב לתגובה זו
קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)

ההשקעה המוצלחת של קובי אלכסנדר, והאם המימוש האחרון הוא סימן להמשך?

קובי אלכסנדר מממש 66 מיליון שקל ממניות אי.בי.אי אחרי 20 שנות השקעה; וגם: דברים שצריך לדעת על קובי אלכסנדר

רן קידר |
נושאים בכתבה קובי אלכסנדר

קובי אלכסנדר מכר 240 אלף מניות של בית ההשקעות אי.בי.אי בשער של 275 שקלים למניה, סכום כולל של 66 מיליון שקלים. העסקה בוצעה בהנחה של 4% ממחיר השוק. לפני המכירה החזיק אלכסנדר ב-19.2% ממניות החברה; כיום נותרו בידיו 15.8%, בשווי של 620 מיליון שקלים. ההשקעה המקורית היתה ב-2005, בסך 50 מיליון שקלים עבור 25% מאי.בי.אי, והיא הניבה תשואה מצטברת של יותר מפי 12. 

שווי השוק של אי.בי.אי חצה את 4 מיליארד שקלים במקביל לשיפור בתוצאות וקריאה נכונה של המפה. אי.בי.אי נכנס לפני יותר מעשור לתחום הקרנות האלטרנטיבות למשקיעים כשירים וזה הפך לזרוע מאוד מרכזית ברווחיו. 

בשבוע האחרון מכרו ארבעה בכירים באי.בי.אי אופציות בשווי 50 מיליון שקלים


מי הוא קובי אלכסנדר?

קובי אלכסנדר הוא יזם הייטק ישראלי שייסד את קומברס טכנולוגיות (לשעבר אפרת) ב-1984 עם בועז משעולי ויחיעם ימיני. החברה, שפיתחה פתרונות ערך מוסף לתקשורת, גדלה ל-5,000 עובדים ו-1.5 מיליארד דולר מחזור שנתי בשיאה ב-2000, עם שווי שוק של 20 מיליארד דולר. אלכסנדר כיהן כמנכ"ל 25 שנה, והוביל IPO ב-1996 (גיוס 100 מיליון דולר) והשקעות בסטארט-אפים כמו וויקס (50 מיליון דולר ב-2007).

ב-2006 הוא הואשם בתרמית ניירות ערך: תמחור לאחור של אופציות למנהלים, שחסך 7 מיליון דולר מיסים והטיב עם בכירים, כולל אלכסנדר שקיבל אופציות בשווי 2 מיליון דולר. לאחר כתב אישום בארה"ב, נמלט לנמיביה (ללא הסכם הסגרה), שם שהה 10 שנים תחת שם בדוי, בעוד קומברס איבדה את שוויה וחוסלה. 

ב-2016 הוא הוסגר, הורשע ב-2017 ברישום כוזב, ונידון ל-30 חודשי מאסר. ריצה 12 חודשים בארה"ב ובישראל, ושוחרר ב-2018 לאחר ניכוי שליש.



רו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרירו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרי
כנס תאגידים ה-13

״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״

בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך מזהירים מפער בין התמונה האופטימית בשוק ההון לבין מצב הפרויקטים בשטח, ומציגה מתווה גילוי חדש לחברות היזמיות שיתמקד במהות, בעודפים צפויים ובגילוי מצרפי



ליאור דנקנר |

״על המסכים הכל נראה טוב, בפרויקטים זה כבר פחות פשוט״

היום (שלישי), בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך, עלתה רו״ח פרידה עבאס לבמה עם מסר מפוכח לשחקניות הנדל״ן היזמי. לדבריה, בעיני הרשות מתווה הגילוי החדש אינו רק שינוי טכני, אלא שינוי תפיסתי סביב מהות. היא הוסיפה שמי שמסתכל מלמעלה רואה שוק שנראה מצוין: בשנה האחרונה הצטרפו לבורסה 12 חברות נדל״ן יזמי, מספר שישראל לא ראתה כבר שנים. רוב החברות האלה גייסו אגרות חוב בהיקף כולל של כמעט 1.4 מיליארד שקלים, ובשנה החולפת נרשמה עלייה בשווי השוק של חברות הנדל״ן הציבוריות.

הנתונים האלה, אמרה, משקפים התעניינות גוברת מצד הציבור וציפייה לרווחיות גבוהה בשנים הבאות, במיוחד על רקע חזרה הדרגתית של השוק לפעילות אחרי סיום הלחימה. ״אם מסתכלים מלמעלה, הכל נראה ממש טוב״, אמרה, ״אבל כשנכנסים לעובדות בשטח, הסיפור מורכב יותר״.


מהמצגת ע״י פרידה עבאס יוסף


עבאס הזכירה שבמקביל לעלייה בשוויי השוק נרשמה בשנה האחרונה ירידה בקצב מכירת הדירות, שהובילה לשיא חדש במספר הדירות הלא מכורות. יחד עם זאת, מדד תשומות הבנייה ושכר העבודה בענף ממשיכים לעלות ולהגדיל את עלות הפרויקטים עבור היזמים.

״השילוב של ירידה במכירות ועלייה בעלויות פוגע בתזרים המזומנים של החברות״, אמרה. ״את התוצאה רואים בשטח, בשלטי החוצות ובקמפיינים: מבצעי מכירות יצירתיים שמגלמים הנחות משמעותיות, הצעות למשכנתאות ללא ריבית, פטור מהצמדות ואפילו אפשרות לביטול הסכמים. אלה לא רק גימיקים שיווקיים, אלא כלים להתמודד עם מצוקה פיננסית שמתגברת״.