רו"ח בריטמן: "רשות המסים מחזיקה בדעה לפיה תכנון מס הנו פשע"

לדברי יו"ר מנהל העסקים הראשי בפירמת הרו"ח והיעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר: "העלאת מיסים גורפת, עלולה להוות תמריץ לריבוי העלמות מס"; "העלאת שיעורי המס תבריח את החברות הרב לאומיות"
יעל גרונטמן | (5)

"כל מי שסבור כי ניתן להשאיר כאן את החברות הרב לאומיות מבלי לתת להן הטבות מס משמעותיות - טועה". כך אמר רו"ח יגאל בריטמן, יו"ר ומנהל עסקים ראשי בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר, בכנס בנושא השלכות כלכליות ומיסויות של התכנית הכלכלית החדשה, שקיימה הפירמה בשיתוף פורום מנהלי הכספים בתעשייה בהתאחדות התעשיינים.

לדברי בריטמן: "העלאת שיעורי המס תבריח את החברות הרב לאומיות אל מחוץ לישראל, למדינות בהן השקעות עבור תעשיות עתירות ידע כדאיות יותר, כדוגמת שוויץ, אירלנד ולוקסמבורג. ללא צל של ספק, יש משמעות רבה לחלקן של החברות הרב הלאומיות בתוצר, בהגדלת הייצוא, בגידול בתעסוקה ובגידול ההכנסות ממיסים, ולא בהכרח רק המיסים הישירים אותן החברות משלמות על רווחיהן בישראל. התועלת שצומחת מאותן חברות, גדולה מהתועלת שתצמח בעקבות העלאת שיעורי המס ומזעור ההטבות, בעיקר בתוכנית כלכלית שלא רואים בה מנועי צמיחה".

תמריץ לריבוי העלמות מס

בהתייחסו להצעות לשינויים בחוק ההסדרים ולתקציב אמר בריטמן, "אנו רואים בהצעת חוק ההסדרים מספר ניסיונות לאישור חקיקה אשר אין בצידה תרומה לאישור תקציב המדינה, כי אם ניסיון להגדילו בדרך שאיננה דמוקרטית, בלשון המעטה.

"התקציב המוצע איננו אתגרי. הוא מעלה את מס החברות, מס הכנסה, מע"מ ומיסים עקיפים נוספים והמשמעות של כך, בין היתר, היא הכבדה נוספת על השכבות החלשות ומעמד הביניים. נראה כי הדרך של "לחפש מתחת לפנס" נבחרה, על פני רפורמה יסודית אשר תתקן את החולאים בכלכלה הישראלית והעלאת מיסים גורפת, עלולה להוות תמריץ לריבוי העלמות מס".

כל הטיפול בנדל"ן - בטעות יסודו

"נוסח הצעת חוק ההסדרים מותירה על כנה את גזרות הנדל"ן, ומסתמן כי עיקר המאמצים מופנים כלפי משקיעי הנדל"ן וכי החקיקה נועדה להדיר את רגליהם מתחום זה שעד כה נהנה מהקלות מס רבות. צעדים אלו, לא רק שלא יצליחו לצנן את שוק הנדל"ן בישראל, אלא שיובילו לעליית מחירי הדירות והשכירות באופן שיפגע בכיסו של מעמד הביניים.

כל הטיפול בנדל"ן בטעות יסודו. במקום לטפל בעלות הקרקע על ידי המדינה, אשר 90% מהקרקעות בבעלותה, דבר אשר היה מוריד משמעותית את מחירי הדירות, מטפלים בבעלי הנדל"ן בדרך שרק תייקר את מחירי הדירות והשכירות", מוסיף בריטמן.

הכללה מקוממת ושגויה

בנוסף, אומר בריטמן כי "בטיוטת חוק ההסדרים מוצעים תיקונים משמעותיים גם בנושא חברה שקופה וחברה משפחתית, אשר מטרתם למעשה לאיין את כל תכנוני המס הנוגעים אליהן. מפליא בעיניי, שהפרק בהצעה הכולל את השינויים במודל החברה המשפחתית, נמצא תחת הכותרת "צמצום היקף העלמות המס בישראל".

"הכללת החברה המשפחתית תחת פרק זה הינה מקוממת ושגוייה. בשנת 2002 ישבה על המדוכה ועדת רבינוביץ' אשר כללה את טובי המומחים והציעה את מודל החברה השקופה. לא ייתכן כי במחי יד יבוטלו המלצותיה. בנוסף, אני לא רואה סיבה מדוע במרבית ארצות העולם יכול להתקיים מודל של חברה שקופה המאפשר הטבות לבעלי מניות שאינם בהכרח קרובי משפחה, ובישראל לא יאפשרו מודל שכזה".

עוד ציין בריטמן כי "ניכר שהשינויים המוצעים במודלים המיסויים במסגרת הצעת החוק, הינם עוד צעד המשרת את מלחמתה של רשות המיסים בתכנוני המס. מההצעה עולה כי הרשות מחזיקה בדעה לפיה תכנון מס הנו פשע.

"בהקשר זה אציין כי כל גוף עסקי פועל במטרה להשיא את רווחיו, בין היתר באמצעות מזעור נטל המס. פסיקתו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר הקובעת כי "זכותם ואף חובתם של מומחים בענייני מיסים לתכנן עסקאות משפטיות כך שלא תהיינה עתירות מס" העניקה למתכנני המס רוח גבית. פעולה זו של תכנון מיסויי, נכונה לא רק לחברות הרב לאומיות אלא לכלל הגופים העסקיים במדינה והינה רצויה ולגיטימית".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    nlev 08/07/2013 12:30
    הגב לתגובה זו
    רשות המיסים סתם מנסה לטפוס הכנסה בחאפ ובהיסטריה כדי לשרת ממשלה שמנה ולא יעילה שנותנת שרותים בינונית -מטה
  • 4.
    רון 08/07/2013 12:08
    הגב לתגובה זו
    לבזבז ?? תמשיכו לרכוש דירות במחירים מטורפים, ותמשיכו לטוס לחו"ל על חשבון מישהו אחר - אח"כ אל תבכו שהאגדה תעלם.
  • 3.
    הגיע הזמן לטפל בכל רוח"ש שנותנים יד להעלמת מס בכל צורה (ל"ת)
    כלכלן 08/07/2013 11:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אסף 08/07/2013 10:52
    הגב לתגובה זו
    הרשות אינה מחזיקה בדעה לפיה תכנון מס הנו פשע, להיפך. מי שחושב שתכנון מס הוא פשע ושרשות המיסים היא שותפה לפשע הם מליון ילדים רעבים במדינה.
  • 1.
    לרו"ח 08/07/2013 10:18
    הגב לתגובה זו
    תכנון מס זה חוקי למה לא? שישנו את החוקים אם הם כל כך לא מרוצים. ההון פה בורח מזמן ההתנכלות לחברות מעוררת בחילה . לגבי הנדלן ברור שהמדינה לא מעוניית להוריד את המחיר היא רוצה להוריד מחיר ע"י פגיעה במשקיעים אבל בדרך להרויח חשיבה חזירית ונבזית. מטומטם מי שקונה פה דירות הממשלה יודעת מה היא צריכה לעשות לשחרר קרקעות ואם היא רוצה לשמור לה את הקרקעות בכספת שתשמור אז שתעשה פינוי בינוי לבתים בני 50 שנה אבל זה לא יקרה כי הממשלה לא תרויח מזה. היא מעדיפה רעידת אדמה שחצי מהעם ימות והיא תקבל את כל רכוש הנשארים כל במגיפת האבעבועות השחורות . העם מפגר צריך לברוח מפה עם הכסף ולהשאיר את הממשלה לדפוק אחד את השני בכנסת
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

איציק וייץ קרסו מוטורס
צילום: אסף לב
דוחות

קרסו מוטורס: צ׳רי תומכת בתוצאות אבל המלאי זינק ליותר מפי שניים וחצי

הכנסות קרסו עלו בכ-22% ברבעון ל-2.15 מיליארד שקל והרווח הנקי טיפס ל-77.6 מיליון שקל, כשמכירות צ׳רי ממשיכות להוביל את הצמיחה; המלאי קופץ לרמה של 3.22 מיליארד שקל ומעלה סימני שאלה לגבי קצב המסירות בענף הרכב

ליאור דנקנר |

קרסו מוטורס קרסו מוטורס 0%   מסכמת רבעון שלישי עם שיפור ניכר בשורה העליונה ובשורה התחתונה, לצד המשך התרחבות משמעותית בפעילות הליבה של מכירת רכב חדש. הצמיחה ניכרת כמעט בכל רכיבי הפעילות, ובמרכזה תרומה בולטת של צ’רי, שהפך למנוע מרכזי בתמהיל הדגמים של החברה. התוצאות ברמת השורות נראות טוב, אבל אם מסתכלים מתחת למכסה המנוע רואים קפיצה חריגה בהיקף המלאי, שטיפס ל-3.224 מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר, לעומת 1.231 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זה גידול של כ-1.99 מיליארד שקל, המשקף עלייה של פי 2.6 ברמת המלאי, מה שמעלה שאלות על קצב המסירה הצפוי של החברה ברבעונים הבאים כמו גם על המצב בענף בכלל. מצד שני, סעיף המקדמות מלקוחות עלה ל-380 מיליון שקל לעומת 209 מיליון שקל בשנה שעברה, מה שאולי מרמז על עסקאות שטרם נמסרו ויוכרו בהמשך.

קרסו פועלת תחת המותג פריסבי ומרכזת תחתיה את יבוא ושיווק המותגים רנו, ניסאן, דאצ'יה, אינפיניטי, צ'רי ו-Xpeng. לצידה פועלת פעילות הליסינג וההשכרה באמצעות פסיפיק רכב ותחבורה, פעילות מימון חוץ-בנקאי, שירותים נלווים ופעילות דו-גלגלית באמצעות מטרו מוטור שנרכשה השנה במלואה. הרבעון הנוכחי הוא הראשון שבו איחוד מלא של מטרו מוטור מופיע לאורך כל תקופת הדוח, והשפעתו ניכרת בכל נתוני ההכנסות, המכירות והמלאי.

עיקרי התוצאות

במהלך הרבעון השלישי הגיעו הכנסות החברה ל-2.15 מיליארד שקל, עלייה של כ-22% לעומת כ-1.8 מיליארד שקל ברבעון המקביל. הגידול נבע מעלייה בהיקף מכירות הרכב החדש ומהתרחבות בפעילות השירותים, המימון ושאר התחומים. החברה מסרה ברבעון 12,748 כלי רכב, לעומת 8,490 בתקופה המקבילה אשתקד. מתוכם, 2,429 כלי רכב הם של מטרו מוטור, אשר פעילותה אוחדה בחברה החל מהרבעון השני. הרווח הגולמי ברבעון עלה ל-368.5 מיליון שקל ושמר על שיעור רווחיות דומה לזה של השנה שעברה. הרווח מפעולות רגילות עלה ל-169.9 מיליון שקל לעומת 167.6 מיליון שקל ברבעון המקביל, כאשר הוצאות הפרסום, הרחבת אולמות התצוגה ואיחוד פעילות מטרו תרמו לעלייה בהוצאות התפעול. הרווח הנקי של החברה עלה ל-77.6 מיליון שקל לעומת 74.7 מיליון שקל ברבעון המקביל, כאשר גידול בהוצאות המימון קוזז ברווחים מנגזרים פיננסיים והפרשי שער בהיקף של כ-25 מיליון שקל.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה הגיעו ההכנסות ל-6.3 מיליארד שקל, עלייה של כ-35% לעומת 4.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בתקופה זו מסרה החברה 36,652 כלי רכב לעומת 21,612 בתקופה המקבילה, כאשר 4,657 מהמסירות הן של כלי רכב דו-גלגליים ממטרו מוטור. הרווח הגולמי לתקופה עלה ל-1.1 מיליארד שקל, והרווח מפעולות רגילות הגיע ל-576.6 מיליון שקל לעומת 447.1 מיליון שקל אשתקד. הרווח הנקי בתשעת החודשים הסתכם ב-300 מיליון שקל, עלייה של כ-50% לעומת 200.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, כאשר התרומה המרכזית לשיפור הגיעה מצמיחה תפעולית ומרווח בהיקף 74.8 מיליון שקל מנגזרים פיננסיים והפרשי שער.