איתי בן זאב בורסה
צילום: קובי קנטור

מניית הבורסה מזנקת; האם היא אופציה על השוק המקומי?

הבורסה הציגה רבעון חזק עם צמיחה של 39% ברווח הנקי ברבעון הראשון של השנה; מניית הבורסה למעשה היא סוג של ראי לכלכלה הישראלית - כשהמדדים מזנקים, ההכנסות שלה עולות וההוצאות הן די קבועות; מה מכפיל הרווח?

אביחי טדסה | (6)

מניית הבורסה לניירות ערך הבורסה לניע בתא 0.04%   מזנקת בכ-10% לאחר פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2025. מדובר בזינוק שממחיש את הקשר הישיר בין ביצועי הכלכלה הישראלית והבורסה לבין הצלחת החברה המפעילה אותה. כשמדדי הבורסה בתל אביב עולים, מחזורי המסחר גדלים והכנסות הבורסה מזנקות - כך גם מניית הבורסה נהנית ממומנטום חיובי.

הבורסה מהווה למעשה אופציה על הכלכלה הישראלית. כשהכלכלה במגמת צמיחה, מדדי המניות עולים, המשקיעים זורמים לשוק ומחזורי המסחר מזנקים - מה שמתורגם באופן ישיר לעלייה בהכנסות הבורסה. הדוחות האחרונים מדגישים את הקשר הזה בצורה מובהקת.


הבורסה דיווחה על גידול משמעותי בהכנסות ברבעון הראשון של 2025, שהסתכמו בכ-131 מיליון שקל, עלייה של כ-21% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. השיפור נובע בעיקר מהעלייה במחזורי המסחר בשוק המניות, שעלו בכ-35% והסתכמו בכ-2.9 מיליארד שקל ברבעון - לעומת כ-2.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.  עיקר העלייה מיוחסת לכניסת כספים משמעותית למדדים המקומיים מצד משקיעים ישראלים וזרים, בסך כולל של כ-10 מיליארד שקל נטו. גם רכישות קרנות הסל על מדדי מניות מקומיים בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקל וקרנות אג"ח מקומיות בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל תרמו למגמה החיובית.


אחד היתרונות המרכזיים של הבורסה הוא שמדובר בפלטפורמה עסקית המאפשרת הגדלת מחזורי מסחר כמעט ללא עלייה משמעותית בהוצאות. העלויות ברבעון הראשון עמדו על כ-84.8 מיליון שקל - עלייה מתונה של 13% בלבד בהשוואה לעלייה החדה בהכנסות. בנוסף, ה-EBITDA המתואם של הבורסה עלה בכ-27% והסתכם בכ-61.8 מיליון שקל, והרווח הנקי קפץ בכ-39% לכ-35.8 מיליון שקל. מדובר בעלייה משמעותית הממחישה את המודל העסקי היעיל של הבורסה, שבו הגדלת מחזורי מסחר כמעט ואינה מלווה בעלייה בהוצאות.


מכפיל הרווח של מניית הבורסה, בהתבסס על הרווח הנקי השנתי של 101.4 מיליון שקל לשנת 2024 ושווי שוק הנע סביב 4.95 מיליארד שקל, עומד על כ-48.7. יחד עם זאת, אם נתייחס לרווח ברבעון הראשון של 2025 שעמד על 35.8 מיליון שקל, ונניח שקצב הרווח יישמר לאורך השנה (כ-143.2 מיליון שקל שנתי), נקבל מכפיל רווח של כ-34.5. מדובר במכפיל גבוה יחסית, אך הוא משקף את העובדה שהבורסה בתל אביב מתנהלת כחברת צמיחה, במיוחד לאור העלייה המשמעותית בהכנסות ברבעון הראשון (21%). העלייה בהכנסות נובעת בין היתר מהגידול במחזורי המסחר ומגידול בהכנסות מעמלות ושירותי סליקה.


בתרחיש שבו הבורסה תמשיך לצמוח בקצב שנתי של כ-20% ברבעונים הבאים, הרווח השנתי עשוי לעלות מעבר ל-143 מיליון שקל, מה שיגרום לירידה במכפיל הרווח. ככל שההכנסות ימשיכו לעלות בקצב זהה, ניתן לצפות שהמכפיל ירד לרמות נמוכות יותר, המשקפות טוב יותר את הצמיחה בפועל.


המשמעות היא שהמכפיל הגבוה הנוכחי לא בהכרח מעיד על תמחור יתר, אלא משקף ציפיות להמשך צמיחה ברווחיות. אם הבורסה תעמוד בתחזיות ותמשיך להגדיל את ההכנסות והרווח הנקי, המכפיל צפוי להתכנס לרמה נמוכה יותר, מה שיהפוך את המניה לאטרקטיבית יותר בטווח הארוך. מנגד, במידה וקצב הצמיחה יפחת, והשוק המקומי ידעך, המשקיעים עשויים להעריך מחדש את שווי המניה, שכן מכפיל גבוה ללא צמיחה משמעותית עלול להיתפס כמסוכן.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


הבורסה מתפקדת כעסק שמאפשר הגדלת רווחיות כמעט ללא עלויות נוספות. כאשר מחזורי המסחר עולים, היא נהנית ממודל עסקי רווחי במיוחד. כך למשל, ביום עדכון המדדים האחרון, בו מחזורי המסחר זינקו לכ-12.5 מיליארד שקל - פי כמה מהממוצע היומי - הכניסה הבורסה כ-4 מיליון שקל מעמלות בלבד. בפועל, מדובר במבנה עסקי שמאפשר לבורסה לצמוח עם הכלכלה הישראלית מבלי להכביד על עצמה בעלויות תפעול נוספות. לכן, כאשר השוק עולה והמדדים מתחזקים, מניית הבורסה נוטה לזנק בהתאם.


שווי השוק של מניית הבורסה עומד על 4.95 מיליארד שקל, מניית הבורסה זינקה ב-30% מתחילת השנה, ובמהלך 12 החודשים האחרונים זינקה ב-90%. ההון העצמי מסתכם בכ-505 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סוחר עצמאי 20/05/2025 08:35
    הגב לתגובה זו
    הבורסה נהנית ממבנה עסקי חלומי רווחיות שצומחת עם מחזורי המסחר כמעט בלי עלות נוספת. כשהשוק רותח כמו ביום עדכון המדדים האחרון גם מניית הבורסה ממריאה. מודל שמוכיח איך צמיחה כלכלית מתורגמת ישירות לשורת הרווח.
  • 3.
    שריל בנטוב 14/05/2025 21:17
    הגב לתגובה זו
    עבודה בעיניים נוכלים
  • 2.
    הם בעלי הקזינו. גם כשיהיו ירידות הם תמיד ירויחו. מניה מענינת. (ל"ת)
    אנונימי 14/05/2025 19:10
    הגב לתגובה זו
  • סוחר 20/05/2025 08:35
    הגב לתגובה זו
    הבורסה נהנית ממבנה עסקי חלומי רווחיות שצומחת עם מחזורי המסחר כמעט בלי עלות נוספת. כשהשוק רותח כמו ביום עדכון המדדים האחרון גם מניית הבורסה ממריאה. מודל שמוכיח איך צמיחה כלכלית מתורגמת ישירות לשורת הרווח.
  • הם יותר כמו משכירים את הבנייין לבעלי הקזינו בעלי הקזינו זה המוסדיים הבורסה רק לוקחת עמלה! (ל"ת)
    אנונימי 14/05/2025 22:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ניתוח מעולה (ל"ת)
    משקיע 14/05/2025 18:11
    הגב לתגובה זו
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.