איתי בן זאב בורסה
צילום: קובי קנטור
דוחות

ההכנסות של הבורסה ברבעון - 131 מ' שקל, גידול של 21%

עוד לפני יום עדכון המדדים שהכניס לקופת הבורסה 4 מיליון שקל מעמלות, הרבעון הראשון גם כן היה חזק - הרווח הנקי של הבורסה זינק ב-39% ל-35.8 מיליון שקל

רוי שיינמן | (2)

כבר כתבנו כאן על כך שהבורסה הבורסה לניע בתא 0.04%   היא חברה עסקית שדואגת קודם כל לרווחים שלה. כתבנו על היתרונות אבל גם על החסרונות וההשלכות, כשהבורסה מרוכזת סביב חברות פיננסים ולא מייצגת את ההייטק הישראלי מספיק. יום עדכון המדדים היה דוגמא למה היה יכול להיות כאן אם הבורסה הייתה אטרקטיבית יותר - באותו יום היה מחזור יומי של 12.5 מיליארד שקל, פי מהמחזור הממוצע. במציאות אחרת מחזורי מסחר כאלה היו שגרתיים וגם הכנסות הבורסה היו גדלות - רק באותו יום למשל הבורסה הכניסה כ-4 מיליון שקל מעמלות. בינתיים, לפי הדוחות של הבורסה, גם הרבעון הראשון הציג שיפור בתוצאות.


הבורסה לניירות ערך בתל-אביב דיווחה היום על התוצאות הכספיות לרבעון הראשון. ההכנסות ברבעון הראשון של שנת 2025 הסתכמו לסך של כ-131 מיליון שקל לעומת הכנסות ברבעון המקביל אשתקד בסך של כ-108.3 מיליון שקל, גידול בשיעור של כ-21%. הגידול בהכנסות נובע מגידול בכל פעילויות הליבה של הבורסה ובעיקר מגידול בהכנסות משירותי מסלקה ומהכנסות מעמלות מסחר וסליקה. 

 

העלויות ברבעון הראשון של שנת 2025 הסתכמו לסך של כ-84.8 מיליון שקל לעומת עלויות בסך של כ-75.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ- 13%. הגידול בעלויות נובע בעיקר מגידול בהוצאות בגין הטבות לעובדים ובהוצאות מחשבים ותקשורת. הכנסות מימון, נטו ברבעון הראשון של שנת 2025 הסתכמו לסך של כ-0.9 מיליון שקל לעומת הכנסות מימון, נטו ברבעון המקביל אשתקד בסך של כ-1.4 מיליון שקל, ירידה של כ- 38%. הקיטון בהכנסות המימון נבע בעיקר מקיטון ביתרת הפיקדונות ומקיטון ברווחים בגין ניירות ערך סחירים. 


הרווח ברבעון הראשון של שנת 2025 הסתכם לסך של כ-35.8 מיליון שקל לעומת סך של כ-25.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ- 39%. 


ה- EBITDA המתואם ברבעון הראשון של שנת 2025 הסתכם לסך של כ-61.8 מיליון שקל, לעומת סך של כ-48.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ-27%. עיקר הגידול נובע מעלייה בהכנסות בניכוי הוצאות בסך של כ-13.3 מיליון שקל. הרווח המתואם ברבעון הראשון של שנת 2025 הסתכם לסך של כ-36.9 מיליון שקל לעומת סך של כ-27.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ-32%. עיקר הגידול נובע מעלייה בהכנסות משירותים בניכוי הגידול בעלויות ובהוצאות מיסים. 


ההון העצמי הסתכם לסך של כ-504.9 מיליון שקל, קיטון בשיעור של כ-30% בהשוואה ליום 31 בדצמבר 2024. עיקר הקיטון בהון נובע בעיקר מרכישה עצמית של מניות בסך של כ-202.4 מיליון ש"ח שבוצעה בינואר 2025.


נתוני הבורסה לרבעון הראשון

מדדי ת"א-35 ות"א-125 רשמו תשואה חיובית של כ-1% ו-0.8% בהתאמה, זאת לעומת ירידה בשיעור של כ-0.9% ושל כ-4.3% במדדי ה-Dow Jones וה-S&P 500 בארה"ב, בהתאמה. שווי שוק המניות עמד על סך של כ-1.4 טריליון שקלברבעון, בדומה לשווי השוק בסוף 2024.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


מחזורי המסחר בשוק המניות זינקו בכ-35% והסתכמו ברבעון הראשון בכ-2.9 מיליארד שקל בהשוואה לכ-2.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, זאת, בין היתר, הודות לכניסה משמעותית של כספים למדדים המקומיים, ע"י משקיעים ישראלים וזרים בסך של כ-10 מיליארד שקל נטו.


ברבעון הראשון של שנת 2025 חל גידול משמעותי ברכישות של קרנות סל על מדדי מניות מקומיים וקרנות סל על מדדי אג"ח מקומיים, בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקל וכ-1.3 מיליארד שקל בהתאמה, זאת לעומת מכירות של כ-1.4 מיליארד שקל של קרנות סל על מדדי מניות בינלאומיים. בנוסף, היו רכישות של כ- 2.2 מיליארד שקל לקרנות נאמנות המשקיעות במניות בארץ ומכירות של כ-0.4 מיליארד שקל בקרנות נאמנות המשקיעות במניות בחו"ל. שווי החזקות הציבור בקרנות החוץ הנסחרות בבורסה הגיע לסך של כ-15.2 מיליארד שקל, גבוה בכ-1.1 מיליארד שקל לעומת השווי בסוף שנת 2024.


חמש חברות חדשות ביצעו IPO ברבעון הראשון, מספר זהה לכלל ה-IPO's בכל שנת 2024. הגיוסים בשוק המניות הסתכמו בכ-3 מיליארד שקל, לעומת כ- 2.5 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד וגבוהים בכ-50% מהגיוסים ברבעון האחרון של השנה.


משרד האוצר גייס בבורסה כ-49 מיליארד שקל ברבעון הראשון של שנת 2025, לעומת כ-52 מיליארד שקל ברבעון הראשון אשתקד. האוצר הצליח גם לגייס בשווקים הבינלאומיים כ-5 מיליארד דולר בהנפקה ציבורית של איגרות חוב במהלך חודש פברואר 2025, גיוס המהווה המשך הבעת אמון במשק הישראלי גם בתקופה של אתגרים גלובאליים, ביטחוניים ומקומיים. בשוק האג"ח הקונצרני גייס הסקטור העסקי כ-44.3 מיליארד שקל, גידול של כ- 103% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ושל כ-23% לעומת הרבעון האחרון של שנת 2024.


שיפור הסחירות והנזילות במסחר בבורסה

ב- 4 במאי יצאה לדרך תוכנית עשיית השוק החדשה של הבורסה לשנתיים הקרובות בהשקעה של כמה מיליוני שקלים. עיקרי השיפורים בתוכנית כוללים גידול במספר עושי השוק, כשחלק מהם יפעלו לראשונה כעושי שוק במניות, ויהיו גם שני עושי שוק למניה, מה שיאפשר יותר תחרות ועומק למסחר. במדד ת"א-90 יפעלו עושי שוק בכל המניות הכלולות במדד, כשחובת הציטוט השתפרה מהותית והמרווחים הצטמצמו משמעותית. בשלב זה, 265 חברות הצטרפו לתוכנית עשיית השוק ובהמשך צפויות להצטרף חברות נוספות.


בנוסף, הבורסה פרסמה בסוף אפריל את תוכנית עשיית שוק ייעודית Tailor Made לחברות הציבוריות, במסגרתה היא מציעה לחברות עשיית שוק ייעודית המותאמת אישית לצרכיהן. בנק הפועלים היה הראשון שבחר לקחת חלק בתוכנית, ובמסגרת זו כבר פורסם RFI לעושי שוק מקומיים וזרים עבור התוכנית הייעודית לבנק. בנוסף, במסגרת שכלול המסחר והגדלת מגוון השירותים והפקודות במסחר ולאחר שהתקבל אישור רשות ניירות ערך, מתכננת הבורסה להשיק בתחילת חודש יולי את המסחר בשער הנעילה TAL (Trading at Last). מדובר בשלב מסחר חדש.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סוחר עצמאי 20/05/2025 08:22
    הגב לתגובה זו
    שיפור הסחירות צמצום המרווחים והרחבת עשיית השוק יחזקו את אמון המשקיעים ויעמיקו את המסחר. גם השקת תוכנית Tailor Made והמסחר בשער הנעילה הם צעדים מבורכים לקידום שוק ההון.
  • 1.
    מניה מנופחת עם מכפיל מעל 20. (ל"ת)
    אנונימי 13/05/2025 21:54
    הגב לתגובה זו
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.