PPI, created by Mendy Henig using Gemini
PPI, created by Mendy Henig using Gemini

ה-PPI לספטמבר עלה 0.3% בהתאם לצפי אבל המכירות הקמעונאיות אכזבו

מדד המחירים ליצרן מתחזק בקצב שנתי של 2.7%, הליבה מטפסת רק 0.1% ומסמנת התמתנות מסוימת; זה מגיע במקביל לכך שהמכירות הקמעונאיות בספטמבר עלו רק 0.2% לעומת ציפייה ל-0.4%; הנתונים מגיעים בדיוק בזמן לקראת החלטת הריבית של דצמבר ומשלימים חלק גדול מהפאזל החסר של הפד'

מנדי הניג |
נושאים בכתבה PPI

לשכת הסטטיסטיקה של משרד העבודה האמריקאי מפרסמת את מדד מחירי היצרן, ה-PPI לחודש ספטמבר. זה מגיע אחרי עיכוב של 43 ימים בעקבות השבתת הממשלה. המדד הכולל עלה ב-0.3%, בדיוק בהתאם לציפיות בסקר FactSet, והקצב השנתי עלה ל-2.7% לעומת 2.6% בתחזיות. מבחינת הפד, זו קריאה שמחזירה את המדד לתוואי של עליות מתונות אחרי הקיץ התנודתי.

במבט אל הליבה הסיפור מורכב יותר. מדד הליבה - שמנקה מזון, אנרגיה ושולי מסחר סיטונאי - עלה רק ב-0.1% בספטמבר. על פני שנה מדובר בעלייה של 2.9%, מעט מעל התחזית, אבל הקריאה החודשית החלשה מצביעה על כך שהלחצים בענפי השירותים, שדחפו את התנודות החדות ביוני וביולי, ממשיכים להתקרר.

לנתון הזה הייתה חשיבות מיוחדת. בעקבות השבתת הממשל, הפד נאלץ לעבוד במשך יותר מחודש עם תמונת אינפלציה חלקית. כעת, עם ה-PPI ביד ועם מדד ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - שיגיע ב-5 בדצמבר, חברי הוועדה המוניטרית נכנסים לפגישת הריבית של 9-10 בדצמבר עם סט נתונים כמעט מלא, לראשונה מאז תחילת העיכובים.

הקיץ היה חריג במיוחד. ביוני וביולי ה-PPI קפץ בשל מרווחי מסחר סיטונאי, שירותי הובלה ועמלות ניהול השקעות. באוגוסט זה התהפך והמדד ירד ב-0.1%. בספטמבר מחירי הסחורות, ובעיקר האנרגיה, דחפו שוב כלפי מעלה, אבל נראה שקטגוריות השירותים - שהיו המקור לזעזועים - ממשיכות להיחלש ולכן בלמו את הליבה.

המכירות הקמעונאיות עלו רק 0.2% ומאותתות על שינוי התנהגות הצרכן

הנתונים על מכירות הקמעונאיות שפורסמו במקביל מצביעים על התקררות בצריכה הפרטית בארצות הברית. המכירות עלו ב-0.2% מספטמבר לעומת אוגוסט, קצב נמוך מהתחזיות שעמדו על 0.4% ונמוך גם מהעלייה של 0.6% שנרשמה בחודש הקודם. מדובר עדיין בנתון חיובי, אך כזה שמאותת על ריסון בהוצאות משקי הבית בתקופה הקרובה. הנתון מקבל משמעות נוספת לאור העיכוב בן 43 הימים בפרסום הדוחות הממשלתיים, כך שזו הקריאה הרשמית הראשונה לגבי הצריכה זה חודשיים. למרות שהנתון מתייחס לתחילת הסתיו, הוא מספק אינדיקציה חשובה לקראת עונת הקניות של החגים ומאיר את אופן הפעולה של הצרכן האמריקאי בתקופה של אי-ודאות כלכלית.

בתוך המגמה הכללית ניתן לראות הבחנה ברורה בין סוגי הצריכה. הרשתות הגדולות דיווחו בשבוע שעבר כי הביקוש למוצרים חיוניים - מזון, מוצרי ניקיון, טיפוח וצריכה שוטפת - נותר יציב, בעוד שההוצאות על קטגוריות דיסקרציוניות נבלמות. על רקע ההתמתנות בעליית השכר והתחזקות תחושת אי-הוודאות, הצרכנים מעדיפים לדחות רכישות שאינן הכרחיות. חלק מהעלייה שנרשמה בסעיפים מסוימים מוסברת גם ברכישות רכבים חשמליים לפני סיום הטבת מס, מה שמחדד עד כמה הנתון הכולל תלוי באירועים חד-פעמיים.

המכירות הקמעונאיות לא מצביעות על חולשה חריגה, אבל גם לא משדרות מומנטום משמעותי קדימה. נתוני אוקטובר ונובמבר, שעדיין לא פורסמו, יהיו אלה שיכריעו את הכיוון. בינתיים, נתוני ספטמבר מצביעים על צרכן שמתנהל בזהירות ומעדיף להתמקד במוצרים חיוניים על פני הוצאות רחבות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בינתיים התגובה יחסית רגועה. החוזים לפי CME FedWatch שמגלמים את התנועות בהחלטות הריבית הקרובות מגלמים כעת סיכוי של כ-80% להורדת רבע אחוז בדצמבר, מעט מתחת ל-83% אתמול בערב, אבל גבוה משמעותית מה-42% שנרשמו רק לפני שבוע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
קרב ענקיות

אנבידיה - תחילת הסוף? גוגל תספק שבבי AI למטא

החודש הרע של אנבידיה - החודש הטוב של גוגל שכבר מתקרבת לשווי של 4 טריליון ומאתגרת את ההובלה של אנבידיה בוול סטריט; האם היא גם תאתגר את ההובלה בתחום השבבים? וגם - שאלות ותשובות על שבבים ועל מלחמת השבבים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה גוגל

בחודשים האחרונים גוגל Alphabet 1.31%  חוזרת למרכז הבמה ובשבועות האחרונים היא פשוט - "הדבר החם ביותר בוול סטריט". אם עד לא מזמן היא היתה מאוימת על ידי הרגולטור שרוצה לחתוך ממנה חלקים בגלל כוחה המונופוליסטי, הרי שדווקא הבינה המלאכותית שמחלישה בהדרגה את מנוע החיפוש המסורתי, הופכת את התחום לתחרותי ומפחיתה את החשש מהרגולטור. כמו כן, דווקא הבינה המלאכותית שהחלה כאיום מתבררת כמוקד כוח עצום לגוגל. בתחרות מול OpenAI גוגל מצמצת פערים וההשקה של ג'ימיני 3 קיבלה תשבוחות גדולות והזניקה את המניה. גוגל דומיננטית מאוד במהפכת ה-AI והמשקיעים מפנימים שזה לא יפגע בחברה, אלא יוסיף לה. 


ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


בימים האחרונים המניה עולה כאילו היא "מניית יתר קטנה" - בשלושה ימים עלתה מעל 11%, אחרי סגירת המסחר היא עולה בכ-2.7% ובחודש האחרון עלתה ב-25%. השווי שלה נושק ל-4 טריליון (כשלוקחים בחשבון את העלייה אחרי המסחר אתמול היא ב-3.93 טריליון) וכל זה קורה כשמנגד - אנבידיה, מלכת שבבי ה-AI, מאבדת גובה וירדה בשבועות האחרונים כ-15% לשווי של 4.35 טריליון. אחרי המסחר אנבידיה NVIDIA Corp. -6.56%  ירדה ב-3% וזה התמתן ל-2.1% - המגמה בתקופה האחרונה ברורה: גוגל עולה, אנבידיה יורדת וזה המשיך כאמור אחרי סגירת המסחר כשהסיבה היתה הצלחה לשבבי ה-AI של גוגל. כן, גוגל גם מפתחת שבבי AI ואתמול היתה לה בשורה.    


גוגל עומדת לספק למטא שבבי TPU, שהם מעבדים ייעודיים לבינה מלאכותית, כך דווח בתקשורת האמריקאית וזה השפיע על המניות לאחר סגירת המסחר. זו דרמה גדולה, זה מעורר ספקות ראשונים לגבי הדומיננטיות של אנבידיה בשוק השבבים החם ביותר בעולם. מדובר בעסקה פוטנציאלית בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שתכלול רכישה של שבבים למרכזי נתונים של מטא משנת 2027, לצד השכרה דרך שירותי הענן של גוגל כבר בשנה הבאה. המהלך הזה, שמגיע בעיצומו של בום AI, מדגיש את הלחץ הגובר על אנבידיה, ששולטת כיום בכ-85% משוק השבבים לאימון ולהרצת מודלים.

השליטה של אנבידיה מתבטאת גם בנתח השוק האדיר וגם ברווחיות יוצאת דופן. אין חברה בשוק תחרותי ובטח שלא בשוק השבבים עם רווחיות תפעולית של מעל 60% וגולמית של כ-74%. ברור לכל שזה עניין של זמן וכשתגיע ותתגבר התחרות והפער הטכנולוגי יצטמצם, המרווחים ירדו. אם זה יקרה כמו שזה קורה בדרך כלל במקביל לירידה בנתח השוק זה יהיה כואב פעמיים - גם פגיעה במכירות (בנתח השוק) וגם פגיעה ברווחיות. 

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

AMD נופלת 8%, אנבידיה 5%; נובו עולה 3.5% - הנאסד"ק נחלש ב-0.4%

אנבידיה מושכת את מניות השבבים בעקבות הדיווחים על החדירה של גוגל לזירה; נתוני מאקרו מעורבים של עליה של 0.3% במדד ה-PPI לצד האטה במכירות הקמעונאיות מקשים על המשקיעים להעריך את המשך תוואי הורדות הריבית - וול סטריט במגמה מעורבת

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

וול סטריט פותחת את יום המסחר באווירה מעורבת, אחרי יום ראשון קצר אבל חזק שהחזיר לשוק תחושה של התאוששות, בעיקר במניות הטכנולוגיה. המשקיעים ממשיכים לעכל את שאלת הריבית של הפד, כשגל של התבטאויות בעד הורדה כבר בדצמבר מעלה את מפלס האופטימיות, גם אם הנתונים הכלכליים מגיעים באיחור בגלל השבתת הממשל. בינתיים, תמונת המאקרו ממשיכה להיות רכה, עם ביקושים קצת חלשים יותר במכירות הקמעונאיות ולחץ מחודש על מניות הצ’יפים.

אחרי העליות החדות של אתמול, המדדים עכשיו במגמה מעורבת הדאו עולה בכ-0.4%, ה-S&P יציב על שערי הפתיחה והנאסד״ק יורד בכ-0.4%.

הסנטימנט בשוק נשען על השילוב בין הציפייה להורדת ריבית לבין העליות שנרשמו אתמול, בעיקר במניות הטכנולוגיה הכבדות, שהובילו את הנאסד״ק לרשום את היום הטוב שלו מאז מאי. מניות כמו גוגל וברודקום דחפו את המדדים כלפי מעלה, בזמן שאנבידיה נחלשה בחדות בעקבות דיווחים על כך שמטא מנהלת מגעים להשקעה במעבדים של גוגל. במבט רחב יותר, למרות הריבאונד, שלושת המדדים עדיין מציגים ירידות חודשיות על רקע בחינה מחודשת של תמחור מניות ה-AI וצמיחה בכלל.

בגזרת המאקרו, נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש ספטמבר הפתיעו כלפי מטה ועלו רק ב-0.2%. גם קבוצת הבקרה, שמזינה את חישוב ה-GDP, רשמה ירידה, ומוסיפה עוד שכבת אי-ודאות רגע לפני עונת הקניות. התמונה הזו מתחברת לאינפלציית היצרן שחזרה לעלות בחודש ספטמבר, גם אם בקצב צפוי, וממשיכה לבנות את הטיעון של הפד להורדת ריבית כמענה לתנאי שוק רכים יותר.

ברקע, עדיין מורגשת השפעה של ביטול פרסום האומדן המוקדם של צמיחת התמ״ג לרבעון השלישי, מה שמותיר את המשקיעים בלי נתון מרכזי שיכול היה לחדד את תמונת המאקרו. שבוע המסחר המקוצר בשל חג ההודיה מוסיף למתח: פחות ימי מסחר, פחות נפח, יותר רגישות לכותרת הבאה.