חנות פומה בניו יורק - באדיבות פומה
חנות פומה בניו יורק - באדיבות פומה

ענקית הספורט הסינית בוחנת הצעת רכש על פומה - והמניה? מזנקת

פומה, שצונחת בשווי שלה מתחילת השנה, קופצת היום במסחר באירופה על רקע דיווחים כי אנטה ספורטס הסינית בוחנת הצעת רכש. בעלת המיעוט ארטמיס מחזיקה כ-29% מהמניות ומאותתת שלא תמכור בלי פרמיה משמעותית


ליאור דנקנר |

מניית פומה Puma AG 13.53%   מזנקת היום במסחר באירופה, לאחר דיווחים שלפיהם אנטה ספורטס ANTA SPORTS PROD. HD-,10 0%   הסינית בוחנת אפשרות להגיש הצעת רכש על יצרנית ציוד הספורט הגרמנית. לפי הפרסומים, אנטה עובדת עם יועצים פיננסיים ושוקלת שותפות עם קרן פרייבט אקוויטי אם תתקדם לעסקה. אך בשלב זה אין הצעה רשמית, ואף אחת מהחברות המעורבות אינה מאשרת קיום מו״מ.

המניה מטפסת לכ-19.5 אירו, עלייה של כ-15% במסחר, אך עדיין נמוכה בכ-56% מתחילת 2025. הזינוק החד מגיע אחרי תקופה מאתגרת במיוחד לפומה, שבה נרשמה שחיקה חדה ברווחיות ואזהרת רווח, על רקע שוק תחרותי, לחצי מחירים ועלויות מימון גבוהות. שווי השוק של פומה, גם לאחר העלייה היום, מוערך בכ-2.5 מיליארד אירו בלבד, רמה שמציבה אותה כיעד ריאלי לרוכשת אסטרטגית גדולה.

אנטה בוחנת, אבל עסקה עדיין רחוקה

על פי הדיווחים, אנטה ספורטס, אחת מחברות ציוד הספורט הגדולות בעולם, בוחנת את פומה לצד אפשרות לשתף פעולה עם קרן השקעות, במודל שבו אנטה הופכת לרוכשת אסטרטגית והקרן מספקת חלק מההון.

לצד אנטה מוזכרות גם מתחרות נוספות מהאזור, בהן לי-נינג הסינית ואסיקס היפנית, כמי שבחנו בעבר את האפשרות להיכנס לפומה או לרכוש נתח מהחברה. עם זאת, לי-נינג, שדווח כי בחנה אפשרויות מימון מול בנקים לקראת מהלך אפשרי, הבהירה בתגובה רשמית שאין מו״מ מהותי סביב פומה וכי הפוקוס שלה נותר על צמיחת המותג העצמאי.

נכון לעכשיו מדובר בשלב מוקדם של בחינה, ללא הצעת רכש רשמית, וללא תגובה רשמית מפומה, מאנטה או מבעלת המיעוט המרכזית ארטמיס. בשלב זה, הצמיחה במניה נשענת בעיקר על ציפיות וספקולציה - לא על עסקה חתומה. כל כישלון של מגעים, אם יתברר שהדיווחים לא מתרגמים להצעה ממשית, עלול להחזיר חלק מהעלייה הנוכחית.

מי זו אנטרס ספורט?

אנטה ספורטס (Anta Sports) היא יצרנית סינית של נעלי וציוד ספורט, שנוסדה בתחילת שנות התשעים ונסחרת בבורסת הונג קונג. החברה פועלת במודל רב-מותגי:

  • מחזיקה בזכויות המותג Fila בסין.

  • מובילה קונסורציום שרכש את Amer Sports הפינית - הבעלים של Arc’teryx, Salomon, Wilson ועוד.

  • מעורבת בבעלות על מותגי outdoor נוספים, בהם Jack Wolfskin.

קיראו עוד ב"גלובל"

הכנסות אנטה ב-2024 הסתכמו בכ-9.8 מיליארד דולר, עם צמיחה דו-ספרתית בהכנסות וברווח הנקי. שווי השוק של אנטה מוערך בעשרות מיליארדי אירו, פי כמה וכמה משוויה הנוכחי של פומה, מה שמציב אותה בעמדת כוח במקרה של עסקת רכש.

אנטה מרחיבה בשנים האחרונות את נוכחותה הגלובלית, מעבר לשוק הבית הסיני: פתיחת חנויות באירופה ובארה״ב, חיזוק התחום האולימפי והחסויות, והשקעות בקטגוריות ריצה ו-outdoor. עבור השוק, פומה עשויה להשתלב באסטרטגיה הזו כמותג גלובלי מוכר עם תשתית הפצה קיימת.

פומה: שנת משבר, מנכ״ל חדש ותוכנית קיצוצים

מנגד, פומה מגיעה לסיפור הזה מעמדה מוחלשת. ההכנסות השנתיות של פומה עדיין גבוהות, כ-9 מיליארד אירו, אך הרווחיות נשחקה בשנה האחרונה, החברה פרסמה אזהרת רווח לשנת 2025, וצופה ירידה בהכנסות והפסד תפעולי, וברבעונים האחרונים הציגה פומה הפסד נקי אחרי תקופה ארוכה של רווחיות.

באפריל השנה מונה ארתור הולד, לשעבר מנהל בכיר באדידס, למנכ״ל החדש של פומה. זמן קצר לאחר מכן השיקה החברה תוכנית הבראה הכוללת: קיצוץ של כ-900 משרות "צווארון לבן" עד סוף 2026, בנוסף לכ-500 משרות שכבר צומצמו השנה, מיקוד מחדש בקטגוריות ליבה כמו ריצה, כדורגל ואימון, על חשבון חלק מהקולקציות האופנתיות הרחבות יותר, וניסיון להגדיל את חלקן של המכירות הישירות לצרכן על חשבון סיטונאים, בדומה למגמה בנייקי ובאדידס.

לפי הולד, 2025 צפויה להיות שנה של הפסד, 2026 מוגדרת ״שנת מעבר״, והיעד הוא לחזור לצמיחה מ-2027, כך שהשוק מתמחר כרגע גם את סיכוני הביצוע של תוכנית ההבראה וגם את האפשרות שמהלך אסטרטגי כמו כניסת רוכש ישנה את התמונה.

עבור חלק מהמשתתפים בשוק, המהלך של אנטה, אם יבשיל, עשוי להיתפס כחבל הצלה לחברה שנמצאת בעיצומו של תהליך הבראה לא פשוט, עם הנהלה חדשה שטרם הוכיחה את עצמה.

ארטמיס מחזיקה ב-29%, ושאלת המחיר

השליטה בפומה מפוזרת, אבל לבעלת המיעוט העיקרית - קבוצת ארטמיס (Artemis) של משפחת פינולט - יש תפקיד מרכזי בכל עסקה אפשרית. ארטמיס מחזיקה בכ-29% ממניות פומה, ונתפסת כשחקן מפתח בכל מהלך אסטרטגי בחברה.

בחודשים האחרונים דווח שארטמיס בוחנת את צעדיה לגבי פומה, כולל אפשרות למכור חלק או את כל האחזקה. עם זאת, הצהרות פומביות של נציגי הקבוצה רמזו כי לדעתם שווי השוק הנוכחי של פומה אינו משקף את הפוטנציאל, וכי מכירה - אם תתרחש - תדרוש פרמיה משמעותית על המחיר בבורסה.

כדי שעסקה תיסגר, צריך למצוא מחיר שיהיה אטרקטיבי גם לארטמיס וגם לרוכשת פוטנציאלית כמו אנטה - כלומר, רמת פרמיה שאין ודאות שהשוק יגלם כבר עכשיו.


טרנד רחב יותר: מותגי ספורט אירופיים עוברים מזרח

גם אם ההסכם לא יקרה בסופו של דבר, עצם הדיווח על אנטה כפוטנציאלית לרכישה של פומה משתלב בתמונה רחבה יותר בשוק:

  • חברות סיניות מנסות להרחיב דריסת רגל במותגי צריכה מערביים, אחרי שנים של השקעות בעיקר בצד הייצור.

  • רכישת Amer Sports על ידי קונסורציום בהובלת אנטה הייתה דוגמה בולטת: מותג אירופי-פיני, עם נכסי פרימיום כמו Arc’teryx ו-Salomon, עבר לידי קבוצה סינית שמנסה להפוך אותו לפלטפורמה גלובלית.

  • חלק ממותגי הספורט והאופנה באירופה מתמודדים עם שחיקת ביקוש, מלאים גבוהים ועלויות מימון גבוהות - מה שמגדיל את הפיתוי למכור, במיוחד כשיש בעלים פיננסיים שלא רואים באחזקה נכס אסטרטגי ארוך טווח.

עבור אנטה, פומה יכולה לשרת את אותו מודל: מותג בינלאומי מוכר, שמייצר חלק ניכר ממוצריו באסיה, אך מתקשה מבחינת רווחיות וניהול. ברמת המאקרו, זה עשוי להיתפס כהמשך מגמה שבה הון אסיאתי רוכש מותגים מערביים באמצע משבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רובוטקסי
צילום: טסלה

חדשות טובות לטסלה - המניה עולה; על ההתקדמות ברובוטקסי

טסלה מדלגת מעל הירידה במכירות הרכב - ההתרחבות בתחום הרובוטקסי שוב דוחפת את המניה



עמית בר |
נושאים בכתבה רובוטקסי טסלה

מניית טסלה עולה בוול סטריט, בעקבות ציוץ של אילון מאסק, על הכפלת צי הרובוטקסי באוסטין, טקסס, במהלך דצמבר. הציוץ, שפורסם היום, כלל הצהרה ישירה: "צי הרובוטקסי של טסלה באוסטין אמור להכפיל את עצמו בערך בחודש הבא". זהו הציוץ השני השבוע שמעורר תגובה חיובית בשוק — קודם לכן התייחס מאסק לשבבי AI שטסלה פיתחה עבור מערכות עיבוד מתקדמות, מה שהוביל לזינוק של כ-7% במניה ביום שני.

הרחבה: אילון מאסק לא עוצר: xAI מתקרבת לגיוס ענק וטסלה מקבלת אור ירוק לרובוטקסי

התגובה החיובית במניה משקפת מגמה רחבה יותר: המשקיעים רואים בטסלה פחות חברת רכב מסורתית ויותר פלטפורמה טכנולוגית המתמקדת בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. עם זאת, זווית זו כוללת סיכונים — כולל עיכובים רגולטוריים ותקלות טכניות שמעיבות על ההתקדמות. בשוק, העלייה במניה נמשכת למרות תחזיות לירידה במכירות הרכב ובשורת הרווח, מה שמדגיש את ההימור על צמיחה עתידית.

הרחבה: המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

הרובוטקסי - יהיה מנוע צמיחה?

שירות הרובוטקסי של טסלה הושק רשמית ב-22 ביוני באוסטין, טקסס, עם צי ראשוני מצומצם של רכבי מודל 3 ומודל Y. ההשקה כללה נסיעות בתשלום ללא נהג במושב הנהג, אך עם מפקחי בטיחות במושב הקדמי, מצב שמבדיל אותו משירותים אוטונומיים מלאים כמו אלה של ויימו. מאז, החברה הרחיבה את אזור השירות באוסטין בפעם השלישית תוך חודשיים, והודיעה על תוכניות להגיע לחמש ערים נוספות בארה"ב, כולל אזורים באריזונה ובנבדה. ניסויים ראשוניים התקיימו גם בסן פרנסיסקו, ובקשות לרישוי הוגשו לערים כמו לאס וגאס.

אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אנבידיה נגד השורטיסטים - "הביקוש לשבבים אמיתי, הדוחות אמיתיים"

שורטיסטים בולטים טוענים כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות לחיזוק נתוני הביקוש. החברה מכחישה בתוקף ושולחת מכתב מפורט לשוק ההון



רן קידר |

אנבידיה במגננה. גוגל נכנסה לשוק שבבי AI והיא בעסקה ענקית מול מטא. השוק חושש מבועת AI ומירידה במרווחים. מייקל ברי מנהל קרן גידור ומאלו שהרוויחו מיליארדים בזכות חיזוי של המפולת של 2008, טוען שאנבידיה מנופחת ושהיא מנפחת השקעות על חשבון הוצאות וכך מגדילה רווחים. כמו כן יש טענות על מימון מעגלי - היא מממנת חברות כדי שתוכל למכור להן. הצרות מגיעות בצרורות, אלו אולי לא צרות בקנה מידה גדול, אנבידה רחוקה רק  14% מהשיא שלה, אבל זה הנושא הכי חם בוול סטריט, כי זו אנבידיה החברה הכי גדולה בוול סטריט וזה תחום ה-AI שמשנה את העולם בקצבים מדהימים. 


רוב האנליסטים תומכים במניה וסבורים שהיא במכפיל רווח נוח - כ-24-25.  "העליות החדות במניות השבבים בשנה האחרונה, גורם לחלק מהמשקיעים לחפש הצדקות נוספות לראלי שייצקו לתוכו תוכן, בעוד אחרים בוחנים נתונים שכבר פורסמו כדי לבדוק אם הם עולים בקנה אחד עם תחזיות ההנהלות" אומר עוזי לוי, אחראי מחקר שוקי מניות חו"ל, בנק מזרחי טפחות, "אנבידיה, ענקית הסקטור, תחת ביקורת. שני שורטיסטים מוכרים יצאו באזהרות כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות כדי לחזק את נתוני הביקוש למוצריה. החברה מצידה מכחישה את הטענות בתוקף.

"השורטיסטים ג'ים צ'אנוס (Jim Chanos) ומייקל בארי (Michael Burry) טוענים כי אנבידיה משתמשת לכאורה במנגנוני Vendor Financing, מימון מעגלי, כדי לתגבר את הביקוש לשבבי הבינה המלאכותית שלה. לטענתם, השקעות שביצעה החברה בגופים כמו מפעילי ענן, חברות בינה מלאכותית ושותפי תשתית יוצרות מצב שבו כסף שאנבידיה מזרימה לשוק מוצא את דרכו בחזרה אליה בצורת הזמנות לשבבים, מה שעלול ליצור תמונה מעוותת של הביקוש"

בתגובה ישירה לטענות שלחה אנבידיה מכתב רשמי בן שבעה עמודים לאנליסטים ולגורמים בשוק ההון. במכתב מדגישה החברה כי אינה משתמשת בשום צורה של מימון מעגלי: היא אינה מעניקה הלוואות ללקוחות, אינה מציעה אשראי מוסווה, ואין כל מנגנון שבו רכישות שהיא מממנת חוזרות אליה בצורה עקיפה. "החברה הדגישה כי מחזור התקבולים שלה יציב וכי הלקוחות משלמים על רכישותיהם בתוך 53 ימים בממוצע", אומר לוי, "לדבריה, כל פעילותה מדווחת בצורה מלאה ושקופה, ללא התחייבויות חבויות או מניפולציות חשבונאיות".


צ'אנוס ובארי עומדים על דעתם. צ'אנוס טען כי ההשקעות של אנבידיה בחברות מפסידות, לצד ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית, עלולות להצית בועה הנשענת על חברות שאינן מסוגלות לייצר הכנסות אמיתיות. "הוא טוען שהעבר מלמד שמודלים שבהם ספקית ציוד משקיעה בלקוחות כדי לייצר ביקוש אינם תמיד מצליחים", מוסיף לוי, "בארי מצדו הזהיר כי קצב ההשקעות והקמת תשתיות הבינה המלאכותית אינו תואם בהכרח את הביקוש האמיתי, וכי ציפיות המשקיעים והאנליסטים בשוק גדולות מדי ביחס למה שהעתיד צפוי להביא בפועל".