רונן מרדכי גרין : נדל"ן או מניות?

תוכן בחסות | (2)

רונן מרדכי גרין, כאן בכדי לתפוס צד במחלוקת בין נדל"ן ומניות במטרה לעזור לכם להחליט על נתיב ההשקעה.

על כוחו של שוק ההון אין עוררין

רונן מרדכי גרין, יזם הנדל"ן, מסביר כי לפני התייחסות ליתרונות והחסרות של כל נתיב השקעה, ניקח נשימה עמוקה ונודה כי שוק המניות הוא בהכרח שוק גדול יותר משוק הנדל"ן מבחינת כמות המשקיעים והתערבות המניות, תעודות הסל והקרנות בחיי היום יום של כל אחד ואחת מאתינו.

שוק ההון חזק וגדול יותר מאשר שוק הנדל"ן בעיקר עקב העובדה הברורה, כי הפנסיות של כולנו מושקעות ברמות משתנות במניות, תעודות סל וקרנות שונות.

רונן מרדכי גרין מסביר את החוזק של שוק ההון: "השקעה במניות היא מסלול של אין ברירה וברירה. כספי הפנסיות שלנו מושקעים במסלולים שונים בשוק ההון ובכספים בהם יש לנו ברירת השקעה, רבים יבחרו משקולי כספיים ונוחות לבחור בהשקעה נוספת במניות".

על שוק ההון המשלב בתוכו גם את הנדל"ן מסביר רונן מרדכי גרין: "כוחו של שוק ההון לא נעצר בהשקעות בכלל הענפים במשק הארצי והעולמי. גם מניות וקרנות העוסקות ומושפעות מנדל"ן למגורים ונדל"ן מסחרי כוללות גם בבחירת ההשקעה בשוק הון, כך שלמעשה הזרקור הגדול מגיע אל שוק ההון ומשקיעים רבים מפספסים את עולם הנדל"ן עם אפשרויותיו הרבות ובגדול".

תשואה גדולה ויציבות זה שם המשחק

למרות חוסנו של שוק הנדל"ן, מדגיש רונן מרדכי גרין כי המחלוקת ההיסטורית הייתה אמורה להיות מזמן מוטה לכיוון הנדל"ן: "אני לא מכיר מומחה אחד שלא יסכים איתי על כך שגם השקעה במניות וגם השקעה בנדל"ן מגיעות עם הוכחה אמפירית על תשואות גדולות לטווח הארוך. יחד עם זאת, מדדים רבים מציגים לנו תשואות כמעט זהות בין נדל"ן למניות בהשקעות היסטוריות עולמיות, הבדלים משמעותיים לטובת הנדל"ן הישראלי בעשור האחרון והבדלי תשואות ברורים לטובת הנדל"ן המסחרי,  כאשר משווים בין נדל"ן למגורים לבין נדל"ן מסחרי".

אם מסתכלים על נתוני הלמ"ס מנקודת קפיצת מחירי הדיור בישראל מדצמבר 2006 ועד ינואר 2017 אנו מגלים הבדלי תשואה שנתית ממוצעת, כאשר דירות בישראל עומדות על 10% תשואה שנתית ממוצעת, ת"א 125 עם תשואה שנתית של 1.5% בלבד, ואג"ח ממשלה וS&P500 שקלי עומדים על תשואה שנתית של 3.2% ו 3.8% בהתאמה.

כאשר לוקחים בחשבון את התנודתיות של תשואות המניות בארץ ובעולם לאורך השנים, אל מול היציבות העקבית של שוק הנדל"ן בארץ ובעולם - הרי שלא ניתן להתעלם מדבריו של רונן מרדכי גרין.

רגע לפני ההספד כמה מילים טובות

אם כך, הכיצד ייתכן שדווקא שוק ההון החזק שזרועותיו נוגעות בכל אינו מצליח לנצח את שוק הנדל"ן?

מסתבר כי למרות היותו שחקן משמעותי בשוק הנדל"ן, רונן מרדכי גרין אינו מעוניין להרחיק את כולם משוק ההון: "צריך לשים את הקלפים על השולחן, השקעות בשוק ההון לטווח הקצר במרבית הפעמים כדאיות כמעט בוודאות מכל השקעה אחרת.

מסלולי השקעה שונים ומומחים שונים בשוק ההון, מצליחים לא פעם להניב תשואות מכובדות מאוד ולעיתים הזדמנויות השקעה רבות בהתאם למצבים שונים כדוגמת הברקזיט וכניסה אחרי מפולת או גל של ירידות, מחייבות את השכל הבריא".

רונן מרדכי גרין מבקש לשים דגש חיובי נוסף בהשקעות לשוק ההון: "למרות אפשרויות ההשקעה הרבות בשוק הנדל"ן למשקיעים מתחילים בעלי הון ראשוני נמוך יחסית למשקיעים ותיקים, כדוגמת נכסים קטנים בנדל"ן המסחרי או דירות קטנות באזורים מתפתחים בנדל"ן למגורים - לא תמיד ניתן להמליץ לכל משקיע להשקיע דווקא בנדל"ן המצריך זמן וחקר רב, אך במיוחד סכום כסף ראשוני גדול יחסית להשקעה בשוק ההון".

על נזילות השקעה נמוכה אומר רונן מרדכי גרין: "אמליץ על שוק ההון, גם דירות ונכסים קטנים מצריכים השקעה ראשונית סבירה של מאות אלפי שקלים. אם ברשותכם סכום הבסיס לנכס נדל"ני - עשו מחקר, המתינו לרגע הנכון והשקיעו בנדל"ן".

האס של עולם הנדל"ן: הנדל"ן המסחרי

רבים הם המשקיעים בשוק ההון המעוניינים להשקיע את ההון שצברו באפיקים נוספים, עניין זה בדרך כלל מוביל למחשבת ההשקעה בנדל"ן. אם חשבתם שהמחלוקת בין נתיבי ההשקעה נגמרה ברגע שבחרתם בנדל"ן, הרי שבישראל כמו בישראל, המחלוקת חוזרת ובגדול ועתה נשאלת השאלה: נדל"ן למגורים או נדל"ן מסחרי?

כמומחה לנדל"ן המסחרי-תיירותי, רונן מרדכי גרין מסביר מדוע גם פה המחלוקת אינה שאלה מורכבת כל כך ומדוע הנדל"ן המסחרי כדאי יותר למחפשי תשואה גדולה יותר: "בשנים האחרונות מומחי הנדל"ן השונים יכלו להסכים פה אחד כי נדל"ן למגורים ונדל"ן מסחרי יציבים הם. לצערי, בעיקר עקב הלחץ הגדול של האוצר להוריד את מחירי הדיור ברפורמות שונות כדוגמת המחיר למשתכן, אנו עדים לאי בהירות מסוימת בשאלת היציבות בתחום הנדל"ן למגורים.

רונן מרדכי גרין מחדד עבור המשקיעים את הנתונים: "לפי נתוני הלמ"ס לשנת 2017 אפשר לראות תשואה שלילית כוללת של כ - 2.3% במחירי הדירות הממוצעים בארץ והנתון במחוזות ירושלים ותל אביב אינו מזהיר. למעשה ברצון לתשואה הגדולה והיציבה ביותר לאחר ניקוי שוק ההון והנדל"ן למגורים, נשארנו עם שוק הנדל"ן למסחר עם תשואות של עד כ - 8% ובמקרים מסוימים כ - 10% בשנה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רונן מרדכי גרין תודה רבה על האינפורמציה (ל"ת)
    Tali lavie 12/03/2019 00:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עידן בן חמו 27/02/2019 13:57
    הגב לתגובה זו
    האם האחוזים שאפשר להרוויח ממניות זה משהו שיכול להשתוות לנדלן? וליהפך?
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת