בתיםבתים

מה יהיה גורלה של תכנית מחיר למשתכן?

תוכן בחסות | (1)

העתיד של "מחיר למשתכן" מעורפל בדיוק כמו עתיד הממשלה, אך יש מסקנות שאפשר כבר עכשיו לחלץ מהפרויקט שלא הצליח לעמוד בציפיות. איך זה עומד להיראות? הנה כמה תסריטים

פרויקט "מחיר למשתכן" יצא לדרך עם הקמת הממשלה ה-34, במאי 2015, והוא צפוי היה לשנות בצורה דרמטית את ענף הנדל"ן ובעיקר להוריד את מחירי הדיור. עם זאת, ניתוח של נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראה שבתקופה שבין מאי 2015 ועד יוני 2019 מחירי הדיור דווקא עלו ב-13.5% ולא נרשם שום שינוי משמעותי בהיקף התחלות הבנייה.

מחיר למשתכן – דוח מצב

כיום המצב עם התכנית עוד יותר מורכב. מצד אחד, המצב הפוליטי הנוכחי לא ממש מאפשר להרכיב ממשלה וכל המערכות הגדולות פחות או יותר תקועות. מצד שני, יש ציבור שלם שמתעניין בנטילת משכנתאות לרכישת דירות ועוקב מקרוב אחר השינויים במחירים.

לקלחת הזו יש להוסיף את בכירי ענף הנדל"ן שמותחים ביקורת קשה על הפרויקט, כמו גם את הרשימה המתארכת של זוכים שפשוט ויתרו על הדירה שלהם בגלל שיקולי מיקום ומפרט.

בנוסף, בספטמבר 2019 הודיעו משרדי האוצר והבינוי והשיכון על דחיית הגרלה שהייתה אמורה לכלול כ-3,500 דירות מוזלות שחלק גדול מהן באזורי ביקוש במרכז הארץ. לפי הודעת המשרדים, הסיבה לדחייה למועד לא ידוע היא מחסור במגרשים מתוכננים על רקע כישלון של חלק מהמכרזים שפרסמה רשות מקרקעי ישראל.

במילים אחרות, עושה רושם שאף אחד לא ממש רוצה לקחת חלק בתכניות מחיר למשתכן: גם היזמים שאמורים לרכוש את הקרקע, גם הקבלנים שצריכים לבדוק את הדירות וגם הזוכים הפוטנציאליים שמשתתפים בהגרלות. מכאן והלאה, כל שנותר הוא לתהות מה יעלה בגורלה.

הפרויקטים תקועים, אבל אנשים עדיין מחפשים איפה לגור

בתסריט החיובי, פרויקטים של מחיר למשתכן יעברו את ההתאמות הנדרשות אחרי שסוף סוף תקום ממשלה בישראל ויהפכו להיות שוב פעם רלוונטי עבור ציבור גדול של רוכשי דירה ראשונה. בתסריט השלילי, הערפל הפוליטי ימשיך להשפיע לרעה גם על תכניות מחיר למשתכן ועדיין יהיו עשרות פרויקטים תקועים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מה שבטוח, המחסור בדיור לא עומד להיעלם לחלוטין מהמפה. כל עוד אנשים יחפשו איפה לגור, פרויקטים קיימים ועתידיים בגיבוי של משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון ימשיכו להשפיע על ענף הנדל"ן. כמו כן, חשוב לבחון כל מקרה לגופו כי יש המון מסקנות שלא קשורות ישירות אל משרדי הממשלה, היזמים או הקבלנים – אלא לעיריות המקומיות.

מה כן אפשר ללמוד מהניסיון?

לפי אנשי מקצוע מענף הנדל"ן, פרויקט מחיר למשתכן הביא איתו הרבה דברים טובים במה שנוגע לתכנון. כך למשל תכניות אושרו במהירות בוועדות, התהליך כולו התייעל ונוצרה תשתית לבנייה מואצת ולפיזור אוכלוסייה בין המרכז לפריפריה. מכאן והלאה, מה שאפשר לעשות זה ליישם את המסקנות הללו גם בתחום ההתחדשות העירונית ולא לנסות להוריד מחירים באמצעות עצירת ביקוש.

הטעות של מחיר למשתכן התבטאה ככל הנראה בהגרלות שבוצעו הרבה לפני שהקרקעות היו בשלות לבנייה. מטרת ההגרלות הייתה לעצור כאמור את הביקוש ולגרום לירידת מחירים גם בנכסים שלא קשורים לפרויקט, אך בפועל זה יצר תסכול ומערכת לא מאוזנת של לוח זמנים בין הגורמים השונים שמעורבים בתכנית.

לבסוף, במחיר למשתכן חילקו הטבות במאות אלפי שקלים גם למי שלא היה זקוק להן. התערבות כזו מעקרת את השוק החופשי מהיתרונות שלו וגורמת לחוסר איזון. אם רוצים לתקן את זה, צריך להקים קרנות סיוע כדי לבדוק בנפרד התאמות למי שזקוק להן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ההגרלה שנדחתה בספטמבר כבר פתוחה להרשמה!!!!! (ל"ת)
    אתם לגמרי באאוט!! 04/10/2019 09:49
    הגב לתגובה זו
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.