פייסבוק
צילום: iStock

בלי טעויות: פייסבוק זימנה קמפיינרים להדרכת פרסום פוליטי

ברשת החברתית מנסים למזער ככל האפשר את החשש להטיית בחירות לא כשרה ומנגד מעוניינים להגביר את הפרסום הפוליטי דרכה באמצעות הצגת הכלים שברשותה
משה בנימין | (2)

בעוד שבועיים, כחודש וחצי לפני הבחירות שיתקיימו ב-9 באפריל, פייסבוק תערוך יום הדרכה למנהלי הקמפיינים הדיגיטליים של המפלגות.

בהודעה שפרסמה החברה נכתב,  "ביום רביעי, 27 בפברואר 2019, תתקיים במשרדנו הדרכה ייעודיות לכלל המפלגות סביב הבחירות לכנסת ה-21 בישראל. ההדרכות יעסקו בנושאים שונים הקשורים לשמירה על טוהר הבחירות, שקיפות בפרסום מודעות פוליטיות והיכרות עם הטכנולוגיות והמוצרים השונים בפלטפורמות שלנו".

כפי שעולה מן הכתוב ליום העיון שפייסבוק תערוך יהיו 2 מטרות מרכזיות: האחת למזער ככל האפשר את הניסיונות לנצל את המערכת של פייסבוק בדרכים לא כשרות כדי להטות את תוצאות הבחירות ומנגד הצפה של כלי הפרסום המתקדמים של הרשת החברתית כדי לעודד שימש מוגבר שיזרים את כספי הפרסום של המפלגות לגוף המדיה הסושיאלי.

כדי למדר ככל האפשר את הנוכחים ביום העיון, בעמוד המיניסייט שאליו מופנים יועצי הקמפיינים הם מתבקשים להזין את פרטיהם האישיים לצד המפלגה שעבורה הם עובדים.

כזכור, לפני כשבועיים הודיעה פייסבוק על השקת כלי ניטור חדשים שאמורים למנוע קמפיינים פוליטיים אנונימיים. החברה תחייב את המפרסמים לקבל הרשאה לרכישת מודעות מטעם המפלגה, וכמו כן, תחשוף את טווח מחירי המודעה, תרכז ותשמור ארכיון מודעות פוליטיות למשך מספר שנים ותספק נתונים דמוגרפיים על הקהל שנחשף לפרסום.

בתוך כך לאייס נודע כי פייסבוק ישראל הקימה מחלקה ייעודית לטיפול בקמפיינים הפוליטיים שתעבוד ישירות מול המפלגות. בין עובדי החברה הבכירים שייקחו חלק בצוות נמנה מרקו מיקיאלי שאחראי לקשר בין פייסבוק למשרדי הפרסום. מיקיאלי גם יעביר חלק נכבד מיום העיון ליועצי הקמפיינים, בתחומים שאינם שאינם קשורים לטוהר הבחירות.

לדברי מעין שריג, דוברת פייסבוק בישראל: "בפייסבוק אנחנו מתייחסים לבחירות ברצינות רבה ובתוך כך עושים ככל שביכולתנו כדי להבטיח שהפלטפורמה תהיה בטוחה ככל שניתן. מרקו מיקיאלי הוא חלק מצוות שמתאם את הנעשה בישראל אל מול הצוותים המקצועיים שלנו בחו״ל, כפי שנעשה בכל מדינה בה מתקיימות בחירות. מדובר באחד הדברים החשובים שאנחנו עושים ברמה המקומית כדי להבטיח עבודה מהירה ויעילה בין הגורמים השונים בשטח לבין הצוותים בחו״ל".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קמפיין פוליטי 13/02/2019 02:48
    הגב לתגובה זו
    מה גם אייס משתפים פעולה? אתם בטוחים שאתם יודעים את האמת לאמיתה? תבדקו טוב טוב את העובדות. כי לנו יש עובדות והוכחות לכל ההשמצות וההמצאות. אלק קמפיין פוליטי, מצחיק,חחחחחחחחחחחחחחחה.
  • 1.
    יאיר 13/02/2019 02:45
    הגב לתגובה זו
    נשמח שיזמינו גם את פייסבוק אירלנד שיוכלו לראות איך פייסבוק משתפת פעולה בהמצאות ודימיון פורה. בהשמצות והתעלמות מאיומים כי הכל נשאר בין חברים.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.