עולם הפרסום - עולם כלכלי
ענף הפרסום עובר בשנים האחרונות שורה ארוכה של שינויים אך הוא עדיין נחשב לאחד התחומים שבהם יש את הכי הרבה כסף זמין. בכתבה הבאה נציג בפניכם היבטים כלכליים של עולם הפרסום וננסה לנבא כיצד הוא ייראה בעתיד
תחום הפרסום נחשב לדעת רבים לנישה של ענף התקשורת אך האמת היא שהוא מסוגל לעמוד בפני עצמו. זהו אחד המנועים העיקריים של המשק וכלי שבו משתמשים חברות גדולות, תאגידים בינלאומיים, עסקים בינוניים, עצמאיים ויזמים. קשה לתאר את המשק והעולם המודרני בלי פרסום, וזה עוד לפני שדיברנו על שיווק, מיתוג, יחסי ציבור, ניהול משברים, מכירות, שירות לקוחות ועוד.
מבחינה כלכלית, ענף הפרסום בארץ ובעולם מגלגל מאות מיליוני דולרים. הסיבה לכך היא התלות של המפרסמים במדיה ובאופן שבו מתנהלות חברות הפרסום מול גופי התקשורת. קניית מדיה מאפשרת לחברות הפרסום להחזיק אצלן את הכוח ולגבות מחירים בהתאם. כמו כן, במדינה קטנה כמו ישראל יש רק מספר מצומצם של שחקניות בולטות בתחום הפרסום והתוצאה היא מחירים שלא משקפים את כוח הקנייה בפועל.
מה גרם לשינוי בענף הפרסום?
מאז תחילת המאה ה-20 חלו שני שינויים עיקריים בתחום הפרסום. כפי שיודע כל סטודנט במסלול לימודי כלכלה לתואר ראשון, השינוי הראשון הוא חדירת הטלוויזיה לחיינו. בערך באמצע המאה הקודמת החלה הטלוויזיה להחליף את העיתון המסורתי בכל הנוגע לתקציבי פרסום. הפרסומות על גבי המסך הקטן שברו שיאי צפייה ויחד איתן עלה המחיר של הקמפיינים הגדולים.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תקופת הזוהר של הטלוויזיה הגיעה לסיום עם תחילת המילניום והופעתו של האינטרנט על במת הפרסום העולמית. אמנם לקח קצת זמן עד שחברות הפרסום הבינו מי נגד מי והחלו להתמחות בשיווק דיגיטלי, אבל כיום קשה לתאר את הסביבה העסקית בלי זרוע שיווקית מן הסוג הזה. האינטרנט הרחיב את האפשרויות מבחינת המפרסמים והוא שינה לגמרי את האופן שבו מתחלקים המשאבים.
הפרסום כאן כדי להישאר
נכון להיום צריכים המפרסמים לחשוב היטב על אמצעי התקשורת שבהם כדאי להם להשתמש על מנת להעביר מסר. הם יכולים לפרסם בעיתון עבור קהל יעד מסוים, להשלים את המסר השיווקי עם פרסום בטלוויזיה ולנטר ביצועים ותפוקות בזמן אמת באמצעות פרסום באינטרנט. גופי המדיה עצמם מבצעים את ההתאמות הנדרשות ואפילו המודל הכלכלי של פרסום תמורת חשיפה כבר לא תקף.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
