אז בשורה התחתונה - מה פייסבוק עושה עם המידע שלנו ואיך?

השימוע בקונגרס דחק את צוקרברג להכנס לתחום האפור ולהודות שהחברה עוקבת גם אחרי משתמשים שאינם רשומים בפייסבוק
משה בנימין | (2)

לאחר יומיים של שימוע בקונגרס אותם התחיל מארק צוקרברג בתצוגת תכלית מרשימה ביום הראשון, וסיים אותה עם סדקים בחזית הרובוטית-נערית-קולית שלו ביום השני, ניתן לסכם שפרשת קיימברידג' אנליטיקה פתחה צוהר לדיון ער וחסר תקדים ברמת החשיפה שלו על נושא הפרטיות ואופני איסוף המידע שפייסבוק אוגרת על משתמשיה.

בשורה התחתונה, מנקודת המבט של הגולשים התמימים ברובם (ומדובר במאות מיליונים) הושגה לפחות התקדמות בכל הנוגע למה שפייסבוק נאלצת, בדגש על שם הפעולה הזה, להבדיל ממוכנה, לספר על דרכי איסוף המידע שלה. עם זאת, תיאור הפעולות, גם אם באופן נרחב ובהיר, לרבות העדכונים האחרונים עליהם הכריזה החברה בעקבות הגילויים האחרונים על זליגות המידע החמורות, אינם אמורים לעודד את מי שיישב ויעיין בחומר באופן יסודי.  

אוספים הכל מהכל

מסמך מדיניות הנתונים של החברה שנגיש לכל גולש מתאר בפרוטרוט כיצד זרועות התמנון של פייסבוק נשלחות לתוך עולמנו הדיגיטלי הפרטי. כך למשל נפתח המסמך שרובנו כנראה מעולם לא קראנו: "אנו אוספים תוכן ופרטי מידע נוספים שאתה מספק כשאתה משתמש בשירותים שלנו, כולל כשאתה נרשם לחשבון, יוצר או משתף ושולח הודעות או מקיים תקשורת עם אחרים. מידע זה יכול לכלול מידע בתוכן שאתה מספק או עליו, כגון מיקום של תמונה או תאריך יצירת קובץ. אנו אוספים גם מידע על השימוש שלך בשירותים שלנו, כגון סוגי התוכן שאתה צופה בהם או מקיים עמם אינטראקציה, או התדירות ומשך הזמן של הפעילויות שלך".

פרטי יצירת קשר, פרטי אשראי וסנכרון בין כל המכשירים שברשותכם

הנה סעיפים נוספים שתופסים את העין בעיון במסמך ועשויים להסביר את התהליכים האלגוריתמיים שמתרחשים מאחורי הפיד שלנו: "אנו אוספים מידע על האנשים והקבוצות שאתה מחובר אליהם ועל האינטראקציה שלך עמם, כגון האנשים שעמם אתה מרבה לתקשר או הקבוצות שעמן אתה אוהב לשתף. אנו אוספים גם פרטים ליצירת קשר שאתה מספק אם אתה מעלה, מסנכרן או מייבא מידע זה (כגון פנקס כתובות) ממכשיר"...

אם קניתם משהו בפייסבוק, אז: החברה תאסוף מידע "שכולל את פרטי התשלום שלך, כגון מספר כרטיס האשראי או כרטיס החיוב ופרטים נוספים על הכרטיס, מידע נוסף לגבי החשבון ולגבי אימות, וכן פרטי חיוב, משלוח ויצירת קשר". תהיתם לגבי איסוף מידע בין המכשירים שאתם משתמשים בהם? "אנו אוספים מידע מתוך או על המחשבים, הטלפונים או המכשירים האחרים שבהם אתה מתקין את השירותים שלנו או ניגש אליהם, בהתאם להרשאות שהענקת. אנו עשויים לשייך בין פרטי המידע שאנו אוספים מהמכשירים השונים שלך".

וזה לא נגמר שם, החברה יודעת הכל על מערכת ההפעלה שלכם, גרסת החומרה, הגדרות המכשיר, שמות וסוגים של קבצים ותוכנות ואפילו את עוצמת הסוללה שלכם. נתונים נוספים שנמצאים בידיים של פייסבוק הם מיקומי מכשיר באמצעות GPS, בלוטות' ו-WIFI, פרטי חיבור למפעיל הסלולרי, סוג דפדפן, כתובת IP ועוד.

דף המסרים של צוקרברג לא משכנע

במסגרת השימוע בן היומיים שלו בקונגרס, צוקרברג שינן ללא הפסקה מספר מסרים שאותם ניסה להדגיש במטרה שיתקעו יתד בקרב הצופים. הבולט שבהם היה "אנחנו לא שולטים במידע אלא הגולשים בלבד". צוקרברג הסביר עוד כי איסוף המידע הפולשני של החברה נועד עבור טירגוט פרסומות רלוונטי לגולש ולמען ביטחונו. האמירה הזו לא הצליחה לשכנע את הסנטורים בבית הנבחרים האמריקאי וגם לא מחזיקה מים בהתחשב בעובדה שהחברה לא הצליחה לשמור על פרטיותם וביטחונם של לפחות 87 מיליון ממשתמשי פייסבוק בפרשת CA.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

סעיף נוסף שעמד במרכז הדיונים בקונגרס מתייחס לסימביוזה המפוקפקת בין פייסבוק לגופי צד ג'. "אנו מקבלים משותפי צד שלישי מידע עליך ועל הפעילויות שלך בפייסבוק ומחוץ לה, כגון מידע משותף כשאנחנו מציעים שירותים במשותף או מידע ממפרסם על החוויות או האינטראקציות שלך אתו" נכתב במסמך הפרטיות של החברה.

גופים אלו שנעזרים בממשקי התכנות של פייסבוק (API - הערוץ דרכו עוברים הנתונים בין פייסבוק לאפליקציות צד ג') אוספים עלינו מידע, לדוגמה במקרים בהם אנחנו נכנסים לאפליקציה כלשהי באמצעות פרופיל הפייסבוק שלנו. שת"פ זה בין פייסבוק לאותן חברות הוא זה שאפשר את פרשת קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתה החברה אספה כך נתונים על חברים של משתמשים.  

מטבע הדברים, פרצה זו דרך ה-API שחשפה את הרגישות של פייסבוק ומשתמשיה מול אפליקציות חיצוניות עמדה במרכז הדיון בקונגרס. צוקרברג מנגד, הגיע מוכן וכבר בשבוע שקדם לשימוע, החברה הכריזה על מספר שינויים מרכזיים. כבר מיום ב' השבוע (9 באפריל) החלה החברה להציג בפני הגולשים קישור בראש הניוז פיד שלהם, כדי שיוכלו לראות באילו אפליקציות הם משתמשים – ומהו המידע שהם חלקו עם אפליקציות אלה. 

עוד הודיעה החברה (ב-28 במארס) כי תפסיק לעבוד עם חברות צד ג' באופן שעד היום אפשר לחברות אלו להציע למפרסמים את יכולות הטרגוט שלהן לקהלים בפייסבוק. בחברה מציינים ש"זהו הסטנדרט בתעשייה" אך עם זאת, הפעילות תופסק למען שיפור השמירה על הפרטיות. 

צוקרברג מודה: אוספים מידע על אנשים שאינם רשומים לפייסבוק

ביומו השני של השימוע נראה היה שצוקרברג ישב על דוכן הנאשמים ועומת עם טכניקות איסוף הדאטה של פייסבוק שעד אז היו במחשכים. אחת ההודאות שעדיין נשמעו מעורפלות כישצאו מפיו ונחשבות אולי לחמורות ביותר התייחסו לכך שפייסבוק עוקבת ואוספת מידע גם על משתמשים שכלל אינם רשומים בפייסבוק - דרך חברים שלהם שרשומים ומחזיקים בחשבון פעיל.

"בגדול, אנחנו אוספים מידע על אנשים שאינם רשומים לפייסבוק למטרות אבטחה" אמר מייסד החברה. חבר הקונגרס שתחקר אותו בעניין, בן לויאן מניו מקסיקו הגדיר פעולה זו כיצירת "פרופיל צללית" והדגיש כי מעשה זה אינו עומד בקנה אחד עם האמירה שאותה ניסתה פייסבוק להנציח - לפיה הגולשים שולטים במידע שלהם. 

עמדת הכח הברורה של חברי הקונגרס מול צוקרברג הכניסה אותו לא מעט פעמים לסיטואציות לא נעימות. אחת מהן, ברגע שקיפל בתוכו משמעויות רבות, הייתה כאשר נציג ניו ג'רזי פראנק פאלון דחק בו להכריז שהחברה תצמצם למינימום האפשרי את איסוף המידע על הגולשים. "האם" שאל פאלון את צוקרברג וביקש תשובה במילה של כן או לא "תתחייב לשנות את הגדרות ברירות המחדל של הגולשים לרמה הנמוכה ביותר של אופציית איסוף המידע עליהם?". על כך השיב צוקרברג כי "זוהי סוגיה מורכבת שלדעתי ראויה לתשובה ביותר ממילה אחת". על כך השיב פאלון "זוהי תשובה מאכזבת". 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    א 13/04/2018 11:15
    הגב לתגובה זו
    אם הפרטיות חשובה לכולם נקדם חקיקה של איסור פרסומות בטלווזיה, בעיתונות, באתרי באינטרנט, ברשתות החברתיות. כולם יהיו בחינם או בתשלום.
  • 1.
    אנשיםאוטומטיים שמים את החיים הפאטטים שלהם בוויטרינה. (ל"ת)
    בא 13/04/2018 10:16
    הגב לתגובה זו
הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.88%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״





הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.88%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״