אסא שפירא
צילום: יח"צ
ליאו קורא לך

איך לספר את סיפור המותג בדרך הטובה ביותר? 12 הארכיטיפים שיעזרו לכם

מה סיפור המותג מעבר לתכליתו העסקית? זו השאלה הגדולה ביותר בעולם השיווק והפרסום, ולא כולם יודעים לענות עליה בחדר הישיבות תשובה פשוטה
אסא שפירא | (7)

ליאו קורא לך המדור שמסדר לכם תקציר מעורר חשיבה והשראה של ספר מעולם השיווק והפרסום, תוך מיקוד בתובנות וכלים על אסטרטגיה חדשנות וקריאייטיב. השבוע נציג את הדרך לחדד את סיפור המותג שלנו בעזרת כוחם של ארכיטיפים קדמונים.

.

מה הסיפור שלכם?

אחת השאלות הגדולות מזה שנים בעולם השיווק והפרסום היא שאלה פשוטה - מה סיפור המותג שלנו? מעבר לתכליתו העסקית הגנרית כמובן. למה הוא קיים? מה הוא מוסיף לצרכן בזירה בה פועל והאם זה מספיק חשוב? מה התפקיד שלו בחיי הצרכנים שלו? פשוט לכאורה, אולם, כפי שמרביתנו יודעים, זו שאלה שלא כולם תמיד יודעים לענות עליה בחדר הישיבות תשובה חדה ופשוטה.

בעיה שבקצה המסוכן שלה עלולה להוביל לתופעת "המותג הסכיזופרני", מותג שמשנה כיוון כל פעם שמתחלפים הצוותים בחדר שמטפלים בו, מה שמבלבל את הצרכנים ופוגע באפקטיביות השיווקית לאורך זמן.

לפני הצעת הערך הצרכן קודם כל מחפש סיפור טוב

דווקא בתקופה זו, כאשר השאלה לגבי ערכו הכלכלי של מותג מוטלת בספק על ידי רבים (עיין ערך מהפכת הסלולר), חשוב להזכיר לכולנו כי מותגים הם בסך הכול כלי עסקי של הפירמה. בסופו של דבר מטרת אותו סיפור מותג להעביר בצורה פשוטה וקלה יותר להבנה לצרכן למה שיעדיף לקנות אותנו ולא את המתחרים.

הבנת אותה מהות היא שמהווה את המצפן לאורו עלינו לתכנן את מכלול הפעילות השווקיות שלנו מרמת המוצר, דרך ההפצה והתמחור ועד כמובן לתקשורת השיווקית. הסכנה כמובן, בהעדר פיתוח של מצפן פנימי מדוייק שכזה, היא שהמותג שלנו עלול להפוך מכלי רב ערך עסקי לסימון מסחרי בלבד. פלטפורמה ריקה דרכה מתוקשרות הצעות טובות יותר או פחות ביחס לזירה של המוצר או השרות אותו אנו משווקים. בלי בידול ברור, בלי מיצוב חד ובעל ערך.

המוח הקדמון מחפש סיפורים שהוא מבין בקלות

בספרם עטור השבחים של מרגרט מארק וקרול פירסון THE HERO AND THE OUTLOW מציעים הכותבים כלי שעוזר בחידוד אותו סיפור מותג שיווקי שלנו. הרעיון המרכזי בספרם (ששואב השראתו מתורתו של קארל יונג על תת מודע קולקטיבי וכוחם של ארכיטיפים), היא ההבנה כי לכל בני האדם יש תבניות יסוד זהות דרכן אנחנו ממשמעים את הסביבה שלנו (ארכיטיפים), כלי קדמון במוחנו שעוזר לנו להבין בפשטות ובמהירות מה הסיפור של מי או מה שעומד לפנינו.

כל ארכיטיפ מהווה למעשה תבנית אישיות נפרדת (סט של ערכים, שאיפות מוטיבציות והתנהגויות שאנו יודעים לצפות שיבואו יחד) דרכה אנחנו יכולים לאפיין בצורה ברורה את אופי ואישות מי שניצב לפנינו, ומה תפקידו יכול להיות בחיינו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ארכיטיפים נמצאים סביבנו כל הסמן ומקבלים ביטויים שונים בחיי היומיום שלנו שכולנו מכירים כמו "ליצן הכיתה", "זה הפרופסור שבחבורה" או "הכבשה השחורה", תוויות שמכילות סיפורים דרכם קל לנו להבין את הסביבה שלנו בלי להיכנס לפרטים.

כך בעולם השיווק שלנו, לפני שהצרכן שלנו בכלל יפנה זמן או מקום להבין את הפרטים הקטנים של הצעת הערך הייחודית של המותג שלנו, הוא משתמש באותן תבניות היסוד שלו (הארכיטיפים) כדי להבין מה הסיפור בגדול של המותג, מי הוא עבורו, והאם איכפת לו ממנו.

מארק ופירסון מדגישים שככל שנפתח לאורך זמן את סיפור המותג שלנו בהתאמה לאותם אבות טיפוס קדמונים במוחנו, ובהתאם לאופן בו תופסים הצרכנים את הקטגוריה כולה, כך נקל על הצרכן להבין מה אנחנו רוצים ממנו, ובכך נחזק את האפקטיביות השיווקית שלנו בזירה.

12 הארכיטיפים

במחקרם זיהו 12 ארכיטיפים בסיסיים, המהווים כלי פשוט לניהול חד של משמעות המותגים ולשימור הבידול שלהם בסביבה עסקית תחרותית. כלי שמותגים רבים אף פועלים לאורו במודע או שלא במודע במהלך השנים, בשל כוחם של הארכיטיפים כתבניות יסוד לסיפור סיפורי מותג עוצמתיים.

The Outlaw

מותגים שכל מטרתם לעזור לאנשים לשבור חוקים ומוסכמות שמפריעים להם. עצמאיים, מחוץ לסטטוס קוו.

The Jester

מותגים שכל מטרתם לאפשר לאנשים ליהנות מהחיים. לעזור לאנשים לקחת את החיים בקלות.

The Hero

מותגים שכל מטרתם לדחוף אנשים לנהוג באומץ, לעשות מעשה לא פשוט, להוכיח את היכולות שלהם מעבר לכל קושי.

The Creator

מותגים שכל מטרתם ליצור דברים חדשים, לדחוף ליצירתיות, להשאיר חותם על העולם

The Sage

מותגים חכמים שכל מטרתם לעזור לצרכן להבין טוב יותר העולם, מה באמת קורה פה,

The Innocent

מותגים שכל מטרתם להחזיר את האמון העולם, לקדם עולם אוטופי שכולו רק טוב, נקי בטוח ומושלם.

The Caregiver

מותגים שכל מטרתם לעזור לאחרים, לדאוג לאלו שקשה להם, תומכים כשצריך.

The Explorer

מותגים שכל מטרתם לעזור לך לראות לחוות, לטרוף את העולם. החופש לרדוף את גן העדן שתמיד מעבר לאופק.

The Lover

מותגים שכל רצונם למצוא אינטימות, לקבל ולהעניק אהבה, לאפשר להתחבר.

The Regular Guy

מותגים שעוזרים לנו להרגיש טוב עם עצמנו, כמו שאנחנו.

The Ruler

מותגים שעוזרים לנו להרגיש שהכול בשליטה, הבוס נוכח.

The Magician

מותגים שעוזרים לייצר שינוי בלתי אפשרי, יודעים לגרום לדברים לקרות, אפילו לחלומות שלנו.

הכותב הוא סמנכ"ל האסטרטגיה במשרד הפרסום ליאו ברנט

הספר נמצא בספריית ליאו ברנט ישראל, מספריות השיווק והפרסום הגדולות בעולם. כל המעוניין במידע או בעיון בספרים מוזמן להתקשר אלינו, ונסייע לו בשמחה. אם אתם רוצים להשפיע על בחירת הספר הבא שנסקור היכנסו עכשיו לעמוד הפייסבוק של משרד הפרסום.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    21/07/2014 08:21
    הגב לתגובה זו
    אחת הפרסומות הטובות אי פעם
  • 6.
    אסא הוא האלוהים שלי (ל"ת)
    יונתן 21/07/2014 00:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איבדת אותי ב-outlow (ל"ת)
    jesus 20/07/2014 16:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מישו 20/07/2014 15:21
    הגב לתגובה זו
    מקור המילה מותג. על ההבדל בין מיתוג למיצוב. לוגו - זה לא סתם ציור. פרסום באינטרנט - מדע בדיוני או מציאות אפשרית?
  • 3.
    מצ'עמם (ל"ת)
    אמיתי 20/07/2014 14:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמעון 20/07/2014 13:55
    הגב לתגובה זו
    יופי של טור
  • 1.
    אין חוק התיישנות? (ל"ת)
    סבא אליעזר 20/07/2014 12:02
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.