וול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: אפל עלתה ב-1.2%, טבע זינקה ב-8.8%

נטפליקס ודיסני ירדו עד 2.2% בעקבות אירוע ההשקה של אפל. רוקו צנחה ב-10.6%. פורד ירדה ברקע להורדה הדירוג. בנק אוף אמריקה עלה ב-2.4% תשואות האג"חים טסו, ברקע להיצע שצפוי לזנק בתקופה הקרובה, הזהב ירד ב-1%
עמית נעם טל | (8)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר ראלי של הדקות האחרונות במניית אפל (סימול:AAPL) הצליחה להקפיץ את השוק לקראת הסגירה. התנודתיות בשוק חזרה לעלות לאחר מספר ימים של רגיעה. ברקע למסחר, הירידה בכמות הכסף בעקבות צעדי הממשל האמריקני מתחילה לצבור תאוצה. במקביל, המשקיעים ממתינים להחלטת הריבית בהמשך השבוע של הבנק המרכזי באירופה. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                                
דאו ג'ונס 0.16%                                                
נאסד"ק -0.21%        

נראה היום כי סין מבצעת היום התקפלות נוספת בסוגיית הסחר שלה אם ארה"ב. קצת לאחר סגירת המסחר היום במזרח, הודיעו הרשויות הסיניות כי הן מסירות מספר מגבלות להשקעות בשוקי ההון של המדינה, קרוב ל-20 שנה לאחר המדינה פתחה חלקית את שוק ההון המקומי לעולם. נזכיר כי עד כה סין הטילה סין מכסות עבור משקיעים מוסדיים זרים מאושרים בשוק האג"ח והמניות. מדובר בסוגייה שהייתה חלק מהדרישות של ארה"ב במשא ומתן בחודשים האחרונים, והכדור עובר כעת לנשיא טראמפ. בתוך כך, העיתונות בסין מדווחת הערב כי סין מוכנה לבצע כעת התפשרות נוספת ברגישת מוצרים חקלאיים מארה"ב. 

בתוך כך, סוגיית המדיניות המוניטרית צפויה להמשיך לעמוד במרכז גם היום. בעוד המשקיעים ממתינים בדריכות להחלטת הריבית בהמשך השבוע של הבנק המרכזי באירופה (ECB), רשת החדשות רויטרס מדווחת היום כי הבנק המרכזי ביפן (BOJ) עשוי להוריד בחודשים הקרובים את הריבית לרמה שלילית עוד יותר. נזכיר כי השווקים צופים כי ה-ECB צפוי להכריז בהמשך השבוע על הורדה של 10-20 נק' בסיס, ולהודיע על השקה של תוכנית רכישות חדשה בשוקי האג"ח. 

במקביל, תהליך צמצום כמות הדולרים בשווקים צפוי לצבור תאוצה בימים הקרובים. כפי שציינו בתקופה האחרונה, קופת האוצר האמריקני צפויה לזנק בחודש ספטמבר, דבר שצפוי לגרום לחץ בשוקי המימון. קופת האוצר עלתה עד כמה במתינות מתחילת החודש והיא עומדת כעת ברמה של 180 מיליארד דולר. בשבועיים הקרובים צפויה הקרוב לזנק, כאשר בסוף החודש צפויה הקופה לעמוד ברמה של 350 מיליארד דולר. 

קופת האוצר האמריקני (TGA): צמצום מוניטרי משמעותי בשבועיים הקרובים

בגזרת המט"ח, הדולר אינדקס (סימול:DXY) נסגר הערב בעליות קלות סביב רמה של 98.3 נק'. בשוק האג"ח, תשואות האג"חים של ארה"ב המשיכו לטפס ברקע להיצע הרב שצפוי להיות בשוק. התשואה לתקופה של 10 שנים עולה לרמה של 1.73%, לעומת תשואה של 1.42% בלבד בשבוע שעבר. התשואה לתקופה של שנתיים עומדת כעת על 1.68%. 

בשוק הסחורות, הזהב ממשיך להיות פגיע לנוכח העלייה בתשואות האג"חים של ארה"ב, כאשר הוא איבד הערב כ-1% ונסחר מתחת לרף של ה-1,500 דולרים לאונקיה. הנפט מחק עליות של יותר מאחוז ונסגר בירידות ברקע לדיווח על הפיטורים של היועץ הביטחוני לטראמפ, ג'ון בולטון. בולטון היה ידוע בגישתו ה"קשוחה" לטיפול בסוגיית איראן וצפון קוריאה, ופטוריו מפחיתים את הסיכויים לעימותים צבאים של ארה"ב בתקופה הקרובה. 

במרכז

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) עלתה הערב ב-8.8% וזאת לאחר שזינקה אמש ברקע לדיווחים על כך שחברת פורדו פארמה עשויה לבקש להכריז על עצמה כ"פושטת רגל". נזכיר כי פורדו היא הנתבעת העיקרית בפרשת משככי הכאבים בארה"ב, שטבע קשורה אליה, ולכן צעד מסוג זה צפוי להשפיע על התביעה כולה (לכתבה המלאה). פריגו (סימול:PRGO) עלתה ב-3.5%. 

מנייל כיל (סימול:ICL) עלתה הערב ב-1.9%, וריכזה עניין ברקע לדווח על שורה של עסקאות למכירת ברום בשוק הסיני. התוצאה מכך, החברה צפויה להרחיב את המכירות בהדרגה בשנים הקרובות ב-110 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).

מניית אלביט מערכות (סימול:ESLT)איבדה 0.9% ועמדה במרכז ברקע לדיווחה על חתימת הסכם עם משרד ההגנה הבריטי בשווי של 38 מיליון דולר (לכתבה המלאה).

מניית יצרנית הרכבים פורד (סימול:F) נסגרה בירידות של 1.5% במסחר תנודתי, לאחר שחברת הדירוג מודי'ס הורידה אמש לאחר סגירת המסחר את דירוג האשראי שלה לרמה של "זבל" (לכתבה המלאה).

ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) עלתה הערב ב-1%, וריכזה עניין ברקע לאירוע ההשקה השנתי הערב. החברה השיקה הערב 3 מכשירי אייפון חדשים, אך נראה כי הסיפור המרכזי הוא הפרטים סביב שירות הסטרמינג של החברה. השירות צפוי להתחיל ב-1 לנובמבר, זמן קצר לפני ההשקה של השירות של דיסני (סימול:DIS), ובמחיר נמוך יותר (לכתבה המלאה). מניית דיסני (סימול:DIS) ירדה הערב ב-2.2%. מניית נטפליקס (סימול:NFLX) איבדה 2% במסחר תנודי. רוקו (סימול:ROKU) איבדה 10% והשלימה צניחה של 20% ביומיים האחרונים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דירה = קורת גג 11/09/2019 15:19
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 5.
    אנשים היום 11/09/2019 15:14
    הגב לתגובה זו
    אנשים היום מעדיפים לגור בדירה,מאשר ברחוב. *גם אם הם גרים בתשלום שכירות
  • 4.
    שי 10/09/2019 19:26
    הגב לתגובה זו
    עם אנליזה מפה ועד לתאילנד. אתם ככ מגמתיים שזה מגעיל
  • טבע גמורה. תמשיך לחלום (ל"ת)
    מייק 10/09/2019 23:15
    הגב לתגובה זו
  • אל תדאג היא גם תרד 8 אחוז (ל"ת)
    שלמה 10/09/2019 23:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אייל 10/09/2019 19:18
    הגב לתגובה זו
    לעמית טל - האם תוכל לתת את התאריכים שבהם הקופה תגדל בסכומים גדולים - כמה תגדל בכל תאריך - מ 180 מיליארד כיום ל 350 עד סןף החודש
  • 2.
    לא בתל אביב כאן חגיגה (ל"ת)
    פתיחה שלילית? 10/09/2019 16:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נכון. טוב. בסדר. בטוח... (ל"ת)
    ד"ר ניר(איצ100) 10/09/2019 16:24
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: