הדמיה של המרלוג בפארק ראם
צילום: באדיבות איירון גרופ
פרסום ראשון

המרדף הלוהט אחרי קרקעות למרלו"גים באזור נמל אשדוד – והמחירים מזנקים

עסקה של איירון גרופ עם חברת הלוגיסטיקה מילניום בפארק ראם, מגלמת תשואה שנתית של 7% עבור קרקע ריקה במרחק קצר מהנמל. גורם: "המחירים סביב אשדוד שוברים שיאים"
אלכסנדר כץ | (2)

חברת איירון גרופ, המתמקדת בייזום פרויקטי נדל"ן, חתמה על הסכם עם קבוצת הלוגיסטיקה מילניום שבבעלות פנחס ושמעון סבח. לביזפורטל נודע כי במסגרת ההסכם, תשכיר איירון גרופ 25 דונם במגרש שנמצא בבעלותה בפארק התעשיות ראם. 

העסקה נחתמה לתקופה של שנתיים והיקפה נאמד בכשמונה מיליון שקלים לאותה תקופה, במסגרתו תעשה מילניום שימוש בקרקע ריקה לטובת אחסון. על פי הערכות, מדובר על תשואה שנתית של מעל 7%. 

לפני כשנתיים רכשה איירון גרופ את השטח מחברת ת.א.ת תעשיות. כעת היא מקדמת במקום הקמה של מרכז לוגיסטי בשטח של כ-28 אלף מ"ר, וכבר נמצאת במשא ומתן מתקדם להשכרת מחצית ממנו. 

בעלי איירון גרופ אודי סעדה, ניסים ברכה ואסי תמיר (צילום: נבו נעים)

קבוצת איירון גרופ נמצאת בבעלותם של ניסים ברכה, אסי תמיר ואודי סעדה, יזמים ותיקים בשוק הנדל"ן. החברה מתמקדת בייזום פרויקטי נדל"ן מורכבים, בעיקר בדרום הארץ, בהם מרכזים מסחריים, תעשייתיים ולוגיסטיים, בדגש על עירוב שימושים. בין הפרויקטים בהם היא שותפה, אפשר למנות את פנינת אשדוד שם אמורה לקום החנות השביעית של איקאה בישראל, אשדוד - שער העיר, Y PARK, פארק לוגיסטי ראם, מרכז לוגיסטי בנאות חובב וקרקע נוספת ביזמות להקמת מרכז לוגיסטי.

פארק התעשיות ראם הסמוך ליישוב בני עייש בדרום, קרוב לעורקי תחבורה מרכזיים כמו כבישים 6, 40 ו-3, ומרוחק כ-15 דקות נסיעה מנמל אשדוד. היתרון שלו הוא חטיבות הקרקע הגדולות שבו, והריחוק היחסי מאזורי מגורים. 

אבל הביקושים והתשואות הגבוהות אינם נחלתו של פארק ראם בלבד. הביקושים למרכזים לוגיסטיים באזור חבל לכיש, בו נמצאת אשדוד, הוא גבוה ביותר, וזאת בשל הקרבה לנמל הגדול בישראל, נמל אשדוד, שם נפרקות סחורות - אותן צריך לאחסן. רק לשם דוגמה, קרקע בשטח של כמה דונמים בודדים בעורפו של הנמל, נמצאת כיום במוקד של מגעים למכירה, כאשר בעלי הקרקע דורש 10 מיליון שקלים. 

גורם בשוק הנדל"ן אמר לביזפורטל: "המחירים שוברים שיאים בכל יום. כל יום מישהו מחפש שטח למרכזים לוגיסטיים סביב אשדוד. הביקוש לקרקע פנויה מטורף. נמל אשדוד הוא המרכז מבחינת המרלו"גים, וסביבו נגזרים כל המחירים בארץ. זו הסיבה למשל שבאזור אשדוד מחירי הקרקעות למרכזים כאלה יקרים פי שניים מחיפה. הבעיה היא שאין מספיק חטיבות קרקע פנויות באזור". 

אסי תמיר, בעלים שותף באיירון גרופ, מחזק את הדברים ואומר לביזפורטל: "אנו עדים לביקושים הולכים וגוברים לקרקע תפוסה. הסכם השכירות הזה (עם מילניום, א"כ) מהווה חלק משמעותי מהתוכנית האסטרטגית שלנו ומתוך ההבנה כי תחום זה הולך לצמוח באופן משמעותי במהלך השנים הקרובות".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רא 05/09/2022 22:13
    הגב לתגובה זו
    אחלה אנשים, שיהיה בהצלחה
  • 1.
    יופי טופי 05/09/2022 17:00
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד
יעקב אטרקצי אאורה נדלן
צילום: ראובן קופצ'ינסקי
ראיון

מנכ״ל אאורה: ״הביקוש אצלנו אמיתי, לא פלופ״

יעקב אטרקצ׳י אומר כי אאורה צפויה לעבור את רף ה-1,000 מכירות השנה ומדגיש את שינוי המגמה בשוק: “הציבור כבר לא יכול לקנות בתל אביב - הוא הולך לאיפה שהוא יכול״; על הפרויקטים בתכנון ובביצוע שמגיעים לכ-6 מיליארד שקל צפוי: ״הצבר שלנו יציב מאוד, יש לנו אמון מלא מהבנקים והמוסדיים״

אאורה אאורה 0.28%   העוסקת ביזום ובנייה למגורים בישראל ומזרח אירופה ובנדל"ן מניב מציגה רווח נקי של 183 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, לגבי קצב המכירות מנכ״ל החברה יעקב אטרקציי מציין: ״נעבור את רף ה-1,000 דירות השנה״. בשיחה עם ביזפורטל הוא מוסיף כי ״הפיזור שלנו עשה את ההבדל״. לדבריו, שינוי המגמה בשוק המגורים מורגש היטב: ״תל אביב אאוט - פריפריה אין. המחירים בתל אביב גבוהים מדי, הציבור הרחב כבר לא יכול לקנות שם דירה. אז הוא הולך לאיפה שהוא יכול. מי שיכול לקנות בפריפריה הקרובה קונה, ומי שלא - בפריפריה רחוקה”.

מתחילת השנה מכרה אאורה 840 דירות, כולל 39 לאחר תאריך המאזן. מדובר על קצב מכירות גבוהה ביחס לחברות אחרות בענף. אטרקצ׳י אומר כי הביקושים לדירות של החברה הם ׳אורגניים׳ כלומר משקי בית שצריכים דירה כדי לגור בה, ולא משקיעים שמחפשים תשואה. ״אנחנו פונים לקהל אמיתי שבא לגור, זוגות צעירים ומשפרי דיור. אנחנו פחות פונים למשקיעים, וזה חלק מהיתרון שלנו בתקופה שבה המשקיעים לא ממהרים לקנות״.

אתמול הודיעו לזוכים בהגרלת ״דירה בהנחה״ על זכייתם - לגבי ההגרלות אטרקצ׳י מציין כי: ״ניגשו 130 אלף משפחות, וזכו רק כמה אלפים בודדים. מעל 120 אלף איש נשארו בלי דירה״, ״צריך להוסיף לזה את הודעת המדינה על הפסקת התכניות הממשלתיות באזורי הביקוש, מי שלא זכה, ורובם לא זכו - כנראה יתחיל לרדת מהגדר ולחפש דירה. זה משנה את הדינמיקה״.

במקביל, אטרקצ׳י מתאר שוני משמעותי בין אזורי הארץ: “ב-2025 היו לנו ביקושים עצומים באופקים, בלוד, בחדרה, בנתניה ובירוחם - ככל שאתה מתרחק מתל אביב זה עובד טוב יותר. מי שמרוכז רק בתל אביב בבעיה. הפיזור שלנו עשה את ההבדל״.

ומה לגבי הצבר?

אחד הנתונים הבולטים בדוחות הוא היקף הרווח הגולמי שטרם הוכר מפרויקטים שכבר יצאו לביצוע, מדובר על כ-3.7 מיליארד שקל. כאשר מצרפים את הפרויקטים שמתוכננים להתחיל בשנה הקרובה, נתון זה מגיע לכ-6 מיליארד שקל רווח גולמי עתידי. אטרקצ׳י אומר בזהירות: ״אין עסק בלי סיכון. מי שיגיד לך שאין סיכון - משקר. היו לנו בשנתיים האחרונות עליות במחירי הביצוע, אחרי השביעי באוקטובר זה עלה, אבל היום זה התייצב. אין ירידה עדיין, אבל גם אין עלייה. סיכון אחד ירד מהשולחן”, לגבי הסיכון המימוני הוא משיב: ״המימון פחות משפיע אצלנו בגלל שאנחנו בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית ואין לנו את מרכיב קרקע״.

יד אליהו. קרדיט: צלי אהרוןיד אליהו. קרדיט: צלי אהרון
סיור שכונות

מחירי הדירות ביד אליהו - מה צפוי בהמשך ומה אומרים תושבי השכונה?

התחדשות עירונית דוחפת את המחירים למעלה, האוכלוסייה מתחדשת - אבל עסקאות אחרונות, ירידה בביקושים ועלויות משכנתא כבדות מעלות סימני שאלה על עתיד מחירי הדירות באזור

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

יד אליהו הפכה בשנים האחרונות לאחת השכונות המדוברות בדרום תל אביב, מקום שכבר לא נחשב לשכונת פועלים כמו בעבר, אלא אזור שעובר תהליך משמעותי של שינוי חברתי וכלכלי. אחת הסיבות היא התחדשות עירונית. השאלה הגדולה היא האם המחירים מצדיקים את העלייה הגדולה בחמש השנים האחרונות בשיעור שעולה על 80%. מצד אחד, פרויקטים של פינוי-בינוי קמים כמעט בכל רחוב, האוכלוסייה מתחדשת, ורוכשים צעירים כן מגיעים לשכונה מחלקים יקרים יותר של העיר. 

מצד שני, הביקושים נחלשו בעקבות עליית הריבית שהחלה כבר במאי 2022, העלויות עלו, והפער בין תקבולי השכירות להחזר המשכנתא הפך לתזרים שלילי גדול שכבר מעלה תהיות לגבי כדאיות ההשקעה. גם לצורך מגורים - לא בטוח שכדאי לרכוש שם דירה ולא לשכור, התשואה עומדת על 2.7% בממוצע. על דירה ממוצעת של 4 חדרים בשטח של 100 מ״ר תשלמו 8.3 אלף שקל - אולי זה עדיף מלשלם על משכנתא גבוהה בסכום גדול יותר.




רוצים דירה בשכונה? תכינו לפחות 3 מיליון שקל

רוב הבניינים בשכונה הם בנייני רכבת שנבנו בשנות ה-50 וה-60, ורבים מהם נמצאים כיום בשלבים שונים של התחדשות עירונית. בשטח רואים היטב את המנופים, את המבנים שנהרסו, ואת הבלוקים שמתחילים להיבנות מחדש. חלק מהתוכניות נמצאות בחתימות, אחרות בהיתרים, ורבות כבר מבוצעות בפועל - תהליך שמייצר שינוי מורגש בנוף. ההיצע החדש שנכנס לשכונה, יחד עם הקרבה לצירי תחבורה מרכזיים, לרכבת הקלה ולמרכזי תעסוקה, העלו את רמת ההתעניינות של קונים ומשקיעים בעשור האחרון. 

חשוב לציין - התושבים מדגישים שוב ושוב את היתרונות שנולדו עם ההתחדשות: רחובות נקיים יותר, תחושה של סדר, שיפור במרחב הציבורי, ומרכזי מסחר מקומיים שהפכו פעילים יותר. מי שעבר לגור כאן בשלוש עד חמש השנים האחרונות מדבר על "בועה" נוחה ושקטה ששונה מאוד מהתדמית שלמדו להכיר לפני כעשור. לצד זאת, הם מציינים את האוכלוסייה החדשה שנכנסה: צעירים, משפחות בתחילת דרכן, ואנשי הייטק שחיפשו דירה במחיר נגיש יותר מאשר בצפון העיר. תושבת שרכשה דירה חדשה בשכונה מספרת כי בתחילה חשבה שתישאר בה זמנית, אך עם הזמן הבינה שהאזור מושך אותה בזכות תחושת הקהילה, הניקיון וההשקעה העירונית. עידן ישר מתווך נדל"ן אומר כי "חלה בשכונה תפנית, מדובר באחת מעשרת השכונות המבוקשות בישראל", והוא מוסיף: "בעשור האחרון הרוכשים ביד אליהו הם זוגות צעירים ממרכז העיר וצפון תל אביב - מחתך סוציו-אקונומי גבוה".