רחובות בגוש דן שעוברים שינוי דרמטי ומה יקרה למחירי הדירות בהם?
תחשבו שוב: יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, מסמן את הרחובות שאולי במבט ראשון הייתם פוסלים, אך התוכניות לגביהם עשויות להעלות את ערך הדירות בהם בשנים הקרובות
שנת 2019 מסתמנת כשנת שיא במכירות דירות חדשות בעוד היקף ההלוואות למגורים ממשיך לעלות, ולמרות הזינוק במחירים - לאנשים יש היום יותר דירות.
האזורים המבוקשים ביותר לרכישה מתרכזים בעיקרם במחוז המרכז, אך באילו רחובות צפויה "קפיצת מדרגה"? בפתיחת שנת 2020, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, מסמן את הרחובות שאולי הייתם פוסלים על הסף היום, אך צפויים לעבור שינויים שיזניקו את ערך הדירות בהם בעשור הקרוב - וחייבים להיכנס לרשימת המעקב שלכם.
1. דרך מנחם בגין בתל אביב. מדובר בדרך ראשית בעיר, המהווה גם ציר תנועה מרכזי בין דרום תל אביב לקצה הצפוני של מתחם הבורסה ברמת גן. לפי דנוס, "בשל העובדה שללכת לאורכו של הרחוב זו חוויה מאוד מפוקפקת, עקב המדרכות הישנות והמשובשות, המחסור בצל ובצמחייה, הרעש וזיהום האוויר, רחוב בגין הוא בגדול דרך שעושים אותה בעיקר בנסיעה, במעבר ממקום למקום. אלא שחובבי הקצב העירוני וצעירים רבים מזהים כבר כעת את עתידו הפועם של הרחוב עם בנייני מגורים רבים שנבנים בו, ויקפיצו את רחוב בגין לצמרת הרחובות המבוקשים בישראל".
בשנת 2017 אושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה תכנית המציעה שינוי הדרך "מעורק תנועה לרחוב עירוני". "התוכנית מציעה הרחבה של המדרכות לרוחב מינימלי של 5 מטרים, נטיעת עצים במתכונת של שדרה, הקמת שבילי אופניים ושינויים בנתיבי התנועה, שיכללו צמצום מכוון של נתיבים שבהם עוברים כלי רכב פרטיים ותחבורה ציבורית", אומר דנוס ומוסיף כי "הקו האדום של הרכבת הקלה נבנה בה כעת, ויקל על נפח התנועה. לאורך הרחוב נמצאים רכבת השלום, רכבת מרכז, מתחם עזריאלי ובנייני ממשלה, והבנייה החדשה של מגדלי תעסוקה במסגרת תוכנית המע"ר הצפוני, יהפכו בהדרגה את הרחוב לשדרה אורבנית תוססת וחיה".
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתייחס למחירים, ציין כי מחירי דירות חדשות ברחוב נמכרות לפי ממוצע של כ-40 אלף שקל למ"ר בנוי כאשר מדובר בבניה יוקרתית במגדלים. לצד זאת העריך כי בעת השלמת פיתוח הרחוב, צפויה עליית מחירים של כ-15% תוך שנים ובתחזית זהירה עשור קדימה, הצפי הוא לעלייה בשיעור כפול.
>> בתל אביב החזר המשכנתא הגבוה ביותר - 5,962 שקל בחודש
2. דרך שלמה בתל אביב, הידועה גם כדרך סלמה, מתחילה במתחם חצרות יפו ומסתיימת בדרום תל אביב. "כל מי שעבר אי פעם ברחוב, מכיר את המראות של המוסכים המיושנים ובתי המלאכה הזעירים, את הבנייה הישנה והמתפוררת ואת ההזנחה המאפיינת אותו. אמנם, אם אותו אדם יחזור לרחוב בעוד שנים אחדות, הוא ככל הנראה יחשוב שטעה בדרך והגיע למקום אחר. הרחוב עומד בפני מתיחת פנים יוצאת דופן, הצפויה להפוך אותו לדבר החם הבא".
לפי תכנית המתאר תא/5000, חלק ניכר מהשטחים באזור יהפכו לאזורי מגורים חדשים ומשרדים לתעסוקה, זאת לצד שטחים ירוקים. "התוכנית למעשה נותנת אור ירוק לפרויקטים נדל"ניים רבים, הנפרשים על פני כל דרום העיר ומהווה גם זרז לשלב הבא: התחדשות עירונית וסביבתית, הריסת מבנים ישנים והקמת מבנים חדשים תחתם, לצד שימור מבנים היסטוריים. יזמים רבים כבר זיהו את הפוטנציאל והחלו בבנייה יוקרתית ברחוב המתחדש", מסביר דנוס.
- המספר היומי - 2%; איך זה קשור למחירי הדירות?
- יוסי אברהמי: "הטלפונים מחו"ל חוזרים - השוק מתעורר מהר"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
בהתייחס למחירים, ציין כי בבנייה הוותיקה מדובר בכ-30 אלף שקל למ"ר בנוי בעוד בבניה חדשה יותר המחירים באזור כבר גבוהים משמעותית ומגיעים ל-50 אלף מ"ר. במבט קדימה, העריך עליית מחירים של כ-10% תוך 5 שנים ואף כפול מכך בעוד עשור.
3. רחוב ז'בוטינסקי ברמת גן. "ציר זה שרק שמו מעביר מחשבה לא מאוד חיובית במוחם של רבים, הוא רחוב שצפוי גם הוא להיות הנקודה החמה הבאה על מפת הביקושים של המרכז. מי שעובר כיום ברחוב העמוס והפקוק אינו יכול להתעלם מהחנויות הישנות, האוטובוסים הרועשים, הבתים מעלי הפיח והעבודות האינטנסיביות מעלות האבק להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה. לכאורה, זה לא נראה כמו מקום נעים לחיות בו", אומר דנוס.
אלא, שלדבריו, "דווקא הרכבת הקלה היא שצפויה להביא את השינוי מרחיק הלכת בכל הקשור לעתיד הרחוב - היא תוביל שינויים מרחיקי לכת בכל הנוגע לפיתוח הסביבתי של ז'בוטינסקי ולעתיד החיים בו. הציר יהפוך לחד נתיבי לכל כיוון, המדרכות יורחבו וייסללו לצידן שבילי אופניים, קווי האוטובוסים יועתקו לרחוב אבא הילל, ולאורך הרחוב צפויים להיבנות 15 מגדלי מגורים, משולבים עם שטחי תעסוקה ומסחר חדשים. מתחם הבורסה שהולך לשנות את פניו, יחד עם 3 תחנות רכבת קלה, בצומת ארלוזורוב, בצומת ביאליק, ובצומת בן גוריון, יהפכו את הרחוב לפנינה נדל"נית של ממש. הדיירים בצד הצפוני של מגדלי המגורים יקבלו מבט פתוח ויפה לפארק הירקון וגני התערוכה, כשבקומות הגבוהות ניתן יהיה לראות גם את הים".
בהתייחס למחירים, ציין כי דירות ישנות על הציר נסחרות סביב 25 אלף שקל למ"ר בנוי בממוצע ובבניה חדשה יותר המחירים מגיעים לכ-30 אלף שקל למ"ר. במבט קדימה העריך כי "עם תחילת פעילותו המתוכננת של הקו האדום, המחירים צפויים לעלות כמעט מיידית בכ-15% ובעבור 10 שנים ניתן יהיה לחשוב גם על 40% עלייה".
4. רחוב בן גוריון בגבעתיים. "מדובר בעיר מבוקשת ואיכותית, אך יוצא מן הכלל הוא רחוב בן גוריון, שבצידה המזרחי של העיר. מדובר ברחוב ראשי, שהוא משמעותי לתנועה בעיר, אך לצערם של התושבים הוא משמעותי גם עבור תושבי בני ברק ורמת גן, שמשתמשים בו לעייפה. הרחוב, שמשמש יותר כציר מעבר לכלי רכב מאשר לשכונת מגורים, הוא עמוס ומיושן, ושוכנים בו בניינים נמוכים ישנים, בני 2-4 קומות", אומר דנוס.
לצד זאת סייג כי "כל זה עומד להשתנות. עיריית גבעתיים מתכננת לשנות את פני מזרח העיר בשורה של פרויקטי פינוי-בינוי, שיוקמו ברובם לאורך רחוב בן גוריון. במסגרת הפרויקט יינתנו זכויות הבנייה המקסימליות, להקמת מגדלי מגורים מפוארים של עד 32 קומות, עם חזית מסחרית יוקרתית בקומת הקרקע. במקביל יורחב הרחוב לשם מעבר התוואי הצהוב של הרכבת הקלה, ושביל אופניים חדש שייסלל במקום יחבר את פארק אריאל שרון מדרום עד לפארק הירקון מצפון. בסך הכל מתפרשת התוכנית על שטח של כ־240 דונם, שבמסגרתה יתווספו אלפי יחידות דיור חדשות. התכנית שתשנה את פני הרחוב, יחד עם מיקומו בלב לבו של אזור הביקוש, כמו גם היעדרן המוחלט של עתודות קרקע לבנייה חדשה, צפויים להפוך אותו ליעד נדל"ני נחשק במיוחד".
בהתייחס למחירים, ציין מחיר ממוצע של דירות על הציר כיום עומד על כ-25 אלף שקל למ"ר בנוי. במבט קדימה, ובהינתן שתכניות העירייה יתממשו, העריך דנוס עליית מחירים של כ-20% תוך 5 שנים וכ-40% תוך עשור.
- 3.גדי 20/01/2020 01:49הגב לתגובה זועבודת מחקר יפה
- 2.ק. שקשן 19/01/2020 22:49הגב לתגובה זורק הנינים שלו אולי יראו זאת.
- בכול כתבה 20/01/2020 09:40הגב לתגובה זומה להגיד, וכמובן על רקע תחשיב מקצועי ושקול... ותודה לאהוד דנוס על עוד ניתוח מעניין כרגיל.
- 1.כל מחירי הנדלן ירדו בעשרים אחוז לפחות !! (ל"ת)טעות 19/01/2020 21:39הגב לתגובה זו

יוסי אברהמי: "הטלפונים מחו"ל חוזרים - השוק מתעורר מהר"
לאחר מכירת 10% מהחברה שבבעלותו ללאומי פרטנרס לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל, אברהמי מדבר על הזרמת ההון, המו״מ שהתפוצץ עם מנורה, הכיוון להנפקה - וההתעניינות הגוברת של משקיעים מהעולם בנדל"ן הישראלי
יוסי אברהמי מרוצה. לאומי פרטנרס הצטרפו להשקעה בחברה ( לאומי פרטנרס רוכשת 10% מקבוצת יוסי אברהמי לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל) והוא יכול להתקדם לעבר חלום ההנפקה לציבור בשווי גבוה יותר. אף אחד לא יכול להבטיח ואברהמי לא מוכן לנדב מידע, אבל הכוונה של החברה להתקדם להנפקה וזה לא יהיה בשווי העסקה הנוכחית. שווי של 2 מיליארד שקל לא יהיה הפתעה. כשאתה מגיע לשוק עם שותף כמו לאומי פרטנרס כשבדרך גם השקעת הון נוסף בפרויקטים והגדלת צבר ורוח גולמי, אתה תהיה שווה יותר. עם זאת, יש סיכון - אברהמי ויתר על הנפקה כעת במטרה לגייס בעתיד בשווי גבוה יותר, אבל מה יקרה אם בדרך יהיו תקלות - ירידת מחירים, שוק חלש? אברהמי לקח את הסיכון.
מאחורי העסקה עמד תהליך עבודה של כשלושה חודשים, שבמסגרתו בחן השוק המוסדי לעומק את הפעילות, המאזנים, הצבר והאסטרטגיה של הקבוצה. זהו צעד משמעותי עבור חברה פרטית, שמציבה את עצמה על מסלול הבשלה לקראת שוק ההון. תוך הצגת גיבוי מצד אחד הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל, אם לא הכי גדול. לפני העסקה עם לאומי פרטנרס התנהל גם משא ומתן עם מנורה מבטחים בנוגע למכירת כ-20% מהחברה לפי שווי של כ-1.35 מיליארד שקל, כך שהעסקה הנוכחית מבוצעת לפי שווי גבוה יותר, ומחזקת את הרושם שהמוסדיים מעריכים את יכולת הצמיחה של הקבוצה ואת הנכסים שבידיה.
החברה שבראשות היזם ואיש העסקים יוסי אברהמי הוקמה בתחילת שנות ה-80 ונותרה בשליטה משפחתית, פועלת כיום בפרויקטים למגורים בכל רחבי הארץ. ובשנים האחרונות ביססה פעילות משמעותית גם בתחום ההתחדשות העירונית. לצד מאות פרויקטים שביצעה בעבר בתל אביב, חיפה, נתניה ואילת, החברה מחזיקה כיום צבר של כ-10 אלף דירות בשלבי תכנון וביצוע. בתקופה האחרונה היא גם בולטת בזכיות משמעותיות במכרזי רמ"י: ביניהן רכישת קרקע לשכונת מגורים בשדה דב בתל אביב בהיקף 144 דירות, וזכייה משותפת ב-772 דירות ביהוד מונסון.
שתי העסקאות מביעות את מה שקורה בחברה לאחרונה, הרחבת פעילות ומוכנות לעלייה בהיקפי הבנייה בשנים הקרובות. כניסת לאומי פרטנרס מסמנת תחנה נוספת בדרך של יוסי אברהמי לעבר אפשרות הנפקה. בחברה לא מתחייבים על עיתוי אך מציינים כי הדלת פתוחה, וכי החיבור לגוף מוסדי מוביל הכולל ניסיון משמעותי בליווי חברות לקראת שוק ההון, מהווה שכבת תמיכה חשובה.
- לאומי פרטנרס רוכשת 10% מקבוצת יוסי אברהמי לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל
- מנורה צפויה להשקיע ביוסי אברהמי - המטרה להמשך: הנפקה בבורסה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יוסי, מה היה הרקע לעסקה - איך זה התגבש?
