מתחם הבורסה ברמת גן
צילום: יחסי ציבור

רחובות בגוש דן שעוברים שינוי דרמטי ומה יקרה למחירי הדירות בהם?

תחשבו שוב: יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, מסמן את הרחובות שאולי במבט ראשון הייתם פוסלים, אך התוכניות לגביהם עשויות להעלות את ערך הדירות בהם בשנים הקרובות

מורן ישעיהו | (4)

שנת 2019 מסתמנת כשנת שיא במכירות דירות חדשות בעוד היקף ההלוואות למגורים ממשיך לעלות, ולמרות הזינוק במחירים - לאנשים יש היום יותר דירות

האזורים המבוקשים ביותר לרכישה מתרכזים בעיקרם במחוז המרכז, אך באילו רחובות צפויה "קפיצת מדרגה"? בפתיחת שנת 2020, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, מסמן את הרחובות שאולי הייתם פוסלים על הסף היום, אך צפויים לעבור שינויים שיזניקו את ערך הדירות בהם בעשור הקרוב - וחייבים להיכנס לרשימת המעקב שלכם.  

1. דרך מנחם בגין בתל אביב. מדובר בדרך ראשית בעיר, המהווה גם ציר תנועה מרכזי בין דרום תל אביב לקצה הצפוני של מתחם הבורסה ברמת גן. לפי דנוס, "בשל העובדה שללכת לאורכו של הרחוב זו חוויה מאוד מפוקפקת, עקב המדרכות הישנות והמשובשות, המחסור בצל ובצמחייה, הרעש וזיהום האוויר, רחוב בגין הוא בגדול דרך שעושים אותה בעיקר בנסיעה, במעבר ממקום למקום. אלא שחובבי הקצב העירוני וצעירים רבים מזהים כבר כעת את עתידו הפועם של הרחוב עם בנייני מגורים רבים שנבנים בו, ויקפיצו את רחוב בגין לצמרת הרחובות המבוקשים בישראל". 

בשנת 2017 אושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה תכנית המציעה שינוי הדרך "מעורק תנועה לרחוב עירוני". "התוכנית מציעה הרחבה של המדרכות לרוחב מינימלי של 5 מטרים, נטיעת עצים במתכונת של שדרה, הקמת שבילי אופניים ושינויים בנתיבי התנועה, שיכללו צמצום מכוון של נתיבים שבהם עוברים כלי רכב פרטיים ותחבורה ציבורית", אומר דנוס ומוסיף כי "הקו האדום של הרכבת הקלה נבנה בה כעת, ויקל על נפח התנועה. לאורך הרחוב נמצאים רכבת השלום, רכבת מרכז, מתחם עזריאלי ובנייני ממשלה, והבנייה החדשה של מגדלי תעסוקה במסגרת תוכנית המע"ר הצפוני, יהפכו בהדרגה את הרחוב לשדרה אורבנית תוססת וחיה". 

בהתייחס למחירים, ציין כי מחירי דירות חדשות ברחוב נמכרות לפי ממוצע של כ-40 אלף שקל למ"ר בנוי כאשר מדובר בבניה יוקרתית במגדלים. לצד זאת העריך כי בעת השלמת פיתוח הרחוב, צפויה עליית מחירים של כ-15% תוך שנים ובתחזית זהירה עשור קדימה, הצפי הוא לעלייה בשיעור כפול. 

>> בתל אביב החזר המשכנתא הגבוה ביותר -  5,962 שקל בחודש​

2. דרך שלמה בתל אביב, הידועה גם כדרך סלמה, מתחילה במתחם חצרות יפו ומסתיימת בדרום תל אביב. "כל מי שעבר אי פעם ברחוב, מכיר את המראות של המוסכים המיושנים ובתי המלאכה הזעירים, את הבנייה הישנה והמתפוררת ואת ההזנחה המאפיינת אותו. אמנם, אם אותו אדם יחזור לרחוב בעוד שנים אחדות, הוא ככל הנראה יחשוב שטעה בדרך והגיע למקום אחר. הרחוב עומד בפני מתיחת פנים יוצאת דופן, הצפויה להפוך אותו לדבר החם הבא".

לפי תכנית המתאר תא/5000, חלק ניכר מהשטחים באזור יהפכו לאזורי מגורים חדשים ומשרדים לתעסוקה, זאת לצד שטחים ירוקים. "התוכנית למעשה נותנת אור ירוק לפרויקטים נדל"ניים רבים, הנפרשים על פני כל דרום העיר ומהווה גם זרז לשלב הבא: התחדשות עירונית וסביבתית, הריסת מבנים ישנים והקמת מבנים חדשים תחתם, לצד שימור מבנים היסטוריים. יזמים רבים כבר זיהו את הפוטנציאל והחלו בבנייה יוקרתית ברחוב המתחדש", מסביר דנוס.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

בהתייחס למחירים, ציין כי בבנייה הוותיקה מדובר בכ-30 אלף שקל למ"ר בנוי בעוד בבניה חדשה יותר המחירים באזור כבר גבוהים משמעותית ומגיעים ל-50 אלף מ"ר. במבט קדימה, העריך עליית מחירים של כ-10% תוך 5 שנים ואף כפול מכך בעוד עשור. 

3. רחוב ז'בוטינסקי ברמת גן. "ציר זה שרק שמו מעביר מחשבה לא מאוד חיובית במוחם של רבים, הוא רחוב שצפוי גם הוא להיות הנקודה החמה הבאה על מפת הביקושים של המרכז. מי שעובר כיום ברחוב העמוס והפקוק אינו יכול להתעלם מהחנויות הישנות, האוטובוסים הרועשים, הבתים מעלי הפיח והעבודות האינטנסיביות מעלות האבק להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה. לכאורה, זה לא נראה כמו מקום נעים לחיות בו", אומר דנוס.

אלא, שלדבריו, "דווקא הרכבת הקלה היא שצפויה להביא את השינוי מרחיק הלכת בכל הקשור לעתיד הרחוב - היא תוביל שינויים מרחיקי לכת בכל הנוגע לפיתוח הסביבתי של ז'בוטינסקי ולעתיד החיים בו. הציר יהפוך לחד נתיבי לכל כיוון, המדרכות יורחבו וייסללו לצידן שבילי אופניים, קווי האוטובוסים יועתקו לרחוב אבא הילל, ולאורך הרחוב צפויים להיבנות 15 מגדלי מגורים, משולבים עם שטחי תעסוקה ומסחר חדשים. מתחם הבורסה שהולך לשנות את פניו, יחד עם 3 תחנות רכבת קלה, בצומת ארלוזורוב, בצומת ביאליק, ובצומת בן גוריון, יהפכו את הרחוב לפנינה נדל"נית של ממש. הדיירים בצד הצפוני של מגדלי המגורים יקבלו מבט פתוח ויפה לפארק הירקון וגני התערוכה, כשבקומות הגבוהות ניתן יהיה לראות גם את הים".

בהתייחס למחירים, ציין כי דירות ישנות על הציר נסחרות סביב 25 אלף שקל למ"ר בנוי בממוצע ובבניה חדשה יותר המחירים מגיעים לכ-30 אלף שקל למ"ר. במבט קדימה העריך כי "עם תחילת פעילותו המתוכננת של הקו האדום, המחירים צפויים לעלות כמעט מיידית בכ-15% ובעבור 10 שנים ניתן יהיה לחשוב גם על 40% עלייה".

4. רחוב בן גוריון בגבעתיים. "מדובר בעיר מבוקשת ואיכותית, אך יוצא מן הכלל הוא רחוב בן גוריון, שבצידה המזרחי של העיר. מדובר ברחוב ראשי, שהוא משמעותי לתנועה בעיר, אך לצערם של התושבים הוא משמעותי גם עבור תושבי בני ברק ורמת גן, שמשתמשים בו לעייפה. הרחוב, שמשמש יותר כציר מעבר לכלי רכב מאשר לשכונת מגורים, הוא עמוס ומיושן, ושוכנים בו בניינים נמוכים ישנים, בני 2-4 קומות", אומר דנוס.

לצד זאת סייג כי "כל זה עומד להשתנות. עיריית גבעתיים מתכננת לשנות את פני מזרח העיר בשורה של פרויקטי פינוי-בינוי, שיוקמו ברובם לאורך רחוב בן גוריון. במסגרת הפרויקט יינתנו זכויות הבנייה המקסימליות, להקמת מגדלי מגורים מפוארים של עד 32 קומות, עם חזית מסחרית יוקרתית בקומת הקרקע. במקביל יורחב הרחוב לשם מעבר התוואי הצהוב של הרכבת הקלה, ושביל אופניים חדש שייסלל במקום יחבר את פארק אריאל שרון מדרום עד לפארק הירקון מצפון. בסך הכל מתפרשת התוכנית על שטח של כ־240 דונם, שבמסגרתה יתווספו אלפי יחידות דיור חדשות. התכנית שתשנה את פני הרחוב, יחד עם מיקומו בלב לבו של אזור הביקוש, כמו גם היעדרן המוחלט של עתודות קרקע לבנייה חדשה, צפויים להפוך אותו ליעד נדל"ני נחשק במיוחד".

בהתייחס למחירים, ציין מחיר ממוצע של דירות על הציר כיום עומד על כ-25 אלף שקל למ"ר בנוי. במבט קדימה, ובהינתן שתכניות העירייה יתממשו, העריך דנוס עליית מחירים של כ-20% תוך 5 שנים וכ-40% תוך עשור.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גדי 20/01/2020 01:49
    הגב לתגובה זו
    עבודת מחקר יפה
  • 2.
    ק. שקשן 19/01/2020 22:49
    הגב לתגובה זו
    רק הנינים שלו אולי יראו זאת.
  • בכול כתבה 20/01/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
    מה להגיד, וכמובן על רקע תחשיב מקצועי ושקול... ותודה לאהוד דנוס על עוד ניתוח מעניין כרגיל.
  • 1.
    כל מחירי הנדלן ירדו בעשרים אחוז לפחות !! (ל"ת)
    טעות 19/01/2020 21:39
    הגב לתגובה זו
דניאל נמרודי,סמנכ"ל נכסים. קרדיט: ראובן קסטרודניאל נמרודי,סמנכ"ל נכסים. קרדיט: ראובן קסטרו

סולל בונה הוא הקבלן המבצע שנבחר לפרויקט בן גוריון ברמלה

הכשרת היישוב בחרה בקבלן לצורך ביצוע שלב א'. היקף ההסכם הוא כ-287 מיליון שקל לבניית 270 דירות חדשות במקום 48 ישנות. הדיירים החלו להתפנות לקראת הריסה והקמת הבניין החדש. לפי ההערכות החברה, הרווח הגולמי הכולל יעמוד על כ-647 מיליון שקל בפרויקט בכללותו שיכלול כ-3 אלף דירות חדשות עם שטחי מסחר ותעסוקה

צלי אהרון |


הכשרת הישוב התחדשות עירונית הכשרה התחדשות 0%  מסמנת מציינת שלב די חשוב בפרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ברמלה - "מתחם בן גוריון". החברה הודיעה כי חתמה על הסכם עם חברת סולל בונה, שנשלטת בידי חברת שיכון ובינוי שיכון ובינוי 0%  , לביצוע שלב א' בפרויקט, בהיקף של כ-287 מיליון שקל בתוספת מע"מ. 

במסגרת השלב הראשון יהרסו 48 דירות ישנות, ובמקומן ייבנו 270 דירות חדשות בשיטת "עד המפתח", כלומר - הקבלן המבצע - במקרה הנוכחי סולל בונה, נותן את שירותי הבנייה מההתחלה ועד לאיכלוס. קרי - עד לטופס 4. ו"עד למפתח". העבודות יארכו עפ"י התחזית של החברות כ-3.5 שנים. בימים אלו הדיירים החלו להתפנות מהמבנים הישנים כדי לפנות מקום להתחלת העבודות. 

מדובר באחד המיזמים הגדולים מהתקופה האחרונה בתחום ההתחדשות העירונית: בסך הכול יכלול הפרויקט כ-3 אלף דירות חדשות, לצד כ-7.5 אלף מ"ר שטחי מסחר וכ-5.6 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. המתחם כולו משתרע על פני כ-150 דונם, בין הרחובות יהודה שטיין, שדרות בן גוריון, שדרות דוד רזיאל וא.ס. לוי בעיר, והוא צפוי לשנות את פני השכונה. לפחות במישור המגורים.

הרווח הגולמי הכולל שתרשום הכשרת התחדשות מהפרויקט יעמוד על כ-647 מיליון שקל, כאשר בשלב הראשון לבדו צפוי הרווח הגולמי להגיע לכ-52 מיליון שקל. החברה מדווחת כי עד כה נמכרו בפרויקט 40 דירות בהיקף של כ-93 מיליון שקל, כלומר - דירה ממוצעת ב-2.325 מיליון שקל. חלקה של הכשרת הישוב בפרויקט הוא 65%, במסגרת עסקת שותפות עם מנורה מבטחים. 

הכשרת הישוב מחזיקה כיום צבר של כ-30 אלף דירות בשלבי קידום שונים ברחבי הארץ, מתוכן כ־9,000 צפויות להיות בשלות לשיווק ולביצוע עד 2027. עבור העיר רמלה, מדובר בתנופת בנייה חסרת תקדים, שתוסיף אלפי דירות חדשות ותעניק לתושבים סביבת מגורים מתקדמת יותר, עם חיבור למסחר, תעסוקה ותשתיות עירוניות חדשות.

יהודה מורגנשטרן
צילום: ליאת מנדל

מנכ"ל משרד השיכון תומך בהערכת ביזפורטל: "הירידה במחירי הדירות גדולה יותר ממה שמפרסם הלמ"ס"

מחירי הדירות שמספק הלמ"ס לא רלבנטיים; בחזרה לטעות ולרשלנות של הלמ"ס ובכמה באמת יורדים מחירי הדירות? 

צלי אהרון |

"הלמ"ס לא מודדת את מבצעי הקבלנים. כשמשקללים הטבות, הירידות של מכירות הדירות בפועל הן גדולות יותר ממה שמתפרסם, וכך זה יימשך" כך אמר  יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון, בוועידת הנדל"ן של TheMarker - לתכני הוועידה.

אנחנו רוצים להגיד תודה למורגנשטרן. אנחנו צועקים את הבלוף של נתוני הלמ"ס כמעט שנה וחצי. הוא גיבה את הערכתנו בעבר, גם באוצר מגבים אותה, אבל הבעיה שהם לא עושים מעבר. חוסר המעש והאדישות הזאת, פוגעת מאוד ברוכשי הדירות. זה נחמד להיות על במה ולהאשים את הלמ"ס, אבל מה מורגנשטרן עשה כדי להילחם במדידה העקומה? כלום. 

נזכיר בקצרה במה מדובר: יש כמה בעיות במדידה של הלמ"ס. בעיה ראשונה היא שהנתונים מגיעים בדיליי של חודשיים וחצי. למה? ככה. זה נותן בטווח הזמן הזה לקבלנים להיערך, לתמרן, לתאם, לווסת. למשל - ב-15 בספטמבר נקבל מידע על החודשים יוני-יולי שזה בממוצע ה-1 ביולי. מרחק של חודשיים וחצי. זה מאוד בעייתי, כי מידע זמין ורלבנטי זה הבסיס לניתוח והבנת הנתונים. כאשר מידע מתפרסם בעיכוב של חודשיים וחצי זה מאפשר להשפיע על המחירים ולספק תמונה לא נכונה. מעבר לכך, זה פשוט הופך את המצב ללא רלבנטי. מה שווה המידע הזה אם הוא לא משמש את הציבור? 

הלמ"ס מדברים על ירידה של כ-1.4%, אנחנו בביזפורטל בודקים בשטח ומסבירים ומדגימים שהמחירים ירדו במעל 5% ויש מקומות שגם 10%.  האם מערכת ביזפורטל יודעת יותר טוב מהלמ"ס? האם ללמ"ס אין תקציבים על כל עשרות ומאות העובדים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ואין עובדים שיסדקו את נכונות ואמינות הנתונים? זאת בדיחה. זה מגזר ציבורי רדום, אדיש, והבעיה שזה הגוף שנחשב להכי מקצועי בתחום - הוא מוטה אקדמית, הוא מנתח ובוחן את המידע באופן סטטיסטי. משהו מאוד רקוב בממלכה של פרופ' ירון פלוס, ראש הלשכה. 

זה לא ייתכן שחברות ציבוריות-נסחרות מדווחות על רבעון שלם בעיכוב של עד חודשיי ופעמים רבות תוך חודש, וזה גם מאוחר ביחס לעולם שם תוך שבועות יש דוחות מורכבים, ונתונים שהם נתוני מאקרו מאוד חשובים והגישה אליהם ממש לא מסובכת, מדווחים באיחור. 

 הבעיה השנייה היא מדידת ההנחה במבצעים. מורגנשטרן הזכיר את המבצעים הגדולים למועדון חבר שמרוחים על כל איילון, הוא התכוון בעיקר לאאורה. אבל כל החברות עושות מבצעים כאלו ואחרים. המבצעים שהיו הכי פופולריים ובשל הנחיית בנק ישראל ירדו בהיקפים הם מבצעי ההנחות המימוניות.