מתחם הבורסה ברמת גן
צילום: יחסי ציבור

רחובות בגוש דן שעוברים שינוי דרמטי ומה יקרה למחירי הדירות בהם?

תחשבו שוב: יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, מסמן את הרחובות שאולי במבט ראשון הייתם פוסלים, אך התוכניות לגביהם עשויות להעלות את ערך הדירות בהם בשנים הקרובות

מורן ישעיהו | (4)

שנת 2019 מסתמנת כשנת שיא במכירות דירות חדשות בעוד היקף ההלוואות למגורים ממשיך לעלות, ולמרות הזינוק במחירים - לאנשים יש היום יותר דירות

האזורים המבוקשים ביותר לרכישה מתרכזים בעיקרם במחוז המרכז, אך באילו רחובות צפויה "קפיצת מדרגה"? בפתיחת שנת 2020, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, מסמן את הרחובות שאולי הייתם פוסלים על הסף היום, אך צפויים לעבור שינויים שיזניקו את ערך הדירות בהם בעשור הקרוב - וחייבים להיכנס לרשימת המעקב שלכם.  

1. דרך מנחם בגין בתל אביב. מדובר בדרך ראשית בעיר, המהווה גם ציר תנועה מרכזי בין דרום תל אביב לקצה הצפוני של מתחם הבורסה ברמת גן. לפי דנוס, "בשל העובדה שללכת לאורכו של הרחוב זו חוויה מאוד מפוקפקת, עקב המדרכות הישנות והמשובשות, המחסור בצל ובצמחייה, הרעש וזיהום האוויר, רחוב בגין הוא בגדול דרך שעושים אותה בעיקר בנסיעה, במעבר ממקום למקום. אלא שחובבי הקצב העירוני וצעירים רבים מזהים כבר כעת את עתידו הפועם של הרחוב עם בנייני מגורים רבים שנבנים בו, ויקפיצו את רחוב בגין לצמרת הרחובות המבוקשים בישראל". 

בשנת 2017 אושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה תכנית המציעה שינוי הדרך "מעורק תנועה לרחוב עירוני". "התוכנית מציעה הרחבה של המדרכות לרוחב מינימלי של 5 מטרים, נטיעת עצים במתכונת של שדרה, הקמת שבילי אופניים ושינויים בנתיבי התנועה, שיכללו צמצום מכוון של נתיבים שבהם עוברים כלי רכב פרטיים ותחבורה ציבורית", אומר דנוס ומוסיף כי "הקו האדום של הרכבת הקלה נבנה בה כעת, ויקל על נפח התנועה. לאורך הרחוב נמצאים רכבת השלום, רכבת מרכז, מתחם עזריאלי ובנייני ממשלה, והבנייה החדשה של מגדלי תעסוקה במסגרת תוכנית המע"ר הצפוני, יהפכו בהדרגה את הרחוב לשדרה אורבנית תוססת וחיה". 

בהתייחס למחירים, ציין כי מחירי דירות חדשות ברחוב נמכרות לפי ממוצע של כ-40 אלף שקל למ"ר בנוי כאשר מדובר בבניה יוקרתית במגדלים. לצד זאת העריך כי בעת השלמת פיתוח הרחוב, צפויה עליית מחירים של כ-15% תוך שנים ובתחזית זהירה עשור קדימה, הצפי הוא לעלייה בשיעור כפול. 

>> בתל אביב החזר המשכנתא הגבוה ביותר -  5,962 שקל בחודש​

2. דרך שלמה בתל אביב, הידועה גם כדרך סלמה, מתחילה במתחם חצרות יפו ומסתיימת בדרום תל אביב. "כל מי שעבר אי פעם ברחוב, מכיר את המראות של המוסכים המיושנים ובתי המלאכה הזעירים, את הבנייה הישנה והמתפוררת ואת ההזנחה המאפיינת אותו. אמנם, אם אותו אדם יחזור לרחוב בעוד שנים אחדות, הוא ככל הנראה יחשוב שטעה בדרך והגיע למקום אחר. הרחוב עומד בפני מתיחת פנים יוצאת דופן, הצפויה להפוך אותו לדבר החם הבא".

לפי תכנית המתאר תא/5000, חלק ניכר מהשטחים באזור יהפכו לאזורי מגורים חדשים ומשרדים לתעסוקה, זאת לצד שטחים ירוקים. "התוכנית למעשה נותנת אור ירוק לפרויקטים נדל"ניים רבים, הנפרשים על פני כל דרום העיר ומהווה גם זרז לשלב הבא: התחדשות עירונית וסביבתית, הריסת מבנים ישנים והקמת מבנים חדשים תחתם, לצד שימור מבנים היסטוריים. יזמים רבים כבר זיהו את הפוטנציאל והחלו בבנייה יוקרתית ברחוב המתחדש", מסביר דנוס.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

בהתייחס למחירים, ציין כי בבנייה הוותיקה מדובר בכ-30 אלף שקל למ"ר בנוי בעוד בבניה חדשה יותר המחירים באזור כבר גבוהים משמעותית ומגיעים ל-50 אלף מ"ר. במבט קדימה, העריך עליית מחירים של כ-10% תוך 5 שנים ואף כפול מכך בעוד עשור. 

3. רחוב ז'בוטינסקי ברמת גן. "ציר זה שרק שמו מעביר מחשבה לא מאוד חיובית במוחם של רבים, הוא רחוב שצפוי גם הוא להיות הנקודה החמה הבאה על מפת הביקושים של המרכז. מי שעובר כיום ברחוב העמוס והפקוק אינו יכול להתעלם מהחנויות הישנות, האוטובוסים הרועשים, הבתים מעלי הפיח והעבודות האינטנסיביות מעלות האבק להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה. לכאורה, זה לא נראה כמו מקום נעים לחיות בו", אומר דנוס.

אלא, שלדבריו, "דווקא הרכבת הקלה היא שצפויה להביא את השינוי מרחיק הלכת בכל הקשור לעתיד הרחוב - היא תוביל שינויים מרחיקי לכת בכל הנוגע לפיתוח הסביבתי של ז'בוטינסקי ולעתיד החיים בו. הציר יהפוך לחד נתיבי לכל כיוון, המדרכות יורחבו וייסללו לצידן שבילי אופניים, קווי האוטובוסים יועתקו לרחוב אבא הילל, ולאורך הרחוב צפויים להיבנות 15 מגדלי מגורים, משולבים עם שטחי תעסוקה ומסחר חדשים. מתחם הבורסה שהולך לשנות את פניו, יחד עם 3 תחנות רכבת קלה, בצומת ארלוזורוב, בצומת ביאליק, ובצומת בן גוריון, יהפכו את הרחוב לפנינה נדל"נית של ממש. הדיירים בצד הצפוני של מגדלי המגורים יקבלו מבט פתוח ויפה לפארק הירקון וגני התערוכה, כשבקומות הגבוהות ניתן יהיה לראות גם את הים".

בהתייחס למחירים, ציין כי דירות ישנות על הציר נסחרות סביב 25 אלף שקל למ"ר בנוי בממוצע ובבניה חדשה יותר המחירים מגיעים לכ-30 אלף שקל למ"ר. במבט קדימה העריך כי "עם תחילת פעילותו המתוכננת של הקו האדום, המחירים צפויים לעלות כמעט מיידית בכ-15% ובעבור 10 שנים ניתן יהיה לחשוב גם על 40% עלייה".

4. רחוב בן גוריון בגבעתיים. "מדובר בעיר מבוקשת ואיכותית, אך יוצא מן הכלל הוא רחוב בן גוריון, שבצידה המזרחי של העיר. מדובר ברחוב ראשי, שהוא משמעותי לתנועה בעיר, אך לצערם של התושבים הוא משמעותי גם עבור תושבי בני ברק ורמת גן, שמשתמשים בו לעייפה. הרחוב, שמשמש יותר כציר מעבר לכלי רכב מאשר לשכונת מגורים, הוא עמוס ומיושן, ושוכנים בו בניינים נמוכים ישנים, בני 2-4 קומות", אומר דנוס.

לצד זאת סייג כי "כל זה עומד להשתנות. עיריית גבעתיים מתכננת לשנות את פני מזרח העיר בשורה של פרויקטי פינוי-בינוי, שיוקמו ברובם לאורך רחוב בן גוריון. במסגרת הפרויקט יינתנו זכויות הבנייה המקסימליות, להקמת מגדלי מגורים מפוארים של עד 32 קומות, עם חזית מסחרית יוקרתית בקומת הקרקע. במקביל יורחב הרחוב לשם מעבר התוואי הצהוב של הרכבת הקלה, ושביל אופניים חדש שייסלל במקום יחבר את פארק אריאל שרון מדרום עד לפארק הירקון מצפון. בסך הכל מתפרשת התוכנית על שטח של כ־240 דונם, שבמסגרתה יתווספו אלפי יחידות דיור חדשות. התכנית שתשנה את פני הרחוב, יחד עם מיקומו בלב לבו של אזור הביקוש, כמו גם היעדרן המוחלט של עתודות קרקע לבנייה חדשה, צפויים להפוך אותו ליעד נדל"ני נחשק במיוחד".

בהתייחס למחירים, ציין מחיר ממוצע של דירות על הציר כיום עומד על כ-25 אלף שקל למ"ר בנוי. במבט קדימה, ובהינתן שתכניות העירייה יתממשו, העריך דנוס עליית מחירים של כ-20% תוך 5 שנים וכ-40% תוך עשור.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גדי 20/01/2020 01:49
    הגב לתגובה זו
    עבודת מחקר יפה
  • 2.
    ק. שקשן 19/01/2020 22:49
    הגב לתגובה זו
    רק הנינים שלו אולי יראו זאת.
  • בכול כתבה 20/01/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
    מה להגיד, וכמובן על רקע תחשיב מקצועי ושקול... ותודה לאהוד דנוס על עוד ניתוח מעניין כרגיל.
  • 1.
    כל מחירי הנדלן ירדו בעשרים אחוז לפחות !! (ל"ת)
    טעות 19/01/2020 21:39
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

בונים על התחדשות עירונית? תקבלו הרבה פחות ממה שחשבתם; על המשבר הגדול בהתחדשות

התחדשות עירונית אמורה היתה לפתור חלקית את בעיית המגורים, אבל תמונת המצב במרכז קשה - פרויקטים נתקעו בגלל ירידות המחירים, הקבלנים רוצים (ויכולים) להעביר פרויקטים לאחרים והתמורות שקיבלו הדיירים יורדות

ענת גלעד |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

ענף ההתחדשות העירונית עובר טלטלה כלכלית משמעותית: למרות עלייה בהיקפי הפעילות, רווחיות השחקנים הצטמצמה, ועשרות חברות מחפשות קונה לפעילות הזו. הן לא רוצות להמשיך - הרווחיות התכווצה בגלל ירידית המחירים, המימון עלה. מסתבר שהן יכולות לסגת מהפרויקט, ולהשאיר את הדיירים תקועים באמצע ההכנסות. יש פרויקטים שעובדים עליהם כבר 4-5 שנים והיזם אמר - "אני צריך להוריד את שטח הדירות ולעשות עוד שינויים, אחרת אי אפשר להמשיך, זה לא כלכלי". הדיירים אמרו - "אבל יש הסכם"  אבל היזם הראה להם שההסכם מאפשר נסיגה בהינתן שינויים מסוימים.  

כל הסכם לגופו, אבל בשטח יש עשרות רבות של פרויקטים שמחפשים "אבא". היזם המקורי רוצה למכור. זה גורם לשני דברים - הדיירים יצטרכו לחכות לדירה הרבה יותר זמן ממה שהעריכו. והם יקבלו תמורות נמוכות יותר משמעותית. כשהם מדברים עם יזמים חדשים הם מבינים שמה שהיה לא יהיה. אלו שהצליחו להיות בתחילת הדרך של ההתחדשות העירונית הרוויחו בגדול. כעת, ההשבחה תהיה נמוכה יותר. 

ירידות מחירים במרכז 

הגאות שהיתה במחירי הדירות במרכז קידמה מאוד את תחום ההתחדשות ודגש על תמ"א באזור המרכז כשרווחיות של הקלבנים נמדדה בעבר בשיעורים של כ־20% ואף יותר. היזמים גם נהנו מעליית מחירים מתמדת תוך כדי תנועה.

בשנה האחרונה התמונה השתנתה: המחירים במרכז ירדו בין 5% ל-10%.  הירידה הזו משנה לחלוטין את התחשיב של היזמים. בפרויקטים מרכזיים רבים הרווחיות יורדת לכ־10% ואף פחות.

ההשפעה של ירידות מחירים מלווה במורכבות התפעולית של תמ"א 38/1 שרק הולכת והופכת למורכבת יותר.  העבודה מבוצעת בתוך מבנים קיימים לרוב עם מגורים פעילים, וזה מורכב, כשבתל אביב המורכבות כפולה - יש אזורים שלא ניתן לעבוד בהם על רקע עבודות תשתית גדולות.