מחקר: תחליף האוצר לאג"ח המיועדות טעון שיפור - אלה ההצעות
במסגרת חוקר ההסדרים שעבר הבוקר בהצבעה בממשלה ועוד מחכה לו משוכת הכנסת, נכללה יוזמת האוצר לביטול אגרות החוב המיועדות המבטיחות לגופי הפנסיה תשואה של 4.86% על 30% מהתיק. בצד היוזמה פורט גם המנגנון שיחליף את האגרות הללו, ואולם לפי מחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון, הצעת האוצר אינה מיטבית ודורשת תיקון.
נזכיר כי באוצר מציעים השלמת תשואה של 5% מהתיק על אותו חלק של 30%, באם גופי הפנסיה יניבו תשואה נמוכה יותר. השאלה היא, מה המועד הקובע שבו יסתכלו על התשואות ויקבעו אם הקרנות עמדו או פספסו את הרף הזה. לפי האוצר, החישוב צריך להיעשות כל 5 שנים, ואז במידת הצורך קרנות הפנסיה יקבלו את ההשלמה.
לפי המחקר, שערכו פרופ' אביה ספיבק וד"ר יאיר כוכב, חוקרי המרכז לפנסיה, ביטוח ופסיכולוגיה כלכלית באוניברסיטה, השיטה הזו פותחת פתח למצב בו קרנות הפנסיה יזכו להשלמה ובהמשך הדרך יתגלה כי מצב השווקים השתפר ובבחינה של תקופה ארוכה יותר דווקא הצליחו להגיע לרף ה-5%. על כן, החוקרים מציעים שהחישוב הקובע יבוצע אחת לעשור, ואותו פער של חמש שנים נוספות מההצעה המקורית של האוצר יהיה הזדמנות לעלייה בשווקים.
יתר על כן, במתווה האוצר מנגנון ההגנה שיבטיח את השלמת התשואה יהיה גם באמצעות קרן יעודית, אליה יועברו עודפי התשואה אם יהיו כאלה מעל לרף ה-5%. כך, שנים טובות יסבסדו כביכול את ההשלמה בשנים הרעות. עוד הגנה תהיה בדמות חלק מתקציב המדינה שייועד למטרה זאת. "מנגנון זה הוא נקודות הכשל, נוכח העובדה כי גובה ההשלמה השנתי נתון לסכנת קיצוץ בכל דיוני תקציב, ובייחוד בשנים קשות", טוענים החוקרים.
- פרישה לפנסיה בישראל: מהם הסימנים שמעידים שהגיע הזמן?
- דירוג הפנסיה - מי הקרן המובילה ומי המאכזבת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"האג"ח המיועדות הוא התחייבות פיננסית של המדינה שהיא חזקה יותר מאשר זו שמוצעת בחוק ההסדרים", כותבים ספיבק וכוכב. "בדרך בה מציע משרד האוצר ליישם את ביטוח התשואה, מדובר בכלי 'פרו מחזורי', המעלה חשש משמעותי ליכולת של המדינה לעמוד לאורך שנים בהתחייבות להמשיך ולהעביר את הסיוע הנדרש, בייחוד בשנים של משבר כלכלי", הם ממשיכים. "כדי להקטין משמעותית את הסיכון שהממשלה לא תעמוד בהתחייבותה להשלמת התשואה באמצעות התקציב, ובמטרה למצמצם את סיכון הכלכלה הפוליטית, נכון להחליף את האג"ח המיועדות במכשיר פיננסי אחר, שייתן את אותו הביטוח שעליו מדובר בחוק ההסדרים".
ועדת קדמי יורדת מהעץ: טויטת ההמלצות מרוככת; איסור על התניית ההוזלה ברכישת סל מוצרים
הצוות לבדיקת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, הידועה בשמה ועדת קדמי הגישה את טיוטות המלצותיה המשוללת הצעות ורעיונות שעלו בעבר עת פרסום דו"ח הביניים בינהם פירוק המונופולים בתחום המזון והגבלת הצמיחה. הטיוטה הועברה היום אל חברי הוועדה, אשר ידונו ויאשרו אותה מחר ולאחר מכן יועברו ההמלצות לאישור השרים שלום שמחון ויובל שטייניץ. ההמלצות גובשו מתוך מטרה להעצים את הצרכנים ולהגמיש הביקוש למוצרים, זאת תוך התייחסות להיבט החקיקתי, שיפור כלי האכיפה הצרכניים וכלי האכיפה של חוק הגנת הצרכן, וחיזוק המודעות הצרכנית. עם זאת מדובר ב"ניצחון לרשתות ולספקים" אומר אנליסט בכיר בתחום. בין הצעות הועדה בתחום החקיקה: איסור התניית רכישת מוצר במחיר מוזל ברכישת סל מוצרים, חובת הבלטת מוצרים בפיקוח וחובת הקצאת מדף לעסקים קטנים. האכיפה על הפקעת מחיר מרבי תעבור ממשרד התמ"ת לרשות הגנת הצרכן אשר יקח תפקיד מרכזי ויפעילו פרויטים שונים וביניהם: הפעלת נאמני צרכנות והגברת האכיפה האזרחית בצרכנות. הגברת מודעות ציבור הצרכנים תעשה בדרך של הנגשת הכלים העומדים לטובת הצרכן, הקצאת תקציבי פירסום וחינוך לצרכנות נבונה בבתי הספר. "הטויטה הרבה פחות מעודדת מבחינת הצרכן לעומת דו"ח הביניים", אומר בכיר בשוק. "אין פה טיפול מעמיק בבעיות הריכוזיות והמונופולים. רעיונות כמו הגבלת צמיחה של שופרסל ואילוצה למכירת סניפים במקומות בהם סניפיה מרוכזים, או פירוק המונופולים כמו של שטראוס בתחום הקפה לא מוזכרים כלל בדו"ח".
