מאפייה לחם  בגט
צילום: Istock

האם מחירי הלחם המפוקח נופחו?

השר עמיר פרץ דורש לקיים דיון באופן מיידי של ועדת המחירים בהמשך לממצאי רשות התחרות כי קיים פער משמעותי בין העלות בפועל של ייצור לחם ע"י מאפיות לבין המחיר הקבוע ללחם בפיקוח

לימור זילבר |

 שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, דורש לבחון מחדש את מחירי הלחם המפוקח, זאת בהמשך לבדיקה שערכה רשות התחרות לבקשתו, ממנה עלה כי עלות ייצור הלחם המפוקח נמוכה משמעותית מהמחיר לצרכן שקבעה וועדת המחירים וכי רשות התחרות ממליצה לבחון מחדש את מחירי הלחם המפוקח בישראל. השר דורש דיון מיידי של וועדת המחירים, יחד עם נציגי רשות התחרות ומשרד הכלכלה והתעשייה כדי לבחון את הסוגיה כולה: "נראה כי לוועדת המחירים לא יהיה מנוס מהורדת מחירי הלחם המפוקח בישראל".

במסגרת הבדיקה, נמצא כי עלות ייצור הלחם המפוקח נמוכה משמעותית מהמחיר שקבעה וועדת המחירים וכי הם "מלמדים על פער משמעותי בין העלות בפועל של ייצור לחם על ידי מאפיות, לבין המחיר ללחם בפיקוח שנקבע ע"י ועדת הפיקוח. הפער הוא כה משמעותי, עד כי הוא מחייב בחינה של הסוגיה, על מנת לרדת לעומק האמת ולהבין את העלויות האמיתיות של המאפיות. אנו ממליצים שוועדת הפיקוח תשקול בחינה מחודשת של הלחם בפיקוח". 

בקשתו של השר פרץ מרשות התחרות לבדוק את מחירי הלחם באה בעקבות הערר שהגישה "מאפיית מרחבית קריית שמונה", על מכרז אספקת הלחם למערכת הביטחון, בטענה שמאפיית ברמן הגישה הצעה למכרז במחירי הפסד, במטרה לדחוק את המאפיות הקטנות מהתחרות בתחום. כתוצאה מכך, הנחה השר פרץ את מנכ"ל משרדו, דוד לפלר, לפעול אל מול משרד הביטחון בבקשה להקפיא את תוצאות המכרז עד לבדיקה מקיפה של עלויות ייצור הלחם.

לאחר שמשרד הביטחון קיבל את בקשתו של השר פרץ להקפיא את המכרז, הוא פנה השר לעו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, על מנת שתבדוק את הנושא לעומק.

בדו"ח שביצעה רשות התחרות נכתב: "בדיקת הרשות בנושא, העלתה שאין כל יסוד לטענה שמדובר במחירי הפסד. נהפוך הוא. על בסיס ניתוח שעשתה מאפיית ברמן לצורך המכרז, המחירים שהוצעו על ידה משקפים רווח משמעותי ביחס לעלות הייצור".

בהמשך לדרישתו, מסר שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ: "לאור הממצאים, נראה כי כל הטענות של המאפיות כי עלויות הלחם שנקבעו בוועדת המחירים הן נמוכות, אין להן בסיס! יש לי יסוד סביר להניח שעלויות ייצור הלחם המפוקח, נמוכות משמעותית מהמחיר שנקבע בוועדת הפיקוח על המחירים, ועליה יהיה להידרש לכך ולבחון האם הצרכנים שלמו במשך שנים, עבור לחם מפוקח, מחיר גבוה מאוד ממה שהיו אמורים לשלם".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דודי סלטון
צילום: לילך ברעם

מורי ארקין ומגדל משקיעים בפתרון למניעת שפיכה מוקדמת אצל גברים

חברת ויריליטי מדיקל המייצרת מדבקה לגירוי חשמלי כדי לעכב את השפיכה, גייסה 10 מיליון דולר. החברה רוצה לגייס עד 40 מיליון דולר
משה כסיף |
נושאים בכתבה רפואה
ויריליטי מדיקל רוצה לסייע לגברים ונשים ליהנות יותר במהלך קיום קשר אינטימי. כ-25% מהגברים בעולם מגיעים לשפיכה מוקדמת כך שהצדדים עשויים לא להגיע להנאה מינית מספקת לפני השפיכה. הפתרון של החברה הוא מדבקה אשר מייצרת גירוי חשמלי ומעכבת את השפיכה. לדברי החברה, לפתרון יש יתרונות בהשוואה לטיפולים תרופתיים, שעלולים לגרום לתופעות לוואי. המדבקה עמדה בהצלחה בניסויים קליניים, וקיבלה אישור FDA לשיווק בארצות הברית וכן אישור CE לשיווק המוצר באירופה. המשקיעים הם חברת הביטוח 'מגדל ביטוח 1.43% ' אשר השקיעה 8 מיליון דולר, וקבוצת ארקין, שהשקיעה 2 מיליון דולר, והינה המשקיע המרכזי בחברה. שותפות אלמדה ונצ'רס אלמדה יהש 0% , שותפות מו"פ המשקיעה בחברות בתחומי הבריאות הדיגיטלית, המכשור הרפואי וה-Bio-convergence, השקיעה בויריליטי 1.5 מיליון דולר במסגרת סבב הגיוס האחרון, ומחזיקה ב-5.6% מהחברה בדילול מלא. היקף השוק העולמי הרפואי לטיפול בשפיכה מוקדמת מוערך כיום ב-2.9 מיליארד דולר וצפוי לצמוח בקצב צמיחה שנתי של 9%, להיקף שנתי של כ-3.5 מיליארד דולר בשנת 2026. האסטרטגיה של ויריליטי באירופה ובארה"ב מתמקדת במכירת המוצר בפלטפורמת אונליין ישירה לצרכן, ובהמשך דרך רשתות דראגסטור. ויריליטי הוקמה על ידי טל גולן, מהנדס ביו רפואה. ויריליטי מפתחת מוצרים שאינם תרופתיים לשיפור איכות בריאות המין  (Sexual wellbeing) של נשים וגברים. המוצרים מבוססים על  טכנולוגיית EMS (Electrical Muscle Stimulation). בחברה מועסקים כיום 9 עובדים.