הממשלה אישרה את התקציב: 432.5 מיליארד שקל. אלה הסעיפים העיקריים
אחרי לילה ארוך, הממשלה אישרה את הצעת תקציב המדינה כך שהתקציב לשנת 2021 יעמוד על כ-432.5 מיליארד שקל וב-2022 על כ-452.5 מיליארד שקל. הממשלה מקווה שבשנת 2021 יעמוד הגירעון על 6.8% וב-2022 על 3.9%.
השלב הבא יהיה כמובן הגעתה של התוכנית לאישור הכנסת - ושם היא צפויה להיתקל בלא מעט קשיים, והממשלה תצטרך להתמודד עם בקשותיהם של חברי הכנסת לערוך בו שינויים לא מעטים.
בקואליציה של 61 חברי כנסת, כל ח"כ הוא מלך ויכול לדרוש דרישות מפליגות לטובת האינטרסים והפרויקטים שהוא רוצה לקדם. ראינו דוגמה לכך רק בשבוע שעבר, כאשר אלי אבידר, עד לפני רגע מתנגד לממשלה ויוצר לה בעיות וכאבי ראש, מקבל מינוי לשר בלי תיק - מתחסן לקורונה (אחרי שהצהיר שלא יעשה זאת) ומפסיק לעשות לה בעיות. וכן, חברי כנסת נוספים שקיבלו מינויים והכל בא על מקומו בשלום, כמו ניר אורבך (ימינה) שתכנן להתנגד להקמת הממשלה אך לאחר שקיבל תפקיד - הבעיות איתו נפתרו.
אז מה אישרה הממשלה?
תוכנית לפתיחת המשק לייבוא - במטרה להביא להפחתת יוקר המחיה ולהגדלת הפריון וכן במטרה להציב את ישראל לצד המדינות המפותחות, מטרת התוכנית היא להסיר את החסמים העיקריים בייבוא - רגולציה ייחודית לישראל השונה מהמקובל במדינות מפותחות, משטר אכיפה שאינו תואם לנעשה בעולם המערבי ומחייב אישור ובדיקה מקדימה של רוב המוצרים, וחסמים ליבוא מקביל. וזאת במגוון של תחומים: מוצרי חשמל, מוצרי ילדים, מזון, תמרוקים ועוד. במסגרת הרפורמה יהיה ניתן לייבא מוצרים שעומדים בתקינה בינלאומית ומשווקים באירופה במסלול של הצהרה, ללא צורך בהתאמות לרגולציה הישראלית וללא צורך באישורים מוקדמים. ממסלול ההצהרה יוחרגו מוצרים מסוכנים במיוחד כמו בשר ומזון לתינוקות. הרפורמה תצא לפועל במספר פעימות החל מהשנה הראשונה לתחילת הרפורמה ובאוצר מקווים שהיא תחסוך לציבור כ-5 מיליארד בשנה.
- חיסכון בקופת גמל להשקעה הציבור מעביר כספים, יש לכך סיבות טובות
- קרן טיטאן תקים קרן גלובלית חדשה בהיקף של 100 מ' ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לקריאה נוספת: בישראל משלמים מכס של 560% על תפוחים ו-270% על עגבניות. למה בעצם?
העלאת גיל הפרישה לנשים- גיל הפרישה לנשים בישראל הוא מהנמוכים בעולם (62 בהשוואה ל-65.8 בממוצע במדינות ה-OECD), וישראל היא אחת המדינות הבודדות בהן נותר פער בין גיל הפרישה לנשים לזה של גברים. גיל הפרישה של הנשים בישראל אינו תואם את העלייה המשמעותית בתוחלת החיים ואת התהליך המתמשך של הזדקנות האוכלוסייה בישראל.
העובדה שנשים פורשות מוקדם יותר ותוחלת החיים שלהן גבוהה משל הגברים גורמת לכך שבהגדרה הפנסיה שלהן נמוכה יותר. גיל הפרישה הנמוך לנשים משפיע לרעה על שיעורי התעסוקה שלהן, ומוביל לפגיעה ביכולתן לשמור על רמת חיים הולמת בתקופת הגמלאות.
- יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
- בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים...
במקביל, ללא העלאת גיל הפרישה לנשים, הזדקנות האוכלוסייה תוביל לגידול דרמטי בתשלומי קצבאות הזקנה והוצאות הבריאות של המדינה, מה שעלול לפגוע ביציבות הביטוח הלאומי.
בעקבות כך החליטה הממשלה להעלות את גיל הפרישה של נשים בהדרגה, לאורך 11 שנים, עד לגיל 65 (4 חודשים בשנה למשך שלוש שנים ו-3 חודשים בשנה למשך 8 שנים נוספות) ולצדו לקדם צעדים במטרה לצמצם את ההשפעה של העלאת הגיל על נשים מבוגרות הקרובות לגיל הפרישה. במקביל תוארך תקופת הזכאות לדמי אבטלה לנשים שנפלטות משוק התעסוקה בגילאים המבוגרים ל-12 חודשים, הגדלת מענק עבודה לנשים עובדות, תקציב ייעודי להכשרות מקצועיות ולמלגות לשילוב נשים בשוק התעסוקה ועוד.
כמו כן, סכום ההכנסה שמקבלי קצבת אזרח ותיק רשאים להשתכר ללא קיזוז קצבת הזקנה יגדל משמעותית (דיסריגארד), כך שגם מקבלי קצבת זקנה ששכרם גבוה מכ-6,000 שקל יוכלו לקבל קצבת זקנה מלאה.
רפורמה בחקלאות– הרפורמה כוללת את פתיחת ענף החקלאות ליבוא ומעבר לתמיכה ישירה והשקעות הון בחקלאים שיביאו לקפיצה הטכנולוגית של הענף. במסגרת הרפורמה יופחתו המכסים על ענף הביצים וענפי הצומח, תוך אימוץ רגולציה אירופית בהגנת הצומח. באוצר מקווים כי תביא להפחתת יוקר המחיה במזון, הגדלת מגוון הפירות והירקות הזמינים לצרכן, כמו גם זמינות של פירות עונתיים לאורך כל ימות השנה.
ייעול מערך הכשרות– תכנית לפתיחת שוק הכשרות לתחרות. באוצר מקווים כי הצעד יפחית את ההוצאה של צרכני שירותי ומוצרי הכשרות בישראל על מזון, בהיקף כולל של מאות מיליוני שקלים בשנה, תוך ביטול המונופול הקיים כיום ויצירת תחרות שתביא הן להוזלת המוצר באופן ישיר והן לשיפור השירות הניתן לבתי העסק הכשרים בישראל.
על פי התכנית, תועבר הסמכות למתן תעודות כשרות בישראל, לגופים פרטיים לכלל בתי העסק, וללא מגבלה וזאת לעומת המצב הקיים בו הרבנים המקומיים הם בעלי הסמכות הבלעדית למתן תעודת הכשר. גופי הכשרות הפרטיים יקבלו רישיון הפעלה ולאחר קבלת אישור זה, יפעלו באופן חופשי ברחבי הארץ.
תוכנית לשיפור הרגולציה- הפחתת רגולציה באמצעות תוספת רגולציה: באמצעות הפחתת הנטל הרגולטורי העודף על העסקים וקידום רגולציה והקמת של רשות רגולציה שתפקח על תהליכי קביעת רגולציה חדשה, ותפעל להפחתת הנטל הרגולטורי העודף. על פי הממשלה, המטרה היא להתבסס על סטנדרטים בין-לאומיים. יינתן סיוע של הקלות נטל זמניות, וכן ריסון של רגולציה חדשה במטרה ליצור ודאות לעסקים בעת היציאה ממשבר הקורונה ולאפשר להם להתמקד בפיתוח העסקי, ודחייה בהשקעות שהם נדרשים לבצע מתוקף דרישות רגולטוריות. באוצר מקווים כי התוכנית תביא לצמיחה בתוצר לנפש של כ-6% תוך עשור, בשווי של כ-75 מיליארד שקל.
התנעת פרוייקט המטרו: מתן אישור עקרוני לקידום פרויקט המטרו בגוש דן, באמצעות מתן מענה תחבורתי לצורכי תושבי האזור. יצירת מסגרת חוקית לקידום הפרויקט ותכלול על פי האוצר תעדוף לפרויקט והערכות לאומית מצד כלל המשרדים והרשויות הממשלתיות, הסרת חסמי תכנון ורישוי, ייעול כניסה למקרקעין, הסדרת תהליכי תאום תשתיות עם חברות תשתית ורשויות מקומיות, ייעול הוועדה ליישוב סכסוכים בין גופי תשתית, והנחייה לקדם הסדרים רגולטוריים ייעודיים לפרויקט, וכן הגדרת חבילת התקציב והמימון הנדרשת למטרו, לרבות החלטות מנהליות והסדרי חקיקה בנדל"ן ומסים הנדרשים למימון הפרויקט.
בנקאות פתוחה- אחד החסמים המשמעותיים להגברת התחרות במערכת הבנקאית בפרט, והפיננסית בכלל, הוא המונופול בו מחזיקים הגופים הפיננסיים על המידע הפיננסי של הלקוחות. החוק החדש יחייב גופים פיננסיים שונים להעביר מידע של לקוחות לגופים טכנולוגיים חדשניים, בהסכמת הלקוחות במטרה שאלה יציגו ללקוחות איזה שירותים פיננסיים הם צורכים, כמה בדיוק הם משלמים עליהם, כמה הם יכולים לחסוך אם יעברו לספק אחר ולמעשה להפוך ליועץ פיננסי אובייקטיבי דיגיטלי אישי. למעשה מדובר במעין "ZAP בנקאי". מדובר בצעד משלים לצעדים להסרת חסמים לכניסת שחקנים חדשים למערכת הפיננסית שהובילו בין היתר להקמת בנק דיגיטלי חדש, רפורמת הניידות בין בנקים ("מעבר בקליק") והקמת מאגר נתוני אשראי.
אגרות תחבורה ציבורית בכניסה לגוש דן החל מ-2024 - מטרת ההחלטה היא להצטרף למדינות המתקדמות בעולם אשר שמות את התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות. על רקע המשבר התחבורתי המחריף ובפרט בגוש דן ובמטרה להפחית את עומסי התנועה, החל בשנת 2024 תחל גביית תשלום עבור הכניסה לגוש דן בשעות הגודש.
התכנית תציב בפני אלו הבוחרים לנסוע ברכב פרטי בשעות ובאזורי הגודש מחיר נכון יותר של הנסיעה תוך הפנמת העלויות החיצוניות הכוללים אובדן זמן, זיהום אוויר ותאונות דרכים.
על פי האוצר, ההכנסות הצפויות מהתשלום אותם ישלמו הנוסעים ברכב הפרטי יממנו תכנית חומש של כ-2.7 מיליארד שקל. כמו כן תתוקצב תכנית פיתוח רחבת היקף של תשתיות תחבורה ציבורית ובכללן, מסופים, נת"צים, שבילי אופניים, חניוני חנה-וסע והרחבת תשתיות הרכבת. באוצר מקווים כי כתוצאה מהמלך יותר אנשים יסעו בתחבורה ציבורית וכן לפחות אובדן זמן של הציבור בפקקים וממילא לגידול תוצר הנאמד של מיליארדי שקלים בתוך עשור.
שר האוצר ליברמן כבר אמר שהוא לא ילך ראש בראש נגד שרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי - והשאלה אם כן כעת היא האם מיכאלי תוותר ותבין את חשיבות הנושא לפתרון בעיית הפקקים בכניסה לגוש דן.
לקריאה נוספת:
> האוצר מחזיר לשולחן את אגרת הגודש בגוש דן? הסיכוי שיצליח- נמוך
> כצפוי: ליברמן מוותר מראש על אגרות הגודש - הפקקים לגוש דן יימשכו
הסבת משרדים למגורים- ברחבי המדינה קיימים עשרות מיליוני מ"ר המיועדים לתעסוקה ולמסחר שאינם צפויים להתממש בעשורים הקרובים. לאור עודף ההיצע המשמעותי הקיים של שטחי תעסוקה ברחבי המדינה, וכן בשל הצורך בהגדלת היצע הדיור ובייעול השימוש בקרקע וזאת במיוחד בלב אזורי הביקוש, מציעים באוצר לאפשר הסבה של עד 50% משטחי תעסוקה הממוקמים בקרבת שכונות מגורים לדירות קטנות (Micro Units), במטרה להגביר את הכדאיות הכלכלית במימוש המקרקעין, לרבות יתרת שטחי התעסוקה, להוסיף לשוק אלפי יחידות דיור לשוק.
רישוי עסקים- כיום ישנם בישראל כ-190 אלף עסקים שמחויבים ברישיון עסק. התנאים לרישיון נקבעים על-ידי 7 רגולטורים שונים, שקובעים את התנאים לרישיון ללא סנכרון, וללא בחינת עלויות. בהתאם, תהליך הרישוי משית על העסקים עלויות גבוהות ונמשך זמן ארוך, באופן שפוגע בעסקים רבים, קטנים כגדולים, ובפעילות הכלכלית הכוללת של המשק. הממשלה רוצה להקים ועדה מאסדרת לרישוי עסקים שתהיה מוסמכת לשנות את הדרישות ברישיונות ותפעל להוזלת עלויות דרישות הרישוי, לקיצור של הליכי הרישוי, ולמיקודם.
יצוא קנאביס- בשנים האחרונות הולך ומתרחב השימוש בקנאביס לשימוש רפואי במדינות רבות בעולם ובכללן גם בישראל. על פי האוצר, צוות בין-משרדי שבחן את הנושא מצא כי למדינת ישראל יתרון מהותי על פני מדינות מתחרות בהיבטי רמת המו"פ, רמת הידע ורמת הרגולציה של התחום, שיוכלו לסייע בהפיכת המוצרים הישראלים למובילים עולמיים ואף לסטנדרט בינלאומי (למרות שממש לא ברור שזה נכון). באוצר סבורים שהבעיה היא החסמים בתחום ולכן הפוטנציאל טרם מומש. מטרת ההחלטה היא להסיר את החסמים הקיימים, באופן שיאפשר לחברות הקנאביס להרחיב ולגוון את אפשרויות היצוא.
קידום דיגיטציה ככלי לייעול עבודת הממשלה ושיפור השירותים לציבור- הממשלה רוצה לרשום בצורה דיגיטלית את הציבור ובאוצר צופים חסכון של עד 200 מיליון שקל בשנה, והפחתת בירוקרטיה. כמו גם האצת המעבר הממשלתי לענן הציבורי - על בסיס מכרז "נימבוס" (בו זכו אמזון וגוגל).
רגולציה בכבאות- בדומה לעולם המערבי, החל מ-2026. רשות הכבאות וההצלה קובעת דרישות בטיחות אש במאות אלפי נכסים במדינת ישראל. דרישות הבטיחות מתמקדות במספר תחומים עיקריים: עסקים טעוני רישוי (בתי עסק עם רישיון), נכסים שאינם טעוני רישוי (בתי ספר, בתי חולים, מבני משרדים, בסיסי צה"ל, תשתיות מדינה ועוד) ובנייני מגורים. כיום קביעת הרגולציה נקבעת על ידי הוראות נציב שמוציאה רשות הכבאות וכן אכיפת הרגולציה והערעור על הרגולציה נעשית על ידי רשות הכבאות. באוצר מבקשים שהרגולציה בישראל תותאם לרגולציה הנהוגה בעולם המערבי, תוך קביעה כי החל משנת 2026 יעוגנו כל הוראות הנציב בתקנות באישור הכנסת. ההערכה באוצר היא כי המהלך יחסוך מיליארדי שקלים בשנה לעסקים.
מעבר לאנרגיה ירוקה- באוצר מציעים הסרת חסמים לאנרגיה מתחדשת: יצירת מנגנון שיאפשר הקמת מתקנים סולאריים בדו שימוש (אגרו וולטאי) עם חקלאות בהיקף נרחב. יצירת מסלול תכנוני שיאפשר הקמת מתקני אגירה בפריסה ארצית ובהליך מקוצר. הכנת תשתית למעבר לתחבורה חשמלי: כל דייר בבניין משותף יהיה רשאי להתקין תשתית לצורך הקמת עמדת טעינה לרכב חשמלי, ללא צורך בהסכמת יתר הדיירים. חיוב כל בניין חדש בהנחת תשתית בסיסית הנדרשת להתקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי. התייעלות אנרגטית במשרדי ממשלה: ייעול צריכת האנרגיה בממשלה, הקמת אנרגיה מתחדשת ואגירה במשרדי הממשלה. מעבר לתחבורה חשמלית במשרדי ממשלה.
ראש הממשלה נפתלי בנט: "לאחר שלוש שנים של קיפאון, ישראל חוזרת לעבוד. אחרי שנים של הזנחה, אנחנו מביאים הבוקר את התקציב הכי נועז, הכי תחרותי, הכי מסייע לשכבות החלשות והכי דואג לעתיד ילדינו מזה שנים. בשנת 2021 אנחנו זורעים את עתיד ילדינו ונכדנו לשנת 2051. אנחנו מקימים מטרו בגוש דן, מכניסים תחרות בשלל מוצרי צריכה ומזון, ובכשרות, מונעים פשיטת רגל של הפנסיונרים בישראל, מגדילים את הרפואה הציבורית בישראל, מעניקים חירות ניהולית למנהלי בתי ספר, בונים לראשונה בתים לילדים עם אוטיזם, ודואגים לתזונה בריאה לילדי ישראל. התקציב משקף דאגה לכלל אזרחי ישראל ולא משרת אף אינטרס מגזרי צר."
שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אחרי למעלה משלוש שנים בהן המדינה התנהלה ללא תקציב בשעות הבוקר המוקדמות ולאחר דיונים ארוכים העברנו תקציב אחראי בממשלה לצד חוק הסדרים חסר תקדים ובכך הבאנו בשורה ענקית לאזרחי המדינה. הרפורמות שאישרנו מתמקדות בראש ובראשונה בהורדת יוקר המחיה - צעדים אותם נרגיש בכיס מהר מאוד. השקענו תקציבי עתק בתשתיות, בתחבורה ובנדל"ן והעברנו רפורמות משמעותיות שיורידו את החסמים ויצמצמו את הבירוקרטיה מה שיקל על כל אחד ואחת בהתנהלות היומיומית שלנו, העסקית או הפרטית. הדרך לאישור התקציב בכנסת מתחילה ברגעים אלו ממש ובשיתוף פעולה הדוק נעביר אותו ב-3 קריאות ונבטיח צמיחה כלכלית ויציבות שלטונית לאזרחי מדינת ישראל".
מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב: "לאחר שלא היה תקציב מאז שנת 2018, "הרפורמה" המרכזית היא שיש תקציב. זוהי אחת מהתכניות הכלכליות הרחבות והמשמעותיות ביותר מזה שנים רבות והיא תאיץ את צמיחת המשק ותהפוך את הכלכלה הישראלית לתחרותית יותר. הרפורמות שמקודמות במסגרת התכנית הכלכלית שמות את האזרח במרכז כמי שיזכה למחירים נמוכים ושירותים ציבוריים איכותיים ונגישים".
- 19.עודד 02/08/2021 15:29הגב לתגובה זווהשיירה עוברת . עם קצת סבלנות יפנימו בליכוד שזמנו של ביבי עבר .
- 18.מוריס 02/08/2021 15:18הגב לתגובה זוהממשלה משקרת לישראל שהוקמה והיא משקרת גם בשביל הישרדותה. הם הבטיחו שלא יעלו מיסים והם עושים את זה. זה תקציב עם בשורה של עליית מיסים ועליית מחירים. הממשלה הנוכחית מעלה את מחירי החשמל, הלחם, התחבורה הציבורית, מטילה מס על ביקור רופאים מחול, מס על שתיה קלה, על נטפליקס. הם מעלים מיסים מסיבה אחת כדי לשלם 53 מיליארד שח שהבטיחו למנסור עבאס"
- סמאלני 03/08/2021 13:32הגב לתגובה זושהשאיר חבר שלך
- 17.ישראלי 02/08/2021 15:09הגב לתגובה זואחרי שכנופיית ביבי חסרת האחריות הסתלקה לחפש כוח כבוד וכסף באופוזיציה , נולד תקציב המדינה בישיבה אחת רצופה בכוונות טובות ומועילות לכל עם ישראל כולו .
- 16.החשמל מעורר או לא? הנחות תחבורה ציבורית יבוטלו או לא? (ל"ת)אנונימי 02/08/2021 14:45הגב לתגובה זו
- 15.לרון 02/08/2021 11:53הגב לתגובה זוהיה כזכור משבר נפט וכל אזרח בחר יום בו לא נסע במכוניתו,ועל החלון היתה מדבקה שציינה את אותו יום שבחר,ניתן לבצע גם עתה לפחות בגוש דן!העבירו לח"כ כלבבכם לצורך קידום הרעיון
- 14.עידודו 02/08/2021 11:53הגב לתגובה זווגם ב-2020-2021 היה תקציב, זה של 2019, פשוט לא הוחלט על חדש.
- 13.אזרחית 02/08/2021 11:33הגב לתגובה זועונה על בעיות אמיתיות שיש כאן ועושה את החיים שלנו לקטסטרופה. הלוואי שהכל יצא לפועל
- 12.אנונימי 02/08/2021 11:23הגב לתגובה זוביבי לא היטב עם החלשים ומחירי הדיור עלו ועלו כמו בלון נפוח ביבי חשב רק על ביבי יש סימנים הממשלה הנוכחית יותר קשובה ואחראית
- 11.רז 02/08/2021 11:18הגב לתגובה זו.
- 10.בנט השקרן והרמאי אסור להאמין לא הכול אצלו זה שקר הבנתם (ל"ת)דוד 02/08/2021 11:16הגב לתגובה זו
- נורית 02/08/2021 11:56הגב לתגובה זוביבי רימה ושיקר ולא הרכיב לכן ממשלה ,לפחות את ליברמן גנץ וסער אותו כינה בזלזול "גדעון"
- 9.נתניהו = 12 שנים מבוזבזות (ל"ת)8 02/08/2021 11:14הגב לתגובה זו
- 8.ניצן 02/08/2021 10:50הגב לתגובה זומה הרווחנו?
- 7.פלורליסט 02/08/2021 10:41הגב לתגובה זוהמדינה מעבירה מיליוני שח לבית אב במגזרים הממשלתיים, החל מהפרשות לפנסיה כמו 7% לשופטים, פנסיות גישור מזעזעות, מענקי רמטכ"ל הזויים שמאפשרים גמלאות זקנה חריגות ועוד ועוד. הגרעון האקטוארי האסטרונומי שנמדד כבר בטריליונים והעלויות הנוכחיות של הגמלאות, מסכנות את עתיד המדינה וילדינו ונכדינו! במקום להשקיע ברכש ופיתוח המערכות המדינתיות, מצמיחים כאן חונטת שלטון נהנתנית בנוסח ברית המועצות. יש לעצור את הסחף הזה! משרדי הממשלה נאבקים על עשרות ומאות מליונים וחריגות הפנסיות התקציביות מגיעות לעשרות מליארדים ואין צדיק אחד בסדום שייאבק על תיקון. יש לעצור מייד כל חריגה מחוק הפנסיות. הפרשה לפנסיה חייבת להיות שוויונית לפי החוק לכל הגמלאים ובמיוחד אלו שנהנים מעטיני השלטון!
- 6.אבי 02/08/2021 10:31הגב לתגובה זוממליצים גזירות ולא מעלים משכורות בושה
- 5.משה 02/08/2021 09:55הגב לתגובה זולא מאמין למילה של בנט והממשלה הזאת
- גנץ 02/08/2021 11:02הגב לתגובה זולביבי האמנת ???
- 4.מה עם עובדי מדינה ורשויות? תקצצו שם חכמים בלילה (ל"ת)Nושיקו 02/08/2021 09:37הגב לתגובה זו
- 3.שאול 02/08/2021 09:13הגב לתגובה זומנצחת !
- 2.בלי ביבי המושחת עניינים מתחילים להתקדם (ל"ת)Roobin Hood 02/08/2021 09:11הגב לתגובה זו
- 1.ג'ק 02/08/2021 09:09הגב לתגובה זולמזלנו סוף סוף זכינו בממשלה שעובדת ברצינות ובלב חפץ למען העם והמדינה . די לממשלת פילוג והסתה עם ראש ממשלה שמתעסק עם עצמו ומעלליו .
- איזה ממשלה מנופחת עם 35 שרים (ל"ת)ממשלה מחורבנט 02/08/2021 10:39הגב לתגובה זו
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן
דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון
מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה.
המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה - כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?
כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר?
בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?
ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי.
- נגמרה הביקורת: אנגלמן מבקש חצי מיליון לדרך - השכר לא הספיק?
- מבקר המדינה באיום לרמטכ"ל: "אם לא תהיה ברירה - אפעיל סמכויות חקירה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.
ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.
