תופעת ההפצצה ברגע הפקיעה - כך זה קורה
בחודש החולף הטרגדיה היוונית ופיצוץ הבועה הסינית סיפקו רקע למסחר יחסית תזזיתי לחודש יולי, שהוא לרוב מנומנם. שתי חזיתות אלו עדיין פעילות. השלטונות הסינים נוקטים פעולות היסטריות (כגון מאסר סוחרים שמוכרים), אשר למעשה רק מגבירים את ההיסטריה של המשקיעים (למרות שבטווח של יום-יומיים, הם כן מצליחים לשמור את השוק למעלה).
הטרגדיה היוונית נדמית כעניין שעדיין על השולחן (עוד בחירות בעתיד הקרוב, ועדיין לא סגורים על תנאי הארגון מחדש של החוב, כן סיכמו את תנאי הצנע), ובכל מקרה זהו עניין שטרם נפתר סופית (עשוי לצוץ שוב בטווח של חודש-חודשיים, או שנתיים).
בחזית המקומית אנו שוברים שיאים חדשים - שיאים תמיד מושכים עניין של משקיעים חדשים פנימה, שרואים את הכותרת היומית של שיא חדש. נראה גם שבמסדרונות הרגולציה נושבת רוח חדשה לפחות בכל הנוגע להקלות על רישום חברות חדשות. אמנם, זה רחוק מלהיות מספיק (השוק עדיין בעודף רגולציה מסיבי, אשר יצר את קמילת הבורסה ביחס ל-2006-2007), אך ייתכן ששינויים אלה יובילו להנפקות, במיוחד אם החברות צופות עוד שינויים בעתיד.
ועכשיו מילה על תופעת הפצצת הפקיעה שמתרחשת אצלנו. משקיע באופציות צריך לקחת בחשבון בעת תמחור התנודתיות לפקיעה, גם בפקיעה החודשית וגם בשבועיות. המדד הקובע לפקיעה (בסייג של סגירה לא מתוכננת של הבורסה בשל נגיד שביתה) נקבע בנקודה ראנדומית בטווח של 09:45-09:46, וזאת בתנאי שהמדד בטווח של -2.5% ממחיר הבסיס, וכלל המניות במעו"ף בטווח של -7% ממחיר הבסיס (אם לא, יש עד שני הארכות של 3-4 דקות כל-אחת, כשבאחרונה יש מפסק רק על תא25 עצמו בטווח של -5%).
- אסרטרגיית קאברד קול ליצירת תשואה דו ספרתית בסיכון נמוך יחסית
- לייצר הכנסה שוטפת מאחזקת מניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמות המשתתפים במסחר הפתיחה איננו רב. אם בעבר היו גורמים מוסדיים שהיו מוכנים לפעול (למשל עם לימיטים עומדים דו-כיווניים בטווח מחיר מסוים) בימים עם צפי לנזילות בוקר, היום לא רואים זאת (סביר שבעיית רגולציה וכיסתו"ח הסיבה לניצול ההזדמנות). יש אמנם שחקנים סטטיים (למשל תעודות סל שמגלגלים חוזים לנכס בסיס), אך הם לאו דווקא מוכנים לפעול מעבר להמרה הסטטית (אשר ניתנת לרוב בלימיטים של -35% לפי העניין). כמות השחקנים האקטיביים הצטמצמה, הן בשל המצב הכללי בשוק והן מכיוון ששלב הפתיחה עצמו הפך למעט ארכאי (מלבד הפקיעה). על רקע זאת - רואים הפצצות. מכיוון שקל יחסית להשפיע על מדד הפקיעה, וכשכל נקודה בכסף שווה 100 שקל לפוזיציה - יש כנראה גורמים שיש להם אינטרס להטיה כיוונית או אף תוספת רעש גרידא (מעל לאוכף). גורמים אלו מזרימים ביקושים / היצעים גדולים יחסית בתוך הדקה הראנדומית, ומצליחים להטות את השער התיאורטי באופן רגעי אף בטווח תנודה של כ-1%. לעיתים ההשפעה נעשית על-ידי הזרמת ביקוש / היצע חדש (או שינוי הלימיט שלו כך שייכנס לשער, דומה), ולעיתים על-ידי משיכת ביקוש / היצע (או שינוי הלימיט שלו כך שייצא מהשער, דומה). כמובן שבאופן מקבילי על כל 25 המניות במדד.
יש לציין, שגם אם משפיעים על השער ל-5 שניות, זה לאו דווקא תופס (כי זה לא השנייה האקראית). ולכן טווח השערים בו מדד הפקיעה היה יכול להיות (בתוך הדקה הראנדומית) הוא לעיתים רחב, אך הפקיעה עצמה יכולה להיות יחסית on-price. לגורם שמביט מהצד (ולא מוכן או יכול להפציץ), יש פה מספר סיבוכים והזדמנויות:
- ככל שלוקחים פוזיציה גדולה קרובה לכסף, יש סכנה ל"משחק נגדי" לגורם שמוכן להפציץ.
- תמחור הסטייה באופציות הקרובות לפקיעה צריכה לקחת בחשבון את אופציית ההפצצה. סטיית התקן הגלומה (או יותר נכון הואריאנס לפקיעה בשל ליל הפקיעה) על אופציה 10 נקודות מהכסף שונה מהרגיל ביום שאינו פקיעה. בנוסף, בשל מגבלת הבורסה של -2.5%, נוצר תמחור לא לינארי ביחס למחיר זה (מדד הבסיס כבר ידוע בסוף יום המסחר הקודם ב17:24-17:25 וידוע פחות או יותר גם קודם, האופציות ממשיכות עד 17:35). זאת כיוון שניסיון הפצצה מוצלח (אלא אם מגיעים להארכה השנייה) לא יכול לעבור את 2.5%, שכן אם הוא עובר - תהיה הארכה. זה יוצר אפקט בו הסטייה הגלומה של אופציה המצויה עם סטרייק מתחת ל-2.5% הינו גבוה (יש כמובן גם את העקום הרגיל) ביחס לאופציות על סטרייק מעל ל2.5%.
- בבוקר הפקיעה, ישנה הזדמנות לקנות / למכור נכס בסיס מעט off-price. עקרונית גורם שיש לו ביטחונות פנויים היה יכול לשים לימיט עומד ב -0.25% ממחיר הפתיחה הצפוי בכל מניה, ולאסוף / למכור סחורה בשל ההזדמנות (ניתן כמובן לסגור גם באותו יום - בהיקפים מסוימים). יש לציין שמי שמזרים כאלו לימיטים אולי רצוי שיעשה כן בסמוך מאוד (או אף ממש לאחר) לתחילת הראנדום, שכן לרוב ההיצע / ביקוש המצרפי נבנה על-ידי גורמי השוק טרום הראנדום (ולכן מפציץ שיודע את עלות אופציית ההפצצה עשוי לא להפציץ).
- 6.אפשר תרגום לעברית בבקשה? (ל"ת)אחד מהעם 04/08/2015 23:53הגב לתגובה זו
- 5.כתבה טובה מאד אבל שופעת בטעויות תחביריות... (ל"ת)אבשלום קור 03/08/2015 10:54הגב לתגובה זו
- סוחר סחור 03/08/2015 12:24הגב לתגובה זומי שיש לו attention span של שניה וחצי, ואשר קופץ ממניה לנגזר וחוזר חלילה, אין לצפות שיצטיין בהגהה יתרה.
- 4.כתבה טובה (ל"ת)מומחה מעוף 03/08/2015 10:20הגב לתגובה זו
- 3.ממש מגלה את אמריקה (ל"ת)בוקר טוב 02/08/2015 18:02הגב לתגובה זו
- 2.איתי 02/08/2015 16:21הגב לתגובה זומסוגלים להזרים ביקושים/היצעים במאות מיליונים. אפשר לספור אותם על יד אחת
- סוחר סחור 03/08/2015 08:37הגב לתגובה זוכסף קטן. במיוחד לגוף מסחר שפועל במינוף על ההון העצמי. ב2006 היה את הבחור שהשתולל עם בלוק של כ2 מיליארד שקל...... פה מדובר בכסף קטן יותר. מי שעושה את זה הוא אכן גוף עם יכולת מסוימת, אך קשה לומר שיוצאת דופן.
- 1.עוד פעם גולן מ"פאי" משתולל? (ל"ת)הילד 02/08/2015 16:18הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.