צ'רי טיגו 4. צילום יצרןצ'רי טיגו 4. צילום יצרן

משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע

אחרי שנאסר על הרכבים להיכנס לבסיסי צה"ל, הכוונה כעת לפעול להחזרת הרכבים הסינים

רן קידר | (3)
נושאים בכתבה רכב חשמלי


אחרי ההוראה של צה"ל לאסור כניסת כלי רכב מתוצרת סין לכלל הבסיסים - משרד הביטחון יוצא למהלך רחב לאיסוף רכבי ליסינג שמופעלים כיום בידי קצינים. מדובר במאות רכבים שנמסרו לקצינים החל משנת 2022, בעיקר לבעלי משפחות עם ילדים רבים. רוב הרכבים הם מסוג צ'רי. 

החששות: מערכות רכב חכמות שהותאמו אך לא הוסרו

עם כניסת הרכבים לשירות לפני כשלוש שנים, הובעו חששות בנוגע לאפשרות שהרכבים כוללים מצלמות ומערכות בקרה שעלולות לאגור מידע או להעביר נתונים לגורמים חיצוניים. משרד הביטחון ביצע התאמות, כולל ניטרול חלקי של מערכות המדיה ומחשבי הרכב. עם זאת, נראה כי ההתאמות לא סיפקו פתרון מלא לחשש מפני דליפת מידע.

הצעד הנוכחי מבטא החמרה בגישה של מערכת הביטחון מול תוצרת סינית, לא רק בתחום הרכב, אלא גם בהיבטים אחרים של תשתיות וציוד שמקורם בסין.

המהלך של משרד הביטחון אינו מנותק מהקשרים רחבים יותר שעלו לדיון ציבורי בשנים האחרונות. כפי שנחשף בעבר בביזפורטל, עולה חשש כי רכבים מתוצרת סין, במיוחד חשמליים, עלולים להיות פרוצים יותר למתקפות סייבר. הטכנולוגיה המתקדמת שמוטמעת בכלי הרכב כוללת חיישנים, מצלמות, חיבור לרשת ולוויינים - מה שהופך אותם לנקודת תורפה אפשרית לאיסוף מידע, השתלטות מרחוק או ניטור תנועה.

במקרים מסוימים, מדובר לא רק בתרחיש תיאורטי. כבר נחשפו מקרים שבהם מערכות הרכב הסיניות נפרצו דרך שקעי אבחון (OBD), שהן נקודת גישה חשופה יחסית. מעבר לכך, הסיכון נובע מההנחה כי חברות רכב סיניות אינן עומדות באותם תקני אבטחת מידע המקובלים באירופה ובארצות הברית, ויש חשש ממשי שמידע שנאסף על ידי היצרנים עשוי להיות מועבר לגורמים ממשלתיים בסין.

שימושים מקבילים ברכבים סיניים: לא רק בצה"ל

מעניין לציין כי כלי הרכב מתוצרת צ'רי אינם היחידים מתעשיית הרכב הסינית שמשמשים כיום גורמים בטחוניים. בבסיס הקריה בתל אביב למשל, נעשה שימוש שוטף ברכבי סיור חשמליים מתוצרת MG, המשמשים את המשטרה הצבאית.

יתרה מכך, ברשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפאל), ממשיכים להשתמש ברכבי צ'רי טיגו 8 - רכבים גדולים שמופעלים על ידי בעלי תפקידים שנכנסים דרך קבע למתקני החברה. המשמעות היא שגם אם בצה"ל נאסרת כניסת רכבים מתוצרת סין, במתקנים ביטחוניים מקבילים ממשיכים להשתמש בהם בפועל.

רגולציה מול מחיר: דילמה מתמשכת

ברקע ההחמרה הביטחונית, פורסם לאחרונה כי במכרז החדש לליסינג של רכבי חברי הכנסת, נכללים רכבים סיניים כמתמודדים מרכזיים, בעיקר בקטגוריות כמו פלאג אין הייבריד. כלומר, החשש הביטחוני לא בהכרח מרחיק את הרכב הסיני ממסגרות ציבוריות בישראל. הסיבה לכך פשוטה: המחיר. רכבים סיניים חשמליים זולים באופן ניכר ממתחריהם האירופיים והיפניים, והפער הזה הופך אותם לאטרקטיביים כלכלית עבור מוסדות וגם לקוחות פרטיים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אם במערב - ארצות הברית ואירופה - מגבירים מגבלות רגולטוריות ומטילים מכסים כבדים על רכבים מתוצרת סין, בישראל עדיין אין צעדים דומים. המשמעות היא שישראל הופכת ליעד חשוב עוד יותר עבור היצרנים הסינים. עם כל חשש, ידם של הקונים ממשיכה להצביע על הדגם הזול והנגיש, גם אם הוא כולל סיכונים במישור של פרטיות, אבטחת מידע וביטחון לאומי.

במציאות שבה כל רכב הופך למחשב על גלגלים, וכל מערכת מחוברת לרשת, ברור שפרצות קיימות - והשאלה היא רק עד כמה קל לגורמים זרים לנצל אותן. נכון להיום, נראה שהרכבים הסיניים אינם מציעים פתרון מספק להבטחת פרטיות המשתמש, והאזהרות - כולל זו של מערכת הביטחון - הן איתות לכך שהמדינה צריכה לבחון מחדש את מדיניות הרכש שלה. יתכן שנראה בעתיד מגבלות נוספות, אך ייתכן גם שהשיקולים הכלכליים ימשיכו לגבור.

כך או אחרת, ציבור הנהגים, במיוחד אלו שבוחנים רכישת רכב חשמלי מתוצרת סין, צריך להביא בחשבון לא רק את המחיר - אלא גם את מי שמסתכל מאחורי הקלעים.


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יוסי 02/11/2025 18:45
    הגב לתגובה זו
    רק הטיפשים לא רואים שזה המחיר שישראל משלמת לארהב עבור התמיכה שקיבלה
  • 2.
    חלמאות!!! למה מלכתחילה קנו אותן מי שילם למי (ל"ת)
    שאפיק 02/11/2025 17:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 02/11/2025 15:48
    הגב לתגובה זו
    הלך עלינו
רכבים חדשים
צילום: רשתות חברתיות

למה סוחרי הרכב בעולם מקנאים בסוחרי הרכב בישראל?

בעוד שדילרים באירופה וארה"ב נאבקים על מרווחים גולמיים שנעים על 5%, בישראל היבואניות נהנות מרווחיות חריגה וצרכנים שבויים
יעקב צלאל |

במשך חמישה העשורים שאחרי מלחמת העולם השניה, תעשיית הרכב היתה התעשייה שהובילה את כלכלת העולם המערבי. זו היתה תעשיה שתרמה לפעילות הכלכלית וליכולת ניידות אישית, ותרמה תרומה חשובה לכלכלה ולחברה. זו היתה התעשיה עליה התבסס והתפתח העולם המערבי והדמוקרטי, בעוד בריה״מ וסין, דיקטטורות קומוניסטיות, כשלו בפיתוח תעשיות רכב עצמאיות ונמצאו בפיגור במירוץ הטכנולוגי הגלובלי.

גם היום תעשיית הרכב עודנה תעשייה מורכבת, בעלת שכבות רבות של ייצור ומסחר, המגלגלת טריליוני דולרים בשנה ומעסיקה מיליוני עובדים. אולם בשל היותה תעשייה תחרותית המרווחים בה אינה גבוהים, גם אם הרווחים, במספרים מוחלטים, אינם נמוכים. בעשורים האחרונים חלפה התעשייה הדיגיטלית על פני תעשיית הרכב, לכל הפחות ברווחים ובמרווחי הרווח, לא מעט בגלל שזו תעשיה שאינה דמוקרטית, אינה תחרותית, נשלטת ע״י קבוצות טכנולוגיה חזקות, שאין כיום מי שיכול להתמודד נגד עוצמתן.

לישראל אין יד ורגל בתעשיית הרכב העולמית, למעט מקרים בודדים ושוליים, אולם יבואניות הרכב הישראליות הן, לכאורה, חלק ממארג גלובלי של מסחר בכלי רכב. אולם למעשה מדובר בבועה, שבגלל התפתחות היסטורית, יצרה חממה שבה הרווחים של יבואניות הרכב חורגים מכל מה שמוכר בתעשיית הרכב העולמית.

במבנה הסחר יש שני שלבים עיקריים של יצירת ערך מוסף והמרווחים הגולמיים בו נעים בסביבות 5% ואף פחות.


התפלגות הכנסות (משמאל) ורווח גולמי של קבוצת אוטוניישן 2024 (אוטוניישן דו״ח שנתי 2024)


כלי רכב עובר מיצרנית הרכב ללקוח הסופי דרך שתי תחנות עיקריות: חברות הפצה (distribution), שהן לרוב בבעלות יצרניות הרכב, המוכרות את כלי הרכב לסוכנויות המכירות (dealerships). חברות אלה, למשל פולקסווגן UK, בבעלות קבוצת פולקסווגן, מפיצות את מכוניות הקבוצה לדילרים, לעיתים עצמאיים לעיתים לקבוצת עסקים שבבעלותה סוכנויות לשיווק כלי רכב ללקוחות הסופיים. קבוצת עסקים כזו יכולה להחזיק מאות סוכנויות ולשווק עשרות מותגים. קבוצות אלה גם מוכרות שירותי מוסך וחלפים. בארה״ב יצרניות הרכב הן גם המפיצות, אולם אסור להן להחזיק סוכנויות למכירות כלי רכב ללקוח הסופי (עד שטסלה שברה את האיסור הזה). Inchape, חברת הפצת כלי רכב הפועלת מבריטניה, מפיצה כלי רכב באזורים אחדים בעולם שבהם ליצרניות הרכב לא כדאי לפתוח חברות הפצה בבעלותן. ישראל היתה יכולה להיות אחד היעדים של החברה זו, אולם המבנה ההיסטורי של יבוא כלי רכב לישראל אינו מאפשר זאת.


ג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יצרןג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יצרן

כלמוביל מאגפת את פריסבי - משיקה ג'אקו 8 ב 230 אש"ח

כלמוביל השיקה את הג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. קרוסאובר בסגמנט D-SUV עם שבעה מקומות וטווח חשמלי של 134 ק"מ.

מחיר גרסת הכניסה 230.0 אש"ח, זול ב 15.0 אש"ח מאחיו לקונצרן, הצ'רי טיגו 9 פלאג אין. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה ג'אקו 8 כלמוביל

אחרי שפגשנו את הג'אקו 8 בסין, השיקה הבוקר כלמוביל את הג'אקו 8 בשוק הישראלי, וסיפקה תשובות שלאלות טכניות שנותרו פתוחות וכמובן מחיר.

הג'אקו 8 פלאג אין הייבריד הוא כזכור קרוסאובר גדול בסגמנט D-SUV עם שבעה מקומות, החולק פלטפורמה עם האומודה 9 שתושק בקרוב, והצ'רי טיגו 9 שהושק על ידי פריסבי לאחרונה.

אין צורך לחזור על כל הפרטים הטכניים, רק נזכיר בסיס גלגלים של 2.82 ס"מ המספק מרווח פנימי ראוי.

מערכת הנעה של הג'אקו 8 משלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, לצד שלושה מנועים חשמליים, אחד אחורי ושניים קדמיים.  מנוע הבנזין מספק 143 כ"ס ומומנט של 21.9 קג"מ. המנוע החשמלי האחורי מפתח 238 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ. למנועים החשמליים הקדמיים הספקים שונים כך שהראשון עם 101 כ"ס ומומנט של 17.3 קג"מ, ואילו השני עם 122 כ"ס ומומנט של 22.4 קג"מ.


ג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יואב פולס