אאודי, צילום: Xאאודי, צילום: X

אאודי מקצצת תחזיות: הרווחיות נשחקת והרכבים החשמליים מתעכבים

יצרנית הרכב הגרמנית אאודי מתמודדת עם אתגרים משמעותיים. החברה מדווחת על קיצוץ נוסף בתחזיות הרווחיות לשנת 2025, תוך שהיא מתמודדת עם שיבושים בשרשרת האספקה, עלויות מבניות והאטה בביקושים, בעיקר בסין ובצפון אמריקה

רן קידר |
נושאים בכתבה AUDI
אאודי שוב מורידה תחזיות. החברה שמאגדת בתוכה את מותגי בנטלי, למבורגיני ודוקאטי, צופה כעת שהרווח התפעולי ינוע בין 4% ל-6% מההכנסות השנתיות. מדובר בתחזית נמוכה ביחס לתחזית הקודמת שעמדה על 5% עד 7%, וזאת לאחר שכבר בקיץ האחרון החברה ציפתה לרווחיות של 7% עד 9%. כך, בתוך חודשים ספורים, התחזיות נחתכו בשתי נקודות אחוז.

אחד הגורמים המרכזיים לשינוי בתחזיות הוא העיכוב בפיתוח פלטפורמה חשמלית חדשה. מדובר בפלטפורמה שנועדה לשמש כבסיס לדגמי הרכב החשמליים העתידיים של קבוצת פולקסווגן, הכוללים את אאודי ופורשה. העיכוב נובע משינוי אסטרטגי של פורשה, שבחרה לדחות את ההשקה של דגמי החשמל הבאים שלה. מהלך זה מוביל להוצאות נוספות בגין התאמות טכנולוגיות, ויוצר לחצים על שורת הרווח.


סמנכ"ל הכספים, יורגן ריטרסברגר תיאר את הסביבה העסקית כ"תובענית מאוד" וציין התאוששות לא אחידה בין השווקים לצד מגבלות אספקה מתמשכות. ברבעון השלישי עמדו שולי הרווח של החברה על 2% בלבד, שהניבו רווח של 280 מיליון יורו, שיפור לעומת הפסד קל אשתקד שנבע מסגירת המפעל בבריסל. עם זאת, האתגרים עדיין ברורים: מכסים בארצות הברית, ביקוש חלש בסין, ולחץ גובר עקב מחסור בשבבים, במיוחד בעקבות השיבושים אצל יצרנית השבבים ההולנדית נקספריה, שנפגעה מהמתיחות הגיאופוליטית. בהנהלה הדגישו כי הבטחת רציפות באספקת השבבים וצמצום הוצאות תפעול יהיו גורמים מרכזיים לשמירה על לוחות הזמנים של השקת הדגמים החדשים.


ריטרסברגר הסביר כי המכסים לבדם עלולים לעלות לקבוצה כ־1.3 מיליארד יורו השנה בעקבות הלחץ המשולב של ירידה בביקוש העולמי והחרפת המתיחות במסחר הבינלאומי. 


קיצוצים והתייעלות: הדרך קדימה


במקביל, אאודי הודיעה על תכנית קיצוצים רחבה, הכוללת הפחתה של עד 7,500 משרות בשנים הקרובות. כמו כן, ננקטים צעדים לשיפור היעילות והגמישות במפעלים בגרמניה, עם יעד לחיסכון שנתי של מעל מיליארד אירו בטווח הבינוני. תחזיות ההכנסות השנתיות נותרו ללא שינוי ונעות בין 65 ל-70 מיליארד אירו, כאשר תזרים המזומנים הצפוי נע בין 2.5 ל-3.5 מיליארד אירו.

תחזיות אלו מבוססות על ההשערה שלא יהיו שיבושים נוספים באספקת שבבים ורכיבים אלקטרוניים, אף על פי שלפי דיווחים שונים בתעשייה קיימים עדיין צווארי בקבוק מול ספקים מהולנד. התחזיות כוללות גם את שיעורי המכס הנוכחיים - 27.5% על יבוא מארה"ב דרך מקסיקו ו-15% מהאיחוד האירופי.

רווחיות זמנית, סימני שאלה קדימה

בשלושת החודשים שהסתיימו בספטמבר, אאודי דיווחה על רווח תפעולי של 468 מיליון אירו, עלייה חדה לעומת 106 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, מדובר בשיפור זמני, ולכאורה לא כזה שמרמז על שינוי מגמה. המכירות של רכבי המותג אאודי ירדו בכמעט 5% מתחילת השנה, ובסין לבדה נרשמה ירידה של 9%, ככל הנראה עקב תחרות חריפה מצד מותגים מקומיים.


במהלך הקיץ הושקו מספר דגמים ייעודיים לשוק הסיני, והחברה מדווחת על עלייה של 41% במכירות רכבי החשמל, עם 163 אלף מסירות עולמיות. עם זאת, אאודי לא מוותרת על מנועי בעירה: בשנה הבאה יושקו גם רכבי בעירה פנימית, כולל SUV בגודל מלא ודגמי RS ספורטיביים.

נראה כי החברה שואפת לאזן בין השקעה בטכנולוגיות חדשות לבין שמירה על נתח שוק קיים במנועים קונבנציונליים. כל זאת תוך כדי ניסיון להחזיר את הרווחיות לרמות סבירות בטווח הנראה לעין. אאודי נסחרת כעת לפי שווי של 83 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכבים חדשים
צילום: רשתות חברתיות

למה סוחרי הרכב בעולם מקנאים בסוחרי הרכב בישראל?

בעוד שדילרים באירופה וארה"ב נאבקים על מרווחים גולמיים שנעים על 5%, בישראל היבואניות נהנות מרווחיות חריגה וצרכנים שבויים
יעקב צלאל |

במשך חמישה העשורים שאחרי מלחמת העולם השניה, תעשיית הרכב היתה התעשייה שהובילה את כלכלת העולם המערבי. זו היתה תעשיה שתרמה לפעילות הכלכלית וליכולת ניידות אישית, ותרמה תרומה חשובה לכלכלה ולחברה. זו היתה התעשיה עליה התבסס והתפתח העולם המערבי והדמוקרטי, בעוד בריה״מ וסין, דיקטטורות קומוניסטיות, כשלו בפיתוח תעשיות רכב עצמאיות ונמצאו בפיגור במירוץ הטכנולוגי הגלובלי.

גם היום תעשיית הרכב עודנה תעשייה מורכבת, בעלת שכבות רבות של ייצור ומסחר, המגלגלת טריליוני דולרים בשנה ומעסיקה מיליוני עובדים. אולם בשל היותה תעשייה תחרותית המרווחים בה אינה גבוהים, גם אם הרווחים, במספרים מוחלטים, אינם נמוכים. בעשורים האחרונים חלפה התעשייה הדיגיטלית על פני תעשיית הרכב, לכל הפחות ברווחים ובמרווחי הרווח, לא מעט בגלל שזו תעשיה שאינה דמוקרטית, אינה תחרותית, נשלטת ע״י קבוצות טכנולוגיה חזקות, שאין כיום מי שיכול להתמודד נגד עוצמתן.

לישראל אין יד ורגל בתעשיית הרכב העולמית, למעט מקרים בודדים ושוליים, אולם יבואניות הרכב הישראליות הן, לכאורה, חלק ממארג גלובלי של מסחר בכלי רכב. אולם למעשה מדובר בבועה, שבגלל התפתחות היסטורית, יצרה חממה שבה הרווחים של יבואניות הרכב חורגים מכל מה שמוכר בתעשיית הרכב העולמית.

במבנה הסחר יש שני שלבים עיקריים של יצירת ערך מוסף והמרווחים הגולמיים בו נעים בסביבות 5% ואף פחות.


התפלגות הכנסות (משמאל) ורווח גולמי של קבוצת אוטוניישן 2024 (אוטוניישן דו״ח שנתי 2024)


כלי רכב עובר מיצרנית הרכב ללקוח הסופי דרך שתי תחנות עיקריות: חברות הפצה (distribution), שהן לרוב בבעלות יצרניות הרכב, המוכרות את כלי הרכב לסוכנויות המכירות (dealerships). חברות אלה, למשל פולקסווגן UK, בבעלות קבוצת פולקסווגן, מפיצות את מכוניות הקבוצה לדילרים, לעיתים עצמאיים לעיתים לקבוצת עסקים שבבעלותה סוכנויות לשיווק כלי רכב ללקוחות הסופיים. קבוצת עסקים כזו יכולה להחזיק מאות סוכנויות ולשווק עשרות מותגים. קבוצות אלה גם מוכרות שירותי מוסך וחלפים. בארה״ב יצרניות הרכב הן גם המפיצות, אולם אסור להן להחזיק סוכנויות למכירות כלי רכב ללקוח הסופי (עד שטסלה שברה את האיסור הזה). Inchape, חברת הפצת כלי רכב הפועלת מבריטניה, מפיצה כלי רכב באזורים אחדים בעולם שבהם ליצרניות הרכב לא כדאי לפתוח חברות הפצה בבעלותן. ישראל היתה יכולה להיות אחד היעדים של החברה זו, אולם המבנה ההיסטורי של יבוא כלי רכב לישראל אינו מאפשר זאת.


ג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יצרןג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יצרן

כלמוביל מאגפת את פריסבי - משיקה ג'אקו 8 ב 230 אש"ח

כלמוביל השיקה את הג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. קרוסאובר בסגמנט D-SUV עם שבעה מקומות וטווח חשמלי של 134 ק"מ.

מחיר גרסת הכניסה 230.0 אש"ח, זול ב 15.0 אש"ח מאחיו לקונצרן, הצ'רי טיגו 9 פלאג אין. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה ג'אקו 8 כלמוביל

אחרי שפגשנו את הג'אקו 8 בסין, השיקה הבוקר כלמוביל את הג'אקו 8 בשוק הישראלי, וסיפקה תשובות שלאלות טכניות שנותרו פתוחות וכמובן מחיר.

הג'אקו 8 פלאג אין הייבריד הוא כזכור קרוסאובר גדול בסגמנט D-SUV עם שבעה מקומות, החולק פלטפורמה עם האומודה 9 שתושק בקרוב, והצ'רי טיגו 9 שהושק על ידי פריסבי לאחרונה.

אין צורך לחזור על כל הפרטים הטכניים, רק נזכיר בסיס גלגלים של 2.82 ס"מ המספק מרווח פנימי ראוי.

מערכת הנעה של הג'אקו 8 משלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, לצד שלושה מנועים חשמליים, אחד אחורי ושניים קדמיים.  מנוע הבנזין מספק 143 כ"ס ומומנט של 21.9 קג"מ. המנוע החשמלי האחורי מפתח 238 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ. למנועים החשמליים הקדמיים הספקים שונים כך שהראשון עם 101 כ"ס ומומנט של 17.3 קג"מ, ואילו השני עם 122 כ"ס ומומנט של 22.4 קג"מ.


ג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יואב פולס