
שליש מהקשישים בישראל נזקקים לתמיכה ממשפחתם - הוצאות הרווחה: 248 מיליארד ש"ח
על פי הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כשליש מהקשישים בישראל (גברים בני 65 ומעלה ונשים בנות 60 ומעלה) מתקשים לממן את הוצאות מחייתם בכוחות עצמם ונשענים על תמיכה כלכלית מבני משפחה.
הפער המגדרי בולט: נשים תלויות יותר בעזרה מהמשפחה (37%), בעוד גברים נעזרים פחות (28%). במגזר הערבי הנתונים גבוהים עוד יותר - 65% מהקשישים מסתייעים במשפחה, ככל הנראה בשל שיעור נמוך של חיסכון פנסיוני ומבנה משפחתי מסורתי שבו האחריות לקשישים מוטלת על הדור הצעיר.
רק מעט יותר ממחצית מהקשישים בישראל (55%) מדווחים כי הם מממנים את הוצאות מחייתם באמצעות חיסכון פנסיוני. הסיבה לכך נעוצה כנראה בין היתר בעובדה שחלקם פרשו לגמלאות לפני כניסת חוק פנסיה חובה ב-2008.
גם כאן ניכרים פערים בין קבוצות: 64% מהגברים מסתייעים בפנסיה, לעומת 49% בלבד מהנשים. בקרב החברה היהודית שיעור זה עומד על 59%, ואילו בקרב החברה הערבית - רק 24%.
- תוספת של 330 מ' תעלה את שכר המטפלים באנשים עם מוגבלויות ל-7.2 אלף
- לראשונה מזה 5 שנים: שכר המינימום יעלה ל-5,571 שקלים, החל מאפריל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד הפנסיה, פחות מרבע מהקשישים (23%) מסתמכים על חיסכון לא-פנסיוני כמקור הכנסה, גברים יותר מנשים, ו-13% בלבד מתקיימים מהכנסות מנכסים כמו שכר דירה.
כמעט כל הקשישים (92%) מקבלים קצבת זקנה, אך נתון זה מתבקש לאור גילי הזכאות - 67 לגברים ו-62 לנשים - מעט מעל הגיל המינימלי למענה לסקר.
כשבוחנים לפי רמת השכלה, מתגלה פער נוסף: קשישים בעלי תואר אקדמי נשענים פחות על קצבאות ובני משפחה, ויותר על מקורות עצמאיים. הם נשענים הרבה יותר על פנסיה (68%), חיסכון לא-פנסיוני (32%) והכנסות מנכסים (17%) - שיעורים גבוהים בהרבה מהאוכלוסייה הכללית.
ההוצאה הלאומית לרווחה ב-2023
הוצאות הרווחה נועדו להבטיח איכות חיים ורמת רווחה טובה לכלל האוכלוסייה בישראל. הן כוללות אספקת שירותים, השקעות בנכסים קבועים והעברות כספיות בתחום הרווחה, כגון קצבאות לאזרחים ותיקים, תשלומי פנסיה וקצבאות לאנשים עם מוגבלויות או זכאים נוספים. בהתאם להמלצות הוועדה המייעצת לסטטיסטיקה על ההוצאה לרווחה, מוצגים בלוחות הנלווים להודעה גם נתוני תשלומי הפנסיה לעובדים, כדי לתת תמונה רחבה על רווחת האוכלוסייה בישראל.
- רשות המסים חוקרת: קיזוז והפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מעל 150 מיליון שקל
- "נראה כי ההסתדרות נוהלה כמו עסק ששייך לאדם פרטי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
ההוצאה הלאומית לרווחה
-
ההוצאה הלאומית לרווחה (כולל העברות למשקי בית, פנסיות וקצבאות) בשנת 2023 הסתכמה ב-247.6 מיליארד ש"ח, שהם 13.2% מהתמ"ג.
-
על פי אומדנים מוקדמים, סך ההוצאה הלאומית לרווחה (כולל העברות למשקי בית, פנסיות וקצבאות) לשנת 2024 הסתכמה ב-269.2 מיליארד ש"ח. בעקבות מלחמת חרבות ברזל גדלו ההעברות של הביטוח הלאומי למשקי הבית עקב עלייה בקצבאות לאנשים עם מוגבלויות ובהוצאות הממשלה על סעיף דיור בגין סיוע ליישובים ולתושבים מפונים.
-
ההוצאה הלאומית לרווחה לנפש בישראל (כולל העברות למשקי בית) הגיעה ב-2023 לכ-25,153 ש"ח.
מגזר מממן
-
בדומה לשנים קודמות, 78.3% מתוך סך ההוצאה הלאומית לרווחה נותבו ישירות למשקי בית באמצעות פנסיות (לאזרחים ותיקים) וקצבאות (לאנשים עם מוגבלויות וזכאים אחרים). 21.7% הנותרים נותבו לייצור ולאספקה של שירותי רווחה (53.7 מיליארד ש"ח).
-
64.0% ממימון פעילות הרווחה הגיע מהמגזר הממשלתי (כולל מלכ"רים ציבוריים) ו-20.3% מהמימון הגיע ישירות ממשקי הבית. 12.9% מהמימון הגיע מהמגזר העסקי, 1.7% מתרומות משאר העולם ו-1.1% ממגזר המלכ"רים הפרטיים (עמותות).
-
מקורו של כ-50% מהמימון לרווחת אזרחים ותיקים (כולל פנסיות וקצבאות) הוא במשרדי הממשלה, בדומה לשנת 2022.
מגזר מבצע
-
ההוצאה הלאומית לרווחה (ללא העברות למשקי בית) הסתכמה בשנת 2023 ב-53.7 מיליארד ש"ח, שהם 2.9% מהתמ"ג - עלייה של 6.9% במחירים קבועים לעומת 2022. אומדנים מוקדמים מעידים על עלייה של 8.6% בשנת 2024.
-
אספקת שירותי הרווחה על ידי מגזר המלכ"רים הפרטיים הגיעה ל-40.5% מסך ההוצאה (21.8 מיליארד ש"ח), וחלק גדול ממנה ניתן לבעלי מוגבלויות ולילדים ונוער. המגזר העסקי היה אחראי על אספקת כשליש (29.3%, 15.7 מיליארד ש"ח) מכלל אספקת שירותי הרווחה בישראל (ללא העברות למשקי בית). פעילותו כללה בעיקר שירותים בתחום האזרחים הוותיקים, כלומר הפעלת בתי אבות ושירותי סיעוד. במגזר הממשלתי (ללא מלכ"רים ציבוריים) הסתכמה אספקת שירותי הרווחה ב-14.0 מיליארד ש"ח, שהיו 26.1% מסך ההוצאה, ועוד 4.1% סופקו על ידי מלכ"רים ציבוריים.
ההוצאה הלאומית לרווחה
לוחות ההוצאה הלאומית לרווחה מחולקים לשתי קבוצות: ההוצאה הלאומית לרווחה לפי מגזר מממן, וההוצאה הלאומית לפי מגזר מבצע. חישוב ההוצאה הלאומית לרווחה לפי מגזר מממן נעשה על ידי ניתוח ההוצאות וההכנסות לכל מגזר בנפרד. המימון של כל מגזר מחושב על ידי חיבור ההוצאות לביצוע עצמי של המגזר, בתוספת העברות לכל המגזרים האחרים, ובניכוי העברות ממגזרים אחרים. סך המימון נטו מבטא את מקור המימון הראשוני.
ההוצאה הלאומית לרווחה (כולל העברות למשקי בית) הסתכמה בשנת 2023 ב-247.6 מיליארד ש"ח, וחלקה בתוצר המקומי הגולמי היה 13.2%.
ההוצאה הלאומית לרווחה (ללא העברות למשקי בית) הסתכמה בשנת 2023 ב-53.7 מיליארד ש"ח, וחלקה בתוצר המקומי הגולמי היה 2.9%.
ההוצאה הלאומית לרווחה ללא העברות למשקי בית מבטאת את סך ההוצאות על ייצור שירותי רווחה, ואפשר לחלק אותה לפי מגזר מבצע. לעומת זאת, ההוצאה עם העברות למשקי בית מבטאת את סך המימון הכולל גם את כל ההעברות למטרות רווחה הניתנות למשקי בית, לרבות קצבאות ותשלומי פנסיה לאזרחים ותיקים, קצבאות לאנשים עם מוגבלויות או זכאים אחרים. כל אלו מוצגים בלוחות הנלווים להודעה, בשורה נפרדת לפי סוג שירות.
ההוצאה הלאומית לרווחה, הכוללת העברות למשקי בית, הייתה 20.1% מסך הצריכה הפרטית והציבורית האזרחית, וההוצאה לנפש הגיעה ל-25,153 ש"ח, שהם כ-7,044 דולרים במונחי שווי כוח הקנייה (PPP).
ההוצאה הלאומית לרווחה לפי מגזר מממן
מימון ההוצאה הלאומית לרווחה על ידי המגזר הממשלתי (ללא מלכ"רים ציבוריים) הגיע בשנת 2023 ל-154.6 מיליארד ש"ח, שהם 62.4% מכלל מימון ההוצאה הלאומית לרווחה.
20.3% מהמימון הגיע ממשקי הבית עצמם, 12.9% מהמימון הגיע מהמגזר העסקי, 1.6% מהמימון הגיע ממלכ"רים ציבוריים, וחלקם של תרומות משאר העולם ושל המלכ"רים הפרטיים היה נמוך ועמד על 1.7% ועל 1.1%, בהתאמה.
מנתוני הדיווח ניתן לראות כי חלקו של המגזר הממשלתי (כולל מלכ"רים ציבוריים) במימון ההוצאה הלאומית לרווחה עלה מ-62.7% בשנת 2021 ל-64.0% בשנת 2023, ואילו חלקו של המגזר העסקי במימון ירד מ-13.8% ל-12.9%, בהתאמה.
עיקר המימון (עם תשלומי פנסיות) לאזרחים ותיקים ניתן על ידי משרדי הממשלה והגיע ל-50.3%. בסוג שירות פנסיות, 61.7% מהמימון הגיע ממשרדי ממשלה, לעומת המימון של שירותים עבור אזרחים ותיקים במוסדות שניתן בעיקרו על ידי המגזר העסקי (40.3%), ואילו המימון של שירותים עבור אזרחים ותיקים בקהילה מומן ברובו על ידי המוסד לביטוח לאומי (92.8%).
גם השירותים לילדים ונוער, משפחה, אנשים עם מוגבלויות, אוכלוסיות במצבי חירום, דיור ומובטלים ועידוד תעסוקה ממומנים בעיקר על ידי משרדי הממשלה (52.6%-88.7%). משקי הבית הם המממנים העיקריים בסוג שירות עזרה בעין (שווה כסף) - 60.6%.
במגזר העסקי ובמגזר הממשלתי (בעיקר במוסד לביטוח לאומי) עיקר המימון הוא עבור סוג שירות אזרחים ותיקים. במגזר המלכ"רים הציבוריים, 59.8% מהמימון היה עבור סוג שירות אזרחים ותיקים - 38.1% עבור פנסיות, 19.5% עבור קצבאות אזרחים ותיקים ו-2.1% עבור אזרחים ותיקים בקהילה. 50.9% מסך המימון של המגזר הממשלתי (ללא מלכ"רים ציבוריים) הוא עבור סוג שירות אזרחים ותיקים - 26.5% עבור פנסיות, 13.7% עבור קצבאות אזרחים ותיקים, 9.8% עבור אזרחים ותיקים בקהילה ו-0.9% עבור אזרחים ותיקים במוסדות.
עיקר המימון של משקי הבית מנותב גם הוא לשירותים עבור אזרחים ותיקים (48.3%).
במגזר המלכ"רים הפרטיים עיקר המימון מנותב לסוג שירות אנשים עם מוגבלויות (30.7%) ואזרחים ותיקים (28.3%). 30.0% מהמימון משאר העולם מנותב לסיוע כספי.
ההוצאה הלאומית לרווחה לפי מגזר מבצע
כדי לבחון את האספקה של שירותי הרווחה, נבחנה ההוצאה הלאומית לרווחה ללא העברות למשקי בית. הוצאה זו, במחירים שוטפים, הסתכמה בשנת 2023 ב-53.7 מיליארד ש"ח, לעומת 44.9 מיליארד ש"ח בשנת 2022 ו-43.1 מיליארד ש"ח בשנת 2021.
על פי אומדנים ראשונים, בשנת 2024 עלתה ההוצאה הלאומית לרווחה (ללא העברות למשקי בית), במחירים קבועים, ב-8.6%, לאחר עלייה של 6.9% בשנת 2023 וירידה של 4.3% בשנת 2022.
אספקת שירותי רווחה על ידי מגזר המלכ"רים הפרטיים הגיעה בשנת 2023 ל-21.8 מיליארד ש"ח, שהם 40.5% מכלל ההוצאה הלאומית לרווחה (ללא העברות למשקי בית). יתר ההוצאה לרווחה (ללא העברות למשקי בית) בוצעה במגזר העסקי - 29.3%, במגזר הממשלתי (ללא מלכ"רים ציבוריים) - 26.1% ובמגזר המלכ"רים הציבוריים - 4.1%. בשנת 2022 החלוקה הייתה דומה.
חלקם של המגזר הממשלתי והמלכ"רים הציבוריים באספקת שירותי רווחה עלה מ-26.8% בשנת 2021 ל-30.2% בשנת 2023, ואילו חלקו של המגזר העסקי ירד בשנים אלו מ-35.7% ל-29.3%, בהתאמה.
עיקר ההוצאה על שירותי רווחה נותב לאזרחים ותיקים - 17.2 מיליארד ש"ח, לא כולל פנסיות וקצבאות, שהם 32.0% מסך ההוצאה (ללא העברות למשקי בית). סכומים של יותר מ-7 מיליארד ש"ח הוצאו על כל אחד מסוגי השירות: אנשים עם מוגבלויות וילדים ונוער, שהם 23.2% ו-14.9% מסך ההוצאות, בהתאמה. 29.9% הוקצו עבור כל שאר תחומי הרווחה.
במשרדי הממשלה והמוסדות הלאומיים כגוף מבצע, עיקר ההוצאות מופנות לדיור - 48.5%. במוסד לביטוח לאומי הופנו 42.1% מההוצאות לאנשים עם מוגבלויות. במלכ"רים ציבוריים הופנו 43.5% מסך ההוצאות לילדים ונוער.
עיקר ההוצאה במגזר המלכ"רים הפרטיים התמקד בסוגי השירות: אנשים עם מוגבלויות - 22.2% מסך ההוצאה במגזר זה, אזרחים ותיקים - 21.0%, וילדים ונוער - 19.3%.
רובם המכריע של שירותי רווחה עבור אזרחים ותיקים ניתנו על ידי המגזר העסקי (66.2% מסך הביצוע), וחלקו של מגזר המלכ"רים הפרטיים היה 26.6%.
אחוז השירותים הניתנים על ידי המגזר העסקי בתחום האזרחים הוותיקים במוסדות עומד על 63.1% מסך הביצוע. כלומר, מרבית בתי האבות ומוסדות הסיעוד בישראל מופעלים על ידי גורמים פרטיים.
מגזר המלכ"רים הפרטיים היה המבצע העיקרי בתחומים: אוכלוסיות במצבי חירום (63.7%), ילדים ונוער (52.7%) ואנשים עם מוגבלויות (38.8%). המגזר הממשלתי היה המבצע העיקרי בתחומים דיור (95.8%), מובטלים ועידוד תעסוקה (95.7% - בעיקר באמצעות משרדי הממשלה) ומשפחה (75.5%).
ברוב המגזרים חלק הארי של ההוצאה מתייחס לעלות השכר. במגזר העסקי 74.5% מסך ההוצאות היה על שכר, האחוז הגבוה ביותר מכל המגזרים, לעומת 64.0% במגזר המלכ"רים הציבוריים, 43.6% במגזר המלכ"רים הפרטיים ו-41.0% במגזר הממשלתי (60.5% ברשויות מקומיות).
נתח ההוצאות התפעוליות האחרות במגזר הממשלתי היה 50.9% מסך ההוצאות, במגזר המלכ"רים הפרטיים - 49.3% ובמגזר העסקי - 22.3%. באופן דומה, בשנת 2022 נתח ההוצאות התפעוליות הגבוה ביותר היה במגזר המלכ"רים הפרטיים - 43.2% ובמגזר הממשלתי - 41.6%.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
