המסחר העולמי ב-LNG, איך מתבצע סיבוב המחיר?
לנוכח הויכוח המתמשך בארץ על מכסות הגז הטבעי ליצוא, ומכיוון שבהעדר צנרת להובלת הגז הטבעי ליעדו הדרך ליצוא גז טבעי היא באוניות מיוחדות במצב נוזלי, הכתבה הבאה מוקדשת למסחר העולמי בגז טבעי נוזלי Liquid Natural Gas (LNG).
הגז הטבעי, המופק מבארות תת-קרקעיות ומבארות תת-ימיות, הוא תערובת של גזים שהמרכיב העיקרי בה הוא מתאן. הגז המשמש אותנו לבישול ולחימום בארץ אינו גז טבעי, אלא תוצר של בתי הזיקוק והוא מורכב מפחמימנים כבדים יותר. הגז הטבעי הוא מרכיב חיוני באספקת האנרגיה בעולם ואחד ממקורות האנרגיה הנקיים, הבטוחים לשימוש והיעילים ביותר. זיהום האוויר הנוצר משריפת גז טבעי נמוך משמעותית מהזיהום שמפיקים תוצרי נפט או פחם (שריפת גז טבעי מייצרת 30% פחות דו-תחמוצת הפחמן משריפת נפט וכ-45% פחות לעומת שריפת פחם). הגז הטבעי היווה 23.9% מתצרוכת האנרגיה בעולם ב-2012, לעומת 33.1% של תוצרי נפט, 29.9% פחם, 6.7% אנרגיה הידרו-אלקטרית, 4.5% אנרגיה גרעינית ו-1.9% אנרגיה מתחדשת (סולארית, רוח).
הגז הטבעי מובל משדות הגז אל הצרכנים באמצעות מערכת צינורות. דרך נוספת להוביל גז טבעי ממקומות מרוחקים למסופי הגז שביפן, בדרום קוריאה ובמדינות נוספות היא באמצעות מכליות ענק המובילות את הגז הטבעי במצב צבירה נוזלי. בקירור ל-162 מעלות צלזיוס מתחת לאפס הגז הטבעי הופך לנוזל, ואז קטן נפחו פי 610, כך שאפשר לאחסנו במכלים ולהובילו באניות. למעשה 9.9% מצריכת הגז הטבעי בעולם בשנת 2012 הייתה של גז טבעי נוזלי, וכמעט כל צריכת הגז הטבעי של יפן ודרום קוריאה ו-68% מהצריכה של ספרד היו ממקור זה. צרכניות גז נוזלי גדולות נוספות הן לפי הסדר הודו, סין, טייוואן, בריטניה, צרפת וטורקיה. האספקה הראשונה של LNG הייתה בשנת 1964 כשבריטניה וצרפת רכשו גז נוזלי מאלג'יריה והחלו בזה את השימוש במקור אנרגיה חדש. יצואניות הגז הטבעי הנוזלי העיקריות ב-2012 לפי הסדר היו: קטאר, מלזיה, אוסטרליה, ניגריה ואינדונזיה.
הגז הטבעי הנוזלי מובל באניות שבהם נבנו מכלים מבודדים בעלי מעטפת כפולה, האניות בקיבול כולל של 150 אלף מ"ק עד אפילו 266 אלף מ"ק במכליות החדשות. הגז הנוזלי מובל בלחץ אטמוספרי וללא מערכת קירור, השמירה על הטמפרטורה הנמוכה נעשית על ידי איוד כמויות גז קטנות, תהליך שמושך אנרגיה מהסביבה וגורם לקירור הגז הנוזלי. בשנים האחרונות נבנו גם מספר אניות שעליהן נבנה מתקן גיזוז (הפיכת הנוזל לגז). האניות האלו מסוגלות לספק גז דרך מקשר ימי ישירות למערכת ההולכה ללא צורך במתקן קבלה, השימוש באניות מסוג זה נעשה לראשונה בשנת 2004.
הקמת מתקנים להנזלת הגז הטבעי כרוכה בהוצאה כספית גדולה ויש צורך בתקופה ארוכה להקמתם, כך שקיים כיום מחסור עולמי במתקנים להנזלת גז טבעי. בנוסף, קיים גם מחסור באוניות המיוחדות להובלת הגז הנוזלי, אוניות שעלות בנייתן גבוהה מאוד. כתוצאה מכך, הביקוש לגז נוזלי עלה על ההיצע בשנים האחרונות, דבר שהביא לעלייה חדה במחיר הגז הנוזלי בעשור האחרון עד כמעט שהשתווה למחיר הנפט המחושב על בסיס אנרגטי שווה. הביקוש לגז נוזלי גדל אף יותר לאחר שיפן נאלצה להשבית את כל 50 הכורים הגרעיניים הפעילים שלה לאחר האסון בפוקושימה, שהתרחש במארס 2011 ועברה לייצור חשמל מגז טבעי. יפן צרכה יותר מ-36% מצריכת הגז הטבעי הנוזלי העולמי ב-2012. מחיר הגז הטבעי הנוזלי הממוצע ביבוא ליפן ב-2012 היה 16.75 דולר למיליון BTU (יחידות אנרגיה), זאת בהשוואה למחיר הגז הטבעי המובל בצינורות בארצות הברית שהיה רק 2.76 דולר למיליון BTU, מאז כבר עלה מחיר הגז בארצות הברית ל-3.73 דולר, אבל מחירו עדיין הוא רק 22% ממחיר הגז הנוזלי. בכדי להשוות את מחיר הגז הטבעי למחיר הנפט על בסיס אנרגטי שווה מחלקים את מחיר חבית הנפט ב-5.8, זאת כיוון שתכולת האנרגיה של חבית נפט היא 5.8 מיליון BTU. מחיר הנפט הממוצע מסוג ברנט ב-2012 היה 109 דולר לחבית, מחיר השקול ל-18.8 דולר למיליון BTU, רק ב-12% גבוה ממחיר הגז הנוזלי ביפן.
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו יותר ירידות מעליות. מדד הסחורות CRB של תומסון רויטרס/ג'פריס, ירד בסיכום שבועי ב-0.5%. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
איך משקיעים בגז טבעי נוזלי
מניה בארצות הברית
מניית החברה האמריקאית Cheniere Energy נסחרת בבורסה ניו יורק בסימול LNG. החברה עוסקת בפיתוח, בבנייה ובתפעול מסוף הגז נוזלי שבבעלותה ובמערכת צינורות להולכת גז טבעי בחוף מפרץ מקסיקו שבארצות הברית. קיבולת המסוף 57 מיליון מ"ק ליום היא הגדולה ביותר בארצות הברית.
מניה אוסטרלית
מניית החברה האוסטרלית Woodside Petroleum השותפה בפרויקט לוויתן נסחרת בארצות הברית בסימול WOPEY. החברה מפיקה גז טבעי נוזלי, גז טבעי בצינורות, גזי נפט מעובים ונפט גולמי.
מניה באירופה
מניית החברת הבלגית EXMAR נסחרת בבורסה האירופית Euronext בסימול EXM. החברה מפעילה צי של 59 אוניות להובלת LNG וגזים מעובים אחרים. בבעלותה גם אניות עם מתקן גיזוז, למעשה היא הייתה הראשונה בעולם שהפעילה אניות מסוג זה.
*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.
**אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של פלטינה או כל סחורה, תעודת סל או
- 1.ברטולד ברכט 17/06/2013 16:30הגב לתגובה זו"הגז הטבעי הוא אחד ממקורות האנרגיה הנקיים, הבטוחים לשימוש והיעילים ביותר." אנרגיה אטומית הכי נקייה, הכי בטוחה והכי יעילה.

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
נחיל רחפניםאלה לא ציפורים, אלה רחפנים: המהפכה הצבאית הישראלית שמשנה את שדה הקרב
להקות רחפנים אוטונומיות מבוססות AI משנות את הכללים בשדה הקרב, ויותר ויותר מדינות מצטיידות בהן, כשישראל מובילה עם חוזים לנאט"ו וייצור המוני. מי מחליט מתי נחיל תוקף ומתי נראה אותם גם במרחב האזרחי
דמיינו שדה קרב שבו מאות רחפנים זעירים ממריאים כלהקת ציפורים, סורקים את השטח, מזהים מטרות ומכים בדיוק כירורגי, וכל זה בלי טייס אנושי אחד מאחורי הג'ויסטיק. זה לא סרט מדע בדיוני, אלא המציאות הצבאית הישראלית של 2025. זו גם המציאות הרווחת במלחמת רוסיה באוקראינה.
להקות רחפנים מבוססות AI הן הנשק שמשנה את כללי המשחק. צה"ל כבר מייצר מאות רחפנים בשבוע, ומשלב אותם במערכות הגנה רב-שכבתיות נגד להקות אויב. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לגדול מכ-16 מיליארד דולר ב-2025 לכ-23 מיליארד דולר בשנת 2026.
הנחילים שחושבים לבד
רחפני נחילים (swarm drones) הם לא סתם מכונות טיסה. מדובר ברשת חכמה שבה כל רחפן "מדבר" עם האחרים, מחלק משימות ומתאים את עצמו בזמן אמת. בישראל, מינהלת AI ואוטונומיה בצה"ל ומשרד הביטחון (תחת מפא״ת) מפתחת נחילים שמסוגלים לבצע ניווט ללא GPS, זיהוי פנים של אויבים ועקיפת הפרעות אלקטרוניות, בדיוק נגד איומי חיזבאללה וחמאס בגבולות.
הטכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים של למידת מכונה, שמאפשרים לנחיל להסתגל. אם רחפן אחד נופל, האחרים לוקחים את המשימה. התעשייה האווירית הציגה בתערוכת AUSA 2025 מערכת הגנה רב-שכבתית: מכ"מים, לייזרים ונשקי מיקרוגל שמנטרלים להקות שלמות בבת אחת. זה לא רק הגנה, זה התקפה. נחילים יכולים לשחרר "אם-רחפן" שמפזר עשרות יחידות קטנות מעל שטח אויב, כמו נשק ביולוגי דיגיטלי.
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- ירידה של 3% במניית אירו-ויירמנט במסחר המאוחר למרות שיא בהכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיפורי הצלחה בעזה ובלבנון
בעזה, יחידות צה״ל משתמשות בנחילים לאיסוף מודיעין תלת-ממדי ולפגיעה מדויקת במחבלים, ובכך חוסכות חיי לוחמים. בכיר ביטחוני אמר לאחרונה: "אתגר הרחפנים בגבולות בדרך לפתרון", בזכות ניסויים בנגב שכללו אלפי טיסות אוטונומיות.
