טויוטה קורולה היברידית
צילום: יואב פולס

טויוטה מעכבת ייצור רכבים חשמליים בארה"ב - זאת הסיבה

יצרנית הרכב דחתה ייצור רכב SUV חשמלי בארה"ב ל-2026, כאשר קצב המכירות האיטי של רכבים חשמליים משפיע על התוכניות של יצרניות הרכב
אדיר בן עמי |

שוק הרכב החשמלי בארצות הברית ממשיך להתפתח, אך בקצב איטי מהצפוי. בניגוד לציפיות המוקדמות, הסיבה העיקרית להאטה זו אינה נעוצה בפוליטיקה, איכות או טווח הנסיעה, אלא בעיקר בשיקולים כלכליים של הצרכנים האמריקאים.

דוגמה בולטת לקצב האיטי של אימוץ הרכבים החשמליים ניתן לראות בהחלטתה של טויוטה TOYOTA MOTOR CORP לדחות את תחילת הייצור של רכב SUV חשמלי גדול בארה"ב. על פי הדיווחים, החברה דחתה את תחילת הייצור למועד כלשהו בשנת 2026, תוך ציון שינויים בעיצוב כסיבה לעיכוב. זהו סימן נוסף לכך שקצב המכירות האיטי של רכבים חשמליים משפיע על תוכניות הייצור של יצרניות הרכב.

למרות ההאטה, מכירות הרכבים החשמליים בארה"ב ממשיכות לגדול. עד אוגוסט 2023, נמכרו כ-785,000 רכבים חשמליים מלאים, עלייה של כ-7% לעומת השנה הקודמת. בנוסף, נמכרו למעלה מ-208,000 רכבי היברידי פלאג-אין. אולם, הנתון המפתיע ביותר הוא המכירות של רכבים היברידיים קלים (שאינם מתחברים לחשמל), שהגיעו לכמעט מיליון יחידות, עלייה של 35% לעומת השנה שעברה.

 

מובילה ברכבים היברידיים

טויוטה מובילה את שוק הרכבים ההיברידיים הקלים, כאשר רוב הדגמים שלה הם היברידיים. עד ספטמבר 2023, החברה מכרה 710,060 רכבים מחושמלים בארה"ב, עלייה של 56% לעומת השנה הקודמת. כ-90% מהם היו היברידיים קלים, בעוד שרק כ-22,000 היו רכבים חשמליים מלאים ו-41,000 היו היברידיים פלאג-אין.

גודלה של טויוטה משפיע משמעותית על מדדי המכירות בתעשייה, אך גורם מרכזי נוסף הוא המחיר. רכבים חשמליים עדיין יקרים משמעותית מהממוצע בשוק. באוגוסט 2023, המחיר הממוצע של רכב חשמלי עמד על כ-57,000 דולר, כ-10,000 דולר יותר מהמחיר הממוצע של רכב חדש. שנה קודם לכן, המחיר הממוצע של רכב חשמלי היה כ-53,000 דולר. התעשייה מתקשה להשיק דגמים חשמליים במחירים נגישים יותר.

העלויות הגבוהות הובילו את יצרני הרכבים החשמליים להסתמך יותר על תמריצים כדי לעודד מכירות. באוגוסט 2023, התמריצים הממוצעים לכלל הרכבים בארה"ב היוו כ-7.2% ממחיר העסקה, עלייה של כמעט 50% לעומת השנה הקודמת. עבור רכבים חשמליים, התמריצים הגיעו לכ-13.3% ממחיר העסקה, עלייה של יותר מ-60% לעומת השנה שעברה.

תשתיות הטעינה מהוות חסם משמעותי

מעבר למחיר, תשתיות הטעינה נותרו חסם משמעותי עבור רוכשים פוטנציאליים בארה"ב. כיום קיימים כ-190,000 עמדות טעינה ציבוריות בארה"ב, כעשירית מהמספר הקיים בסין. זמינות תשתית הטעינה היא גורם מפתח בהצלחתה של טסלה, המפעילה את רשת המטענים המהירים הגדולה ביותר ומציעה תוכנה המקלה על מציאת עמדות טעינה ותכנון נסיעות.

הצלחתה של טסלה מדגימה את חשיבות הנגישות והנוחות. החברה מהווה כיום כ-3.5% מכלל מכירות הרכב בארה"ב, עלייה משמעותית מפחות מ-0.2% ב-2017, השנה בה הושק המודל 3 במחיר נגיש יותר. שילוב של מחיר תחרותי ונוחות שימוש הוביל לגידול משמעותי במכירותיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

נראה כי יצרניות הרכב מתקשות להפנים את העובדה שהצרכנים מחפשים בעיקר עסקה טובה ונוחות שימוש. ככל שיצרניות הרכב ימשיכו להשיק דגמים חשמליים חדשים באופן מדוד יותר, יהיה עליהן להתמקד בהורדת מחירים ושיפור הנוחות כדי להגדיל את הביקוש.

למרות האתגרים, המעבר לרכבים חשמליים ממשיך להתקדם. עם זאת, קצב האימוץ האיטי מהצפוי משפיע על שוק ההון. מניות טויוטה הנסחרות בארה"ב ירדו ב-2.5% במסחר ביום חמישי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)

אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה

ענקית השבבים הוותיקה מקבלת חבל הצלה מהמתחרה לשעבר - האם זה יספיק להחזיר אותה לגדולה?

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

היום, כאשר אינטל מצויה בשפל תדמיתי ופיננסי, נודע כי חברת אנבידיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל ותשתף עמה פעולה בפיתוח שבבים חדשים לשוק השרתים, מרכזי הנתונים והמחשבים האישיים. העסקה כוללת רכישת מניות של אינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, הנחה של 6.5% ממחיר הסגירה הקודם (הנחה של כ-30% ביחס למחיר החדש - אינטל מזנקת מעל 30%). זה הופך את אנבידיה לאחת מבעלי המניות הגדולים ביותר של אינטל, עם נתח של כ-4% מהחברה. להרחבה: אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

עבור אנבידיה, מדובר במהלך שמעניק דריסת רגל משמעותית ביכולות הייצור של אינטל, לרבות בחטיבת ה-Foundry שסובלת מקשיים כרוניים. עבור אינטל, זו הזדמנות לקאמבק שכה נדרש. השותפות תאפשר פיתוח שבבים משולבים המשלבים את יכולות ה-AI של אנבידיה עם ארכיטקטורת ה-x86 המסורתית של אינטל. העסקה הזו מגיעה אחרי שלפני כחודש הממשל האמריקאי השקיע כ-9 מיליארד דולר בחברה. 

מאחורי העסקה הזו מסתתר סיפור עמוק על אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם, שעברה כברת דרך משמעותית מאז נוסדה. סיפור זה כולל ניצחונות טכנולוגיים היסטוריים, החמצות אסטרטגיות כואבות והתמודדות עם תחרות גלובלית עזה, בעיקר מצד יצרניות כמו TSMC, סמסונג ו-AMD. העסקה עם אנבידיה, עשויה להיות נקודת מפנה לאינטל. היא קיבלה הבעת אמון מהמובילה העולמית. עכשיו, נשאר "רק" להצדיק זאת. 

1968: ההתחלה - מהפכה בזיכרון ובמיקרו-מעבדים

אינטל נוסדה ב-18 ביולי 1968 בקליפורניה על ידי רוברט נויס וגורדון מור, שני מדענים פורצי דרך שעזבו את חברת Fairchild Semiconductor, לצד המשקיע ארתור רוק. השם "Intel" הוא קיצור של "Integrated Electronics", ומשקף את החזון שלהם לייצר שבבים משולבים שיהפכו את הטכנולוגיה לזולה ונגישה יותר. בתחילת הדרך, התמקדה החברה בפיתוח זיכרונות מסוג SRAM ו-DRAM, שהיו חידוש טכנולוגי משמעותי בתעשייה. עיקר ההכנסות הגיעו ממכירת זיכרונות אלה, ששימשו במחשבים מוקדמים ובציוד תעשייתי.

כבר בראשית שנות ה-70 החלה פריצת הדרך המשמעותית הראשונה: המעבד הראשון בעולם, ה-Intel 4004, הושק בשנת 1971. המעבד, אשר פותח לבקשת יצרנית מחשבונים יפנית בשם Busicom, הכיל 2,300 טרנזיסטורים והיה בעל 4 ביט בלבד. הוא סימן את המעבר ההיסטורי מהעולם האנלוגי לדיגיטלי. הוא אפשר למחשבים לבצע חישובים מורכבים יותר במקום קטן וזול, והפך את אינטל לחלוצה בתחום המיקרו-מעבדים.