טויוטה מעכבת ייצור רכבים חשמליים בארה"ב - זאת הסיבה
שוק הרכב החשמלי בארצות הברית ממשיך להתפתח, אך בקצב איטי מהצפוי. בניגוד לציפיות המוקדמות, הסיבה העיקרית להאטה זו אינה נעוצה בפוליטיקה, איכות או טווח הנסיעה, אלא בעיקר בשיקולים כלכליים של הצרכנים האמריקאים.
דוגמה בולטת לקצב האיטי של אימוץ הרכבים החשמליים ניתן לראות בהחלטתה של טויוטה TOYOTA MOTOR CORP לדחות את תחילת הייצור של רכב SUV חשמלי גדול בארה"ב. על פי הדיווחים, החברה דחתה את תחילת הייצור למועד כלשהו בשנת 2026, תוך ציון שינויים בעיצוב כסיבה לעיכוב. זהו סימן נוסף לכך שקצב המכירות האיטי של רכבים חשמליים משפיע על תוכניות הייצור של יצרניות הרכב.
למרות ההאטה, מכירות הרכבים החשמליים בארה"ב ממשיכות לגדול. עד אוגוסט 2023, נמכרו כ-785,000 רכבים חשמליים מלאים, עלייה של כ-7% לעומת השנה הקודמת. בנוסף, נמכרו למעלה מ-208,000 רכבי היברידי פלאג-אין. אולם, הנתון המפתיע ביותר הוא המכירות של רכבים היברידיים קלים (שאינם מתחברים לחשמל), שהגיעו לכמעט מיליון יחידות, עלייה של 35% לעומת השנה שעברה.
מובילה ברכבים היברידיים
טויוטה מובילה את שוק הרכבים ההיברידיים הקלים, כאשר רוב הדגמים שלה הם היברידיים. עד ספטמבר 2023, החברה מכרה 710,060 רכבים מחושמלים בארה"ב, עלייה של 56% לעומת השנה הקודמת. כ-90% מהם היו היברידיים קלים, בעוד שרק כ-22,000 היו רכבים חשמליים מלאים ו-41,000 היו היברידיים פלאג-אין.- הפגנת עוצמה בשוק הרכב המקומי עם 280,000 כלי רכב ב 2024
- טויוטה קאמרי - חסכונית ומרווחת עם פלפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גודלה של טויוטה משפיע משמעותית על מדדי המכירות בתעשייה, אך גורם מרכזי נוסף הוא המחיר. רכבים חשמליים עדיין יקרים משמעותית מהממוצע בשוק. באוגוסט 2023, המחיר הממוצע של רכב חשמלי עמד על כ-57,000 דולר, כ-10,000 דולר יותר מהמחיר הממוצע של רכב חדש. שנה קודם לכן, המחיר הממוצע של רכב חשמלי היה כ-53,000 דולר. התעשייה מתקשה להשיק דגמים חשמליים במחירים נגישים יותר.
העלויות הגבוהות הובילו את יצרני הרכבים החשמליים להסתמך יותר על תמריצים כדי לעודד מכירות. באוגוסט 2023, התמריצים הממוצעים לכלל הרכבים בארה"ב היוו כ-7.2% ממחיר העסקה, עלייה של כמעט 50% לעומת השנה הקודמת. עבור רכבים חשמליים, התמריצים הגיעו לכ-13.3% ממחיר העסקה, עלייה של יותר מ-60% לעומת השנה שעברה.
תשתיות הטעינה מהוות חסם משמעותי
מעבר למחיר, תשתיות הטעינה נותרו חסם משמעותי עבור רוכשים פוטנציאליים בארה"ב. כיום קיימים כ-190,000 עמדות טעינה ציבוריות בארה"ב, כעשירית מהמספר הקיים בסין. זמינות תשתית הטעינה היא גורם מפתח בהצלחתה של טסלה, המפעילה את רשת המטענים המהירים הגדולה ביותר ומציעה תוכנה המקלה על מציאת עמדות טעינה ותכנון נסיעות.
הצלחתה של טסלה מדגימה את חשיבות הנגישות והנוחות. החברה מהווה כיום כ-3.5% מכלל מכירות הרכב בארה"ב, עלייה משמעותית מפחות מ-0.2% ב-2017, השנה בה הושק המודל 3 במחיר נגיש יותר. שילוב של מחיר תחרותי ונוחות שימוש הוביל לגידול משמעותי במכירותיה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
נראה כי יצרניות הרכב מתקשות להפנים את העובדה שהצרכנים מחפשים בעיקר עסקה טובה ונוחות שימוש. ככל שיצרניות הרכב ימשיכו להשיק דגמים חשמליים חדשים באופן מדוד יותר, יהיה עליהן להתמקד בהורדת מחירים ושיפור הנוחות כדי להגדיל את הביקוש.
למרות האתגרים, המעבר לרכבים חשמליים ממשיך להתקדם. עם זאת, קצב האימוץ האיטי מהצפוי משפיע על שוק ההון. מניות טויוטה הנסחרות בארה"ב ירדו ב-2.5% במסחר ביום חמישי.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
