שבע המופלאות
צילום: טוויטר

לקראת הורדת הריבית: איך היא תשפיע על שבע המופלאות?

היסטורית, לשינויים בריבית הייתה השפעה משמעותית על מניות טכנולוגיה צומחות. זאת מכיוון שרוב ערכן נובע מתזרימי רווח עתידיים, אשר ערכם הנוכחי משתנה בהתאם לריבית. האם זה המקרה גם הפעם?
אדיר בן עמי | (1)

משקיעי הטכנולוגיה עוקבים בדריכות אחר החלטת הריבית הקרובה של הבנק הפדרלי האמריקאי, הצפויה להתקבל בפגישת הפד' ב-18 בספטמבר. הציפייה בשוק היא לתחילתו של מחזור הורדות ריבית, כאשר הסוחרים מעריכים בסבירות של 50% הורדה של רבע נקודת אחוז, ובסבירות זהה הורדה של חצי נקודת אחוז. זוהי תפנית משמעותית בציפיות השוק, שכן רק לפני ימים ספורים ההסתברות להורדה של חצי נקודה עמדה על 28% בלבד.

השאלה המרכזית העולה בקרב המשקיעים היא כיצד תשפיע החלטה זו על מניות הטכנולוגיה הגדולות, ובפרט על קבוצת שבע המופלאות. קבוצה זו כוללת את אפל APPLE , מיקרוסופט MICROSOFT , אלפאבית GOOGLE , אמזון AMAZON , אנבידיה NVIDIA CORP , מטא META PLATFORMS וטסלה TESLA INC . ביצועי מניות אלו היו מרשימים השנה, עם עלייה של 35% במדד המשקף את הקבוצה, לעומת עלייה של 18% במדד הנאסד"ק הכללי.

 

ענקיות הטכנולוגיה פחות רגישות מבעבר

היסטורית, לשינויים בריבית הייתה השפעה משמעותית על מניות טכנולוגיה צומחות. זאת מכיוון שרוב ערכן נובע מתזרימי רווח עתידיים, אשר ערכם הנוכחי משתנה בהתאם לריבית. הורדת ריבית מגדילה את הערך הנוכחי של רווחים עתידיים, ולהיפך. אולם, האנליסטים מצאו כי הרגישות של מניות שבע המופלאות לשינויים בריבית פחתה בהשוואה למדדים אחרים.

ניתוח שבחן את המתאם בין עליית מחירי אגרות החוב הממשלתיות (המשקפת ירידת ריביות) לבין ביצועי מדדי מניות שונים מצא כי המתאם עבור קבוצת שבע המופלאות עומד על 0.43, נמוך יותר מהמתאם של מדד נאסד"ק 100 (0.52), מדד S&P 500 (0.56) ומדד הראסל 2000 (0.59). משמעות הדבר היא שמניות הטכנולוגיה הגדולות עשויות להיות פחות רגישות להורדת ריבית מכפי שהיו בעבר.

 

הריבית היא רק גורם משפיע אחד על שוק המניות

עם זאת, חשוב לזכור כי מדיניות הריבית של הפד היא רק אחד מהגורמים המשפיעים על שוק המניות. הגורם המשמעותי ביותר בקביעת מחירי המניות נותר הביצועים הפיננסיים של החברות עצמן. הורדת ריבית לא תוכל להציל חברה שמפספסת את תחזיות הרווח באופן משמעותי, ומנגד, חברה שמציגה ביצועים טובים מהצפוי תזכה לעליית מחיר המניה ללא קשר למדיניות המוניטרית.

דוגמה בולטת לכך היא אנבידיה, שמניותיה זינקו ב-141% מתחילת השנה. עבור משקיעי החברה, הקבלה של ה-GPU החדש מסדרת Blackwell והפוטנציאל שלו להניע צמיחה משמעותית בהכנסות ב-2025 יהיו חשובים הרבה יותר מכל החלטה של הפד.

בעוד שהחלטת הריבית של הפד תמשיך להיות גורם משמעותי עבור שוק המניות בכלל ומניות הטכנולוגיה בפרט, משקיעים צריכים להביא בחשבון מגוון רחב של גורמים בעת קבלת החלטות השקעה. ביצועי החברות, חדשנות טכנולוגית, תנאי שוק ומגמות צרכניות ימשיכו להיות מרכזיים בקביעת ערך המניות לטווח הארוך.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

החששות מהאטה בבינה מלאכותית

חברות הביג טק שיגעו את העולם עם יכולות הבינה המלאכותית הג'נרטיבית. לרוב החברות, המשמעות הייתה הוצאות עצומות על שבבי AI. אנבידיה כמובן הייתה המרוויחה העיקרית, בתור הספקית המובילה של השבבים הללו. הבינה המלאכותית הזניקה את אמזון, אפל, אלפבית מטא ומיקרוסופט ועוד, כאשר המשקיעים התלהבו מכל הכרזה על הגדלה של הוצאות AI, או פשוט מזה שהחברות אמרו AI בשיחות הרווחים שלהן.

המודלים השונים הציגו יכולות מדהימות כמו כתיבת קוד, יצירת תמונות וסרטונים מטקסט ועוד. עם זאת, יש דבר אחד שהם עוד לא ייצרו. הכנסות גדולות. פרט לאנבידיה ומספר חברות חומרה אחרות, אין באמת בינתיים ענקית טכנולוגיה שראתה זינוק משמעותי בהכנסות הודות לטכנולוגיה. כמובן, זה יקח זמן, אבל בינתיים המשקיעים רואים מיליארדים שנשרפים, ללא השפעה מהותית על ההכנסות וזה מלחיץ אותם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קשקש 17/09/2024 05:10
    הגב לתגובה זו
    לאחר 3 הירידות אני מאמין שהריבית לא אמרה את המילה האחרונה ויהיו עוד הרבה העלאות ריבית
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.