גט בלו
צילום: טוויטר

למה מניית ג'ט בלו קופצת אחרי שהורידה את תחזית ההכנסות?

חברת הלואו קוסט האמריקנית הצטרפה לקולגות שלה והורידה את צפי ההכנסות, אבל המניה קופצת ב-4%
רוי שיינמן |

חברת הלואו קוסט ג'ט בלו  JETBLUE AIRWAYS CORP הודיעה שהיא מורידה את תחזית ההכנסות שלה כאשר הודיעה שהיא צופה שההכנסות שלה לרבעון השלישי יהיו בצד הנמוך של הצפי שלה בין 8%-4%. הנהלת חברה ציינה שקיימים מכשולים רבים בדרכה של חברת התעופה כמו בדרכן של שאר חברות התעופה האמריקניות, במיוחד לאלה החשופות יותר לשוק המקומי.

החברה ציינה שהזמנות בדקה ה-90 בחודש ספטמבר היו נמוכות מהצפי, מה שמחזק את המגמה של ההאטה בביקוש לטיסות פנים בארה"ב. בנוסף ציינה החברה כי מחירי הדלק העולים  מכבידים עליה כאשר היא צופה מחיר ממוצע של 2.95 דולר לגלון ברבעון השלישי לעומת הצפי הקודם של 2.75-2.9 דולר לגלון. המניה הציגה ביצועים גרועים ברבעון בכל מקרה.  המניה כבר איבדה 50% מאז תחילת יולי והגיעה למחיר הנמוך ביותר מאז 2012, כל זה לאחר שזינקה ב-30% ביוני לאור הביקוש הגבוה לטיסות בקיץ.

בנוסף סימני השאלה סביב האיחוד עם ספיריט גם מכביד על המניה. אחרי שהצהירה שהיא מתכוונת להעלות את המחירים אחרי האיחוד משרד המשפטים תבע אותה ומאיים למנוע את המיזוג בשווי 3.8 מיליארד דולר. לפי מסמכים שנחשפו בטעות ג'ט בלו מתכננת לעלות את המחירים במטוסים שתקבל עם רכישת ספיריט ב-24% לפחות, כאשר בחלק מהטיסות העלאה הגיעה ל-40%.

דובר מטעם ג'ט בלו אמר כי "הראיות העובדתיות, שיוצגו כתמונה המלאה, יוכיחו שג'ט בלו מעוניינת במיזוג עם ספיריט על מנת להגביר את התחרות ולסייע בהורדת תעריפי הטיסות". אחד ההסברים האפשריים הוא כי ספיריט מציעה תעריפים מאוד נמוכים, אך בדר"כ גובה עמלות גבוהות על תוספות כמו מטען וכו' . אם בסופו של דבר ג'ט בלו תוריד את העמלות עבור תוספות בטיסות ספיריט, סביר להניח שמחיר הבסיס יצטרך לעלות על מנת להשלים את המרווח. אבל זה לא בהכרח אומר שהנוסעים ישלמו יותר.

בהתחשב כל הנתונים והאירועים, יכול להיות שהמצב של ג'ט בלו לא גרוע כמו שיכול היה להיות. האנליסטים ציפו לנפילה בהכנסות של 6% גם ככה והחלק התחתון של הטווח בין 8%-4% לא כל כך שונה מזה גם ככה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.