בעל המניות הגדול בפוםוום התפטר והדירקטוריון מאבד חבר נוסף
הצרות של פוםוום 6.78% פשוט לא מפסיקות. החברה, המתמחה בפיתוח וייצור מערכת בינה מלאכותית (AI) לזיהוי תמונות דיווחה כי בעל המניות הפרטי הגדול ביותר שלה, איציק כהן הודיע לחברה על התפטרותו. הודעה זו מגיעה לאחר שלפני תקופה קצרה התפטר יו"ר החברה ראיין שפירו מתפקידו בעקבות חקירה פלילית בארה"ב ולאחר שבשבוע האחרון התפטרה דירקטורית נוספת בחברה - דגנית בלדר.
כהן, כאמור בעל המניות הגבוה ביותר בחברה (13.77%) התפטר לאחר מכתב חריף בו ביקר קשות את הממשל התאגידי בחברה. כהן ביקר את אופן ההתנהלות בו בוחרת החברה את הדירקטורים החיצוניים שלה, את הליך המינוי של ועדת האיתור - בה וביכולתיה הוא מטיל ספק רב, וכן את העובדה שהצעתו להשהות את הליכי האישור בדבר תגמולי הבכירים בחברה נדחתה.
כנאמר, גם יו"ר החברה ראיין שפירו הגיש לאחרונה את התפטרותו לאחר שדווח כי מתנהלת נגדו חקירה פלילית בארה"ב בקשר למסחר לכאורה בניירות ערך, בצורה שעל פי דיווחי החברה, אינה קשורה לפעילותה. "לטובת החברה, החליט מר שפירו לפרוש באופן מיידי מתפקידו בחברה. להליכים כאמור אין קשר לפוםוום. להערכת החברה, לסיום כהונתו אין השפעה על עסקיה ו/או על פעילתה" - נמסר אז מטעם החברה
בתגובה להתפטרותו מסרו בפוםוום כי דירקטוריון החברה דוחה את טענותיו של כהן, הטוענות להתנהלות לא תקינה של חברי הדירקטוריון או לדרך פעולתו. על פי הדירקטוריון,
- למה פוםוום לא מגלה לנו בכמה גדל חלקה בהסכם עם Six Flags?
- הכתובת הייתה על הקיר: פוםוום מגייסת הון ומדללת את המשקיעים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פועל האחרון על מנת לחזק את הממשל התאגידי בחברה ולשם כך מינה ועדות ביקורת, מאזן ותגמול. עוד מסר הדירקטוריון כי בכל הקשור להצעתו של כהן להשהות לעת עתה את הדיונים בתגמולי המנכ"ל ובעלי העניין בחברה טרם דן הדירקטוריון בנושא, טרם סיימה הועדה לגבש את המלצותיה ואלו אינן הוצגו בפני הדירקטוריון.
לסיום ביקש הדירקטוריון להודות למר כהן אשר ליווה את החברה לאורך תקופה ארוכה. פוםפוום הונפקה רק בחודש מרץ האחרון לאחר גיוס של 38 מיליון שקל, ושווי השוק שלה עומד על 250 מיליון שקל.
את מכתב התפטרותו המלא של כהן ניתן למצוא כאן:
"מזה חודשים רבים שאני מתריע על ממשל תאגידי לקוי בחברה. החל באופן התנהלות החברה במחלוקת שהתגלעה ביני לבין אותם דירקטורים המהווים חלק מקבוצת השליטה (לשעבר) לגבי בחירת הדח"צים, לרבות התייחסות החברה לעמדת רשות ניירות ערך בעניין. וכלה בהליך המינוי והגדרת התפקיד של ועדת האיתור עליה הוחלט בימים האחרונים, אשר ספק רב בעיני אם באופן בו מונתה יש באפשרותה להוביל למינוי יו"ר דירקטוריון ודירקטורים שיתקנו את התנהלות הדירקטוריון והממשל התאגידי בחברה.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"גם ההצעה שהעליתי, להשהות לעת עתה את הליכי האישור של שינויים משמעותיים בתגמול המנכ"ל ובעלי עניין בחברה (למעט הליכי אישור תגמול מנהלים הכפופים למנכ"ל), עד להשלמת הליך מינוי יו"ר דירקטוריון קבוע ומקצועי ודירקטורים חדשים לחברה, נדחתה על ידי אותה קבוצה של דירקטורים מבעלי השליטה (לשעבר) ושל הדח"צים, המקדמים שינויים אלו במרץ רב למרות שטרם חלפה שנה ממועד ה- IPO .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח?
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.
מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.
בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.
אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות
האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.
