הבנק העולמי מעלה את תחזית הצמיחה ל-2018

הצמיחה הגלובלית צפויה להימשך לפחות בשנתיים הקרובות; הנפט בשיא של 3 חודשים
מערכת Bizportal | (1)

בזמן שהאינדיקטורים הכלכליים בארה"ב ובאירופה ממשיכים לטפס, הבנק העולמי העלה היום את תחזית הצמיחה העולמית לשנת 2018 ל-3.1%. מדובר בהעלאה של 0.2% לעומת התחזית הקודמת שניתנה בחודש יוני האחרון. מהסקירה שהוציא הבנק העולמי עולה כי נתון הצמיחה ב-2017 של 3%, הינו קצב הצמיחה המהיר ביותר מאז 2011.

 

להערכת הבנק העולמי הצמיחה הגלובלית צפויה להימשך לפחות בשנתיים הקרובות, כאשר יצואני הנפט שנפגעו מקריסת מחיר הנפט צפויים לרשום התאוששות, ופעילות ההשקעות והייצור צפויה להוביל להתאוששות מחזורית רחבה בחסות התנאים הפיננסים, המדיניות המוניטרית הרופפת ושיפור בביטחון הצרכנים.

עם זאת, בצד הסיכון, בבנק העולמי מזהירים מפני הידוק התנאים הפיננסיים ומתנודתיות אפשרית בשווקים שעלולה לשבש את ההתרחבות של הפעילות הכלכלית. להערכתם, הכאב יהיה גדול בשווקים המתעוררים והכלכלות המתפתחות שמאופיינים בצורכי מימון חיצוניים גבוהים ומאזנים חלשים. "התמונה הכללית טובה. אנו צריכים להתכונן לפרק הבא, שכן ההיסטוריה חוזרת על עצמה", כתבו כלכלני הבנק העולמי.

בנוגע לתחזית הצמיחה לכלכלה האמריקאית, בבנק העולמי צופים כי זו תסתכם בשנת 2018 ב-2.5%. מדובר בנתון הגבוה ב-0.3% לעומת התחזית הקודמת שסיפק הבנק העולמי לכלכלה האמריקאית בחודש יוני האחרון. להערכתם, רפורמת המס של טראמפ צפויה לתרום 0.6% לצמיחה ב-3 השנים הבאות.

בנוגע לגוש האירו, בבנק העולמי העלו את תחזית הצמיחה ל-2.1% ב-2018. נתון הגבוה ב-0.6% לעומת התחזית שסיפק הבנק העולמי ביוני האחרון. לגבי יפן, הצפי ל-2018 עומד על צמיחה של 1.3% - נתון הגבוה ב-1% לעומת התחזית הקודמת.

לגבי הכלכלה הסינית, שאת הנתונים שיוצאים ממנה יש לקחת בערבון מוגבל, בבנק העולמי צופים צמיחה של 6.4% 'בלבד' ב-2018 - 0.1% מעל התחזית הקודמת. מנגד, בבנק העולמי הורידו את תחזית הצמיחה להודו ב-0.2% לרמה של 7.3% בשנת 2018.

בתוכך כך, בנק העולמי צופים כי לראשונה מאז שנת 2008 פער התוצר העולמי השלילי צפוי להיסגר, כלומר - התפוקה בפועל צפויה להגיע לפוטנציאל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עמוס 11/01/2018 09:47
    הגב לתגובה זו
    תפתחו את הכתבה הזאת שוב בינואר 2019 ותגלו שאין נביא בעירו.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.