סיום המסחר באסיה: הניקיי עלה 0.4%, האינפלציה ביפן הפתיעה לטובה

חברות יפאניות דיווחו על רווחים גבוהים, באוסטרליה התקווה להורדת ריבית דחפה את המדד לשיא של 4 חודשים
אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אסיה

יום המסחר האחרון לשבוע (ו'), נסגר באסיה במגמה מעורבת. שורת נתוני מאקרו חיוביים ביפן משכה את מדד טוקיו לעליות. בסין, הודעה של המפלגה על כך שהיא תבדוק את אופן המסחר הציבורי ב-46 חברות סיניות שונות, גורמת לחששות בקרב המשקיעים ומדד שנגחאי הגיב בירידות.

בתוך כך הניקיי עלה 0.5%, מדד שנגחאי ירד 1.55% ומדד ההאנג סאנג נחלש 0.36%.

יפן מתעודדת

הלילה פורסם כי מדד המחירים לצרכן בטוקיו לשנת 2014 הסתכם ב-2.4%, כאשר בחודש דצמבר המדד עלה 2.5%. תוצאה טובה יותר מהצפי המוקדם שחזה עליה של 2.3%. שיעור האבטלה במדינה לחודש דצמבר הינו 3.4%, השיעור הנמוך ביותר מזה עשור. הוצאת משקי הבית במדינה המשיכה להיות במגמת עליה ועלתה 0.4% בחודש דצמבר.

נציין כי יפן, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם ממשיכה להיאבק בירידת המחירים במדינה וצמיחה כלכלית נמוכה מזה שנים ארוכות. תוכנית ההרחבה הכמותית המכונה ה"אבנומיקס" (על שמו של ראש הממשלה שינזו אבה) שהוכרזה בתחילת חודש נובמבר, באה להילחם במגמות אלו. על פי כלכלני מאקרו ביפאן, נתוני המאקרו שהתפרסמו הלילה מעידים כי יש והתוכנית החלה להשפיע. לסיפור המלא

במגזרת המיקרו, מניית חברת softbank היפאני, ירדה ב-3% בעקבות האחזקות במניית עליבאבא שירדה במסחר אתמול בקרוב ל-9% לאחר אי עמידה בצפי ההכנסות לסיפור המלא. חברת הסלולאר סופטבאנק מחזיקה 32.59% בעליבאבא.

רווחים גבוהים דווחו הלילה מיפאן בקרב חברות יצרניות כמו טושיבה וחברת הפיננסים נומורה. היום ידווחו הונדה, סומיטו ויפאן איירליינס. יפאן הינה צרכנית ויבואנית משמעותית של אנרגיה, כלכלני המדינה אופטימיים לגבי ההשפעה של ירידת מחירי האנרגיה בעולם על כלכלת המדינה.

הרגולציה בסין מקשה

רגולאטור שוק המניות בסין הודיע לפני יומיים כי יבדוק את המסחר במניות של 46 חברות, בעקבות החשש כי חברות בסין הופכות להיות ממונפות מדי, תנאים שיקשו עליהם לתפקד במקרה של זעזוע כלכלי. על פי רויטרס, הרגולאטור הסיני תפצח בחקירה בקרוב ואף הועברה הוראה לבנקים להדק את הפיקוח על הענקת ההלוואות במדינה בכדי לבדוק שהכסף הזול לא זורם אל שוק המניות ומנפח מחירים.

אוסטרליה ממתינה לדברי הנגיד

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social