שווקים גלובליים  אסיה סוחר שוק ההון מסחר
צילום: Istock

אסיה מאותתת על האטה: ירידות בשוקי המניות והחששות של המשקיעים

השווקים הגלובליים חווים ירידות, בעיקר באסיה, בשל חששות מהאטה כלכלית בארה"ב

הרצי אהרון |
נושאים בכתבה אסיה

מדד ההאנג סנג בהונג קונג ירד ב-0.7%, הניקיי ביפן ירד ב-0.3%, והבורסה בשנחאי ירדה ב-0.1%. מנגד, קוספי עולה ב-1.4%.


מניית ENN Energy, מחברות האנרגיה הירוקה הגדולות בסין, מובילה את מדד האנג סנג עם עלייה של 3%, בעוד לנובו נמצאת בתחתית המדד עם ירידה של 5%. ביפן, קונקורדיה פייננשל מזנקת ב-7% בפסגת מדד הניקיי, כשגם סוני רושמת עלייה של 4.5%.


ובשוק השבבים בסיאול, סמסונג מטפסת ב-2.4%, בזמן שהמתחרה SK הייניקס מתחזקת ב-4.8%. את מדד הקוספי מובילה Korea Zinc, עם עלייה של 5.7%.


מה קורה כעת מאחורי הקלעים?


האינדיקטורים האחרונים מרמזים על שינוי כיוון בשווקים: ביום רביעי יפורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, שיבהירו אם המחירים ממשיכים לטפס על רקע הצעדים הכלכליים החדשים של הממשלה. בסוף השבוע התפרסמו נתוני התעסוקה, שהראו גידול של 151,000 משרות בלבד בפברואר  - נמוך מהציפיות, בעוד ששיעור האבטלה עלה ל-4.1%. 


האם הפד בדרך להורדת ריבית? שוק האג"ח מאותת כי המשקיעים מעריכים שהבנק המרכזי ייאלץ להפחית את הריבית כבר במאי, כדי למתן את הסיכון להאטה כלכלית משמעותית.במקביל, הטלת המכסים בידי טראמפ, לצד קיצוצים בתקציב הפדרלי, מעלים חששות להאטה בצמיחה,שמגבירה את אי הוודאות וכתוצאה מכך רואים את הירידות ככל הנראה.


בנוסף, מדד המחירים לצרכן בסין ירד מתחת לאפס בפעם הראשונה לאחר כ-13 חודשים, מה שמעלה חשש מהתפתחות לחצים דפלציוניים בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. במקביל, הממשל הסיני הודיע על הטלת מכסים נגדיים על יבוא שמן קנולה, בשר חזיר ופירות ים מקנדה, מה שמעיד על הסלמה נוספת במתיחות המסחרית בין המדינות.


שבוע חשוב למשקיעים

החל מהיום (רביעי 12.3) ועד ליום שישי (ה-14/3) אנחנו צפויים לראות פרסומים כלכליים מרכזיים כגון - מדד המחירים לצרכן בארה"ב, מדד המחירים ליצרן בארה"ב ונתוני תביעות אבטלה בארה"ב. ביום שישי הקרוב יתפרסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. ככל הנראה התמונה לאחר מכן תתבהר ונקבל תמונה ברורה יותר לגבי השאלה הגדולה - האם הפד באמת יתחיל להוריד את הריבית בחודשים הקרובים.


מטבעות


האירו נסחר ביציבות ב-1.09 דולר.

היין היפני נסחר ב-148.09 יין יפני לדולר.

ביטקוין יורד ב-1.6% ל-81,583 דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

מנכ"לית אקספדיה אריאן גורין. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"לית אקספדיה אריאן גורין. קרדיט: רשתות חברתיות

אקספדיה מזנקת לאור צמיחה דו ספרתית בהזמנות ורווח שיא למניה

אקספדיה עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 7.57 דולר למניה והכנסות של 4.41 מיליארד דולר, בנוסף,  העלתה תחזיות לשנת 2025 על רקע צמיחה של 12% בהזמנות והתרחבות בשולי הרווח

רן קידר |
נושאים בכתבה אקספדיה

חברת אקספדיה Expedia 17.79%  פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 עם תוצאות חזקות במיוחד שהיכו את תחזיות האנליסטים הן בשורת ההכנסות והן ברווח הנקי, ומובילות את המניה לעליות חדות. הרבעון הצביע על ביקוש תיירותי איתן, המשך צמיחה במגזר העסקי הגדלת שיעור הרווח, לצד העלאת תחזיות לשנה כולה.

החברה רשמה ברבעון רווח מתואם של 7.57 דולר למניה, גבוה ב-0.62 דולר מהתחזיות, עלייה של 23% לעומת השנה הקודמת. ההכנסות הסתכמו ב-4.41 מיליארד דולר, עלייה של 8.7% משנה לשנה ו-150 מיליון דולר מעל הציפיות. ה-EBITDA זינק ב-16% ל-1.45 מיליארד דולר עם שיעור רווחיות של 33%.

היקף ההזמנות הכולל הגיע ל-30.7 מיליארד דולר, עלייה של 12% משנה קודמת, כאשר ההזמנות העסקיות (B2B) קפצו ב-26%, ורשמו הישג של צמיחה דו ספרתית במשך 17 רבעונים ברציפות במגזר זה. ההזמנות מצד הצרכנים (B2C) גדלו ב-7% והסתכמו ב-21.3 מיליארד דולר. בתוך כך, הזמנות לינה (מלונות, דירות ונופש) עלו ב-13%, ומספר לילות החדרים שהוזמנו עלה ב-11% ובזאת נרשם הנתון הגבוה ביותר מזה שלוש שנים בארה״ב.

עם פרסום הדוחות, אמרה מנכ״לית החברה, אריאן גורין: "תוצאות הרבעון השלישי שלנו עלו על הציפיות הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה, ומשקפות סביבה של ביקושים משופרים, ביצוע ממושמע והתקדמות מתמדת ביישום האסטרטגיה שלנו. רשמנו צמיחה של 12% בהזמנות, 9% בהכנסות והתרחבות משמעותית בשולי הרווח התפעולי. אנחנו בונים מומנטום יציב ברחבי החברה, ויש לנו הוכחות ברורות לכך שהאסטרטגיה שלנו עובדת".

התייעלות בחסות ה-AI

גורין הוסיפה כי נרשמה האצה בשוק האמריקאי והמשך צמיחה חזקה בשווקים הבינלאומיים, עם חלונות הזמנה ארוכים יותר ושיעורי שהייה גבוהים. לדבריה, “אקספדיה נותרה המותג הגדול והצומח ביותר שלנו, בעוד Hotels.com ו־Vrbo שיפרו ביצועים ברצף". היא הדגישה גם את ההתקדמות בשלוש המטרות האסטרטגיות המרכזיות: מתן ערך גבוה יותר למטיילים, השקעה בהזדמנויות צמיחה, ושיפור היעילות התפעולית. לאקספדיה 11 מותגים שעוסקים בתיירות.