מאסק טסלה
צילום: טוויטר

מאסק: "הרווח של טסלה יכול לגדול ב-1,000% ב-5 שנים הבאות"

המיליארדר והבעלים של טסלה הגיב לציוץ ברשת X שהתייחס לצמיחה הצפויה ברווחים של חברות 7 המופלאות, שצפה לטסלה צמיחה של 258% ב-5 שנים הבאות; מאסק הגיב עם יעד שאפתני במיוחד והוסיף כי "זה יצריך ניהול והצואה לפועל יוצאי דופן"; וגם - מה דבריו של מאסק גוזרים על מחיר המניה?

רוי שיינמן | (14)

אילון מאסק ממשיך לדאוג להעסיק את הקהל שלו ברשת X, והפעם הוא מושך את תשומת ליבם של משקיעי טסלה Tesla 3.07%   - בתגובה לציוץ המדבר על תחזיות צמיחת הרווחים של חברות 7 המופלאות, שצפה צמיחה של 258% ברווחים של טסלה ב-5 שנים הבאות, מאסק הגיב: "זה ידרוש הוצאה לפועל יוצאת דופן, אבל אני חושב שצמיחה של 1,000% ברווח ב-5 שנים הבאות זה אפשרי".



מה קרה למניה אחרי התחזיות הקודמות של מאסק?

זו לא הפעם הראשונה שמאסק משחרר תחזית שכזו לגבי טסלה, וסביר להניח שגם לא האחרונה, כאשר בשנים האחרונות הוא התבטא כך לפחות 10 פעמים. ביולי 2021 למשל, מאסק טען כי פיתוח רכבים אוטונומיים יכול להיות "אחד הדברים בעלי הערך הרב ביותר בהיסטוריה של הציוויליזציה". באוקטובר 2022 הוא אף הצהיר שטסלה עשויה להיות שווה יותר מאפל ואראמקו הסעודית יחד.


בשנה שעברה, הקצב של התחזיות רק הלך והתגבר. ביוני 2024 אמר מאסק כי טסלה עשויה להיות פי עשרה יותר גדולה מהחברה השנייה בגודלה בעולם. חודש לאחר מכן טען כי רובוטים מבוססי בינה מלאכותית עשויים להיות שווים "פי כמה" מהערכת שווי של 5 טריליון דולר שניתן לשוק הרכבים האוטונומיים. גם לפני כמה שבועות, בשיחת המשקיעים לרבעון הרביעי, חזר מאסק על התחזיות האופטימיות שלו והעריך כי טסלה תהיה שווה יותר מחמש החברות הגדולות הבאות יחד.


מה הדברים של מאסק גוזרים על המניה?

גרי בלאק, מייסד-שותף של Future Fund Active ETF ובעל מניות בטסלה, חישב כיצד תחזית כזו עשויה להשתקף במחיר המניה. לדבריו, אם הרווח למניה אכן יזנק פי 10, כלומר לרמה של 24-25 דולר למניה בשנת 2025, המניה עשויה להיסחר לפי מכפיל של 50, מה שיביא את מחירה ב-2029 לכ-1,200 דולר. בחישוב לאחור לפי שיעור היוון של 14%, מתקבלת הערכת שווי של 714 דולר למניה כיום - יותר מפי 2 ממחיר המניה שעומד על כ-297 דולר.



היסטורית, מניית טסלה ירדה ברוב הפעמים לאחר הצהרות גדולות של מאסק. מתוך עשרת המקרים האחרונים, שבעה מהם לוו בירידה של המניה ביום שלאחר התחזית. ברוב המקרים התחזיות הגיעו בסמוך לפרסום דוחות כספיים, אך היו גם מקרים שבהם מאסק השמיע אותן באסיפות בעלי מניות - וגם אז המניה הגיבה בירידות. הממוצע של תנודות המניה לאחר הצהרות מהסוג הזה עמד על 9% - למעלה או למטה. עם זאת, יש לציין כי חלק ניכר מהתנודות הגיעו בתגובה לדוחות עצמם, ולאו דווקא להכרזות של מאסק. בינתיים המניה עולה ב-3.5% במסחר המוקדם בוול סטריט.

קיראו עוד ב"גלובל"


מנוע הצמיחה העיקרי - נהיגה אוטונומית

מאסק מאמין שהמנוע העיקרי שיביא לגידול החד ברווחי החברה יהיה טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית. טסלה מתכננת להשיק את שירות הרובוטקסי האוטונומי כבר בשנת 2026, מהלך שעשוי לחולל מהפכה בשוק התחבורה וליצור מקור הכנסה חדש ורווחי במיוחד לחברה.


טסלה רובוטקסי
טסלה רובוטקסי - קרדיט: טוויטר



אבל יש גם מה שמצנן את ההתלהבות - לצד הציפיות הגדולות מהנהיגה האוטונומית, טסלה נאלצת להתמודד עם אתגרים לא פשוטים, במיוחד בשוק הסיני. החברה השיקה לאחרונה גרסה מתקדמת יותר של מערכת האוטונומית שלה בסין, וגובה עבורה למעלה מ-8,000 דולר - אך התגובות הראשונות אינן מזהירות.


לפי דיווח של Citi, הסקירות הראשוניות של משתמשים סינים מצביעות על צורך מוגבר בהתערבות ידנית במהלך הנהיגה, כמו גם על מספר גבוה יותר של עבירות תנועה שנרשמו במערכת. האנליסט ג'ף צ'אנג ציין כי המגבלות הרגולטוריות בסין מהוות אתגר עבור טסלה, שכן המדינה אינה מאפשרת לה להעביר קטעי וידאו משימושי נהיגה מחוץ לגבולותיה - מה שמקשה על החברה לאמן את מודלי הבינה המלאכותית שלה. במקביל, גם הממשל האמריקאי אוסר על טסלה לבצע אימוני בינה מלאכותית על נתונים שנאספו בסין, מה שמותיר את החברה במצב מורכב.


כדי להתמודד עם האתגר, טסלה שלחה מהנדסים מארה"ב לסין במטרה לסייע בהטמעת המערכת ולבצע אופטימיזציה של האלגוריתמים. צ'אנג צופה שהשיפורים בטכנולוגיה יגיעו בהדרגה, אך הדרך עוד ארוכה.


התחרות לא נהיית קלה יותר

הבעיה המרכזית של טסלה בסין היא התחרות מול יצרניות רכב מקומיות. חברת BYD, שמובילה את שוק הרכב החשמלי בסין, מציעה טכנולוגיות סיוע לנהג ללא עלות נוספת - בניגוד לטסלה, שגובה אלפי דולרים על חבילת הנהיגה העצמית שלה. אם טסלה לא תצליח לשפר את הביצועים של המערכת במהרה, היא תתקשה להצדיק את המחיר הגבוה שהיא דורשת מהלקוחות בסין.


לצד האתגרים הטכנולוגיים, טסלה גם חווה ירידה במכירות. בינואר האחרון נרשמה ירידה במכירות החברה בארה"ב, באירופה ובסין בהשוואה לשנה הקודמת - נתון שמעלה חששות בקרב המשקיעים - טסלה מכרה בסין רק 34,000 רכבים בחודש ינואר, צניחה של 12% לעומת ינואר של השנה שעברה. פברואר היה חודש קשה למניית טסלה, עם ירידה של 28% במחיר המניה. מתחילת השנה צנחה המניה בכ-27%, בעוד מדד ה-S&P 500 דווקא עלה בכ-1% באותה תקופה.


מאסק וטראמפ
מאסק וטראמפ - קרדיט: טוויטר



מניית טסלה רשמה עליות בחודשים האחרונים של 2024 בעיקר על רקע ההתקרבות של אילון מאסק לדונלד טראמפ שנחבר לנישאות ארה"ב. מניית טסלה החלה להיסחר יותר בהתאם למה שמאסק וטראמפ עושים והציפייה שהנשיא יטיב עם החברה בעתיד, ופחות בהתאם לתוצאות בשטח, שכאמור לא מרשימות כל כך. דבריו של מאסק בנוגע לרווחים של טסלה אומנם מעודדים את המשקיעים, אבל חלקם עדיין סקפטיים לגבי הסבירות שמאסק ישקיע בטסלה כמו שהוא משקיע בקשרים שלו עם טראמפ או ב"מחלקת היעילות הממשלתית החדשה" שהוא מונה לעומד בראשה.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    מישהו עוד מאמין לו (ל"ת)
    אנונימי 11/03/2025 13:21
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    לרון 05/03/2025 19:13
    הגב לתגובה זו
    בשני הכיוונים! מי יעשה לו משהו הבן אדם חסין הדרום אפריקאי הראשון שיהיה עפי חוק חדש נשיא ארהב וכשיהיה התנודתיות הטראמפית תהיה מקור לגעגוע! MIND MY WORDS! אני בטסלה לא! לא ממליץ
  • 9.
    אנונימי 03/03/2025 20:14
    הגב לתגובה זו
    אסור לו לדבר על זה בכלל
  • 8.
    סרוסי 03/03/2025 19:15
    הגב לתגובה זו
    איפה הוא חי בסיןואירופה מכירות של טסלה נחתכו בעשרות אחוזים
  • לרון 05/03/2025 19:14
    הגב לתגובה זו
    או שאתה מצליח או שאתה מדבר! אצל מאסק BOTHמה הוא לא בוט
  • 7.
    אנונימי 03/03/2025 18:31
    הגב לתגובה זו
    הוא סוחר טסלה לא שווה אפילו חצי.היא מתמודדת עם תחרות אכזרית מסין הבטריות עולות הרבה.
  • 6.
    אנחנו גם צריכים מחלקת יעילות ממשלתית (ל"ת)
    יאלה סמוטריץ!! 03/03/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    abc 03/03/2025 17:09
    הגב לתגובה זו
    לא מאמין לאף מילה שיוצאת לשקרן מאסק מהפה
  • בוא ספר לנו על תרומתך לעולם (ל"ת)
    אנונימי 03/03/2025 19:04
    הגב לתגובה זו
  • יותר משל מאסק זה בטוח (ל"ת)
    אני 03/03/2025 20:15
  • 4.
    אנונימי 03/03/2025 16:25
    הגב לתגובה זו
    שולט בטראמפ כמו בובה שולט בתקשורת עם סטארלינק שולט בתחבורה שולט במדיה החברתית אילון מאסק שולט בכל העולם
  • 3.
    החיים 03/03/2025 15:48
    הגב לתגובה זו
    מספיק שחלק מההבטחות שמאסק מפזר לא יתקיימואני מוכר בהבטחותקונה כשיש תוצאותוטסלה כחברת רכב כרגע מתומחרת פי 10 משוויה האמיתיאבל מי צריך קונים באירופה בסין ובחלק מהמדינות בארהבכשאפשר למכור הבטחות באמריקה
  • 2.
    הוא בהחלט יכול... חחחח (ל"ת)
    אנונימי 03/03/2025 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אסי 03/03/2025 15:03
    הגב לתגובה זו
    למה בכלל להקשיב למה שהוא אומרהוא הבעל אינטרס הכי גדול במניה. אז ברור שיגידו. אני מוכר קפה לדעתי מחיר הקפה יעלה ב 15000% בקרוב.
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים

ריבית גבוהה, אשראי שמתכווץ ומדיניות סחר שמשתנה תדיר יוצרים פער בין וול סטריט לרחוב הראשי, עם יותר פשיטות רגל ופיגורים בהלוואות בקרב עסקים קטנים

ליאור דנקנר |

כלכלת ה-K היא מצב שבו אותה כלכלה מתפצלת לשני מסלולים במקביל. חלק אחד מתקדם ומשפר תוצאות, וחלק אחר נשחק ומתקשה להחזיק קצב. בארה״ב זה נראה עכשיו בפער בין חברות גדולות שנהנות מגישה קלה יותר להון ומרווחים יציבים, לבין עסקים קטנים שסופגים ריבית גבוהה, אשראי יקר ולקוחות זהירים יותר. גם בצריכה הפרטית מופיע פיצול דומה. לפי ניתוח של מודי'ס אנליטיקס על נתוני הרבעון השני, כ-20% בעלי ההכנסה הגבוהה אחראים לכמעט שני שלישים מההוצאה הצרכנית, בעוד שה-80% האחרים עומדים על מעט יותר משליש אחד בלבד.


הלחץ עובר דרך פשיטות רגל ופיגורים בהלוואות

סימני הלחץ במגזר הקטן מתרכזים באשראי ובהגנות משפטיות. לפי נתוני אפיק אנליטיקס לפשיטות רגל, ההגשות במסלול תת פרק V, מסלול שמזוהה במיוחד עם עסקים קטנים, עולות ב-9% עד אמצע דצמבר. באותו פרק זמן, בהליכי פשיטת רגל שמאפיינים בעיקר חברות גדולות נרשמת עלייה של פחות מ-1%.

גם בהלוואות רואים החמרה, לפי מדד של אקוויפקס, סביב 3.2% מההלוואות לעסקים קטנים נמצאות בברירת מחדל. שיעור ההלוואות שנמצאות בפיגור של 91 עד 180 יום נמצא ברמה הגבוהה מאז 2010. במכון המחקר של בנק אוף אמריקה מזהים שבנובמבר הרווחיות של עסקים קטנים נמוכה במעט לעומת שנה קודמת, לראשונה אחרי 18 חודשים. הירידה קטנה במספר, 0.02%, אבל היא מתיישבת עם לחץ מימוני שמצטבר כשהמימון יקר והביקוש פחות יציב.

ברקע הפער בין חברות גדולות לעסקים קטנים, אותו פיצול מופיע גם בצד של הביקוש. בארה״ב רואים צרכן שמתנהג בשתי מהירויות, שכבות חזקות ממשיכות להוציא יחסית בקלות על שירותים ובילויים, בעוד שהמעמד הבינוני והנמוך מצמצם ונזהר, מה שמחלחל ישר למכירות של עסקים קטנים וליכולת שלהם לגלגל עלויות. לצלילה יותר עמוקה מנקודת המבט של הצרכן האמריקאי בכלכלת ה K אפשר לקרוא כאן: הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר


כסף זמין לגדולות, יקר ומסוכן לקטנות

מדיניות הריבית הגבוהה והקשחת תנאי האשראי פוגעות יותר בעסקים קטנים, כי הם תלויים יותר בבנקים ובאשראי קצר טווח וקשה להם למחזר חוב. לתוך זה נכנסת גם מדיניות הסחר בארה״ב. לפי כלכלן ארה״ב הראשי של אוקספורד אקונומיקס, המכסים שהוטלו באפריל יחד עם חוסר היציבות במדיניות הסחר פוגעים בעסקים קטנים יותר מאשר בחברות גדולות.