קיש קרור תספק מיניבוסים בישראל ב-43 מיליון ש'

הוזמנו על ידי אגד, חברת קווים הפועלת בגוש דן, חברת נתיב אקספרס הפועלת באזור חדרה וחברות אשר מפעילות קווי תחבורה ציבוריים במזרח ירושלים
שי פאוזנר |

חברת קיש קירור, אשר מניותיה נסחרות בבורסה בתל אביב, זכתה במכרזים לייצור ואספקת 140 מיניבוסים לתחבורה ציבורית בין-עירונית, בהיקף כספי של כ-43 מיליון שקל. האספקה תושלם במהלך השנה הנוכחית. המיניבוסים הוזמנו על ידי אגד, חברת קווים הפועלת בגוש דן, חברת נתיב אקספרס הפועלת באזור חדרה וחברות אשר מפעילות קווי תחבורה ציבוריים במזרח ירושלים.

חברת קיש קירור עוסקת בייצור ובשיווק של מרכבים להובלה בקירור, מרכבים סגורים לרכב, יחידות קירור עצמאיות עבור הובלה בקירור, וכן בייצור והתקנה של מידי-בוסים ומיניבוסים. החברה מעסיקה 120 עובדים. גרעין השליטה בחברה מוחזק, בחלקים שווים, על ידי יו"ר הדירקטוריון, דורון שורר, ומנכ"ל החברה, צפריר בכנר.

מדובר במיניבוסים המבוססים על שלדות מתוצרת מרצדס, אשר פותחו בתמיכת דימלר קרייזלר (מרצדס) הגרמנית וקיבלו את אישורה. בנייתם מתבצעת במפעל קיש קירור באור עקיבא, כולל שינוי הנדסי קונסטרוקטיבי והתאמה לדרישות התקן הישראלי המחמיר.

שינוי והתאמת כלי הרכב למיניבוסים מתבצע לראשונה בידיעה ובפיקוח של משרד התחבורה, כמגמה חדשה לעידוד התעשייה הישראלית והתאמת דרישות התקינה לתקן הבינלאומי המודרני. מעבר לשינוי המבני העמוק שהרכב עובר, מיוצר ומעוצב מחדש פנים הרכב, כולל מערכת מיזוג האוויר, באמצעות טכנולוגיה חדשה אשר בידי קיש קירור.

צפריר בכנר, מנכ"ל קיש קירור, אומר כי החברה קיבלה את ההזמנות לאחר שעמדה בתקנים של משרד התחבורה בארץ, אשר תומך בתהליך העברת חלק מהתחבורה הציבורית, הן עירונית והן בין-עירונית, לקווי מיניבוסים.

המיניבוסים, המיועדים לכ-20 נוסעים, נועדו לתת מענה לביקוש הגובר לקווי תחבורה ציבורית באזורים צפופי אוכלוסייה, בעיקר לקישור בין שכונות מרוחקות למרכזי ערים, במקום שימוש באוטובוסים.

לדברי בכנר, שיתוף הפעולה עם מרצדס ומפעלי רכב מובילים נוספים בעולם יאפשר לקיש קירור לבצע בעתיד גם יצוא של מיניבוסים. בחודש שעבר הודיעה החברה כי חתמה על הסכם יצוא ראשון של מיניבוסים, בהיקף כספי של כ-18 מיליון שקל, עם חברת BUSiness, עבור חברות רכב גדולות באירופה.

בתחילת החודש הודיעה קיש קירור, כי הגיעה להסכם עקרוני להקמת מיזם משותף בסין. המיזם יקים מפעל באזור שנחאי לייצור אוטובוסים, מיניבוסים מרכבי קירור לרכב ומזגני אוויר לרכב מסחרי, אוטובוסים, אמבולנסים וכלי רכב להובלת כסף. במיזם שותפים קונצרן משנחאי, מהגדולים בסין, וחברות אירופיות. חלקה של קיש קירור במיזם הוא 22.5%. המפעל, שיחל לייצר כבר השנה, צפוי להגיע למחזור מכירות של 100 מיליון דולר בשנת עבודה מלאה ולרווח של למעלה מ-8 מיליון דולר.

דורון שורר, יו"ר הדירקטוריון של קיש קירור, אומר כי החוזים האחרונים עליהם חתמה החברה מהווים קפיצת מדרגה משמעותית בפעילותה. "אנו צופים, כי זו תהיה פריצת דרך חשובה להזמנות נוספות במהלך השנה", אומר שורר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.