שלמה קרעי הליכוד
צילום: הגר כהן

משרד התקשורת יחייב את חברות הסלולר להפעיל שירות eSIM

רוי שיינמן | (6)

מנכלית משרד התקשורת, עו״ד עינבל משש, חתמה היום על מכתב שנשלח לחברות הסלולר, בו הן נדרשו לפרט על מוכנותן להפעלת שירות eSIM בישראל. שירות eSIM הינו שירות של SIM וירטואלי (שאינו פיזי), המאוחסן בטלפון, בדומה לקובץ. כך מכשיר הסלולר יכול להכיל מספר זהויות ומנוי יכול להחליף זהות בהתאם לצורך.

במהלך המלחמה התקבלו פניות ממפונים וחיילי מילואים שסבלו ממחסור בקליטה סלולרית מכיוון שהחברה שבה היו מנויים, לא סיפקה שירות מיטבי באזור בו שהו. שימוש בתכונת eSIM יאפשר מעבר קל ומהיר בין חברות במקרים כאלו וקבלת שירות מחברה שמספקת שירות באזור זה.

שירות eSIM קיים ברוב מכשירי הסלולר ומתאפשר ברוב המדינות המפותחות. דרישה זו מחברות הסלולר הינה צעד נוסף ביישום מדיניות שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר מיום היכנסו למשרד קבע בראש סדר העדיפויות את הצורך בשיפור השירות לציבור, ובייעול השירותים עליהם מפקח המשרד. 

בכוונת המשרד לפעול לשם חיוב מתן השירות על ידי החברות בחודשים הקרובים. במכתב, החברות נדרשו לפרט האם קיימים חסמים כלכליים, שירותיים או הנדסיים, לאספקת השירות במועד שנקב המשרד.

"כניסת eSIM לשוק התקשורת הישראלי תקל במציאות הנוכחית על המפונים ועל מאות אלפי לוחמינו שבמילואים להתנייד בקלות וללא צורך בכרטיס פיזי", מסר שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ROAMING KILER (ל"ת)
    אנונימי 05/02/2024 11:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משה 05/02/2024 07:31
    הגב לתגובה זו
    ואם לא בא לי בתור לקוח להחליף או להפעיל במכשיר שלי את שירות ה eSim מה קורה אז, אתם במשרד התקשורת והטמטום תתבעו אותי על חוסר מענה ועל חוסר רצון להצטרף לטמטום, הרי eSim זה אשכרה כמו קובץ, והחיסרון היחיד בו הוא שחברת התקשורת מכל סוג שלי יכולה בכל יום שהיא רוצה להשתלט בצורה כזאת או אחרת על המכשיר שלי מרחוק ולשנות מספר ותוכנית סלולר ומחיר עלות גם בלי להודיע ללקוח, ובכך לגרום עצבים וזעם ללקוחות, אני אישית לקוח של talkmen ואני גם לא יגיד של איזה חברה ואני אישית מחקתי קבצים של האזנה משטרתית מהמכשירים שלי שעדיין אצלי, וקבצים אחרים שקשורים למעקבים וכו' גם ששייכים לכם משרד התקשורת כי אני לא מעוניין לתת לכם מקום בתוך המכשיר שלי!!!!
  • 2.
    אלעד 05/02/2024 06:25
    הגב לתגובה זו
    esim כל הרעיון הוא לייתר את הכרטיס סים הפיזי והצורך להחליף כרטיסים כאשר נוסעים לחו"ל אפשר בקלות להיתחבר לחברות זולות בעולם כמו כן בגלל שלא יהייה הכרטיס הפיזי בעתיד חברות הסלולר ירוויחו מקום במכשירים שיוכלו להקטין יותר את המערכת זה כל הסיפור לא ריבוי זהויות ולא נעליים
  • 1.
    שישקו 04/02/2024 15:37
    הגב לתגובה זו
    לחברה שאני מנוי בה יש את האופציה הזו אבל המכשיר לא מאפשר.
  • אלעד 05/02/2024 06:22
    הגב לתגובה זו
    גלקסי A54 נחשב מכשיר ביניים ויש לו את האופציה הזאת במכשיר
  • דור 04/02/2024 21:15
    הגב לתגובה זו
    יש מכשירים עם אי סים ב1500
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?