חופשה
צילום: shutterstock

חצי מהישראלים רוצים לברוח מהמציאות אבל לא יוותרו על הטלפון בטיול הבא שלהם בחו"ל

הישראלים יחסכו כדי לבזבז את הכסף בטיול, כאשר 66% מעידים ש"בוער בהם" הרצון לטייל, והם מצפים שהמעסיקים גם יארגנו להם נסיעות מטעם העבודה שכוללות גם זמן לגיבוש
מוטי קפלן | (3)

אחרי שנתיים של קורונה, אנשים רבים בעולם – וגם הישראלים – רוצים לצאת לטיול או לחופשה במהלך 2023. אז נכון שיש עדיין סגורים בסין, ונכון שיש מלחמה באוקראינה, וגם המזוודות נעלמות ולא תמיד מגיעות ליעדן ויש הרבה ביטולי טיסות, אבל 66% מהישראלים מעידים ש"בוער בהם" הרצון לצאת לטייל. חברות התעופה כבר חוזרות לתוצאות של טרום הקורונה והיקפי הטיסות גם בדרך לשם, חברות המלונאות חוזרות לתפוסה אבל מה שעדיין משבש את השוק הוא מחסור בכח אדם בענף התעופה והמלונאות, בעקבות הפיטורים הגדולים של תקופת הקורונה. בשוק מקווים שהתחום יחזור לפעילות מלאה לקראת סוף 2023.

 

אנשים יחסכו כדי לבזבז בטיול

מהנתונים עולה ש-53% מהישראלים ישקיעו בחופשה וזה נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם. מחצית מהישראלים (51%) מודים שהם מתכננים לפרגן לעצמם יותר בכל מה שקשור להוצאות במהלך החופשה, כדי לפצות על הזמן שבו הם לא יכלו לנפוש בשנים האחרונות. 54% מהישראלים מתכוונים אפילו לבזבז כסף בשפע כדי לוודא שהם מפיקים את המקסימום מהחופשה ולהבטיח שזה יהיה שווה את זה, כך  על פי נתוני חברת התיירות האינטרנטית בוקינג.

 

בקתות עץ מכוסות רשתות הסוואה, ארוחות על טהרת המדורה ומצפנים שמראים את הדרך – ב-2023 אנשים יחפשו הזדמנויות להיעלם מהמפה ולהתבודד. 55% מהתיירים הישראלים רוצים לצאת לחופשות באזורים מבודדים כדי לברוח מהמציאות, ופשוט להתנתק ולהרגיש איך זה לחיות את החיים כשעומדים לרשותך רק הדברים ההכרחיים ביותר. 56% מהישראלים רוצים ללמוד כישורי הישרדות, כמו למשל איך להפיק מים נקיים (46%), להדליק אש בלי חומרי בעירה (43%), ללקט מזון בטבע (43%) ואפילו כיצד להתכונן לאפוקליפסה (43%) – נשמע לכם כמו ספר הג'ונגל?

 

ומה לגבי הניתוק מעבודה והפלאפון?

באופן צפוי למדי – אנשים רוצים להתנתק מהעבודה. 59% רוצים שהחופשות שלהם יהיו נטולות עבודה לחלוטין. אבל זה לא יקרה בפועל - 57% מהישראלים העידו שהם אמנם לא מעוניינים לעבוד במהלך חופשה, אבל הם כן ישקלו בחיוב לצאת לנופש חברה.

 

בנוסף, יש ביקוש גם לנסיעות עבודה שמשלבות בין עסקים להנאה. 51% מהצעירים רוצים שהמעסיקים שלהם יתכננו עבורם נסיעות עבודה שיחברו בין אנשים 'במציאות'. 59% מהישראלים אמרו שהם היו רוצים שהמעסיקים ישקיעו בנופשי חברה את הכסף שנחסך לארגון בעקבות המעבר לעבודה מרחוק או למודל עבודה היברידי.

 

האם אנשים מוכנים להתנתק באמת? לא ממש. על פי הנתונים, ל-59% מהישראלים יש דרישה שעליה הם לא יוותרו במסגרת "היעלמות מהמפה' ב-2023 - הם חייבים שתהיה להם גישה לטלפון ולאינטרנט ביעד. אפשר להניח שהם יפריחו את השממה עם שפע של 5G. 

המטאוורס של פייסבוק ייכנס לחיינו בשנת 2023?

הנתונים נראים גבוהים מאוד ואפילו מופרכים, הרי אפשר לצפות בסרטוני וידאו ולא צריך את המטאוורס כדי להרגיש חו"ל – להיפך, בצילומי וידאו מקבלים את המציאות טוב יותר מאשר בעולם וירטואלי. אבל בכל מקרה, על פי הנתונים של בוקינג, כמעט מחצית מהישראלים (47%) מספרים שבשנה הבאה הם יעשו שימוש במציאות המדומה, המטאוורס (Metaverse), כדי למצוא השראה לטיול הבא שלהם. לדבריהם, 43% מהישראלים רוצים להתנסות בחוויה תיירותית של כמה ימים באמצעות מציאות מדומה או מציאות רבודה ואולי אפילו ישתמשו בכך כגורם שיוכל לעשיר אותם בידע.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

עוד הם אומרים כי מעל למחצית מהישראלים (55%) אמרו שיש סיכוי גבוה יותר שהם ייסעו ליעדים שלא שקלו לבקר בהם בעבר, אם הם יוכלו לחוות אותם קודם בצורה וירטואלית. אבל המציאות חזקה כמובן מהכל – העולם הווירטואלי לא ימנע מאנשים להזמין כרטיס טיסה.

 

עוד בנתונים, 88% מהמטיילים הישראלים רוצים לברוח מהמציאות המהירה והלחוצה - אפילו אצל דור ה-Y ודור ה-Z שמעולם לא חוו מציאות כזאת. כחמישית מהישראלים (21%) רוצים לחוות חוויות שיעוררו אצלם זיכרונות מרגשים מפעם, כמו למשל ביקור באתרים תיירותיים או באטרקציות שהופיעו בסרטים אייקוניים מהעבר, או נסיעה באוטובוס כאמצעי תחבורה עיקרי כדי להרגיש שוב תחושה של 'ביחד', כמו בטיולים בבית הספר.

 

גם את הרצון לחופשת של רוגע ומנוחה מחליף החשק לחזור ולשחק כמו פעם, כאשר ישראלים רבים (63%) מעידים כי הם מחפשים להעלות את רמות האדרנלין בפארקי שעשועים ולתת דרור לדמיון עם פעילויות כמו חדרי בריחה, משחקי 'חפש את המטמון' ובניית מבצרים עם קוביות משחק ענקיות. 

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מה הטלפון קשור למציאות? (ל"ת)
    אני 08/11/2022 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורן 07/11/2022 18:43
    הגב לתגובה זו
    טובה, אין לי שום דחף לברוח ממנה, תודה. היה לי מספיק חוויות אקסטרים בצעירותי.
  • 1.
    קורנה עזבה אותנו לפני 8 חודשים ,יש משהו שעוד לא טס (ל"ת)
    פיפו 07/11/2022 18:12
    הגב לתגובה זו
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

פיקדונות בנקאיים מול קרנות כספיות, עוצב ע״י מנדי הניגפיקדונות בנקאיים מול קרנות כספיות, עוצב ע״י מנדי הניג

הריבית על הפיקדונות בבנקים ירדה - ריבית תעריף עד 3.5%

מנדי הניג |

הציפיות להורדת ריבית כבר גלומות בשוק האג"ח וגם במק"מ (מלווה קצר מועד). התשואות ירדו מאוד בימים האחרונים כשהתשואה לשנה עומדת על 3.5%. במקביל הבנקים הורידו את הריבית התעריפית - בבנקים הגדולים אתם תקבלו עד 3.5% בפיקדון לשנה בריבית קבועה. אם תנהלו מו"מ אולי תקבלו עוד כמה עשיריות, כנראה שמעטים יוכלו עדיין לקבל 4%. בקרוב גם זה לא יהיה אפשרי.

הבנקים לא חיכו לירידת ריבית בנק ישראל כדי להוריד את הריבית בפיקדונות. מנגד, הריבית על ההלוואות לא ירדה. זה אומר שהמרווח שלהם דווקא גדל - הפער בין הריבית שהם מקבלים לריבית שהם משלמים דווקא עלה.

כתבנו כאן רק לפני שבוע שיש חלון הזדמנות מאוד קצר כדי להשיג עדיין תשואות יחסית טובות בפיקדונות ( כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות כספיות? ) החלון הזה לרוב הציבור נסגר, רק אלו שיכולים להתמקח מול הבנק וחשובים לבנק, יכולים לקבל ריבית עם קידומת 4. ואז עולה השאלה - מה צריך לעשות משקיע סולידי?

ובכן, מי שלא הספיק לקבע את התשואה בפיקדון שקלי בריבית קבועה, יכול לקבל סדר גודל של 3.5%, אולי 3.8% בבנק, כ-3.5% במק"מ והשאלה כמה בקרנות כספיות - המכשירים בשוק כבר מגלמים כאמור ריבית של 3.5% בשנה, והקרנות הכספיות לרוב מצליחות לעשות יותר בשל היתרון לגודל. סיכוי טוב שהתשואה שנה קדימה תהיה באזור 3.7%-3.8%, זה כמובן נכון להערכה הקיימת שמתבטאת בבשוק במחירי אגרות החוב והמק"מ. אם יהיה שוני בהערכות לגבי הורדת הריבית, אז זה ישפיע על התשואה והריבית.


מעבר לתשואה ברוטו, צריך לזכור את המס. על קרנות כספיות יש מס של 25% על הרווח הריאלי. בפיקדונות יש מס של 15% על הרווח הנומינלי. נניח , כפי שצופים הכלכלנים אינפלציה של כ-2.2% שנה מהיום. זה אומר שקרן כספית שתניב 3.8%, תשלם מס על רווח ריאלי של 1.6%. מדובר במס של 0.4%. יישאר לכם ביד כ-3.4%.