טראמפ
צילום: gettyimages

ראש צבא איראן: "לארה"ב אין אומץ לצאת לעימות נגדנו"

איראן מגנה את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וקוראת לו "טרוריסט בחליפה" לאחר שנשיא ארה"ב איים לפגוע ב-52 אתרים איראניים חשובים אם תגיע תגובה לחיסולו של סולימאני
נועם בראל | (8)
נושאים בכתבה איראן

ממשלת איראן מגנה את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וקוראת לו "טרוריסט בחליפה". את הדברים הקשים אומרים היום באיראן לאחר שטראמפ  איים לפגוע קשה ב-52 אתרים איראניים אם טהראן תתקוף אמריקאים או נכסים של ארה"ב כנקמה על הריגת המפקד הצבאי קאסם סולימאני.

"כמו דאעש, כמו היטלר, כמו ג'ינגיס! כולם שנאו תרבויות. טראמפ הוא טרוריסט בחליפה. הוא ילמד היסטוריה בקרוב מאוד, שאף אחד לא יכול להביס את 'האומה והתרבות האיראנית הגדולה', אמר שר המידע והתקשורת האיראני, מוחמד ג'וואד אזארי-ג'הרומי.

סולימאני, המפקד הצבאי הבכיר של איראן, חוסל ביום שישי על ידי מל"טים של ארה"ב בעת שרכבו נסע ליד שדה התעופה בבגדאד, בהתקפה שהסלימה את היחסים בין וושינגטון לטהראן ואת הקונפליקט הרחב יותר בשטח המזרח התיכון.

בסדרת הודעות ביום שבת אמר טראמפ כי איראן "מדברת באומץ רב על פגיעה בנכסים מסוימים בארה"ב" כדי לנקום את מותו של סולימאני. והוסיף כי אם אם תגיע תגובה איראנית, "ארצות הברית תכה בעוצמה ב-52 אתרים איראניים ברמה גבוהה מאוד אשר חשובים לאיראן ולתרבות האיראנית".

לדבריו, 52 המטרות מייצגות את 52 האמריקנים שהוחזקו כבני ערובה באיראן לאחר שנתפסו בשגרירות ארה"ב בשנת 1979 במהלך המהפכה האיסלאמית של המדינה.

ראש צבא איראן, ניצב עבדולרחים מוסאווי, צוטט בטלוויזיה הממלכתית באומרו כי ארצות הברית חסרת אומץ לעימות צבאי עם איראן. "בסכסוך פוטנציאלי בעתיד, שלדעתי אין להם אומץ (אמריקאים) לבצע, שם יתברר לאן שייכים המספרים חמש ושתיים," אמר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דירה = קורת גג 06/01/2020 18:34
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 7.
    שחר 06/01/2020 10:08
    הגב לתגובה זו
    כל שאר המנהיגים מתנהלים בפחדנות תרבותית הנתפס כחולשה והעצמת הטרור
  • 6.
    חומייני 06/01/2020 08:19
    הגב לתגובה זו
    האיראנים בכלל והערבים בפרט ידועים באיומיהם הרבים אך במיעוט מעשיהם . היה עדיף שיחשבו טוב טוב לפני שיפעלו מול ארה"ב .
  • 5.
    ליבר 06/01/2020 07:54
    הגב לתגובה זו
    ההסטוריה תשפוט את טרמפ או מנהיג גדול ואז צריך לפתוח במלחמה בשמאל או מנהיג טיפש ואז צריך לחסל אותו
  • 4.
    BUSINESS 05/01/2020 22:35
    הגב לתגובה זו
    dear p. TRUMP your way to treat the Iranian hooligans is correct. GOD bless you בחוליגנים-כולירות יש רק דרך אחת להתייחס .
  • 3.
    יוסי 05/01/2020 21:21
    הגב לתגובה זו
    בכיר איראני אומר התגובה שלנו תכלול את חיפה ובסיסים בישראל
  • 2.
    דן 05/01/2020 18:59
    הגב לתגובה זו
    אל תפחדו להגיב ...זו אומנם התאבדות....אבל לא תדעו עד שתנסו .
  • 1.
    משה 05/01/2020 17:46
    הגב לתגובה זו
    בכנות הוא צודק כי הראש הפרסי עשוי מאבן חלמיש שלא ניתן לפצח אותה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.