אסיה סגרה במגמה מעורבת: הקוספי עלה כ-0.7%, היצוא ביפן ירד בכ-2.3%

הבורסה בשנחאי ירדה בכ-0.7%, הניקיי הוסיף כ-0.3% לערכו, ובהונג קונג השיל ההאנג סנג כ-0.7%. האבטלה באוסטרליה עלתה ביולי בניגוד לתחזיות
רקפת גלילי | (1)

הבורסות באסיה סגרו את המסחר במגמה מעורבת, כאשר חלק מהבורסות ירדות על אף המגמה החיובית שנרשמה אמש בוול סטריט. אתמול סגרו בורסת הבורסות באסיה את המסחר בעליות שערים אחרי שלושה ימי מסחר רצופים של ירידות.

בטוקיו סגר מדד הניקיי בעלייה של כ-0.34%, בדרום קוריאה הוסיף מדד הקוספי בכ-0.72% והמדד באוסטרליה התחזק בכ-0.11%. מנגד, מדד ההאנג סנג בהונג קונג סגר בירידה של כ-0.68% והבורסה בשנחאי השילה כ-0.68%. בשעה זו נסחרים החוזים העתידיים בוול סטריט בירידות של עד 0.4%.

גם סקטור הבנקים באסיה סגר במגמה מעורבת כאשר מניית הבנק לתעשייה ומסחר בסין איבדו 1.4%, ומניית מרצ'נט בנק השילה 1.3% מערכה בעוד HSBC הוסיף 0.4% לאחר שהצהיר כי בכוונתו לפטר 3,000 עובדים.

משרד האוצר היפני דיווח כי העודפים בחשבונות של יפן עמדו על 990 מיליארד ין לעומת 1.7 טריליון ין לפני שנה. הנתון פספס את הערכת האנליסטים שעמדה על 1.72 טריליון ין. התחזקות הין נתנה את אותותיה והייצוא ירד 2.3% בעוד היבוא עלה.

השוק התנהל בהמתנה לדבריו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, באשר לפתרון בעיית האבטלה במדינה לאחר שרמז כי יציג תוכנית ליצירת מיליון מקומות עבודה חדשים. עוד במרכז היום, הצהרת הריבית בגוש האירו ובבריטניה.

עם סיום יום המסחר בוול סטריט, מדד הדאו ג'ונס עלה 2.47%, מדד ה-S&P500 הוסיף 2.86% ומדד הנאסד"ק טיפס 3.04%. ספר הבז' שהתפרסם אתמול הציג כי הצמיחה במשק האמריקני איטית אך קיימת. הנתונים שנאפו מ-12 מחוזות ה'פד' הצביעו על האטה בפעילות היצרנית אך גם סימנו כמה נקודות אור.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אשדודי 08/09/2011 08:33
    הגב לתגובה זו
    דפני ליף נשמעת כמו מסוממת בראיון עם אילנה דיין, ביזיון, לא הייתי נותן לה להנהיג אפילו חבורה של נרקומנים. היא לא מצליחה להוציא יותר מרצף של 3 מילים מפיה. איפה איציק שמולי ???
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.