בורסת ת"א חתמה בירוק: מדד המעו"ף עלה ב-0.4%, השלד ספן זינק ב-288%

הבורסה עלתה ברקע לפתיחה חיובית של שבוע המסחר בארצות הברית. מדד ת"א 75 התחזק ב-0.9%. שותפויות 'לוויתן' בלטו לשלילה בהובלת רציו שצנחה ב-6%

יום המסחר השני של השבוע בבורסה בתל אביב ננעל בעליות שערים קלות. הבורסה נהנתה מהרוח הגבית שסיפקו בורסות אירופה והעליות בפתיחת שבוע המסחר בארצות הברית.

בסיום המסחר, מדד המעו"ף עלה ב-0.4% ל-1,182 נקודות, מדד ת"א 75 טיפס ב-0.9% ומניות הבנקים נחלשו ב-0.5%. מחזור המסחר בבורסה הסתכם ב-1.87 מיליארד שקל.

בשוק המניות, סקטור הנפט והגז המשיך לרכז עניין כשהכוכבת התורנית היא חברת ספן שבשליטת אהרון כהן (הבעלים של פאי פיננסים) שזינקה ב-288%. החברה אישרה היום את הפרסום המוקדם ב-Bizportal על פי היא בוחנת כניסה לתחום הנפט באמצעות רכישת 10% מקידוח שרית. לכתבה המלאה: ספן נכנסת לתחום הנפט

עוד בלטו בשוק, שותפות רציו שהתממשה ב-6% במחזור ער. מנגד, מניות הנפט והגז הקטנות אשר בלטו אתמול בעליות שערים חדות המשיכו לטפס ובראשן שמיר השקעות שהתחזקה ב-36%.

המסחר בעולם

בורסות המזרח חתמו את יום המסחר בטריטוריה הירוקה. ועידת באזל פרסמה אתמול שורה של הגבלות חדשות על הבנקים, אשר נראות "רכות" יותר מכפי שצפו הכלכלנים.

בסיום המסחר, מדד הניקיי בטוקיו טיפס 0.9%, מדד האנג סנג בהונג קונג זינק ב-1.9% והבורסה בשנחאי טיפסה ב-0.9%. כמו כן, נציין כי בדרום קוריאה הקוספי התחזק ב-0.9%. לסקירת המסחר באסיה

בניו יורק יפתח היום שבוע המסחר לאחר סוף שבוע ירוק בבורסות וול סטריט. ספטמבר נותר עדיים בסימן שאלה ולא ברור האם התיקון "מתדפק" על דלתות הבורסה או שמא תימשך המגמה החיובית. השבוע בוול סטריט

מניות הגז בפוקוס

הכוכבת התורנית של היום הייתה חברת ספן. השלד הבורסאי שבשליטת איש העסקים אהרון כהן אישר את הפרסום המוקדם ב-Bizportal על פיו בכוונתו להיכנס לתחום הנפט באמצעות רכישת 10% מהרישיון היבשתי 'שרית'. בפתיחת המסחר זינקו מניות השלד ב-60%. לאחר הפרסום טיפסו המניות בלמעלה מ-200% והמסחר במניה הושהה. כעת חודש המסחר במניה והעליות בשלד מתחזקות. לכתבה המלאה: ספן נכנסת לתחום הנפט

נראה שבסקטור חיפושי הגז והנפט הפנימו עמוק את ברכות השנה החדשה. שמיר השקעות של יולי עופר טיפסה ב-36% אשר מגיעים בהמשך לזינוק של 40% שנרשם אתמול. Bizportal חשף כי איש העסקים יולי עופר נמצא במשא ומתן מתקדם לרכישת נתח מרשיונות הימיים של פלאג'יק.

שותפות גבעות המשיכה לרכז עניין לקראת הדו"ח ההנדסי הסופי שתפרסם על פי הערכות בתוך כשבוע. השותף הכללי ציין כי צפוי לקבל לידיו את הדו"ח הסופי עד ה-15 לסטפמבר, ועל פי הערכות הוא יפורסם מספר ימים מאוחר יותר.

מניות במרכז

חברת הפרמצבטיקה קמהדע מתרחבת ברוסיה. החברה דיווחה כי קיבלה אישור לשיווק חיסון לכלבת במדינה אותו היא מתכננת להתחיל ולמכור משנת 2011. מדובר באישור השלישי אותו מקבלת קמהדע בשנת 2010 לשיווק ברוסיה. לכתבה המלאה: קמהדע מתרחבת ברוסיה

כלכלני UBS מורידים המלצה למכתשים אגן לאור ביטול העסקה לרכישת אלבאו וחותכים את מחיר היעד ב-30%. לדבריהם ביטול עסקת אלבאו עשוי להקשות על החברה לייצר תזרים מזומנים חופשי. לכתבה המלאה: הורדת המלצה למכתשים אגן

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.