שיפור במדד אמון הצרכנים - אך הציבור עדיין פסימי
לפי נתונים שפרסמה היום הלמ"ס, המאזן שמתייחס למצב הכלכלי של משקי הבית בשנה האחרונה עלה ל-18%- (לעומת 24%- במרץ), והציפיות לשנה הקרובה טיפסו ל-0% - מה שמעיד על כך שכמחצית מהציבור מאמין שמצבו לא ישתנה, ואולי אף ישתפר. המאזן שמתייחס לכוונות לרכוש מוצרים גדולים, כמו רהיטים ומוצרי חשמל, הגיע ל-32%-. מה שמצביע על כך שהציבור עדיין מהסס לבצע רכישות יקרות
מדד אמון הצרכנים הגיע באפריל ל-21%-. מדובר בנתון שמהווה שיפור קל לעומת מרץ, שבו ניצב המדד על 25%-. המשמעות של הנתון היא שהציבור עדיין פסימי, אך מעט פחות. כך עולה מנתונים שפרסמה הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) היום. כאמור, מהמדד עולה תמונה מעט מעודדת, אך עדיין רחוקה מאופטימיות גדולה.
הנתון הבולט ביותר הוא העלייה בציפיות של משקי הבית: המאזן שמתייחס למצב הכלכלי של משקי הבית בשנה האחרונה עלה ל-18%- (לעומת 24%- במרץ), והציפיות לשנה הקרובה טיפסו ל-0% - מה שמעיד על כך שכמחצית מהציבור מאמין שמצבו לא ישתנה, ואולי אף ישתפר. במרץ המדד ניצב על 8%-. לעומת זאת, התחזיות לגבי מצבה הכלכלי של המדינה כולה עדיין עגומות: המאזן בנושא זה נותר נמוך מאוד ועומד על 36%-. בנוסף, המאזן שמתייחס לכוונות לרכוש מוצרים גדולים, כמו רהיטים ומוצרי חשמל, הגיע ל-32%-. מה שמצביע על כך שהציבור עדיין מהסס לבצע רכישות יקרות.
הבדלים משמעותיים ניכרים בין קבוצות אוכלוסייה שונות:
- בקרב המועסקים, המדד ניצב על 21%-, ואילו אצל הלא מועסקים הוא הגיע ל-22%-.
- האוכלוסייה
הערבית מדווחת על פסימיות גבוהה יותר: 30%-, לעומת 19%- בקרב היהודים.
- לפי רמת השכלה, הפסימיות כמעט זהה: בעלי השכלה אקדמית עם נתון של 22%-, בעלי תעודת בגרות עם 21%- ואילו חסרי תעודת בגרות עם נתון של 20%-.
מדד אמון הצרכנים היחסי - מדד שמשווה את רמת האמון לתקופת הבסיס של מרץ 2011 עד פברואר 2012 - הגיע ל-69 נקודות. זהו נתון נמוך מאוד לעומת הממוצע במדינות OECD, ומצביע על כך שתחושת האמון של הציבור הישראלי בכלכלה נמצאת ברמות נמוכות גם בסטנדרטים בינלאומיים.
- מדד אמון הצרכנים דורך במקום ושומר על פסימיות, בייחוד סביב רכישות גדולות
- מדד אמון הצרכנים: הישראלים פסימיים, הערבים הישראלים פסימיים יותר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המדד מציג תנודתיות חדה מאז 2020, עם נפילות בעקבות מגפת הקורונה, התאוששות חלקית ב-2021, ירידות עקב התחדשות גלי תחלואה, ומשבר נוסף שהגיע עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל באוקטובר 2023. באותם החודשים, נפל מדד אמון הצרכנים לרמות של 29%- בנובמבר 2023, ומאז הוא נע סביב 25%- עד 30%-. העלייה באפריל 2025 היא למעשה החודש השני ברציפות שבו נרשמת התאוששות קלה, אך הציבור עדיין פסימי, בייחוד בכל הנוגע לכלכלה הלאומית.
הנתונים של אפריל מאותתים על התחלה של שיפור מתון בתחושות הציבור - בעיקר בנוגע למצב האישי, אך לא בכל הנוגע לתחושת הביטחון בכלכלה של ישראל כולה. לפי המומחים, הדרך לאופטימיות עדיין רחוקה, בייחוד כשהצרכנים עדיין נמנעים מביצוע רכישות גדולות ומביעים חוסר אמון ביכולת של הכלכלה להתאושש במהרה.
- 1.ארז 12/05/2025 23:01הגב לתגובה זויש להתקין לנתניהו הכושל קוצב לב משודרג כדי לקדם את המדינה.

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה
הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.
אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.
במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.
עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.
- לצאת מהמינוס אחת ולתמיד: המדריך המלא לבניית תקציב מנצח
- תבע את בנו וגרושתו: השיבו לי מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.
