סופרמרקט
צילום: טוויטר

מדד אמון הצרכנים דורך במקום ושומר על פסימיות, בייחוד סביב רכישות גדולות

מדד אמון הצרכנים בחודש יוני נותר ללא שינוי, ועומד על 27%-, אך נתון בולט אחד מאותת על החמרה והוא כוונות הציבור לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה, שירדו לרמה של 39%- לעומת 30%- בחודש מאי

רן קידר | (10)

מדד אמון הצרכנים בחודש יוני 2025 נותר ללא שינוי מהחודש שעבר, ועומד על 27%-, נמוך משמעותית מהממוצע בגוש האירו, שם המדד עומד על -15%. נתון בולט אחד במדד מאותת על החמרה באווירה הכלכלית: ירידה חדה במאזן המתייחס לכוונות של הציבור לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה. מאזן זה ירד לרמה של 39%- לעומת 30%- בחודש מאי, ומעיד על גידול בתחושת חוסר הביטחון הכלכלי של הציבור בכל הנוגע לצריכה פרטית והשקעות במשק הבית.

מדד אמון הצרכנים מחושב על סמך ממוצע של ארבעה מאזנים שונים: השינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה החולפת, הציפייה לשינוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה, הציפייה לשינוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה, וכוונות לרכישות גדולות. מתוך ארבעתם, רק מאזן הרכישות הגדולות הציג שינוי משמעותי החודש, מה שמצביע על מגמה ספציפית של האטה בצריכה. יתר המאזנים נותרו יציבים יחסית: המאזן של השינוי הכלכלי במשק הבית עמד על 22%-, הציפייה למצב הכלכלי האישי בשנה הקרובה נותרה על 5%-, והמאזן המתייחס לציפייה לשינוי כלכלי ברמת המדינה עמד על 40%-.

המדד מחושב בטווח שבין מינוס 100 לפלוס 100, כאשר ערכים שליליים מצביעים על פסימיות, חיוביים על אופטימיות, ואפס על היעדר ציפייה לשינוי. מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" באוקטובר 2023, רמת אמון הצרכנים נותרת שלילית בעקביות, ברמות הדומות לאלה שנצפו בימי השיא של מגפת הקורונה. ביוני, מדד האמון היחסי, שמשווה את רמת האמון לתקופת הבסיס של מרץ 2011 עד פברואר 2012 - הגיע ל-49 נקודות. זהו נתון נמוך מאוד לעומת הממוצע במדינות OECD, ומצביע על כך שתחושת האמון של הציבור הישראלי בכלכלה נמצאת ברמות נמוכות גם בסטנדרטים בינלאומיים.

המדד בחיתוכים סטטיסטיים נוספים

ניתוח המדד לפי מאפיינים סוציו-דמוגרפיים מראה פערים לא מבוטלים: בקרב המועסקים המדד עמד על 24%- לעומת 32%- בקרב מי שאינם מועסקים, וזהו פער טבעי; באוכלוסייה היהודית המדד עמד על 25%- לעומת 35%- בקרב האוכלוסייה הערבית. גם רמת ההשכלה משפיעה: המדד עמד על 32%- בקרב חסרי תעודת בגרות, 25%- לבעלי תעודת בגרות או תעודה על-תיכונית, ו-24%- בקרב אקדמאים.

חשוב לציין כי הסקר שממנו נגזר המדד מתבצע מאז 2011 על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בהתאם להנחיות ה-OECD, והוא משקף את הלך הרוח של הציבור בישראל בכל הנוגע לתחושות ותחזיות כלכליות. מטרות הסקר הן לאסוף מידע על תחזיות הציבור בנוגע למצב הכלכלי, מדד המחירים לצרכן, רכישות גדולות וחיסכון, וכן לזהות תפניות במצב המשק. המדד הנוכחי ממשיך את דפוסי התנודתיות שמאפיינים את התקופה האחרונה, עם ירידות קלות ועליות מזעריות שמצביעות על פסימיות רכה אך עיקשת. התמונה הכוללת מדגישה: הישראלים עדיין לא רואים את האור בקצה המנהרה הכלכלית.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימיעירית 11/07/2025 14:16
    הגב לתגובה זו
    ואולי יפסיקו לעשוק את הציבור
  • 3.
    יהוואי 10/07/2025 23:42
    הגב לתגובה זו
    רק כשנזרוק את הממשלה לפח האשפה
  • 2.
    ארקדי 10/07/2025 22:42
    הגב לתגובה זו
    המצב רק יתדרדר. חייבים להתעשת ולגייס את כל האברכים הפרזיטים לצהל.
  • אנונימי 13/07/2025 10:37
    הגב לתגובה זו
    כשחרדי לא מתגייס מילואימניק יצרני לא עובד בעסקו והתוצר נפגע.יש מחיר אדיר ומתמשך ךבטלנותם אומנותם ולאי השתפותם בכלכלה בצד הגדלת התוצר מיצרנות.צריכתם אינה מספקת לתרום לכלכלת ישראל אם אינם משלמים מיסי עבודה
  • קונילמל 11/07/2025 10:49
    הגב לתגובה זו
    אשמה ההנהגה החרדית הארורה
  • חיים רוטר 11/07/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
    צריך לעצור את הביזה
  • לא מבין למה לא מכריחים את כל החרדים להתגייס (ל"ת)
    ייבגני 11/07/2025 10:03
    הגב לתגובה זו
  • שלמה 11/07/2025 01:44
    הגב לתגובה זו
    אני יתפנה בקרוב ויבדוק את זה לעומק יתכן ואת תיצטרכו לשלם מליונים על נתינת במה להסה וגזענות ראו הוזהרתם
  • בנתים אתה יצור אומלל ולא פרודוקטי שרק מפיץ רעל חחח ועוד מדבר על אחרים (ל"ת)
    שלמה 11/07/2025 01:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ממשלה קטסטרופה 10/07/2025 13:07
    הגב לתגובה זו
    בממשלה יש עבריינים או משיחיים או בטלנים ברשות התורהאיך יהיה אמון
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.