שוק המטבעות: סיכוי לבלימת התחזקות הדולר

הטור השבועי של רובי סלם בנושא מסחר בשוק המט"ח. הכותב משמש כמנהל תחום המט"ח במרכז להשכלה פיננסית, מבית מטריקס
רובי סלם |

לאחר חודש ויותר של עליות נראה שמגמת התחזקות הדולר נחלשת מעט. הירידה בקצב התקדמות המחירים נותנת אותותיה בכל צמדי המטבעות והדבר הגיוני וסביר שכן רובם גמעו מהלך ניכר בזמן קצר, הגיעו ליעדי המחירים עליהם כתבתי בחודש האחרון ונסגרו ברווח.

בנקודה זו אין טעם להישאר עם עסקאות פתוחות והדבר הנכון הוא לממש רווח ולשבת על הגדר עם מזומנים. גם הפיכת כיוון בשלב זה וקניית צמדי מטבעות כנגד הדולר מוקדמת עדין שכן באף צמד לא התהוותה עדין תבנית חזקה שתעיד על המשך מגמה או היפוך.

כאמור תמיד ניתן לחזור לפוזיציות לאחר שהתמונה תתבהר אבל רווח שנעשה בעמל רב עלול להימחק תוך מספר ימים במסגרת תיקון אלים אם יבוא.

בחינה של היורו דולר(כוכב הצפון של שוק המט"ח) בגרף תוך יומי, 4 שעות לעמודה יעיד על הבלימה ומימוש הרווח של גופים גדולים. ואם לומר את האמת אז נכון לכתיבת שורות אלה לא קיבלתי אינדיקציה ברורה מגרף המחירים לגבי כיוונו העתידי של הצמד. ולכן מומלץ כרגע לחזור ולסחור יותר מסחר יומי ובעצם לרכב על התנודות התוך יומיות שלא תלויות במגמה הכללית כאשר בכל מקרה כל עסקה תיסגר בסוף היום.

אם נחפש את הסיבה לבלימה בהתחזקות הדולר בימים האחרונים נוכל למצוא זאת דווקא במחירי הנפט והסחורות. העניין די פשוט, מחיר הדולר נע ביחס הפוך למחירי הסחורות. לדוגמא כאשר סוחרים ומשקיעים גדולים מוכרים נפט הם בעצם קונים דולרים וזו הסיבה למהלך התחזקותו של הדולר בחודש האחרון.

כעת לאחר התיקון החזק אותו חווה הזהב השחור ניתן לזהות קונים חזקים שמאמינים שהמחיר הנוכחי הינו אטרקטיבי וחוזרים לרכוש. בפעולתם הם בעצם קונים בחזרה חוזים על הנפט כנגד הדולר, דבר הגורם להיחלשותו.

אז לסיכום, הנטייה הטבעית שלנו כבני אדם להתאהב בעסקאות מורווחות קיימת ומסוכנת. סוחרים רבים שנכנסו לעסקאות לונג על הדולר מרגישים שמשהו מתרופף ויכול להיות שחלק אף מצפים ובצדק לרווחים גדולים אף יותר. אולם דווקא בנקודות אלה כדאי להיות ערניים, השוק עשה מהלך אלים וחד ביותר ומה שעולה חייב מתישהו גם לרדת. בכל מקרה אין לתת לתקווה לקחת חלק בתהליך קבלת ההחלטות שחייב להישאר רציונאלי וקר עד כמה שאפשר.

* מסחר במט"ח טומן בחובו פוטנציאל רווח גבוה אך מגלם סיכון רב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.