האם הפער בין המעו"ף למדדי היתר מוצדק?
לא קשה שלא לשים לב לפער שנפתח בין מדדי היתר למדדים הכבדים, קרי, ת"א 100 והמעו"ף. מתחילת השנה, הצליחו מדדי המעו"ף ות"א 100 להשיג אומנם תשואה שלילית, אך קטנה בהרבה מהתשואה השלילית של מניות היתר. האם הפער הזה מוצדק?
רק 3 מניות "מחזיקות" את המעו"ף בימים אלו. כולכם בוודאי מדקלמים את שמותיהן מדי יום (לפחות 2 מהן) – צמד החמד, כיל וחברה לישראל. גם סלקום הצליחה להניב תשואה חיובית של 0.4% מתחילת השנה, ולכן אנו מציינים גם אותה. אבל שום מניה לא עומדת מול ה-64% שעשתה כי"ל מתחילת שנה וה-39% של חברה לישראל? מבלי לזלזל חלילה באף חברה...
נכון שסך המניות שהניבו תשואה חיובית בכל 4 המדדים הללו שהבאתי לפניכם אינו רב. אבל בתקופות של תשואה שלילית, חלק מה"חוכמה" זה גם להצליח לפחות לבחור את המניות שיתנו את תשואת היתר על מדדי השוק. כלומר – אם השוק יעשה תשואה שלילית של (10%-), הצלחה תיחשב למי שיבחר מניות שיתנו תשואה יותר גבוהה מזה, ולצורך העניין גם (8%-) נחשב. אחרת, איפה החוכמה שלנו בתור מנהלי השקעות?
כאשר אנו בוחנים את מספר המניות שהניבו תשואת יתר על המדדים, התמונה שמצטיירת לפנינו קצת שונה. למעשה, רק רבע מהמניות במדדים הכבדים (מעו"ף ות"א 100) הצליחו לתת תשואה טובה יותר על פני המדדים שבו הן נסחרות. במדדי היתר לעומת זאת, התמונה קצת שונה – כמעט חצי (!) מהמניות הצליחו לתת תשואה טובה יותר מהמדדים.
רוב המשקיעים נצמדים למניות הגדולות והסחירות בתקופות של אי ודאות, וייתכן שזו ההגדרה הנכונה יותר לתקופה האחרונה. יש אינפלציה, יש חששות מהעלאת ריבית, יש חששות לגבי יכולת הצמיחה של השוק המקומי והעולמי, וזו בטח לא התקופה לצאת בהרפתקאות. אבל האם אפשר לבוא ולומר שכל המניות שנמצאות במדדי היתר מוגדרות כ"הרפתקאות לבעלי לב חזק בלבד"? האם ה"תקופה" בלבד אשמה בפער האדיר הזה שנפתח בין המדדים?
נכון, יש כאן ענייני סחירות, ומניה קטנה יכולה "לחטוף" יותר מאשר מניית מעו"ף. כאן אנו מציינים בעיה נוספת של שוק ההון שלנו – שלצערנו התחרותיות שבו הביאה למצב של מדידת ביצועים לאורך טווחי זמן קצרים מדי, כאשר ברור לכולם שהשקעה נמדדת על פני תקופה ארוכה יותר. מדידה שכזו מנטרלת תנודות חדות במחירי המניה.
אם לוקחים את כל זה בחשבון, אין לנו ספק כי הפער בין מדדי היתר למדדי המעו"ף הוא חריג, ולהערכתנו, לאורך זמן, הפער צפוי להצטמצם. וכן - מדדי היתר טומנים בחובם מציאות – של חברות טובות, עם סיפור של צמיחה, מוצרים טובים, עם הנהלה איכותית, ואפילו כאלו שמצטיינות בשקיפות מול השוק.
ולכם המשקיעים נותר פשוט לקחת את חפירה ולתור אחר אותן מציאות. האנליסטים שמכסים מניות יתר, ואני ביניהם, ישמחו כמובן לסייע.
* הכותבת היא אנליסטית מניות יתר בבית ההשקעות IBI.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.