תתחילו להאמין: הדולר בדרך ל-3 שקלים
"סביר שהדולר עוד לא סיים את היחלשותו בעולם וגם בארץ ולכן זהו רק עניין זמן עד שיחזור להיחלש שוב. לכן, הצעד הנכון יהיה לחכות על הגדר לפחות שבוע-שבועיים לצורך כניסה לעסקה ארוכת טווח בדיוק כמו זו שעלייה התרענו בחודש מארס, אז פרץ היורו את רמת ה-1.5 וטיפס עד 1.6". כך כתבתי לפני שבוע
במהלך החודשים האחרונים אני סוקר את הצמד יורו-דולר ודולר-שקל באופן קבוע. הנחת העבודה הבסיסית שלי היא שכיוון הדולר מטה כנגד כל הצמדים בעולם. הסיבה היא ששום דבר בתנאים הכלכליים בעולם לא השתנה והריבית שהיא הדלק של שוק המטבעות עדין לרעת הדולר בכל צמד אותו ננתח.
מכאן, כל שנותר הוא לתזמן נכון כניסה לעסקה. סוחר חכם אמר לי פעם שזיהוי הבעיה הינה 90% פיתרון ומבחינת סוחרי ומשקיעי המט"ח חובה לדעת מהו הכיוון הכללי של הצמד בו סוחרים. שום אסטרטגיה לא תצליח אם פועלים נגד הכיוון הכללי של השוק.
ואני חוזר ואומר, אין לתלות תקוות בכל גל עליות של הדולר ואין לנסות לתפוס את התחתית. הדבר דומה לזריקת סכין לאוויר וניסיון לתפוס את הידית בלי להיפצע. במקום; יש להמתין ולבחון האם הבלימה היא אמיתית ואחריה ישנו היפוך מגמה אמיתי אשר מאופיין במגמת עליה ברורה ויציבה.
יורו-דולר
לעניינינו, אני עדיין איתן בדעתי לגבי כיוון הדולר בעולם וכמו שהדברים נראים כעת הוא עשוי להמשיך לרדת בתקופה הקרובה. בצמד יורו-דולר לדוגמא האסטרטגיה מאוד פשוטה.
ביומיים האחרונים מתחזק היורו ונסחר סביב רמת ה-1.55 לאחר שנגע בשפל ברמת ה-1.53. כל שנותר הוא לפתוח גרף יומי, להמתין ליום ירידות אחד לפחות ולמקם הוראת קנייה 20 פיפס מעל השיא האחרון. ההוראה לבלימת הפסד תמוקם 150 פיפס מתחת למחיר הכניסה.
יעד מחיר ראשון עומד על 1.65 והדבר מספק יחס רווח/הפסד לטובתנו.
חשוב לציין שרמת ה-1.53 לא נשברה כבר מספר חודשים אולם לא מן הנמנע שבמסגרת התיקון של היורו הרמה תיפרץ מטה נקודתית. ושוב אין הדבר ישנה את הנחת היסוד שזהו רק תיקון טכני שאחריו צפוי היורו להתחזק באלימות.
דולר-שקל
גם מבחינת הדולר שקל האסטרטגיה די פשוטה. בתחילת החודש צלל הדולר כנגד השקל והגיע לרמת ה-3.219 ש'. מאז החל לזנק ולפני מספר ימים נעצר ברמת ה-3.429 שקלים.
אולם כרגע אין בעלייה הזאת שום סימן של היפוך מגמה - לא במבנה ולא במומנטום. מבחינתי נקודות אלה הן גבולות המסחר והערכתי שבעתיד הקרוב השפל האחרון ישבר.
אז נקבל איתות נוסף וסוחרים אשר פספסו עד היום את נקודות הכניסה לעסקה יוכלו למכור דולרים ולרכוש שקלים וליהנות ממהלך הירידות. יעד המחירים לגל הירידות הבא במידה ואכן יתממש עומד על 3 שקלים לדולר אחד.
מנגד, סוחרים אשר מכרו דולרים ברמות גבוהות יותר - 3.7 שקלים - כמו שהתרעתי לפני חודשיים לערך, צברו עד כה רווח נאה בחשבון וזה הזמן להצמיד הוראה לבלימת הפסד. המיקום הנכון הינו מעל רמת ה-3.429 שקלים לצורך מימוש רווחים במידה והצמד ימשיך להתחזק באופן מפתיע.
* הכותב משמש כמנהל תחום המט"ח במרכז להשכלה פיננסית, מבית מטריקס.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל
כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום
מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק.
כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?
האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.
על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית.
- הבונוס של מצרים מסיום המלחמה ולמה היא קיבלה העלאת דירוג אשראי?
- פדיונות של 144 מיליארד דולר ביום אחד ותנועת המחאה שקמה בארה"ב וסחפה את העולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM
באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.